Page 24 - Chytrý Zpravodaj - Vítkov říjen 2021
P. 24
Varování pro
spotřebitele
Sdružení obrany spotřebitelů MaS, z. s., důrazně varuje
spotřebitele před podvodnými telefonáty. Je to pár dní, co
jsme zaznamenali případ, kdy se na nás obrátil spotřebitel se
svou znepokojivou zkušeností. Přijal telefonát, ve kterém mu
bylo sděleno, že k němu domů posílají pracovníka na kontrolu
vyúčtování elektřiny a plynu. Volající se představili jako pracovník
organizace na ochranu spotřebitele. Avizovaný pracovník se do
domácnosti spotřebitele skutečně následně dostavil. Naštěstí
ten jej do svého bytu nevpustil a celou situaci oznámil jak nám
tak Energetickému regulačnímu úřadu.
Jedná se samozřejmě o podvod. V žádném případě, žádná
z oficiálních spotřebitelských organizací neposílá pracovníky
domů ke spotřebitelům, aby provedli jakoukoliv kontrolu
vyúčtování za energie ani jiné služby.
V tomto případě se jedná o klasickou fintu, s pomocí které se
snaží dostat zástupci různých firem do domácností spotřebitelů
a následně jim nabídnout změnu dodavatele energií. Tyto
společností používají nejrůznější záminky a hledají stále nové
způsoby, jak se obohatit na nic netušících lidech. Proto vždy,
když spotřebitelům kdokoliv volá ohledně elektřiny či plynu, je
potřeba být velice obezřetný. Velmi často totiž volající neuvádějí
pravdivé informace o tom, za koho ve skutečnosti vystupují.
Pokud se vám někdo představí jako zástupce úřadu či firmy,
všechno si raději ověřte a do dané společnosti zavolejte nebo
napište. Spotřebitelé s nimi nemusí vlastně ani telefonicky
hovořit. Pokud jsou spotřebitelé oslovování neznámou osobou
telefonicky, doporučujeme jednoduše zavěsit telefon.
Velice rizikové je pozvat si neznámé osoby domů, ukazovat
jim svá vyúčtování a hlavně podepisovat, co jsme nepřečetli.
Sdružení obrany spotřebitelů MaS, z. s. důrazně varuje všechny
spotřebitele, aby nepřistupovali na telefonické nabídky a nabídky
podomních prodejců, které mají za cíl změnu dodavatele
energie, ať už přímo nebo ve formě aukce, pokud si smlouvu
předem důkladně a v klidu celou včetně všech příloh a případné
plné moci neprostudují a neporozumí všem jejím bodům. Podle
našich zkušeností se totiž obsah písemné smlouvy často liší od
toho, co je prodejcem spotřebiteli sdělováno ústně.
Podomní prodej je sice v řadě měst a obcí zakázán, ovšem
jakmile si spotřebitel prodejce sám vpustí domů a smlouvu
podepíše, musí počítat s tím, že je pro něj závazná. Pokud
spotřebitel přece jen nátlaku podlehne a podobnou smlouvu
se zprostředkovatelem uzavře, nemusí být vše ztraceno.
Avšak za předpokladu, že začne urychleně jednat. Od smlouvy
o dodávkách energií sjednané při podomním prodeji lze odstoupit
ve lhůtě 14 dní od jejího uzavření či ji vypovědět, a to až do
uplynutí 15 dnů od zahájení dodávek podle nové smlouvy. Lhůty
se dále prodlužují, jestliže spotřebitelé nebyli s tímto právem
řádně seznámeni. Pokud prodávající neinformoval spotřebitele
o právu odstoupit od smlouvy, lhůta k odstoupení se prodlužuje
o rok, tedy na 1 rok a 14 dnů. Avšak pozor, pokud podepíšete
smlouvu nikoliv přímo s dodavatelem, ale se zprostředkovatelem,
který vám nabízí poradenské služby v oblasti energií nebo přímo
provedení výběru dodavatele, pak na rozmyšlení máte pouze
14 dnů od uzavření smlouvy.
Dlouho připravovanou novelu „Energetického zákona“, která
má od příštího roku chránit spotřebitele a posílit pravomoci
Energetického regulačního úřadu vůči těmto firmám, vrátil tento
týden Senát České republiky zpět do Poslanecké sněmovny.
Nezbývá, než doufat, že se jí podaří zákon prohlasovat ještě
před koncem volebního období. Pokud ano, budeme spotřebitele
o všech změnách včas informovat.
Kontakt:
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska z.s.
Tel/fax.596 111 252, mobil 606 832 280
ostrava@sos-msk.cz

