Page 30 - Chytrý zpravodaj - Velký Týnec 01/2024
P. 30

30  TÝNECKÉ LISTY                                                                                         DAIMLER TRUCK ČR
                                         Atego slaví 25.narozeniny
            Nákladní vozidlo stejně mnohostranné jako přepravní úkoly v rozvážkové dopravě
       V  roce  1998  společnost  Daimler-Benz   vážkové dopravě. Čtyři varianty kabiny
       AG  představila  Mercedes-Benz  Atego      vycházely  vstříc  různým  požadavkům
       v rámci mezinárodního veletrhu užitko-  v segmentu lehkých a středně těžkých
       vých vozidel RAI v Amsterdamu. Atego   nákladních vozidel. Kromě kompaktních
       nahradilo po celkem 14 letech výroby   verzí pro rozvážkovou dopravu a provoz
       modelovou řadu LK („Leichte Klasse“ –   na staveništích mezi ně patřila také pro-
       lehká třída). Jeho vývojáři si pro novou   dloužená a zvýšená varianta pro lehkou
       generaci stanovili zásadní cíl: možnosti   dálkovou dopravu.
       konfigurace nového vozidla pro rozváž-
       kovou dopravu měly pokrývat rozmani-  „Těžké Atego“ pro 18 a 26t
       tost přepravních úkolů v segmentu leh-  celkové hmotnosti
       kých až středně těžkých nákladních vo-
       zidel. Široké spektrum v té době sahalo   O půl roku později, na 57. ročníku vele-
       od běžných silničních podvozků pro val-  trhu  IAA  Nutzfahrzeuge  v  Hannoveru,
       níkové nebo skříňové nástavby pro  roz-  nabídku ještě více rozšířilo „těžké Ate-
       vážkovou nebo i středně dálkovou do-  go“ s vyšším rámem, ještě výkonnějším
       pravu,  přes  sklápěče  pro  stavebnictví     řadovým  šestiválcem  o  objemu  7,2  l
       a terénní verze, modely se specifickou   a max.výkonu 240 kW/326 k a celkovou
       výbavou  pro  komunální  služby  až  po   hmotností  18  až  26  tun.  Tento  model
       speciální  řadu  podvozků  pro  hasičská   vyplnil mezeru, která dosavadní Atego
       vozidla a jiné speciální nástavby.   dělila  od  těžké  modelové  řady  Actros.
                                      Těžké  Atego  bylo  později  při  moderni-
            Atego vstoupilo na trh    zaci přejmenováno na Axor.
           s 25 základními verzemi,
         šesti výkonovými kategoriemi      Mercedes-Benz Atego
              a čtyřmi kabinami            je „International Truck
                                             of the Year 1999“           7x Daimler Truck ČR
       Atego  zpočátku  pokrývalo  segment
       s celkovou hmotností od 6,5 do 15 t. Mo-  Nový  Mercedes-Benz  Atego  přesvědčil   Atego 1317K první generace se sklápěčem Meiller
       delová  řada  zahrnovala  25  základních   svět nákladní dopravy o svých kvalitách   o výkonu 160 kW (218 k), ale také kapa-  220  kW  (156  až  299  k).  Navzdory
       verzí, šest výkonových kategorií a čtyři   okamžitě,  a  obdržel  prestižní  titul   linou chlazeným elektromotorem s  nej-  náročným  požadavkům  na  co  nejnižší
       varianty  kabiny.  Díky  tomu  dokázala   „International Truck of the Year 1999“ –   vyšším výkonem 44 kW (60 k). Elektro-  emise ve výfukových plynech se vývo-
       uspokojit  rozmanité  požadavky  zákaz-  Mezinárodní nákladní vozidlo roku 1999.   motor  dokázal  zajišťovat  výhradně   jářům  motorů  podařilo  snížit  spotřebu
       níků v segmentu lehkých až středně těž-  S prvním faceliftem v roce 2004 pak ob-  elektrický  pohon  nákladního  vozidla        paliva v průměru o pět procent oproti
       kých nákladních vozidel. Na výběr byly   drželo Atego mimo jiné novou, průkop-  v nízkých rychlostech. Při vyšší rychlosti   předchozí generaci. K  tomuto úspěchu
       vznětové řadové čtyřválce a šestiválce   nickou převodovku. Převodovka G85-6    jízdy a větším zatížení se připojil vzně-  přispělo  moderní  vstřikování  common
       řady OM 900. Tyto jednotky poskytovaly   s  automatizovaným  řazením  Telligent,   tový  motor.  Elektromotor  navíc  sloužil   rail, které nahradilo vstřikovací jednotky
       ze zdvihového objemu 4,25 litru, resp.   doplněná o bezpečnostní systémy ABS    pro rekuperaci při setrvačné jízdě a zpo-  čerpadlo-tryska, spolu s vysokými spa-
       6,37 litru nejvyšší výkon 90 až 205 kW   a ASR a brzdový asistent BAS, posunula   malování, kdy ukládal energii do sady   lovacími  tlaky.  Na  snížení  spotřeby
       (122 až 279 k) a maximální točivý mo-  jízdní komfort na úroveň, jíž do té doby   lithium-iontových  akumulátorů,  aby   paliva se podílela také aerodynamická
       ment 470 až 1300 Nm, který byl k dis-  dosahovala pouze těžká nákladní vozid-  byla využitelná při další fázi zrychlování.   optimalizace kabiny. Navíc se konstruk-
       pozici v rozsahu od 1200 do 1600 otáček   la Mercedes-Benz, a současně optimali-  Tím  se  podařilo  snížit  spotřebu  paliva      térům  podařilo  snížit  spotřebu  AdBlue
       za minutu.                     zovala  bezpečnost  silničního  provozu.   v městské rozvážkové dopravě až o 20   na 2 až 2,5 procenta spotřeby nafty. Růz-
                                                                     procent a v  průměru o 10 až 15 procent.   nými technickými opatřeními bylo rov-
                                                                     Nejen  díky  tomu  si  Atego  krátce  poté   něž zajištěno, že nedošlo ke snížení uži-
                                                                     zajistilo v  roce 2011 podruhé titul „Truck   tečné hmotnosti. Intervaly údržby byly
                                                                     of the Year“.                  znovu prodlouženy, a to o 20 procent na
                                                                                                    120  000 kilometrů.
                                                                             Druhá generace
                                                                       s velmi hospodárnými motory      Převodovka PowerShift 3
                                                                                Euro VI               zajišťuje vysoký jízdní komfort
                                                                                                         a velkou hospodárnost
                                                                     V  roce 2013 byla na trh uvedena výraz-
                                                                     ně  inovovaná  druhá  generace,  tento-  Mimořádný pokrok z hlediska komfortu
                                                                     krát s motory řady OM 930, které spl-  a  hospodárnosti  umožnila  také  nová
                                                                     ňovaly  normu  Euro  VI  a  ve  svých   převodovka PowerShift 3 s   šesti nebo
                                                                     nejmodernějších  verzích  pohánějí   osmi  převodovými  stupni  a  volnoběž-
                                                                     model  Atego  dodnes.  Nabídka  výko-  ným režimem Eco-Roll. Řidič nyní řadil
                                                                     nových variant sahala nyní od 115 do   pomocí elegantní páčky na sloupku ří-





                 Atego 1217 s největší kabinou, provedení po prvním faceliftu
       Mercedes-Benz měl s  touto modelovou   Rozšířena  byla  také  nabídka  motorů,
       řadou od samého začátku ambici stano-  přizpůsobených  pomocí  technologie
       vit v příslušné třídě nová měřítka hospo-  čištění  výfukových  plynů  BlueTec  SCR
       dárnosti. Konstrukční životnost agregá-  požadavkům  emisních  norem  Euro  IV
       tů tak byla prodloužena na 600 000 km.   a V, resp. EEV.
       Pro  Atego  byly  výrobcem  předepsány
       také výrazně delší intervaly údržby, než   První sériově vyráběné
       bylo do té doby běžné. To umožnilo na-  nákladní vozidlo
       bídnout provozovatelům vozových par-  s paralelním hybridním pohonem
       ků  maximální  dostupnost  vozidel
       a atraktivní provozní náklady.  První generace modelové řady Atego se
       Výrazně vzrostly rovněž požadavky na   ještě krátce před modernizací  zapsala
       komfort na pracovišti. Průzkumy ukáza-  do  historie  jako  průkopník  elektromo-
       ly, že řidiči při rozvážce zboží nastupují    bility v odvětví užitkových vozidel. Mo-
       a  vystupují  v  průměru  30krát  za  den.   del  BlueTec  Hybrid  1222L  byl  v  roce
       Konstrukce modelu Atego tento pozna-  2010  prvním  sériově  vyráběným  ná-
       tek zohlednila. Inovativní koncept rámu   kladním vozidlem s paralelním hybrid-
       Atega se sníženou přední částí vytvořil   ním  pohonem,  tvořeným  kombinací
       příkladné podmínky pro snadné nastu-  vznětového  motoru  a    elektromotoru,
       pování a lehký pohyb v celé šířce kabiny.   a  typovým  schválením  EU.  Vozidlo
       Tím se podařilo usnadnit profesionálním   s  celkovou  hmotností  12  tun  dispono-
       řidičům práci v městské a regionální roz-  valo nejen vznětovým motorem OM 924
                                                                          Atego 1428AF 4x4 jako hasičská cisterna v úpravě německé firmy Schlingmann
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35