Page 8 - Chytrý zpravodaj - Vítkov 06/2024
P. 8

CharITa oDry poDáVá poMoCnou ruKu




      Charita odry působí ve Vítkově od roku 2007, kdy zdejším oby-
      vatelům se sníženou soběstačností začaly pomáhat charitní
      pečovatelky v  rámci pečovatelské služby.  postupně se ak-
      tivity této organizace ve městě rozrůstaly. dnes se lidé mo-
      hou obracet i na občanskou poradnu a občané pečující o se-
      niory využívají rovněž služby denního stacionáře či půjčovny
      kompenzačních pomůcek se sídlem v odrách. o tom všem ho-
      voří petr kučerka, ředitel Charity odry.

      pane řediteli, Charita odry rozhodně není neznámým pojmem.
      ale mohl byste přece jen o historii i činnosti organizace říct pár
      slov?
      Charita Odry byla založena v roce 1995, takže v příštím roce, kon-
      krétně 25. února 2025, bude slavit 30 let od svého založení. Za-
      čínali jsme poskytováním ošetřovatelské zdravotní a pečovatel-  využívat, aby si ulehčily svou životní situaci. Tak trochu jsme tím
      ské služby a své aktivity jsme postupně rozšiřovali. V současnosti   předběhli dobu, protože tato oblast bude teprve nyní zahrnuta
      vedeme denní stacionář pro seniory, nízkoprahové zařízení pro   v novelizaci zákona o sociálních službách.
      děti a  mládež, půjčovnu kompenzačních pomůcek a  občanské
      poradny i klub Paleček pro matky s dětmi. Provozujeme rovněž   Hojně využívaná je ve Vítkově i  pečovatelská služba, která
      humanitární sklad a stanici pomoci pro lidi bez přístřeší.   obecně patří k nejznámějším charitním aktivitám.
      Některé z těchto služeb, například nízkoprahové zařízení pro děti   Osobám se sníženou soběstačností z důvodu věku, chronického
      a  mládež, poskytujeme pouze na území Oder, jiné  – například   onemocnění nebo zdravotního postižení poskytujeme pomoc
      pečovatelskou službu – v celém širokém okolí, Odrami počínaje   a podporu, aby mohly co nejdéle setrvávat ve svém přirozeném
      přes Suchdol a Fulnek až po Vítkov a Budišov nad Budišovkou.  domácím  prostředí.  Službu  zajištují  kvalifikované  pečovatelky
                                                              přímo v domácnostech uživatelů, kde jim pomáhají s osobní hy-
      Vaše působiště je opravdu rozsáhlé a paleta služeb pestrá. ko-  gienou, s úklidem, se zajištěním stravy, donáškou léků a podob-
      lik zaměstnanců to vše zajišťuje?                       ně.
      Jde o 44 pracovníků.
                                                              klienti využívají i služby půjčovny kompenzačních pomůcek.
      jak je to s financováním?                               Seniorům, dlouhodobě nemocným, lidem rehabilitujícím po úra-
      Každá sociální služba, tedy i činnost Charity Odry, je financová-  zech a lidem, kteří se o ně starají, zapůjčujeme zdravotní a kom-
      na především ze státního rozpočtu, tedy z rozpočtu Ministerstva   penzační pomůcky, k nimž patří například vozíčky a chodítka, po-
      sociálních věcí ČR a Moravskoslezského kraje. Tyto finanční pro-  můcky pomáhající při osobní hygieně. Velkým pomocníkem při
      středky pokrývají zhruba 70 procent našich nákladů. Některé   fyzicky náročné péči o osoby na lůžku jsou elektricky ovládané
      naše činnosti, dejme tomu denní stacionář a pečovatelská služ-  polohovací postele. Kompenzační pomůcky si uživatelé buď vy-
      ba, počítají i s finančním zapojením klientů, tak jak stanovuje zá-  zvednou u nás, nebo je přivezeme, složíme.
      kon o sociálních službách. A samozřejmě bychom se neobešli bez
      finanční spoluúčasti obcí, které jsou veřejnými zadavateli služeb.   jak je to s denním stacionářem?
      Ostatně spolupráce s vedením obcí a měst je pro naši činnost klí-  Také on je určen dospělým a seniorům se sníženou soběstačnos-
      čová. Například díky vstřícnému přístupu ze strany vedení Oder   tí z důvodu věku, chronické nemoci nebo zdravotního postižení.
      se nám během tří desítek let našeho působení podařilo ve městě   Uživatelé mohou tuto službu, o kterou zaznamenáváme rostoucí
      pro naše služby vybudovat opravdu skvělé zázemí. Velmi důle-  zájem, využívat podle potřeby. Někdo chodí každý den, jiný dva-
      žité bylo i to, že jsme při postupném budování charitního centra   krát týdně nebo jednou za dva týdny. Naše zkušenosti ukazují,
      měli možnost vše konzultovat s projektanty. Vzniklo tak opravdu   že senioři – přestože zpočátku mívají z navštěvování stacioná-
      funkční pracoviště, kde jsou spokojeni klienti i zaměstnanci.   ře obavy – tu postupně rozkvétají. Jsou zde totiž ve společnosti
                                                              svých vrstevníků, necítí se sami, mají pocit společenského uplat-
      kolik zájemců o vaše služby je z Vítkovska?             nění. Navíc s nimi zdejší pracovnice procvičují paměť i motoriku,
      Zhruba dvě desítky lidí využívají nabídku půjčovny kompenzač-  povídají si s nimi, společně zkoušejí pracovat s různými materiály
      ních pomůcek, naše pečovatelky měsíčně pomáhají až šedesáti   a tvořit. Oblíbené jsou společenské akce organizované u příle-
      obyvatelům města, trvale rostoucí je zájem o služby občanské   žitosti různých svátků, například MDŽ nebo mikulášské nadílky,
      poradny, která má ve Vítkově v současné době na sedmdesát kli-  kdy přijdou zazpívat děti z mateřské školy, nebo si klienti mohou
      entů. A čtyři občané Vítkova navštěvují denní stacionář pro seni-  zazpívat či zatancovat při dechovce.
      ory v Odrách.
                                                              Věková struktura obyvatel se postupně mění, seniorů přibývá.
      Mohl byste prosím jednotlivé služby blíže představit? s jakými   Vzrůstá i zájem o poradenství a další služby Charity odry?
      problémy se občané Vítkova obracejí na občanskou poradnu?  Ano, tento trend už nějaký čas pozorujeme. A lze předpokládat,
      Zprvu to bylo kvůli finančním a dluhovým potížím, kdy jsme li-  že přinejmenším v následujících dvaceti letech bude mít podíl
      dem pomáhali s oddlužením. Postupně jsme ale služby poradny   seniorů na složení společnosti rostoucí tendenci. Spolu s tím se
      rozšířili, takže na naše pracovnice se mohou občané Vítkova ob-  samozřejmě bude zvyšovat i potřeba péče o ně. Zájem na naše
      racet i v situaci, kdy potřebují rady právníka, například při řešení   služby roste a my děláme vše pro to, abychom mohli zájemcům
      spotřebitelských problémů (energie) nebo při rozvodu, poradna   vyjít vstříc.
      pomáhá s vyřizováním příspěvků na péči a tak dále. Nově posky-                                 Lenka Gulašiová
      tujeme i poradenství pečujícím osobám, jimž radíme, jaké služby                                foto: Charita Odry
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13