Page 18 - Chytrý Zpravodaj - Brandýsko březen 2021
P. 18
18 | MĚSTSKÉ LISTY Masopust BŘEZEN
Masopustní reje za
našich praprababiček
V Brandýse nad Labem-Staré Boleslavi se již řadu let můžeme
účastnit „obnovených“ masopustních průvodů. Níže uvádím
popis masopustního dovádění z doby našich prapraprarodičů.
Můžeme srovnávat!
Masopustní období začíná každý rok dráždili. A za medvědem pak žertoval
stejně, po svátku Tří králů 6. ledna. směšný august [klaun] v strakatých
Jeho konec je však pohyblivý. Závisí na šatech a špičaté čepici a chvíli co chvíli
datu Velikonoc. Letošního roku vyvr- roztahoval svoje široké nohavice. A na
cholení masopustního období připadlo ním se batolilo ohromné, asi 50leté
na 16. února (Masopustní úterý). nemluvně, stydlavé, oblečené v šatech
S tímto dnem máme spojené veselé v celku šitých, s pořádným ‚cumlem‘
maškarní průvody a reje, hojnost pití vzadu, v čepici se stuhami, se slintáč- Masopustní maškary v Zelenči, 1980. Foto: Archiv OMPV
a pokrmů (od následujícího dne, kem pod krkem a s ohromným gumo-
Popeleční středy, totiž začíná čtyřiceti- vým ‚cucáčkem‘ ve vousatých ústech. staré haraburdí, aby je přivedli, že jim zala alespoň část tradic překvapivě
denní půst trvající až do Velikonoc). Pestře oděné cikánky s ranci na zádech je zadarmo přemelou na mladé, hezké udržet nebo po nějakém času zno-
V našem regionu se s nimi dnes setká- chytaly stydlivá děvčátka a hádaly jim ženy. Diváci se smáli, starší ženy se zlo- vuvzkřísit (přestože motivace lidí byla
me výjimečně, a jen jako důsledek akti- z dlaně, markytánky pak na konci prů- bily a za ohromné veselosti lezly po založena již jen na kulturních a sociál-
vit nadšenců snažících se vytáhnout vodu nabízely k prodeji kořalku, rybič- schůdkách již převlečené a připravené ních aspektech). Masopustní průvody
děti ven, tužit rodinné a přátelské vaz- ky, chleba a jiné věci. Kolem průvodu „staré báby“ do mlýna, aby se nechaly a veselice tak známe z 2. poloviny
by a dopřát sobě i lidem zážitek. Před pobíhali červeně oblečení šaškové, přemlíti. Dveře u mlýna se za nimi za- 20. století i z řady polabských vsí,
sto lety tomu bylo podobně, byť ještě s rolničkami na šatech i čepicích… vřely a jeden z mužů točil klikou; mlýn mezi ty známější patří např. maso-
rachotil a třásl se, komínem ve střeše pustní maškary z Nového Vestce,
lítaly ven z vozu staré hadry a za chvíli Káraného, Vyšehořovic, Kozovaz,
– vyšla z vozu mladá, švarná dívka. Zelenče, Vrábí a odjinud.
Mlýn prý jezdil jen asi po dva roky; ni- Jak takový masopustní průvod vy-
kdo z mužů nechtěl dáti svou starou že- padal? Napoví např. záznam z roku
nu přemlíti, a když konečně majetníci 1980 v kronice obce Mratín. V této vsi
čarovného mlýna začali vykonávat šel tehdy v čele průvodu třímetrový
i různé církevní obřady, byl prý mlýn obr s velkou hlavou. Hudební dopro-
úředně zakázán.“ vod zajišťovala vesnická kapela
Děti byly maškarami fascinovány. „Doleňačka“ (trubka, klarinet, bu-
Na Masopustní úterý se tak přirozeně ben, harmonika). Maskovaných členů
objevoval problém se školní docház- průvodu bylo asi 30 (kominík, ku-
kou. Pravidelně se stávalo, že zejména chařky s vařečkami, dva sibiřští med-
odpoledne bylo ve školách poloprázd- vědi s medvědářem, policista s hasič-
no. Někde se toto snažili omezovat skou přilbou, vodník, nevěsta,
tím, že posouvali průvody na večerní Karkulka (bez vlka a babičky), pytláci
dobu. Masopust byl také oblíbenou či zloději odění jako pražští pepíci
Masopustní maškary v Novém Vestci, 1972. Foto: Archiv OMPV dobou pro pořádání svateb. a další. Po průvodu se účastníci doma
Úpadek masopustních oslav se tu odlíčili a následně zašli do hostince na
existovala přímá vazba na „původní“ Největší pozornosti hochů se těšil žid, a tam vyskytl již v první polovině večerní zábavu: „Jako dříve i nyní kon-
masopustní tradice. Roku 1927 píše malý, s důkladným hrbem na zádech. 20. století. Za socialismu ve změně- čila zábava o půlnoci, ale nikoliv proto,
V. Mareš v časopise Naše Polabí, roč. 4, Stále prý mluvil židovsky, pobíhal ko- ných podmínkách venkovského živo- že by nastal půst, ten již byl, ale aby se
č. 6 následující: lem průvodu, tloukl hochy pytlem ta (zpřetrhané majetkové a hospodář- zbytečně neplatila půlnoční hodinová
„Maškarní průvody u nás chodívaly a kluci ho zase tahali za pytel; kde byl ské vztahy) zájem v Polabí dále opa- přestávka hudbě a další hodiny navíc.“
vždy v pondělí a v úterý před Popeleční nízký plot, přelezl na dvůr, lezl lidem dal. Na druhou stranu se leckde doká- Martin Hůrka, historik OMPV
středou. Průvod vyšel z Brandýsa a do- do světnic a ti ho za všeobecného smí-
provázen spoustou lidí, táhl Starou chu z domu vyhazovali… Z Boleslavě
Boleslaví... Byly to veselé průvody, ve- se průvod vrátil zase do Brandýsa, kde
dené brandýskou hudbou. Za hudbou se pak v hostinci pilo a tančilo až do
šel veliký muž; práskal dlouhým bičem rána.“
a představoval kluka… Za ním pak byl Přidává ještě zajímavou historku,
tažen na vozíku sám Bakchus [řecký která se údajně váže přibližně k 70. či
Bůh vína a opilství], statný, otylý, 80. letům 19. století. Tehdy si organi-
s červenou (nabarvenou) tváří zátoři měli zřídit mlýn na přemílání
a s ohromným, vycpaným břichem. „starých bab“. „Mlýn prý se podobal
V ruce držel korbílek piva a seděl ob- komediantskému vozu, byli v něm za-
kročmo na sudu. A hned za vozem po- přaženi koně a jezdíval po Brandýse,
kračoval ze široka veliký medvěd – ob- Boleslavi i Kostelci. Po straně vozu byla
lečený buď v obráceném kožichu, nebo veliká klika a jí se uvádělo zařízení mlý-
omotaný lýčím, případně i hrachovi- na do pohybu… Když vůz zastavil, jeden
nou. Vedli ho na řetěze a medvěd bru- z mužů se postavil na schůdky a hlasitě
čel, tancoval a napřahoval se předními vyvolával. Vyzýval muže, aby jen doma
tlapami na nezbedné kloučky, kteří ho prohlédli své ženy, a jsou-li tyto už jako Masopust v současnosti. Foto: Veronika Janečková