Page 4 - Chytrý zpravodaj - Velký Týnec 11/2024
P. 4
4 TÝNECKÉ LISTY OBECNÍ SERVIS
Restaurování obrazů z kaple svatého Matouše
Kaple sv. Matouše ve Vsisku prochází založení ve 2. polovině 19. století. Od- tuto problematiku se nijak zásadně nejsou ideálním prostředím pro malbu
tento rok nepřehlédnutelnou obnovou. kud ovšem tato kolekce obrazů skuteč- nestaví pro ani proti odstraňování his- na plátně a každou zimu, rok co rok, se
Jednou z prací, která postupuje již od ně pochází, do jakého kostela předtím torických vrstev. Naopak postoje pa- stav obrazů zhoršoval. Restaurování má
roku 2019, je restaurování obrazů Kří- patřila a kdo je jejím autorem, není do- mátkové péče většinou akceptují a sna- dnes poměrně jasná pravidla ve volbě
sud objasně- ží se uchovávat takové stopy času, je- materiálů i postupů. Užívají se speciali-
né. Průzkumy likož i sebemenší úprava je defacto zované látky s definovanými stárnou-
zaměřené na součástí života každého uměleckého cími vlastnostmi, které nijak vizuálně
způsob pro- díla a příběhu, který tímto způsobem malbu neovlivní, ať jde o konsolidační či
vedení malby vypráví. čistící roztoky, emulze nebo laky. Leč se
a její materiá- S čím jsem se při současném restau- jedná o olejomalbu, olejem se dnešní
lovou struktu- rování potýkala asi nejvíc je skutečnost, retušovací barvy nepojí, jelikož rychleji
ru však proká- že na každém obraze byla přemalbou degradují a obtížně se v případě potřeby
zaly, že malby překryta i podstatná část originální mal- odstraňují. Ztracené nebo odpadlé části
měly původně by s nápisem komentujícím každý výjev originální malby se doplňují napodo-
pozdně barok- Kristova skonu. Tehdejšímu malíři-resta- bivou akvarelovou retuší, která samo-
ní výraz s ty- urátorovi se nejspíš textová pole na mal- zřejmě půvab obrazu nijak neovlivňuje.
pickým šero- bách nelíbila, a proto tuto část u všech Obrazy ať už jsou jakéhokoliv tématu,
svitem a s ak- obrazů přemaloval. Poznatek, že pod účelu nebo provedení, ať jsou staré ne-
centem tma- vrstvou malby se nachází původní ná- bo moderní, jsou tu proto, aby v nás pro-
vého pozadí. pis, vzešel z rentgenových snímků, na bouzely city a vtahovaly nás do svého
Dnešní vysně- kterých doslova zářila bílá vrstva spodní příběhu. Je velmi působivé, kolik staletí
ní obrazů však malby. Na základě provedených průz- a událostí naší historie zde tyto obrazy
výrazně ovliv- kumů i sondáže (tedy malého odkrytí přetrvaly a žijí dál pro další generace.
ňují přemalby nepůvodní malby) bylo rozhodnuto tuto
jirkacek1.rajce.net
z konce 19. neautorskou vrstvu odstranit a nápis Ať jsou vaše dny malované krásnými
století, tedy odkrýt. Dalším úkolem při obnově kaž- barvami!
žové cesty. V letošním roce se s obno- z doby, kdy byl celý soubor kompletně dého jednotlivého obrazu bylo zpevnění Eliška Randůšková
venou krásou vrací z restaurátorského opravený. Tehdy nejspíš při jeho pře- a stabilizování všech barevných vrstev, Autorka je restaurátorka z Kroměříže
ateliéru tři malby. Celý soubor obrazů místění vyvstala potřeba, dodat starým včetně plátěné podložky. Nutno podot- Foto na stránce: E. Randůšková
čítá dohromady čtrnáct zastavení, z če- malbám nový půvab. Malíř, který se knout, že klimatické podmínky v kapli
hož je zrestaurováno prozatím pět nej- oprav chopil, postupoval proti dnešnímu
poškozenějších a další čtyři boční ob- chápání restaurátorského zásahu po-
razy svatých. Je poutavé, jakou má tato měrně razantně. Pojal opravu obrazů
Křížová cesta sama o sobě historii a ko- jako revitalizaci a zároveň zdokonalení
lik nepoznaných tajemství o jejím půvo- všech kompozic. Cestu na Kalvárii tak
du stále čeká na rozkrytí. přetvořil v jásavějších barvách, s no-
Podle restaurátorských průzkumů se vými tvářemi i tě-lovými tóny. Barvy
ukázalo, že tyto malby jsou mnohem v pozadí přemaloval tak, aby konveno-
starší než kaple, možná i více jak o sto valy tehdejšímu vkusu. Takové přístupy
let. Dostupné analogie hovoří o tom, že jsou v historii výtvarného umění velmi
do kaple byly obrazy přeneseny při jejím obvyklé, a naopak současné názory na
Snímky stavu před a po restaurování jednoho z obrazů Křížové cesty, Postup při pozvolném odstraňování přemalby směsí organických rozpouštědel.
foceno v ateliéru restaurátorky Nápis byl přemalován při poslední opravě na konci 19. století.