Page 16 - Chytrý zpravodaj - Vítkov 05/2025
P. 16

ÚSPĚCH V  KRAJSKÉM KOLE
      OLYMPIÁDY V  ANGLICKÉM
      JAZYCE
      Žákyně Karolína Staňková ze 4.G úspěš-
      ně reprezentovala naši školu v  soutěži
      v anglickém jazyce určené pro 3. a 4. roč-
      níky osmiletých gymnázií Moravskoslez-
      ského kraje.
      Po skvělém 1. místě v  okresním kole se
      neztratila ani v silné konkurenci krajské-
      ho kola, které se uskutečnilo v  Ostravě
      31. března, kde obsadila výborné 5. místo.
      Její nadšení pro angličtinu, pečlivá pří-  Nejprve proběhla přednáška nazvaná   jen principy udržitelného hospodaření,
      prava a snaha neustále se zlepšovat mo-  Příběh elektronu, ve které byli žáci tercie   ale i vlastní odpovědnost k přírodě.
      hou být inspirací i pro ostatní žáky.  seznámeni se základními informacemi
                                           o této elementární částici. Na jednodu-  PŘEDNÁŠKA
                                           chém příkladu zobrazení rajčete viděli
                                           princip jeho využití v elektronovém mik-  TECHNOLOGIE VÝROBY
                                           roskopu.                              LÉČIV
                                           Následovala fyzikální show o  polovodi-  V pondělí 7. dubna se žáci sexty a 2. RG
                                           čích pro část žáků vyššího gymnázia. Kro-  v rámci projektu Den pro školu zúčastnili
                                           mě  základních  informací  proběhla  řada   odborné přednášky Technologie výroby
                                           experimentů, kdy žáci viděli praktický   léčiv.  Získali  tak  jedinečnou  příležitost
                                           důkaz některých jejich vlastností, o kte-  setkat se s  odborníkem z  farmaceutic-
                                           rých  se  učí  v  běžných  hodinách  fyziky.   kého průmyslu paní PharmDr. Šárkou
                                           Téma polovodičů a polovodičových sou-  Holasovou Ph.D., která jim přiblížila svou
                                           částek je a bude stále velmi důležité pro   práci v Tevě, společnosti s největší svě-
                                           další rozvoj moderních technologií.   tovou produkcí generických léčiv. Cílem
                                           Naši žáci tak viděli experimenty, kte-  této odborné přednášky bylo propojit te-
                                           ré v  běžných školních podmínkách není   oretické znalosti získané ve škole s prak-
                                           možné realizovat a dozvěděli se řadu no-  tickými zkušenostmi z  reálné výroby.
                                           vých informací.
                                                                                 Výroba léčiv je složitý proces, který vyža-
                                                                                 duje přesnost, přísné dodržování předpi-
                                           Alena Grosová
                                                                                 sů a moderní technologie. Farmaceutka
                                                                                 žákům vysvětlila klíčové kroky, mezi kte-
                                           PROZKOUMEJ DIVOČINU                   ré patří: vývoj léčiva – od prvotní myšlen-
                                           Ve čtvrtek 3. dubna se žáci sexty a 2. RG vy-  ky přes laboratorní testy až po klinické
                                                                                 zkoušky, syntéza účinné látky – chemic-
                                           dali v rámci 4. etapy celoročního projektu   ké procesy, při kterých vzniká samotná
                                           CO2  liga  prozkoumat  Břidlicovou  stezku
      Děkujeme za skvělou reprezentaci školy                                     účinná látka léčiva, formulace léčiva  –
      a přejeme Karolíně mnoho dalších studij-  v oblasti řeky Moravice. Pobyt v přírodě je   přeměna účinné látky do podoby tablet,
      ních i osobních úspěchů!             skvělým  nástrojem  pro  pochopení  eko-  kapslí, injekčních roztoků nebo mastí,
                                           systémů, ochrany biodiverzity a významu   výroba a balení – procesy, které zajišťují
                                           přírodních procesů. Při průzkumu v teré-
      Alena Zeisbergerová                                                        bezpečnost, kvalitu a správné dávkování
                                           nu se žáci zaměřili na klíčové prvky, jako   léčiv a regulace a kontrola kvality – každý
                                           jsou druhová pestrost, úloha lesů v uklá-  krok podléhá přísným normám a testová-
                                           dání uhlíku nebo dopady lidské činnosti
      NÁVŠTĚVA Z VUT BRNO                  na krajinu. Součástí expedice byla i prak-  ní, aby léčivo bylo bezpečné pro pacienty.
      Ve  středu  9.  dubna  přijela  mezi  naše   tická aktivita - tvorba tzv. biouhlu. Ten-  Žáci měli možnost ptát se na konkrétní
      žáky návštěva z  Ústavu mikroelektroni-  to proces spočívá v  přeměně organické   problémy, lépe pochopit fungování far-
      ky Fakulty elektroniky a komunikačních   hmoty na stabilní formu uhlíku, která se   maceutického průmyslu a  získat moti-
      technologií Vysokého učení technického   využívá zejména ke zlepšení půdy. Výstu-  vaci pro své další studium. Podobná se-
      z  Brna vedená naší  absolventkou doc.   py z  této aktivity poslouží jako podklad   tkání pomáhají studentům orientovat se
      Ing. Janou Drbohlavovou, Ph.D.       pro návrhy lokálních opatření, která tým   v pracovním prostředí a připravují je na
      Paní docentka v úvodu představila pro-  Ekokomisaři zpracuje do závěrečné zprá-  budoucí profesní dráhu. Škola tak posky-
      jekt, který se zaměřuje hlavně na dívky.   vy projektu. Naše expedice měla i přesah   tuje nejen teoretické vzdělání, ale také
      Formou jednodenní akce jim chtějí uká-  sociální,  posílila  vztahy  mezi  spolužáky   otevírá  dveře  k  reálným  zkušenostem
      zat, jak probíhá studium na VŠ, mohou   a  zvýšila schopnost spolupráce  při spo-  a kontaktům v oboru.
      navštívit laboratoře a sami si vyzkoušet   lečném řešení environmentální výzvy.
      práci s různými přístroji.           Účastníci tak měli možnost pochopit ne-  Milena Mačáková
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21