Page 20 - Chytrý zpravodaj - Vítkov 05/2025
P. 20
ZÁKLADNÍ ŠKOLA NA NÁMĚSTÍ JANA ZAJÍCE
a informací, dostali jsme drobné dárky -
omalovánky či kalendáře, našlapali jsme
stovky schodů hrází dolů a zase nahoru
a pořídili jsme si spoustu krásných fotek.
Školákům od 3. do 9. ročníku bylo umož-
něno navštívit Úpravnu vody na Podhra-
dí, kde se jim dostalo odborného výkla-
du. Byli svědky čištění filtračních nádrží
a mohli se zeptat na všechno, co je kolem
této problematiky zajímalo. Navíc cesta
pěšky tam i zpět jim prospěla po všech
stránkách.
Pro nejmenší jsme připravili stezku „Po-
doby a proměny vody“, na které mohli
hledat obrázky vody v různém skupen-
ství, ty pak společně s paní učitelkou ko-
mentovat a hodnotit, popřípadě přidat
vlastní zkušenosti. Máme rádi tento způ-
sob práce, kde se nám rozpovídají i děti,
VÝTVARNÁ A PĚVECKÁ je sice nelehká, ale nutná, ke všem spon- z nichž ve třídě nedostaneme kloudnou
SOUTĚŽ zorům, kteří soutěž podpořili a také k or- větu. Protože jsme si zároveň objednali
slunečný den, všichni si aktivity v přírodě
ganizátorům, protože letos vše klapalo
k všeobecné spokojenosti. Gratulujeme užili.
Každoročně v jarním období probíhá těm nejúspěšnějším a děkujeme všem Děkujeme pracovníkům úpravny vody
v naší škole velká výtvarná a pěvecká zúčastněným za skvělou reprezentaci za ochotu a vstřícnost, i organizátorkám
soutěž pro žáky základních škol a nižších svých škol. Budeme se na vás těšit zase dalších aktivit pro děti a věříme, že něco
ročníků víceletých gymnázií vítkovského za rok. z toho si zapamatují a snad si i uvědomí,
regionu. Letošní ročník připadl na Den že voda je dar.
učitelů a proto se i téma výtvarné části
týkalo učitelů. Nejmladší žáci tvořili kvě- VODA JE ŽIVOT
tiny pro paní učitelku, starší dostali za UKLIĎME ČESKO 2025
úkol prezentovat svou lásku ke škole,
předmětu, či učiteli/učitelce a ti nejstarší Jaro je tady a příroda se probouzí. Aby
se poprali s tématem „co vidí oči učitele“. neviděla, co jí lidé stihli za zimu napá-
chat, vyrazili jsme s našimi žáky do okolí
města, abychom se pokusili alespoň tro-
chu přispět ke zdravějšímu a čistějšímu
životnímu prostředí. Zapojili jsme se tak
do celostátní akce Ukliďme Česko, což
děláme už několik let. Mnozí mají k této
akci výhrady a vidí to tak, že si mají po
sobě uklidit ti, kdo odpady do lesíků vy-
vážejí. Ale protože tato myšlenka je sama
Tato nezvratná pravda se táhla jako nitka o sobě značně nedokonalá, rozhodli jsme
projektem, který jsme se svými žáky ab- se, že vyčistíme vycházkové trasy okolo
Fantazie dětí nezná mezí a na výtvarných solvovali během března, protože 22. bře- Letního a Zimního kopce a také prostor
dílech to bylo znát. Některá byla úsměv- zen je Světovým dnem vody. „u včelína“ sami. Těžko se dá odhadnout,
ná, jiná možná k zamyšlení. Zapojilo se 74 Děti v EKO kroužku vytvořily „Cestu kap- jak přemýšlí lidé, kteří vozí do lesa pytle
žáků ze 7 škol a sluší se proto poděkovat ky vody“ – odkud a kudy se voda dostane s domovním odpadem, když jsou všu-
všem pedagogickým pracovníkům, kte- až k nám domů a co se s ní stane, když ji de po městě kontejnery, ale možná je to
ří děti na soutěž připravovali a mnozí je lidskou činností znečistíme. A tak se žáci jen adrenalinový sport. Ovšem řemesl-
v hudební části i doprovázeli. Další podě- dozvěděli, na které řece stojí přehrada, ník, který odloží hromadu rozřezaných
kování míří k členům poroty, jejichž práce z níž bereme vodu, co je to úpravna vody dlaždic v remízku, by zasloužit některý
a čistička odpadních vod, kde je najdeme z neprávem zapomenutých trestů pou-
a jak fungují, co je to vodojem a mnoho žívaných v dřívějších dobách – co třeba
dalších informací. máčení v koši v přehradě? To by byla te-
Krásný výlet si vychutnali žáci, kte- prve frajeřina, a těch diváků co by měl…
ří s námi v sobotu 22. března vyrazili na Nám to, že přiložíme ruku k dílu zase to-
vodní dílo Slezská Harta. Mohli jsme se lik nevadí - naopak. Vraceli jsme se domů
podívat do strojoven na obrovská čerpa- spokojení a s dobrým pocitem, že jsme
dla a potrubí, které vede vodu z přehrady alespoň něco napravili.
ke zpracování, prohlédli jsme si infor-
mační centrum s množstvím fotografií