Page 6 - Chytrý Zpravodaj - Valašské Klobouky březen 2021
P. 6

PŘEDSTAVENÍ KONCEPCE                města jsou často dostupná volná parkovací mís-  nedostatečné spojení vlakovou dopravou.
        DOPRAVY VE MĚSTĚ                    ta v dochozí vzdálenosti do 200 metrů od míst,   Příležitosti:
                                            kde řidiči parkují – v rozporu s předpisy. Problém   zpracování strategie dopravy v klidu,
                                            parkování dále zhoršuje nedostatečná kontrola   vybudování multimodálního dopravního uzlu
        Autorem koncepce je Akademie digitální ekono-  placení parkovného na zpoplatněných místech.  u nádraží,
        miky, s. r. o. Garantem této koncepce je za město   Pěší doprava        zřízení bezpečného úložiště pro kola a elektro-
        Valašské Klobouky Mgr. Karel Ptáček, MPA. V pří-  Pěší doprava je základním prvkem dopravního   kola,
        padě dotazů jej můžete kontaktovat na  e-mailu   systému každého historického města. Ochota   vhodný prostor pro budování záchytných parko-
        ptacek@mu-vk.cz či telefonu 577 311 113.  obyvatel chodit pěšky je dána bezpečím chodců,   višť blízko náměstí a u polikliniky,
        Hlavním cílem koncepce dopravy je vytvořit   kvalitou sítě chodníků, přechodů a jejich osvět-  podpora elektro mobility při obnově osvětlení.
        vyvážený funkční dopravní systém šetrný k život-  lení v nočních hodinách. Cíle pěší dopravy jsou   Hrozby:
        nímu prostředí s významnou rolí pěší a cyklistické   ve městě rozptýleny rovnoměrně. Železniční sta-  neřešení dopravy v klidu situaci s parkováním
        dopravy a usměrněnou automobilovou dopravou.  nice je již na samé hranici docházkové vzdále-  postupně zhorší,
        ZHODNOCENÍ STÁVAJÍCÍ SITUACE        nosti. Na hlavních průjezdních tazích městem je   nedostatečné vnímání potřeby řešení parkování
        Tato část dokumentu se zabývá analýzou jed-  nezbytné zvýšit bezpečnost chodců potřebnými   obyvateli,
        notlivých dopravních systémů, a to jak z pohledu   úpravami přechodů pro chodce.  nárůst kolapsů dopravy a  negativních jevů
        intenzit, tak i z pohledu hybnosti.  Cyklistická doprava                dopravy v případě nerealizace obchvatu města,
        Automobilová doprava                Cyklistická doprava je důležitým druhem dopravy   při opravách stávajících komunikací se nepočí-
        Mezi hlavní cíle motorové dopravy patří Masary-  ve městě, její rozvoj je ovšem nezbytné podporo-  tá s cyklistickou dopravou, s pruhy pro cyklisty
        kovo náměstí, Česká pošta a poliklinika. Obchod-  vat vhodnými opatřeními. Mezi základní opatření   výjimečně.
        ní domy i firmy mají až na výjimky dostatečný   pro její podporu patří budování cyklistické infra-

        počet parkovacích míst. V  době začátku vyu-  struktury a opatření pro podporu cyklodopravy,   REALIZAČNÍ ČÁST (obsahuje návrhy opatření,
        čování jsou velkým cílem dopravy školy. Mezi   jakými jsou zřizování cyklostezek, cyklopruhů   které jsou rozděleny do sedmi oblastí):
        největší zaměstnavatele patří Groz-Beckert,   a provedení návrhu přejezdů pro kola.  1. Data v oblasti mobility
        Eurocorp, FARE a  chemické výrobní družstvo   Místní komunikace         měření hustoty dopravy: vytěžování tzv. Big dat

        Důbrava, cesta do práce tak generuje dopravu   Vlivem svažitého terénního profilu města jsou   2. Doprava v klidu
        v ranních a odpoledních hodinách.   komunikace vesměs úzké s  nepřehlednými   budování parkovacích míst: U Náhonu, u smu-
        Autobusová a železniční doprava     zatáčkami a  kříženími. Šíře komunikací neu-  teční síně, za  kulturním domem Klobučan,
        Hlavním autobusovým uzlem ve městě je Masa-  možňuje obousměrný provoz vozidel, popřípadě   na Sychrově, u nádraží, v ulici Luční,
        rykovo náměstí. Autobusy čekající na  odjezd   jednosměrný provoz vozidel s podélným parko-  úprava místních komunikací a parkovacích míst:
        parkují na  náměstí. Tento stav je nežádoucí   váním vozidel.           na náměstí a v Zákostelí,
        a  dále prohlubuje nefunkčnost plochy náměs-  Analýza nehodovosti       smart řešení pro parkování: detekce obsazenosti
        tí jako přirozeného centra města. Při vhodné   Vychází z  aplikace JDVM (Jednotná dopravní   parkovacích míst, navigace na volná parkovací
        koordinaci autobusové a  železniční dopravy,   vektorová mapa) s údaji od Policie České repub-  místa, platební aplikace
        vybudování zázemí a parkoviště pro individuální   liky a Ředitelství silnic a dálnic České republiky.   3. Pěší doprava
        dopravu by v oblasti nádraží vznikl moderní mul-  V období od 1. 1. 2007 do 4. 2. 2020 se ve městě   zvýšení bezpečnosti chodců: budování přecho-
        timodální dopravní uzel, který by zvýšil atraktivitu   stalo 212 dopravní nehod, z čehož byly tři smrtel-  dů pro chodce, zřízení obytných zón a zón 30,
        železniční dopravy.                 né. V průměru se tak jedná o cca 16 dopravních   budování nezpevněných stezek
        Doprava v klidu – parkování         nehod ročně. Relativní nehodovost na průjezd-  4. Cyklistická doprava
        Doprava v klidu v centru města je organizována   ních komunikacích ve městě je až třikrát vyšší   vyšší využívaní cyklistické dopravy: budování
        rozdělením do  zón a  vyznačením parkovacích   než například v Praze v roce 2018. Příčinami vzni-  cyklostezek, bezpečného úložiště kol, podpora
        míst. Samotné centrum města vypadá spíše jako   ku nehody jsou především nepozornost řidičů,   elektrokol, zvýšení průjezdnosti města pro kola
        záchytné parkoviště, ne jako funkční plocha pro   nedodržování rychlosti a nerespektování značek   5. Automobilová doprava
        občany a návštěvníky města. Dalším exponova-  „dej přednost v jízdě“ nebo „stop, dej přednost   zvýšení bezpečnosti automobilové dopravy:
        ným místem pro parkování je okolí polikliniky.   v jízdě“. Velký počet nehod s účastí chodce byl   úprava křižovatek Nádražní x Cyrilometoděj-
        Z  průzkumu parkování společnosti HBH Pro-  především v  lokalitách občanské vybavenosti.   ská, Brumovská x Dobrovského x Čs. armády,
        jekt, s. r. o., plyne, že ve městě se sice nachází   Z toho může plynout, že dopravní řešení či úpra-  Komenského x Sychrov x Sbořisko,
        dostatek legálních míst k odstavení vozidla, ale   vy komunikací v těchto místech nejsou dosta-  zvýšení plynulosti dopravy: úprava dopravního
        nedostatky jsou především v rozprostření parko-  tečné a že je nutné přijmout taková opatření, aby   značení, propojení dopravního a územního plá-
        vacích míst. Ve večerních hodinách je nedosta-  se tyto nehody v takových počtech nestávaly.  nování, zvýšení prostupnosti města výstavbou
        tek míst v ulici Luční.                                                 nových komunikací
        Na  náměstí by byla dostatečná kapacita pro   SWOT ANALÝZA              6. Hromadná doprava
        vozidla parkující maximálně 1,5 hodiny v počtu   Silné stránky:         zvýšení využívání a atraktivity veřejné hromadné
        50 stání. Pro déle parkující by mohla být v docház-  řešení dopravního zatížení a zpracovaná strate-  dopravy: průjezdní autobusová zastávka Masary-
        kové vzdálenosti do  300 metrů od  náměstí   gie a dopravní studie,     kovo náměstí, Sychrov, zvýšení počtu autobuso-
        záchytná parkovací místa. V ostatních lokalitách   plán revitalizace náměstí,  vých linek obsluhujících multimodální uzel nádraží,
                                            budování cyklostezek a opravy chodníků.  vzdělávání, školení, osvěta v  oblasti městské
                                            Slabé stránky:                      mobility a  informovanost účastníků dopravního
                                            nedostatečná kontrola dopravy v klidu na větši-  provozu
                                            ně území města,                     7. nákladní doprava
                                            chybí elektronizace služeb spojených s parko-  snížení intenzity nákladní dopravy: obchvat města
                                            váním,
                                            chybí multimodální dopravní uzel a  veřejná          Mgr. Karel Ptáček, MPA
                                            doprava,
                                            vysoká nehodovost (hustota provozu a tranzitní   Koncepce dopravy byla realizována v  rámci
                                            doprava),                           projektu Rozvoj nástrojů strategického řízení
                                            při výstavbě a  revitalizaci komunikací nejsou   a komunikace s veřejností v podmínkách města
                                            budovány cyklostezky,               Valašské Klobouky.


                                                                                                                6
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11