Page 35 - Chytrý zpravodaj - Benešov 02 2022
P. 35

KULTURA
                                                                                                              35



       zakořenila ve mně scéna: oheň, dým, přes
       který jde pár slunečních paprsků, kamera
       se přibližuje a ty začínáš rozeznávat tva-
       ry. Vidíš hořící ležící tělo. Hlava z profilu,
       pod vlivem žáru se začíná odkrývat lebka.
       Vše bylo zvláštně poklidné a krásné. Vry-
       lo se mi to pod kůži. Scéna se odehrává
       v indickém posvátném městě Váránasí, na
       břehu  Gangy,  v  místě  zvaném  Manikar-
       nika  Ghat  (ghat=břeh  řeky)  a  jde  o  hin-
       duistickou  kremační  ceremonii.  Když  už
       jsem si byla jistější, že malbu trošku, ne
       ovládám, to nebudu v životě, ale že už ji
       zvládám na nějaké úrovni, vypravili jsme
       se s Øysteinem do Indie, do Váránasí. Je-
       den splněný dětský sen. První týden jsem
       kolem Manikarniky chodila bázlivě. Měla
       jsem z ní respekt. Ne, že bych se bála, co  sová nosítka se s tělem nepálí. Rostou do  Co to v tobě zanechalo?
       tam uvidím, ba naopak, ale to místo vyza- jakési hory, chaosu, ve kterém je nespočet   Ohně hoří celý den a celou noc. Upro-
       řuje takovou sílu, že do toho nelze skočit  úchvatných  detailů.  Holení  je  jedna  část  střed noci je vše klidnější. Pálí se těla těch,
       po hlavě. Jeden večer jsem se šla projít blíž  celého  rituálu,  určitá  purifikace,  kdy  se  které  nikdo  nevyprovází  –  lidé,  kteří  byli
       k ohňům a oslovil mě místní kluk:   člen rodiny, který poté zapálí oheň, musí  chudí  nebo  sami.  Ti  bohatší  se  složí  na
         „Ahoj, dáš si čaj?”               nejprve zbavit vlasů a vousů. Musí to být  dřevo,  aby  jejich  duši  dopřáli  správnou
         „Ráda, díky.” Ukážu směrem k plame- zvláštní pocit, když vám cizí člověk jezdí  cestu. Naopak, když se spaluje tělo váže-
       nům: „Je možné jít kousek blíž?”    břitvou po krku.                    ného věku či postavení, sejde se celá Mani-
         „No  jasně,  pojď.  Jinak,  já  jsem  Musa.   Na výstavě  bude  z  MANIKARNIKY  6  karnika, hraje se na bubny, zpívá se a tan-
       A ty?”                              obrazů. Kolik jich v cyklu nakonec bude?  cuje. Je to oslava a poděkování jeho duši.
         Vzal mou ruku a suverénně mě vtáhnul  Jak tento námět budeš ještě rozpracová-  Smrtí tu pro nikoho nic nekončí, nikdo
       doprostřed toho prostoru, kde všude ko- vat?                            před ní nezavírá oči. Je to pro ně samozřej-
       lem mě hořelo nejméně 8 ohňů.         Ještě mě čeká zhruba 30 obrazů. S ur- most, a přílišné truchlení postrádá smysl.
         Takže  jsi  stála  uprostřed  proměny  čitou nadsázkou řečeno – s Manikarnikou  Smrt  a  život  tu  jdou  ruku  v  ruce,  úplně
       osmi těl. Jaký si ze všeho měla pocit? Jak  bych si mohla vystačit po zbytek života.  přirozeně.
       jsi to celé prožívala?              Spoustu  témat  nelze  zpracovat  pouze   Je to opravdu velký rozdíl od naší před-
         Lovím  slova,  jak  popsat,  když  poprvé  v  jednom  obraze,  ráda  bych  je  ukázala  stavy o truchlení, pohřbívání.
       stojíš  uprostřed  toho  všeho.  Neskuteč- z různých úhlů pohledu. V jedné scéně je   Lidé se bojí, když neznají. Můžeš zku-
       né a samozřejmé zároveň. Sladkost von- nespočet  motivů. Třeba  již  oholený  muž  sit poznat jinou kulturu, hloubku, výšku
       ných tyčinek, kravských výkalů, voňavých  v bílém, přichystán uložit tělo své mamin- nebo pavouky a své strachy či obavy zpra-
       máslíček,  lidského  masa,  spousta  života  ky  na  „dřevěné  lože“  a  započít  kremaci.  covat. Ale smrt? Ano, jednou ji poznáme
       kolem, zároveň klid a šrumec jako někde  Za ním Ganga, všude kolem kouř z ohňů.  všichni, ale naše evropská civilizace na to
       na tržišti, krávy, psi, klády dřeva na další  Cítila  jsem  jeho  introspekci  a  připadala  nějak zapomíná. Takže jsme vytvořili pro-
       ohně, barvy, spousta barev... V Indii je vše  jsem si jako zloděj, který se vkrádá do jeho  středí, kde se s mrtvým tělem svého pří-
       barevné, tak proč ne i smrt. Čím více, tím  nitra… ale nemohla jsem a nechtěla jsem  buzného, známého nebo blízkého nemu-
       lépe. Přesto tu má všechno svůj řád.  odolat. Dala jsem tedy plně průchod své- síš nijak konfrontovat. O své vlastní smrti
         Kremační  ceremoniál  je  rituál,  určitě  mu voyeurismu, tajně jsem vše uložila do  nemluvě. Schovali jsme ji jako špínu pod
       musí mít svůj řád.                  paměti, aby se to brzy objevilo na novém  koberec a udělali z ní tabu. Dovolili jsme
         Sledovala jsem cestu jednoho těla. Na  plátně. Bohužel tento obraz nestihnu do  si předstírat, že neexistuje. Starouška od-
       Manikarniku  je  neseno  na  bambusových  naší výstavy, ale až bude výstava MANI- ložíme  do  LDN,  tam  jednoho  dne  umře,
       nosítkách,  za  neustálého  zpěvu,  který  KARNIKA, samozřejmě jej uvidíš. Je však  nemocnice ho spálí, a ty – pozůstalý – do-
       se spolu s tělem nese uličkami Váránasí.  třeba vnímat určité etické hranice. Mám  staneš  igelitku  s  jeho  ponožkami  a  zub-
       Tělo zabalené v bílém plátně, na které je  spoustu vzpomínek a snímků, které jsou  ním kartáčkem.
       rozprášený červený pigment. Přes plátno  nádherné.  Například  obličej  staré  ženy   To  je  určitě  pravda,  že  se  lidé  v  naší
       visí nespočet všemožných barevných látek  v plamenech. Je to nádherné, ale nejsem  společnosti bojí smrti. Jako by chtěli po-
       a  spousta  květin  na  šňůrce,  jako  korále.  si  jistá,  jestli  mám  právo  takový  motiv  přít čas.
       Konečně, co bych to popisovala slovy, když  napřímo vymalovat. Je to něco jiného než   Určitě  to  je  popírání  času,  popírání
       jsem to namalovala: Manikarnika #7. Tělo  srna s obnaženými žebry. Estetika je důle- cyklu.  Nejsme  úplně  zdravá  civilizace,
       poté čeká u řeky, než se dokončí další části  žitá a všemocná, ale sama v sobě obsahu- to  asi  tušíme.  Nechci  moralizovat,  dělat
       rituálu, aby mohla začít samotná krema- je další slovo: etika. Člověk se musí mít na  chytrou, ale to jsou mé myšlenky a důvo-
       ce. O žeh se starají „Nedotknutelní”, patří- pozoru, kam až může zajít, a proč.  dy, proč se věnuji ve svých obrazech tomu,
       cí do nejnižší indické kasty. Jsou to chlapi   Kdy  rituál  končí?  Co  se  děje  s  pope- čemu se věnuji. Pokud nepřijímáš (svoji)
       nebo kluci, kteří tam mezi ohni víceméně  lem?                          mortalitu, jak si pak můžeš vážit (svého)
       žijí. A uprostřed noci si s nimi nad jiným   Jestli ono to celé bytí a nebytí není jeden  života?  To  prostě  nejde,  vůbec.  A  někdy
       ohýnkem dáš svůj miliontý čaj. Tuto vzpo- velký kruh, jeden velký nekonečný rituál? si  říkám,  že  už  to  lidem  musím  napálit
       mínku jsem vložila do obrazu Manikarni-  Popel končí v Ganze, aby z ní zas jin- do  ksichtu  takhle  na  rovinu,  takže  tady
       ka #5 (Půlnoční čaj).               de a jinak vzešel. Nebo je to úplně jinak?  prostě máte rozebranou srnu, poperte se
         V rámci cyklu jsi kromě velkých pláten  Uprostřed těch ohňů ti dojde, že zas tak  s tím.
       zpracovala  téma  i  do  detailů,  například  nezáleží  na  tom,  jestli  víme,  jak  se  věci
       rituál holení nebo detail látek.    mají. Věci, lidi, všechno to zkrátka JE.  MUD Benešov
         Barevné  a  třpytivé  látky,  ani  bambu-  Jak to na tomto místě vypadá v noci?
   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40