Page 18 - Chytrý Zpravodaj - Brandýsko březen 2021
P. 18

18  |  MĚSTSKÉ LISTY                                Masopust                                                BŘEZEN
      Masopustní reje za


      našich praprababiček



      V Brandýse nad Labem-Staré Boleslavi se již řadu let můžeme
      účastnit „obnovených“ masopustních průvodů. Níže uvádím
      popis masopustního dovádění z doby našich prapraprarodičů.
      Můžeme srovnávat!
      Masopustní  období  začíná  každý  rok   dráždili. A za medvědem pak žertoval
      stejně,  po  svátku  Tří  králů  6.  ledna.   směšný august [klaun] v  strakatých
      Jeho konec je však pohyblivý. Závisí na   šatech a špičaté čepici a chvíli co chvíli
      datu  Velikonoc.  Letošního  roku  vyvr-  roztahoval svoje široké nohavice. A na
      cholení masopustního období připadlo   ním se batolilo ohromné, asi 50leté
      na  16.  února  (Masopustní  úterý).   nemluvně, stydlavé, oblečené v šatech
      S  tímto  dnem  máme  spojené  veselé   v  celku šitých, s  pořádným ‚cumlem‘
      maškarní průvody a reje, hojnost pití   vzadu, v čepici se stuhami, se slintáč-  Masopustní maškary v Zelenči, 1980. Foto: Archiv OMPV
      a  pokrmů  (od  následujícího  dne,   kem pod krkem a s ohromným gumo-
      Popeleční středy, totiž začíná čtyřiceti-  vým ‚cucáčkem‘ ve vousatých ústech.   staré haraburdí, aby je přivedli, že jim   zala  alespoň  část  tradic  překvapivě
      denní  půst  trvající  až  do  Velikonoc).   Pestře oděné cikánky s ranci na zádech   je zadarmo přemelou na mladé, hezké   udržet  nebo  po  nějakém  času  zno-
      V našem regionu se s nimi dnes setká-  chytaly stydlivá děvčátka a hádaly jim   ženy. Diváci se smáli, starší ženy se zlo-  vuvzkřísit (přestože motivace lidí byla
      me výjimečně, a jen jako důsledek akti-  z dlaně, markytánky pak na konci prů-  bily a  za ohromné veselosti lezly po   založena již jen na kulturních a sociál-
      vit  nadšenců  snažících  se  vytáhnout   vodu nabízely k prodeji kořalku, rybič-  schůdkách již převlečené a  připravené   ních aspektech). Masopustní průvody
      děti ven, tužit rodinné a přátelské vaz-  ky, chleba a jiné věci. Kolem průvodu   „staré báby“ do mlýna, aby se nechaly   a  veselice  tak  známe  z  2.  poloviny
      by a dopřát sobě i lidem zážitek. Před   pobíhali červeně  oblečení šaškové,   přemlíti. Dveře u mlýna se za nimi za-  20.  století  i  z  řady  polabských  vsí,
      sto lety tomu bylo podobně, byť ještě   s  rolničkami na šatech i  čepicích…   vřely a jeden z mužů točil klikou; mlýn   mezi  ty  známější  patří  např.  maso-
                                                                 rachotil a  třásl se, komínem ve střeše   pustní  maškary  z  Nového  Vestce,
                                                                 lítaly ven z vozu staré hadry a za chvíli   Káraného,  Vyšehořovic,  Kozovaz,
                                                                 –  vyšla  z  vozu  mladá,  švarná  dívka.   Zelenče, Vrábí a odjinud.
                                                                 Mlýn prý jezdil jen asi po dva roky; ni-  Jak takový masopustní průvod vy-
                                                                 kdo z mužů nechtěl dáti svou starou že-  padal?  Napoví  např.  záznam  z  roku
                                                                 nu přemlíti, a  když konečně majetníci   1980 v kronice obce Mratín. V této vsi
                                                                 čarovného mlýna začali vykonávat   šel  tehdy  v  čele  průvodu  třímetrový
                                                                 i  různé církevní obřady, byl prý mlýn   obr s velkou hlavou. Hudební dopro-
                                                                 úředně zakázán.“             vod  zajišťovala  vesnická  kapela
                                                                   Děti  byly  maškarami  fascinovány.   „Doleňačka“  (trubka,  klarinet,  bu-
                                                                 Na Masopustní úterý se tak přirozeně   ben, harmonika). Maskovaných členů
                                                                 objevoval  problém  se  školní  docház-  průvodu  bylo  asi  30  (kominík,  ku-
                                                                 kou. Pravidelně se stávalo, že zejména   chařky s vařečkami, dva sibiřští med-
                                                                 odpoledne bylo ve školách poloprázd-  vědi s medvědářem, policista s hasič-
                                                                 no.  Někde  se  toto  snažili  omezovat   skou  přilbou,  vodník,  nevěsta,
                                                                 tím, že posouvali průvody na večerní   Karkulka (bez vlka a babičky), pytláci
                                                                 dobu.  Masopust  byl  také  oblíbenou   či  zloději  odění  jako  pražští  pepíci
      Masopustní maškary v Novém Vestci, 1972. Foto: Archiv OMPV  dobou pro pořádání svateb.  a další. Po průvodu se účastníci doma
                                                                   Úpadek  masopustních  oslav  se  tu   odlíčili a následně zašli do hostince na
      existovala  přímá  vazba  na  „původní“   Největší pozornosti hochů se těšil žid,   a  tam  vyskytl  již  v  první  polovině     večerní zábavu: „Jako dříve i nyní kon-
      masopustní  tradice.  Roku  1927  píše     malý, s důkladným hrbem na zádech.   20.  století.  Za  socialismu  ve  změně-  čila zábava o půlnoci, ale nikoliv proto,
      V. Mareš v časopise Naše Polabí, roč. 4,   Stále prý mluvil židovsky, pobíhal ko-  ných podmínkách venkovského živo-  že by nastal půst, ten již byl, ale aby se
      č. 6 následující:            lem průvodu, tloukl hochy pytlem   ta (zpřetrhané majetkové a hospodář-  zbytečně neplatila půlnoční hodinová
        „Maškarní průvody u nás chodívaly   a kluci ho zase tahali za pytel; kde byl   ské vztahy) zájem v Polabí dále opa-  přestávka hudbě a další hodiny navíc.“
      vždy v pondělí a v úterý před Popeleční   nízký plot, přelezl na dvůr, lezl lidem   dal. Na druhou stranu se leckde doká-  Martin Hůrka, historik OMPV
      středou. Průvod vyšel z Brandýsa a do-  do světnic a ti ho za všeobecného smí-
      provázen spoustou lidí, táhl Starou   chu z  domu vyhazovali… Z  Boleslavě
      Boleslaví... Byly to veselé průvody, ve-  se průvod vrátil zase do Brandýsa, kde
      dené brandýskou hudbou. Za hudbou   se pak v  hostinci pilo a  tančilo až do
      šel veliký muž; práskal dlouhým bičem   rána.“
      a představoval kluka… Za ním pak byl   Přidává  ještě  zajímavou  historku,
      tažen na vozíku sám Bakchus [řecký   která se údajně váže přibližně k 70. či
      Bůh vína a  opilství], statný, otylý,   80. letům 19. století. Tehdy si organi-
      s  červenou  (nabarvenou)  tváří   zátoři  měli  zřídit  mlýn  na  přemílání
      a  s  ohromným, vycpaným břichem.   „starých  bab“.  „Mlýn  prý  se  podobal
      V ruce držel korbílek piva a seděl ob-  komediantskému vozu, byli v  něm za-
      kročmo na sudu. A hned za vozem po-  přaženi koně a  jezdíval po Brandýse,
      kračoval ze široka veliký medvěd – ob-  Boleslavi i Kostelci. Po straně vozu byla
      lečený buď v obráceném kožichu, nebo   veliká klika a jí se uvádělo zařízení mlý-
      omotaný lýčím, případně i  hrachovi-  na do pohybu… Když vůz zastavil, jeden
      nou. Vedli ho na řetěze a medvěd bru-  z mužů se postavil na schůdky a hlasitě
      čel, tancoval a napřahoval se předními   vyvolával. Vyzýval muže, aby jen doma
      tlapami na nezbedné kloučky, kteří ho   prohlédli své ženy, a jsou-li tyto už jako   Masopust v současnosti. Foto: Veronika Janečková
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23