Page 24 - Chytrý Zpravodaj - Vítkov říjen 2021
P. 24

Varování pro



           spotřebitele




      Sdružení  obrany  spotřebitelů  MaS,  z.  s.,  důrazně  varuje
      spotřebitele  před  podvodnými  telefonáty.  Je  to  pár  dní,  co
      jsme zaznamenali případ, kdy se na nás obrátil spotřebitel se
      svou  znepokojivou  zkušeností.  Přijal  telefonát,  ve  kterém  mu
      bylo sděleno, že k němu domů posílají pracovníka na kontrolu
      vyúčtování elektřiny a plynu. Volající se představili jako pracovník
      organizace na ochranu spotřebitele. Avizovaný pracovník se do
      domácnosti  spotřebitele  skutečně  následně  dostavil.  Naštěstí
      ten jej do svého bytu nevpustil a celou situaci oznámil jak nám
      tak Energetickému regulačnímu úřadu.
      Jedná  se  samozřejmě  o  podvod.  V  žádném  případě,  žádná
      z  oficiálních  spotřebitelských  organizací  neposílá  pracovníky
      domů  ke  spotřebitelům,  aby  provedli  jakoukoliv  kontrolu
      vyúčtování za energie ani jiné služby.
      V tomto případě se jedná o klasickou fintu, s pomocí které se
      snaží dostat zástupci různých firem do domácností spotřebitelů
      a  následně  jim  nabídnout  změnu  dodavatele  energií.  Tyto
      společností používají nejrůznější záminky a hledají stále nové
      způsoby,  jak  se  obohatit  na  nic  netušících  lidech.  Proto  vždy,
      když spotřebitelům kdokoliv volá ohledně elektřiny či plynu, je
      potřeba být velice obezřetný. Velmi často totiž volající neuvádějí
      pravdivé  informace  o  tom,  za  koho  ve  skutečnosti  vystupují.
      Pokud  se  vám  někdo  představí  jako  zástupce  úřadu  či  firmy,
      všechno si raději ověřte a do dané společnosti zavolejte nebo
      napište.  Spotřebitelé  s  nimi  nemusí  vlastně  ani  telefonicky
      hovořit. Pokud jsou spotřebitelé oslovování neznámou osobou
      telefonicky, doporučujeme jednoduše zavěsit telefon.
      Velice  rizikové  je  pozvat  si  neznámé  osoby  domů,  ukazovat
      jim  svá  vyúčtování  a  hlavně  podepisovat,  co  jsme  nepřečetli.
      Sdružení obrany spotřebitelů MaS, z. s. důrazně varuje všechny
      spotřebitele, aby nepřistupovali na telefonické nabídky a nabídky
      podomních  prodejců,  které  mají  za  cíl  změnu  dodavatele
      energie, ať už přímo nebo ve formě aukce, pokud si smlouvu
      předem důkladně a v klidu celou včetně všech příloh a případné
      plné moci neprostudují a neporozumí všem jejím bodům. Podle
      našich zkušeností se totiž obsah písemné smlouvy často liší od
      toho, co je prodejcem spotřebiteli sdělováno ústně.
      Podomní  prodej  je  sice  v  řadě  měst  a  obcí  zakázán,  ovšem
      jakmile  si  spotřebitel  prodejce  sám  vpustí  domů  a  smlouvu
      podepíše,  musí  počítat  s  tím,  že  je  pro  něj  závazná.  Pokud
      spotřebitel  přece  jen  nátlaku  podlehne  a  podobnou  smlouvu
      se  zprostředkovatelem  uzavře,  nemusí  být  vše  ztraceno.
      Avšak za předpokladu, že začne urychleně jednat. Od smlouvy
      o dodávkách energií sjednané při podomním prodeji lze odstoupit
      ve lhůtě  14  dní od  jejího  uzavření či ji vypovědět, a  to až  do
      uplynutí 15 dnů od zahájení dodávek podle nové smlouvy. Lhůty
      se  dále  prodlužují,  jestliže  spotřebitelé  nebyli  s  tímto právem
      řádně seznámeni. Pokud prodávající neinformoval spotřebitele
      o právu odstoupit od smlouvy, lhůta k odstoupení se prodlužuje
      o rok, tedy na 1 rok a 14 dnů. Avšak pozor, pokud podepíšete
      smlouvu nikoliv přímo s dodavatelem, ale se zprostředkovatelem,
      který vám nabízí poradenské služby v oblasti energií nebo přímo
      provedení  výběru  dodavatele,  pak  na  rozmyšlení  máte  pouze
      14 dnů od uzavření smlouvy.
      Dlouho  připravovanou  novelu  „Energetického  zákona“,  která
      má  od  příštího  roku  chránit  spotřebitele  a  posílit  pravomoci
      Energetického regulačního úřadu vůči těmto firmám, vrátil tento
      týden  Senát  České  republiky  zpět  do  Poslanecké  sněmovny.
      Nezbývá,  než  doufat,  že  se  jí  podaří  zákon  prohlasovat  ještě
      před koncem volebního období. Pokud ano, budeme spotřebitele
      o všech změnách včas informovat.
      Kontakt:
      Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska z.s.
      Tel/fax.596 111 252, mobil 606 832 280
      ostrava@sos-msk.cz
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28