Page 34 - Chytrý zpravodaj - Benešov 02 2022
P. 34

KULTURA
                                                                                                              34



       u  těch  otázek...  Třeba,  když  jsi  tu  včera  A určitě bychom to zaživa nikdy vědět ne- roveň vím, že je to jinak: obraz tě postaví
       poprvé viděla obraz M&M (Les Fibres du  měli.                           před výzvu a ty ji musíš přijmout – ne sou-
       Coeur) ptala jsem se tě, jestli je pro tebe   Silvestr 2012 je můj nejrychlejší obraz.  těžit.  Člověk  si  pokaždé  znovu  uvědomí,
       viditelné, že obě dvě postavy jsou ženy. Už  Byl hotový během jedné noci – na Silvestra  že právě tyto lehce nervy drásající dny či
       když jsem se tě ptala, tak jsem se zároveň  roku 2012. Bylo to ještě v Berlíně. Konečně  týdny hledání jsou TO. Plátno je partner,
       ptala sama sebe, proč by na tom mělo zá- jsem měla svobodu samoty poté, co jsem  milenec, učitel. Ne vždycky to jde hladce,
       ležet?  Proč  by  mělo  být  podstatné,  jestli  se  rozešla  s  bývalým  partnerem.  Užila  jako ostatně v každém vztahu. A to je nej-
       jsou to dvě ženy, nebo ne?          jsem si Silvestra u sebe v ateliéru a malo- spíš v pořádku.
         To je pravda. Proč je to vlastně důleži- vala. Ležící postava, možná spící, možná   Někdy je to měsíc a půl, někdy jsou to
       té? Nic se tím nezmění.             něco jiného, má trošku zdeformovaný ob- tři  měsíce,  než  obraz  dokončíš.  Jak  po-
         Ano.                              ličej. V té chvíli mi nešlo o to malbu vy- znáš, kdy byl tah štětcem tím posledním?
         Ne.                               mazlit, výraz už měla. Zároveň tu byla ja-  Obraz  mi  to  sám  řekne,  ale  já  to  ne
         Nevím.                            kási síla oné poslední noci a já to nechtěla  vždy slyším. Proto musím mít nastražené
         Ale  zpátky  k  Libře.  Motiv  je  z  filmu  přenášet do těch nových, nadcházejících. uši,  všechny  smysly,  abych  nepřeslechla,
       Vyvěste  červené  lampiony,  což  je  čínský   To se ti často  nestává,  být s obrazem  když mi obraz naznačuje, že už se pomalu
       snímek, tuším, z roku 1991. Jeden z mála,  tak rychle hotová. Před časem jsme mlu- blížíme ke konci a abych byla připravená
       který mě nikdy neomrzí. Teď už to nedě- vily o opačných případech, kdy s obrazem  a  zostřila  vnímání.  Tomu  se  ale  nejspíš
       lám tak často, ale dřív jsem si občas vzala  bojuješ. Ve kterých chvílích tomu tak je? bude člověk učit celý život.
       část z filmu a použila ji jako výchozí bod   Od  samého  začátku,  při  natahování   Několikrát jsem už přeslechla. Jakéko-
       pro  obraz.  Nebylo  mým  úmyslem  dělat  plátna.  Člověk  musí  poznat  to  správné  liv pokusy to potom nějak zakamuflovat,
       reference ke kinematografii, ale když má  pnutí.                        zachránit, šly jenom z kopce. Obraz jsem
       film strhující kameru, je to jeden obraz za   Poté stojíš před bílým plátnem a čeká tě  udusila. V tu chvíli jsem mohla akorát vzít
       druhým – hýbající se obraz, který jsem ob- první tah štětcem. Občas začínám sklen- nůž a smazat stopy. Vyřízla jsem plátno
       čas zastavila a ten motiv si vzala.  kou vína, abych ztratila přehnanou oba- z  natahovacího  rámu  (což  neudělali  ani
         To  je  přesně  to,  co  děláš.  Zastavuješ  vu z prvního kroku, prvního rozhodnutí.  „moji“  zloději),  celé  jsem  to  zmuchlala,
       čas.                                Pro mě je podklad – plátno, mramorová,  přelomila, zlomila a běžela na dvůr k nej-
         Nedává mi příliš smysl vnášet do obra- či měděná deska – samostatná entita, ke  bližší popelnici.
       zu pocit či iluzi pohybu. Přijde mi mno- které se stavím jako ke svému parťákovi.   Co to bylo za obraz? Je strašná škoda,
       hem více sexy, když se v obraze odehrává  K  bílé  ploše  přistupuji  obezřetně,  abych  že dnes už neexistuje.
       jakési  bezčasí.  Představ  si,  že  lezeš  na  plátno neudusila příliš silnou vrstvou bar-  Jmenoval se Extáze svaté Terezy. Mode-
       horu, nahoru. V jedné chvíli jsi na vrcholu,  vy. Jedu postupně a sleduji, jestli je plátno  lem byla má tehdejší přítelkyně. Ve chvíli,
       a pak už to jde jenom dolů. Možná právě  v pořádku s tím, co se na něm odehrává,  kdy  jsem  plátno  takhle  zrušila,  udělalo
       to  zkouším  najít  –  vrchol  krásy.  Bod,  ve  jestli mě stále pouští dál. První vrstva je  mi  to  dobře.  Samozřejmě  den  poté  jsem
       kterém je krása ve svém největším poten- řídká  barva,  kterou  zaplním  celou  plo- z toho vystřízlivěla a teď už vím, že to jde
       ciálu, než vše začne sklouzávat dolů a mě- chu. Když kompozice funguje, pokračuju  i  jinak.  Ale  byla  to  důležitá  lekce.  Měla
       nit se.                             dál – nanáším druhou vrstvu, kde se od- jsem dva obrazy: L‘amour est morte, vive
         Balancování na hraně, které bych ráda  vážím použít sytější barvu. To už si začí- l‘amour a Pisces. Byly to velkoformátové
       zachytila a v obraze pak uchovala na věky  nám pohrávat s ostrostí linií, se světlem  věci. „L‘amour” se mi jednou vrátil z vý-
       věků.                               a stínem. Je to magie pozorovat, jak na 2D  stavy lehce poničený. Neměla jsem sílu há-
         Propojení smrti a smrtelnosti s krásou,  ploše vzniká 3D prostor. Obraz skládám  dat se s pojišťovnou, tak jsem to nechala
       je v jakémkoliv umění zásadní. Krása má  odzadu  –  nejprve  pozadí,  které  je  větši- být. Pak se v jeden den sešlo, že je vše na
       sílu,  která  dokáže  smrt,  ne  přelstít,  ale  nou zredukováno na minimum informací  hovno – žádná galerie nemá zájem o mé
       předčít. A díky umění může být krása ne- schovaných ve tmě. Poté, téměř jako so- práce, dlužím tři měsíce nájmu v ateliéru,
       smrtelná.                           chař, hnětu prostor až k tomu, co na tebe  na  účtu  mám  sotva  20  norských  korun,
          Úvahy o Libře mě přivádějí k dalšímu  z obrazu vystupuje.            dochází mi tabák, od rána jsem nejedla,
       obrazu – Silvestr 2012, kde se také ptám,   A  když  ti  to  plátno  nedaruje,  jaké  to  stále mě trochu honí minulost… a ty dva
       jestli  se dívám  na člověka  spícího, či  se  potom je?                obrazy jsem rozstříhala, abych je spojila
       věci mají jinak?                      Plátna to někdy dělají. Umějí být marni- v jeden. Díly pláten jsem spojila sešívač-
         Není  zajímavé,  jak  se  spánek  podobá  vá. Když taková věc nastane, jsem drobet  kou, kterou snad časem nahradím režnou
       smrti? Nejen fyziognomicky. Jsi, aniž bys  rozladěná, protože se v tu chvíli z plátna  nití,  aby  to  pořádně  drželo.  Je  dobře,  že
       věděla, že jsi.                     stává soupeř. Já nejsem zrovna soutěživý  jsem  to  provedla.  Mám  to  tu  srolované
         Nevíme,  kde  jsme,  když  jsme  mrtví.  člověk (a to jsem 15 let hrála basket). Zá- nade dveřmi.
                                                                                  Ústřední  obraz  Manikarnika  #7  je
                                                                               z nového stejnojmenného cyklu. Výstavu
                                                                               jsme nazvaly Homo tempus. Kromě toho,
                                                                               že je obraz vizuálně velmi výrazný, je tam
                                                                               jasné  světlo,  které  ozařuje  celou  scénu.
                                                                               Jednomu by se zdálo, že na něm není člo-
                                                                               věk. Tak kde je ten Homo, ptám se?
                                                                                  Je tam v čase.
                                                                                  A prostoru. Ty jsi cyklus začala, když
                                                                               jste jeli s Øysteinem na měsíc a půl do In-
                                                                               die. Věděla jsi, že chceš do Váránasí, na
                                                                               Manikarniku. Jaké to tam bylo? Jaký je za
                                                                               tím příběh?
                                                                                  Jako  malá  jsem  zhlédla  film  Baraka,
                                                                               s podtitulem Odyssea země. Naprosto de-
                                                                               chberoucí. Když jsem film viděla poprvé,
   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39