Page 33 - Chytrý zpravodaj - Benešov 02 2022
P. 33
KULTURA
33
Rozhovor s malířkou Barborou
Barbar Kysilkovou k její výstavě
HOMO TEMPUS v MUD část II.
Pokračování rozhovoru, který vedla kurátorka výstavy Alena Ochepovsky.
Proč rozbité desky mramoru?
Na zahradě mi přistály dvě tuny mra-
morových desek, kterých se jedna norská
firma ráda zbavila. Některé desky byly
rozlámané. To se dá využít, ne? Byla to
zajímavá výzva. Sama bych tu desku ne-
rozbila, tak konceptuální vskutku nejsem.
Vzhledem k historii plátna Chloe & Emma
se dá ledacos vymyslet. Jde o ztracený ob-
raz. Nevíme, kde je a co se s ním stalo.
Původní motiv mám, takže se snažím ho
zrekonstruovat, ale nějak to do sebe ne-
zapadá. Dvě části jedné desky nesou dva
různé fragmenty původního obrazu. Ač
do sebe zlomené desky zapadají, ne už to,
co je na nich namalované.
Jeden z obrazů – Labutí píseň – jsi ale
našla.
Co si sama neuděláš, to nemáš. Zloději Jo. Ale nejsou spolu a ani mi nepatří. kousek s bílou kůží, v měsíčním světle,
byli dva. Na soudním přelíčení, kde jsem Labutí hnízdo je v Praze. Za mými zády jej v lofotské jiskřivosti a temnotě. Na obraze
se prvně potkala s Bertilem, ten druhý koupil můj táta, když jsem měla výstavu je kromě hlavní postavy několik obilných
zloděj nebyl. Podařilo se mi na něj posléze v galerii Miro. To byla zajímavá situace. klasů, pár makovic a vlčích máků, ves, co
najít kontakt. Sešli jsme se a on vypově- Při návratu ze „Sundance” jsem přijela se dá najít na pokraji každého obilného
děl, co si z krádeže pamatuje. Dal mi dost k rodičům. Jediné, co jsem chtěla, bylo pole. Hrana, kde končí zásah lidské ruky
indicií na to, aby se mi později v docela dát si s tátou panáka skotské na balkoně. a vstupuje příroda ve své vůli. Mák je opi-
divoké části Osla podařilo Labutí píseň Ale on stále seděl v obývacím pokoji a dě- um. Postava pije z lebky. Možná tím čerpá
najít. Stála srolovaná na půdě prapodiv- lal jako že nic – divné nic. Když jsem za život – ne na úkor toho, komu lebka nále-
ného činžáku, kde by se nikdo z místních ním přišla, podlomila se mi kolena. Na zdi žela, ale s vědomím toho, že lebka je smrt.
nedivil, pokud bych tam místo obrazu na- viselo Labutí hnízdo. Vypadá to, že jsem Ty to přijmeš, připíjíš si se smrtí. Takže
šla třeba mrtvolu. Jmenoval se Mikkel, ten z táty udělala nového a hrdého sběratele proto Opium života – skrze přijetí smrtel-
druhý zloděj. Bohužel už dnes není mezi umění. nosti oslavuji život.
námi. Na rozdíl od Bertila svůj boj s dro- Labutí píseň je na tajném místě v Oslu, K MANIKARNICE, jako k tvému jedi-
gami prohrál. Díky němu jsem ale našla pokud tedy zrovna nevisí v MUD*. nému cyklu, se dostaneme za chvíli. Ty
část ztraceného. Znovu se musím vrátit k obrazu Tlukot totiž, až na tuto výjimku, nikdy nepra-
Ještě než se našel původní obraz Labu- srdce, který je autoportrétem. Autopor- cuješ v cyklech. Zpracováváš svá témata,
tí píseň, jsi namalovala obraz Swan Nest/ trétů máš víc… například konečnost a mortalitu.
Labutí hnízdo. Vůbec nemám potřebu malovat sebe. MANIKARNIKA je první ucelený vědo-
Labutí píseň – labuť prý zpívá pou- Tlukot srdce byl trochu jiný případ, už mý soubor obrazů. Vypadá to, že mi pod
ze v momentě, kdy umírá. Na Labutím jsme o tom mluvily. Ale ty teď asi myslíš rukama postupně začal vyrůstat i cyklus
hnízdě jsem začala pracovat dřív, než jsem Opium života? Tam jsem se ocitla z nou- sukní. Ale ten asi nebude nikdy ukončen,
se seznámila s Mikkelem a než jsem byla ze. Tady uprostřed lesů na nikoho nena- domnívám se, že se potáhne mou tvorbou,
o něco moudřejší. Zároveň se tou dobou razíš, jen na sebe samu. Takže když po- jak Ariadnina rudá nit a zastaví se až po
silně prohloubilo mé přátelství s Bertilem třebuješ ženský (či jakýkoliv jiný) model, mé smrti.
a celou myšlenku hnízda jsem vztáhla nemáš příliš na výběr. Opium života je S určitou nadsázkou by se dalo říct,
k němu. Vyměnit umírající labuť za labutí další z obrazů s „tou“ sukní. Zde už jsem že všechny mé obrazy patří do jednoho
hnízdo, ve kterém je vejce, příslib nového si přivlastnila i své budoucí stigma – te- cyklu. Všechny se vejdou na škálu života,
života. Vejce je pomalované motivem Ber- tování na předloktí. Plátno začalo vznikat smrti, lásky, nenávisti, duchovna. A vždy
tilova staršího tetování z jeho ruky. Z ruky, před rokem. Vrátili jsme se sem do lesů po se nějak dotýkají člověčenstva. A zase tu
která původní labuť ukradla. „Hnízdo” leží docela dlouhém období v Praze, film už máme to Homo...
ve stejném rákosí jako „Píseň”. Plátno je na začal běhat po světě. Nechci se rouhat, ale Pojďme se podívat na obraz Libra.
stejném blindrámu, na který byl natažen měla jsem určitou radost, že s filmem ne- Ve filmu někdo (asi Bertil) tvrdí, že můj
původní obraz. Bertil s Mikkelem byli na- musím, ba ani nemůžu, cestovat po festi- první obraz v Norsku byla Labutí píseň, že
tolik „laskaví“, že obrazy opatrně sunda- valech a premiérách, když se svět prolezlý tak za sebou nechávám minulost. V Ber-
li z rámů, které tam potom nechali. Což virem uzavřel do sebe. Měla jsem už v té líně bylo hodně věcí, které bych ráda uza-
se mi velmi hodilo, protože kupovat nové době rozdělané obrazy pro nový cyklus mkla. Pravdou ale je, že můj první obraz
natahovací rámy, když máte vybílené ban- MANIKARNIKA, ale potřebovala jsem v Norsku byla právě Libra. Takový klasický
kovní konto... Sotva jsem dokončila Labu- ještě malou odbočku, než se plně pono- norský motiv – ležící Číňanka. Vidíme po-
tí hnízdo, vrátila se Labutí píseň. řím do tónů krásné medové měděné kůže stavu, u které není jasné, zda se kdy z toho
Takový nezamýšlený diptych. Teď už Indů a do všech barev světa. Bylo to téměř spánku probudí. Odpověď si může každý
patří k sobě. fyzické nutkání – namalovat ještě jeden najít sám, pokud bude chtít. Jsme zase