Page 4 - Chytrý zpravodaj - Velký Týnec 11/2024
P. 4

4   TÝNECKÉ LISTY                                                                                            OBECNÍ SERVIS
                     Restaurování obrazů z kaple svatého Matouše

       Kaple  sv.  Matouše  ve  Vsisku  prochází   založení ve 2. polovině 19. století. Od-  tuto  problematiku  se  nijak  zásadně   nejsou ideálním prostředím pro malbu
       tento rok nepřehlédnutelnou obnovou.   kud ovšem tato kolekce obrazů skuteč-  nestaví pro ani proti odstraňování his-  na plátně a každou zimu, rok co rok, se
       Jednou  z  prací,  která  postupuje  již  od   ně pochází, do jakého kostela předtím   torických  vrstev.  Naopak  postoje  pa-  stav obrazů zhoršoval. Restaurování má
       roku 2019, je restaurování obrazů Kří-  patřila a kdo je jejím autorem, není do-  mátkové péče většinou akceptují a sna-  dnes poměrně jasná pravidla ve volbě
                                                        sud  objasně-  ží se uchovávat takové stopy času, je-  materiálů i postupů. Užívají se speciali-
                                                        né.  Průzkumy   likož  i  sebemenší  úprava  je  defacto   zované  látky  s  definovanými  stárnou-
                                                        zaměřené  na   součástí  života  každého  uměleckého   cími  vlastnostmi,  které  nijak  vizuálně
                                                        způsob  pro-  díla  a  příběhu,  který  tímto  způsobem   malbu neovlivní, ať jde o konsolidační či
                                                        vedení  malby   vypráví.                    čistící roztoky, emulze nebo laky. Leč se
                                                        a  její  materiá-  S  čím  jsem  se  při  současném  restau-  jedná  o  olejomalbu,  olejem  se  dnešní
                                                        lovou  struktu-  rování potýkala asi nejvíc je skutečnost,   retušovací barvy nepojí, jelikož rychleji
                                                        ru však proká-  že  na  každém  obraze  byla  přemalbou   degradují a obtížně se v případě potřeby
                                                        zaly, že malby   překryta i podstatná část originální mal-  odstraňují. Ztracené nebo odpadlé části
                                                        měly  původně   by s nápisem komentujícím každý výjev   originální  malby  se  doplňují  napodo-
                                                        pozdně  barok-  Kristova skonu. Tehdejšímu malíři-resta-  bivou  akvarelovou  retuší,  která  samo-
                                                        ní  výraz  s  ty-  urátorovi se nejspíš textová pole na mal-  zřejmě půvab obrazu nijak neovlivňuje.
                                                        pickým  šero-  bách nelíbila, a proto tuto část u všech   Obrazy ať už jsou jakéhokoliv tématu,
                                                        svitem a s ak-  obrazů  přemaloval.  Poznatek,  že  pod   účelu nebo provedení, ať jsou staré ne-
                                                        centem  tma-  vrstvou malby se nachází původní ná-  bo moderní, jsou tu proto, aby v nás pro-
                                                        vého  pozadí.   pis, vzešel z rentgenových snímků, na   bouzely city a vtahovaly nás do svého
                                                        Dnešní  vysně-  kterých doslova zářila bílá vrstva spodní   příběhu. Je velmi působivé, kolik staletí
                                                        ní obrazů však   malby.  Na  základě  provedených  průz-  a událostí naší historie zde tyto obrazy
                                                        výrazně  ovliv-  kumů  i  sondáže  (tedy  malého  odkrytí   přetrvaly a žijí dál pro další generace.
                                                        ňují  přemalby   nepůvodní malby) bylo rozhodnuto tuto
           jirkacek1.rajce.net
                                                        z  konce  19.   neautorskou  vrstvu  odstranit  a  nápis   Ať  jsou  vaše  dny  malované  krásnými
                                                        století,  tedy     odkrýt. Dalším úkolem při obnově kaž-  barvami!
       žové cesty. V letošním roce se s obno-  z doby, kdy byl celý soubor kompletně   dého jednotlivého obrazu bylo zpevnění   Eliška Randůšková
       venou krásou vrací z restaurátorského   opravený.  Tehdy  nejspíš  při  jeho  pře-  a stabilizování všech barevných vrstev,   Autorka je restaurátorka z Kroměříže
       ateliéru  tři  malby.  Celý  soubor  obrazů   místění vyvstala potřeba, dodat starým   včetně plátěné podložky. Nutno podot-  Foto na stránce: E. Randůšková
       čítá dohromady čtrnáct zastavení, z če-  malbám  nový  půvab.  Malíř,  který  se   knout,  že  klimatické  podmínky  v  kapli
       hož je zrestaurováno prozatím pět nej-  oprav chopil, postupoval proti dnešnímu
       poškozenějších  a  další  čtyři  boční  ob-  chápání  restaurátorského  zásahu  po-
       razy svatých. Je poutavé, jakou má tato   měrně  razantně.  Pojal  opravu  obrazů
       Křížová cesta sama o sobě historii a ko-  jako revitalizaci a zároveň zdokonalení
       lik nepoznaných tajemství o jejím půvo-  všech kompozic. Cestu na Kalvárii tak
       du stále čeká na rozkrytí.     přetvořil  v  jásavějších  barvách,  s  no-
       Podle  restaurátorských  průzkumů  se   vými  tvářemi  i  tě-lovými  tóny.  Barvy
       ukázalo,  že  tyto  malby  jsou  mnohem   v pozadí přemaloval tak, aby konveno-
       starší než kaple, možná i více jak o sto   valy tehdejšímu vkusu. Takové přístupy
       let. Dostupné analogie hovoří o tom, že   jsou v historii výtvarného umění velmi
       do kaple byly obrazy přeneseny při jejím   obvyklé, a naopak současné názory na






















































             Snímky stavu před a po restaurování jednoho z obrazů Křížové cesty,  Postup při pozvolném odstraňování přemalby směsí organických rozpouštědel.
                          foceno v ateliéru restaurátorky                     Nápis byl přemalován při poslední opravě na konci 19. století.
   1   2   3   4   5   6   7   8   9