Page 16 - Chytrý zpravodaj - Vítkov 05/2025
P. 16
ÚSPĚCH V KRAJSKÉM KOLE
OLYMPIÁDY V ANGLICKÉM
JAZYCE
Žákyně Karolína Staňková ze 4.G úspěš-
ně reprezentovala naši školu v soutěži
v anglickém jazyce určené pro 3. a 4. roč-
níky osmiletých gymnázií Moravskoslez-
ského kraje.
Po skvělém 1. místě v okresním kole se
neztratila ani v silné konkurenci krajské-
ho kola, které se uskutečnilo v Ostravě
31. března, kde obsadila výborné 5. místo.
Její nadšení pro angličtinu, pečlivá pří- Nejprve proběhla přednáška nazvaná jen principy udržitelného hospodaření,
prava a snaha neustále se zlepšovat mo- Příběh elektronu, ve které byli žáci tercie ale i vlastní odpovědnost k přírodě.
hou být inspirací i pro ostatní žáky. seznámeni se základními informacemi
o této elementární částici. Na jednodu- PŘEDNÁŠKA
chém příkladu zobrazení rajčete viděli
princip jeho využití v elektronovém mik- TECHNOLOGIE VÝROBY
roskopu. LÉČIV
Následovala fyzikální show o polovodi- V pondělí 7. dubna se žáci sexty a 2. RG
čích pro část žáků vyššího gymnázia. Kro- v rámci projektu Den pro školu zúčastnili
mě základních informací proběhla řada odborné přednášky Technologie výroby
experimentů, kdy žáci viděli praktický léčiv. Získali tak jedinečnou příležitost
důkaz některých jejich vlastností, o kte- setkat se s odborníkem z farmaceutic-
rých se učí v běžných hodinách fyziky. kého průmyslu paní PharmDr. Šárkou
Téma polovodičů a polovodičových sou- Holasovou Ph.D., která jim přiblížila svou
částek je a bude stále velmi důležité pro práci v Tevě, společnosti s největší svě-
další rozvoj moderních technologií. tovou produkcí generických léčiv. Cílem
Naši žáci tak viděli experimenty, kte- této odborné přednášky bylo propojit te-
ré v běžných školních podmínkách není oretické znalosti získané ve škole s prak-
možné realizovat a dozvěděli se řadu no- tickými zkušenostmi z reálné výroby.
vých informací.
Výroba léčiv je složitý proces, který vyža-
duje přesnost, přísné dodržování předpi-
Alena Grosová
sů a moderní technologie. Farmaceutka
žákům vysvětlila klíčové kroky, mezi kte-
PROZKOUMEJ DIVOČINU ré patří: vývoj léčiva – od prvotní myšlen-
Ve čtvrtek 3. dubna se žáci sexty a 2. RG vy- ky přes laboratorní testy až po klinické
zkoušky, syntéza účinné látky – chemic-
dali v rámci 4. etapy celoročního projektu ké procesy, při kterých vzniká samotná
CO2 liga prozkoumat Břidlicovou stezku
Děkujeme za skvělou reprezentaci školy účinná látka léčiva, formulace léčiva –
a přejeme Karolíně mnoho dalších studij- v oblasti řeky Moravice. Pobyt v přírodě je přeměna účinné látky do podoby tablet,
ních i osobních úspěchů! skvělým nástrojem pro pochopení eko- kapslí, injekčních roztoků nebo mastí,
systémů, ochrany biodiverzity a významu výroba a balení – procesy, které zajišťují
přírodních procesů. Při průzkumu v teré-
Alena Zeisbergerová bezpečnost, kvalitu a správné dávkování
nu se žáci zaměřili na klíčové prvky, jako léčiv a regulace a kontrola kvality – každý
jsou druhová pestrost, úloha lesů v uklá- krok podléhá přísným normám a testová-
dání uhlíku nebo dopady lidské činnosti
NÁVŠTĚVA Z VUT BRNO na krajinu. Součástí expedice byla i prak- ní, aby léčivo bylo bezpečné pro pacienty.
Ve středu 9. dubna přijela mezi naše tická aktivita - tvorba tzv. biouhlu. Ten- Žáci měli možnost ptát se na konkrétní
žáky návštěva z Ústavu mikroelektroni- to proces spočívá v přeměně organické problémy, lépe pochopit fungování far-
ky Fakulty elektroniky a komunikačních hmoty na stabilní formu uhlíku, která se maceutického průmyslu a získat moti-
technologií Vysokého učení technického využívá zejména ke zlepšení půdy. Výstu- vaci pro své další studium. Podobná se-
z Brna vedená naší absolventkou doc. py z této aktivity poslouží jako podklad tkání pomáhají studentům orientovat se
Ing. Janou Drbohlavovou, Ph.D. pro návrhy lokálních opatření, která tým v pracovním prostředí a připravují je na
Paní docentka v úvodu představila pro- Ekokomisaři zpracuje do závěrečné zprá- budoucí profesní dráhu. Škola tak posky-
jekt, který se zaměřuje hlavně na dívky. vy projektu. Naše expedice měla i přesah tuje nejen teoretické vzdělání, ale také
Formou jednodenní akce jim chtějí uká- sociální, posílila vztahy mezi spolužáky otevírá dveře k reálným zkušenostem
zat, jak probíhá studium na VŠ, mohou a zvýšila schopnost spolupráce při spo- a kontaktům v oboru.
navštívit laboratoře a sami si vyzkoušet lečném řešení environmentální výzvy.
práci s různými přístroji. Účastníci tak měli možnost pochopit ne- Milena Mačáková