Page 23 - Chytrý Zpravodaj - Želetava - číslo 1/2021
P. 23

HISTORIE A KULTURA

                                      Pandemie a morové sloupy v Želetavě



















                 Morový sloup z roku 1715               Boží muka            Boží muka       Nejstarší želetavská

                                                        Za uličkou           z roku 1651          boží muka
           Možná si říkáte, že morový sloup je v Želetavě přece   Beneš  Jaroslavu  Palliardimu  notáři  a amatérskému
        jenom jeden, a to ten před radnicí z roku 1715. Nechal ho   archeologovi  z Moravských  Budějovic.  Čtvrtá  strana
        tam  postavit  místní  farář  Karel  Leopold  Felix  jako   hlavice je plochá a je na ní tento nápis: TIETO BOZI MUKI
        poděkování,  že  při  poslední  morové  nákaze  v českých   DAL  WISTAWETI  PAN  JAKUB  CZERWENKA
        zemích v letech 1703-15 byla Želetava ušetřena (na rozdíl   MIESTAN  ZELETAWSKI.  V době  výstavby  (před  270
        od současné pandemie). V Čechách tehdy zemřelo na 200   lety) stála tato boží muka obklopena poli asi 300 metrů za
        tisíc lidí. Poté se začalo ve velkých městech s výstavbou   Želetavou.  Klidně  tady  tedy  mohl  být  morový  hřbitov.
        primitivní  kanalizace  a výskyt  morových  epidemií   Nasvědčují  tomu  i nálezy  lidských  kostí  při  kopání  na
        v západní a střední Evropě byl zcela potlačen.        blízkých polích. Měšťan Červenka nechal prý boží muka
           Morové  sloupy  vznikaly  v Evropě,  kterou  po  staletí   postavit  na  paměť  velkého  moru,  který  propukl  po
        pustošily  opakující  se  morové  rány,  v době  baroka   třicetileté válce v roce 1648. Problém je však v tom, že roku
        (17. a 18. století). Stavěly se jako poděkování za odeznění   1648  v českých  zemích  žádná  morová  epidemie  nebyla.
        epidemie a zpravidla i jako prosba o ochranu místa před   Předchozí  vlna  morové  nákazy  proběhla  naším  územím
        další epidemií. Stavěly se na veřejných prostranstvích i na   před devatenácti lety v roce 1632. Pravděpodobnější je, že
        místech  morových  hřbitovů.  Je  mnoho  typů  morových   Želetavu  po  třicetileté  válce  zasáhla  jiná  pandemie  –
        sloupů.  Od  jednoduchých  a hladkých  sloupů  typu  boží   cholera,  tyfus  nebo  černé  neštovice  a oběti  pochovali
        muka (17. století), přes vysoké hladké sloupy na vrcholu   v hromadném hrobě na návrší za Želetavou.
        ozdobenými nejčastěji korintskou hlavicí a sochou stojící   Boží muka označují vždy místo výjimečných událostí.
        Panny Marie, jako je náš morový sloup, až po trojpatrová   Zděná  boží  muka  „Za  uličkou“  z počátku  19.  století,
        sochařská  díla  s různými  plastickými  články,  sochami,   nazývaná též „U francouzské cesty“, připomínají období
        reliéfy a balustrádami (převážně 18. století).        napoleonských  válek.  V letech  1805,  1806  a 1809
           Za  morový  sloup  můžeme  považovat  i kamenná  boží   Želetavou  procházela  Napoleonova  armáda,  ve  které
        muka z roku 1651 na konci Želetavy směrem k Jindřicho-  propukla  epidemie  tyfu  a úplavice.  Hromadný  hrob
        vicím. Na čtyřbokém podstavci je postaven sloup s hlavicí   zemřelých Francouzů má být právě v těchto místech, kde
        ve  tvaru  kapličky,  ve  které  jsou  vysekány  tři  výklenky.   zděná boží muka už přes dvě stě let střeží jejich ostatky.
        V tom  prostředním  a nejhlubším  býval  obrázek  Panny                                    Olga Nováková
        Marie  pod  křížem  malovaný  na  plechu,  jak  píše  ve  své
        zprávě  z roku  1896  želetavský  obecní  tajemník  Emanuel



                                        Lidé v Želetavě snili o jízdě vlakem
           Na  počátku  20.  století  zažívala  železnice  obrovský   Vídeň  s Berlínem  přes  Znojmo,  Jihlavu,  Kolín  a Prahu
        boom,  neboť  bezesporu  přinášela  hospodářský  rozvoj.   byly  budovány  odbočné  lokální  dráhy,  jako  např.  ta
        Železnice a snadnější dovoz strategické suroviny – uhlí –   z Moravských  Budějovic  do  Jemnice  v roce  1896.
        brzy  podnítily  v blízkosti  nádraží  vznik  průmyslových   U mnoha  dalších  projektů  byl  jen  krůček  k realizaci.
        podniků.  Železniční  přeprava  také  zintenzívnila  rozvoj   „Smrtelnou ránu“ jim ovšem zasadila 1. světová válka.
        zemědělství,   výměnu   produktů   a přepravu   osob     Také v Želetavě si lidé velice dobře uvědomovali, co
        v regionech.                                          železnice pro rozvoj odlehlých míst bohatých na suroviny
           V našem kraji se vlak poprvé objevil před 150 lety, kdy   nebo   nabízejících   přírodní   bohatství   znamená.
        po  třech letech  výstavby  byla  23. dubna  1871  zahájena   Již v devadesátých  letech  19.  století  projevil  velkou
        pravidelná doprava na trati Jihlava – Znojmo. S rozvojem   iniciativu František Staněk, místní statkář a český agrární
        železniční dopravy pak souvisel i vznik místních tratí. Z té   politik.  Vybídl  západomoravská  města,  aby  přikročila
        hlavní  –  „Rakouské  severozápadní  dráhy“  –  spojující   k budování  dráhy,  která  by  spojila  Brno  s Českými

                                                           23
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28