Page 24 - Chytrý Zpravodaj - Želetava - číslo 1/2021
P. 24
Budějovicemi. 9. dubna 1905 svolal do Želetavy schůzi Třebíč. Tato trať by podle projektu měla město opustit
zástupců všech měst a obcí zainteresovaných na realizaci zhruba v prostoru dnešního nádraží v Borovině, dále měla
projektované dráhy Jindřichův Hradec – Strmilov – vést přes Stařeč, Markvartice, Rokytnici n./Rok.,
Mrákotín – Telč – Nová Říše – Želetava – Moravské Štěměchy, Předín a Valdorf (Lesná) do Želetavy. Všechny
Budějovice, na kterou se dostavilo jen z Mor. Budějovic dotčené obce s projektem souhlasily, byť s drobnými
přes dvacet zástupců. Ti zde však svedli tuhý boj ve úpravami, pouze obecní výbor obce Stařeč na svém
vyjednávání se zástupci z Jaroměřic n./Rok., protože ti zasedání 11. listopadu 1909 jednohlasně odmítl provedení
chtěli dosáhnout změny trati, a sice ze Želetavy přes nové dráhy přes území obce. Podal námitky a opakovaně
Lesonice do Jaroměřic, a tím by se vlastně Mor. na nich trval i další roky, a tím se projekt značně zdržel.
Budějovice ocitly mimo projekt. Nakonec přece jenom Důvod odmítavého stanoviska byl ten, že jejich katastrem
bylo dojednáno, že trať přes Mor. Budějovice povede vedou již dvě dráhy, které jim zabraly velké části
a zahájí se přípravné práce na projektu. Byl zvolen nejlepších polí, navíc je na hlavní dráze projektováno
přípravný výbor, jehož předsedou se stal František Staněk. kladení druhé koleje, což ubere opět další pozemky.
Tento výbor se dal hned do práce. Komise ale nakonec stařečské námitky odmítla a projekt
Již 1. května 1905 byl všem obecním úřadům rozeslán schválila. V Želetavě se tato trať měla křížit s dráhou Telč
oběžník s popisem zamýšlené trasy projektu. V něm žádal – Moravské Budějovice. Želetavské nádraží mělo být
o vyjádření obecní rady a předložení případných přání umístěno za městečkem u státní silnice vedoucí k Jihlavě
a návrhů. Ovšem už za měsíc se začaly šířit krajem (za dnešní čerpací stanicí).
oběžníky z Třebíče, které žádaly obecní úřady o podporu Plány to byly smělé a kdoví – nebýt 1. světové války
jiného projektu dráhy, která měla vést z Třebíče na asi bychom se realizace tohoto technicky i finančně
Želetavu, Novou Říši a Telč. Bylo zřejmé, že se v tomto připraveného projektu dočkali. Svůj díl viny na tom, že
případě jedná o truc podnik zamýšleného projektu přes projekt železničního spojení Želetavy s okolními městy
Mor. Budějovice. Výnosem ze dne 9. června 1906 však nakonec nebyl realizován měli dost možná i výše zmínění
vídeňské ministerstvo železnic povolilo Františku stařečští radní, kteří svým rozhodnutím zbrzdili jeho
Staňkovi na dobu jednoho roku podniknout předběžné přípravu, a na řadu dalších let tak ovlivnili rozvoj nejen
práce pro výstavbu trati z Jindřichova Hradce do své obce, ale celého regionu.
Strmilova, Telče, Želetavy, Moravských Budějovic Nutno ovšem připomenout, že tyto projekty se
a Jaroměřic. Úřední komise poté v prosinci 1907 velmi světovou válkou tak úplně nezapadly. Mluvilo se o nich
příznivě zhodnotila předložený projekt. Zvlášť ji zaujalo vážně ještě v roce 1919 i 1921. Ovšem mladá republika
využití dráhy pro přepravu obilí, dobytka, stavebního byla v hospodářské krizi a měla jiné priority. V době
i užitkového dřeva, a především kamene z mrákotínských oživení ekonomiky v druhé polovině dvacátých let se však
lomů. Zástupce c. k. ministerstva železnic celou trať prošel na projekty nových železnic už zapomnělo. O výstavbě
a shledal, že této dráhy je tu zapotřebí, poněvadž jsou zde železniční trati přes Želetavu se znovu jednalo i po
dobré existenční podmínky pro dovoz i vývoz v rámci 2. světové válce, kdy byl v roce 1945 k jednání přizván
transportu mezi jednotlivými kraji. i zástupce místního MNV.
Také vláda uznala důležitost této dráhy a udělila Dnes jsme v situaci opačné. Místo budování
výnosem ze dne 24. července 1908 subvenci 10.000 korun. železničních tratí je rušíme, jako například tu z Mo-
19. října 1908 schválil Zemský sněm Markrabství ravských Budějovic do Jemnice. Přitom je železnice
moravského další subvenci 20.000 korun na jeden jedním z nejlevnějších, nejpohodlnějších a také
kilometr této dráhy na území Moravy v celkové výši nejbezpečnějších typů dopravy.
1.280000 korun. Podle schváleného projektu měla Železnice jsme se tedy v Želetavě nedočkali, zato zde
k Želetavě tato trať přijít od Rozseče a Zdeňkova. máme velmi frekventovanou, přetíženou a nebezpečnou
Pokračovat měla přes Bítovánky, Cidlinu, Lesonice, státní silnici E59. Ve skrytu duše stále doufáme, že se snad
Jakubov a Litohoř do Moravských Budějovic. na rozdíl od železnice jednou dočkáme jejího přeložení
V letech 1908-21 však byla připravována i místní mimo náš městys.
dráha Třebíč – Želetava. Uchazečem o koncesi bylo město Olga Nováková
František Staněk Severozápadní dráha Lokomotiva Severozápadní dráhy
24