Page 21 - Chytrý zpravodaj - Velký Týnec 03/2024
P. 21
ZE ŽIVOTA MATEŘSKÉ ŠKOLY TÝNECKÉ LISTY 21
Děti ze Včelky se starají o ptáčky
Zimní období je časem, kdy se příroda ly zvukům probouzejícího se jara. Měly
naladí do klidu, dny se krátí a příroda tak možnost ověřit si, že pokud se v pří-
odpočívá. Ale to neznamená, že by na ni rodě chováme tiše, můžeme slyšet
naše děti „včelky“ neměly myslet. Uží- mnoho zajímavých zvuků, například si
valy si zimní radovánky se sněhem, nepozorovaně prohlédnout kosa, který
mrazík jim zbarvil tvářičky do červena, svým žlutým zobáčkem hledá první
ale děti se také zajímaly, jak se daří zví- broučky v trávě. Do krmítek děti pravi-
řátkům ve volné přírodě v zimě. Nejdří- delně sypaly sýkorkám, pěnkavám, čí-
ve si povídaly o typických znacích zimy žečkům, vrabčákům i kosům zrní a slu-
a získané poznatky si ověřovaly přímo nečnicová semínka.
v přírodě na vycházkách. Při seznamo- Mile nás potěšilo, když děti našly v jedné
vání s písní „Huboval vrabčák na zimu“ předzahrádce u domu první sněženky.
si děti povídaly, jak se o ptáčky v zimě S radostí jsme si společně řekli básnič-
postaráme. ku: „Sněženky pro maminku“
Naučily se básně: „Krmítko“
Sněženky rozkvetly k sobě se tulí,
Na krmítko přileť ptáčku, hlavičky pozvedly, zvonečky zvoní.
vem semínko do zobáčku. A víš, co zvoní?
Zima jistě dlouhá bude, Nejdříve tichounce, pak nahlas za to,
sníh už leží téměř všude. že naše máma je naše zlato.
Nemusíš mít obavu,
tady najdeš potravu. Tato pestrá poznání si děti připomenuly
Ptáček volá Vítku! Jirko! při návštěvě paní Pacovské na hlavní
Sypte zrnka na krmítko! budově MŠ, která si pro děti připravila
Kdo se o mě nepostará, poutavý tvořivý program plný zajíma-
bez písniček bude z jara. vých názorných poznatků. Ukázky kr-
mítek a budek pro ptáčky, vycpané
Děj písní i básní děti vyjádřily hrou na ptáčky pro názorné určování, jak se
tělo, poskoky, letem ptáčků, píseň do- ptáčci jmenují a které mohou u krmítek
provodily Orffovými nástroji, nabarvily pozorovat. Tento projekt byl skvělou
ptáčkům pestrobarevně budky, aby jim možností, jak mohly děti upevnit své
chutnalo, ze semínek a tuku namačkaly znalosti a kreativitu a zároveň se naučit
semínkové koule na zavěšení na větve mnoho nového.
stromků. Starší děti také poznávaly sto- Celkově projekt přinesl dětem radost,
py zvěře ve sněhu. Pozorování poskaku- byl pro ně inspirativní a ukázal jim, jak je
jícího kosa v trávě přehlušilo švitoření důležité chránit a pečovat o naši přírodu
vrabců v keřích u potoka. Při procház- a těšit se na blížící se jaro.
kách přírodou za naší obcí děti rády po-
zorovaly měnící se přírodu a nasloucha- Za třídu Včelek: Jarmila Hudečková
5x archiv MŠ Velký Týnec