Page 30 - Chytrý zpravodaj - Velký Týnec 01/2024
P. 30
30 TÝNECKÉ LISTY DAIMLER TRUCK ČR
Atego slaví 25.narozeniny
Nákladní vozidlo stejně mnohostranné jako přepravní úkoly v rozvážkové dopravě
V roce 1998 společnost Daimler-Benz vážkové dopravě. Čtyři varianty kabiny
AG představila Mercedes-Benz Atego vycházely vstříc různým požadavkům
v rámci mezinárodního veletrhu užitko- v segmentu lehkých a středně těžkých
vých vozidel RAI v Amsterdamu. Atego nákladních vozidel. Kromě kompaktních
nahradilo po celkem 14 letech výroby verzí pro rozvážkovou dopravu a provoz
modelovou řadu LK („Leichte Klasse“ – na staveništích mezi ně patřila také pro-
lehká třída). Jeho vývojáři si pro novou dloužená a zvýšená varianta pro lehkou
generaci stanovili zásadní cíl: možnosti dálkovou dopravu.
konfigurace nového vozidla pro rozváž-
kovou dopravu měly pokrývat rozmani- „Těžké Atego“ pro 18 a 26t
tost přepravních úkolů v segmentu leh- celkové hmotnosti
kých až středně těžkých nákladních vo-
zidel. Široké spektrum v té době sahalo O půl roku později, na 57. ročníku vele-
od běžných silničních podvozků pro val- trhu IAA Nutzfahrzeuge v Hannoveru,
níkové nebo skříňové nástavby pro roz- nabídku ještě více rozšířilo „těžké Ate-
vážkovou nebo i středně dálkovou do- go“ s vyšším rámem, ještě výkonnějším
pravu, přes sklápěče pro stavebnictví řadovým šestiválcem o objemu 7,2 l
a terénní verze, modely se specifickou a max.výkonu 240 kW/326 k a celkovou
výbavou pro komunální služby až po hmotností 18 až 26 tun. Tento model
speciální řadu podvozků pro hasičská vyplnil mezeru, která dosavadní Atego
vozidla a jiné speciální nástavby. dělila od těžké modelové řady Actros.
Těžké Atego bylo později při moderni-
Atego vstoupilo na trh zaci přejmenováno na Axor.
s 25 základními verzemi,
šesti výkonovými kategoriemi Mercedes-Benz Atego
a čtyřmi kabinami je „International Truck
of the Year 1999“ 7x Daimler Truck ČR
Atego zpočátku pokrývalo segment
s celkovou hmotností od 6,5 do 15 t. Mo- Nový Mercedes-Benz Atego přesvědčil Atego 1317K první generace se sklápěčem Meiller
delová řada zahrnovala 25 základních svět nákladní dopravy o svých kvalitách o výkonu 160 kW (218 k), ale také kapa- 220 kW (156 až 299 k). Navzdory
verzí, šest výkonových kategorií a čtyři okamžitě, a obdržel prestižní titul linou chlazeným elektromotorem s nej- náročným požadavkům na co nejnižší
varianty kabiny. Díky tomu dokázala „International Truck of the Year 1999“ – vyšším výkonem 44 kW (60 k). Elektro- emise ve výfukových plynech se vývo-
uspokojit rozmanité požadavky zákaz- Mezinárodní nákladní vozidlo roku 1999. motor dokázal zajišťovat výhradně jářům motorů podařilo snížit spotřebu
níků v segmentu lehkých až středně těž- S prvním faceliftem v roce 2004 pak ob- elektrický pohon nákladního vozidla paliva v průměru o pět procent oproti
kých nákladních vozidel. Na výběr byly drželo Atego mimo jiné novou, průkop- v nízkých rychlostech. Při vyšší rychlosti předchozí generaci. K tomuto úspěchu
vznětové řadové čtyřválce a šestiválce nickou převodovku. Převodovka G85-6 jízdy a větším zatížení se připojil vzně- přispělo moderní vstřikování common
řady OM 900. Tyto jednotky poskytovaly s automatizovaným řazením Telligent, tový motor. Elektromotor navíc sloužil rail, které nahradilo vstřikovací jednotky
ze zdvihového objemu 4,25 litru, resp. doplněná o bezpečnostní systémy ABS pro rekuperaci při setrvačné jízdě a zpo- čerpadlo-tryska, spolu s vysokými spa-
6,37 litru nejvyšší výkon 90 až 205 kW a ASR a brzdový asistent BAS, posunula malování, kdy ukládal energii do sady lovacími tlaky. Na snížení spotřeby
(122 až 279 k) a maximální točivý mo- jízdní komfort na úroveň, jíž do té doby lithium-iontových akumulátorů, aby paliva se podílela také aerodynamická
ment 470 až 1300 Nm, který byl k dis- dosahovala pouze těžká nákladní vozid- byla využitelná při další fázi zrychlování. optimalizace kabiny. Navíc se konstruk-
pozici v rozsahu od 1200 do 1600 otáček la Mercedes-Benz, a současně optimali- Tím se podařilo snížit spotřebu paliva térům podařilo snížit spotřebu AdBlue
za minutu. zovala bezpečnost silničního provozu. v městské rozvážkové dopravě až o 20 na 2 až 2,5 procenta spotřeby nafty. Růz-
procent a v průměru o 10 až 15 procent. nými technickými opatřeními bylo rov-
Nejen díky tomu si Atego krátce poté něž zajištěno, že nedošlo ke snížení uži-
zajistilo v roce 2011 podruhé titul „Truck tečné hmotnosti. Intervaly údržby byly
of the Year“. znovu prodlouženy, a to o 20 procent na
120 000 kilometrů.
Druhá generace
s velmi hospodárnými motory Převodovka PowerShift 3
Euro VI zajišťuje vysoký jízdní komfort
a velkou hospodárnost
V roce 2013 byla na trh uvedena výraz-
ně inovovaná druhá generace, tento- Mimořádný pokrok z hlediska komfortu
krát s motory řady OM 930, které spl- a hospodárnosti umožnila také nová
ňovaly normu Euro VI a ve svých převodovka PowerShift 3 s šesti nebo
nejmodernějších verzích pohánějí osmi převodovými stupni a volnoběž-
model Atego dodnes. Nabídka výko- ným režimem Eco-Roll. Řidič nyní řadil
nových variant sahala nyní od 115 do pomocí elegantní páčky na sloupku ří-
Atego 1217 s největší kabinou, provedení po prvním faceliftu
Mercedes-Benz měl s touto modelovou Rozšířena byla také nabídka motorů,
řadou od samého začátku ambici stano- přizpůsobených pomocí technologie
vit v příslušné třídě nová měřítka hospo- čištění výfukových plynů BlueTec SCR
dárnosti. Konstrukční životnost agregá- požadavkům emisních norem Euro IV
tů tak byla prodloužena na 600 000 km. a V, resp. EEV.
Pro Atego byly výrobcem předepsány
také výrazně delší intervaly údržby, než První sériově vyráběné
bylo do té doby běžné. To umožnilo na- nákladní vozidlo
bídnout provozovatelům vozových par- s paralelním hybridním pohonem
ků maximální dostupnost vozidel
a atraktivní provozní náklady. První generace modelové řady Atego se
Výrazně vzrostly rovněž požadavky na ještě krátce před modernizací zapsala
komfort na pracovišti. Průzkumy ukáza- do historie jako průkopník elektromo-
ly, že řidiči při rozvážce zboží nastupují bility v odvětví užitkových vozidel. Mo-
a vystupují v průměru 30krát za den. del BlueTec Hybrid 1222L byl v roce
Konstrukce modelu Atego tento pozna- 2010 prvním sériově vyráběným ná-
tek zohlednila. Inovativní koncept rámu kladním vozidlem s paralelním hybrid-
Atega se sníženou přední částí vytvořil ním pohonem, tvořeným kombinací
příkladné podmínky pro snadné nastu- vznětového motoru a elektromotoru,
pování a lehký pohyb v celé šířce kabiny. a typovým schválením EU. Vozidlo
Tím se podařilo usnadnit profesionálním s celkovou hmotností 12 tun dispono-
řidičům práci v městské a regionální roz- valo nejen vznětovým motorem OM 924
Atego 1428AF 4x4 jako hasičská cisterna v úpravě německé firmy Schlingmann