Page 6 - Chytrý Zpravodaj - Valašské Klobouky březen 2021
P. 6
PŘEDSTAVENÍ KONCEPCE města jsou často dostupná volná parkovací mís- nedostatečné spojení vlakovou dopravou.
DOPRAVY VE MĚSTĚ ta v dochozí vzdálenosti do 200 metrů od míst, Příležitosti:
kde řidiči parkují – v rozporu s předpisy. Problém zpracování strategie dopravy v klidu,
parkování dále zhoršuje nedostatečná kontrola vybudování multimodálního dopravního uzlu
Autorem koncepce je Akademie digitální ekono- placení parkovného na zpoplatněných místech. u nádraží,
miky, s. r. o. Garantem této koncepce je za město Pěší doprava zřízení bezpečného úložiště pro kola a elektro-
Valašské Klobouky Mgr. Karel Ptáček, MPA. V pří- Pěší doprava je základním prvkem dopravního kola,
padě dotazů jej můžete kontaktovat na e-mailu systému každého historického města. Ochota vhodný prostor pro budování záchytných parko-
ptacek@mu-vk.cz či telefonu 577 311 113. obyvatel chodit pěšky je dána bezpečím chodců, višť blízko náměstí a u polikliniky,
Hlavním cílem koncepce dopravy je vytvořit kvalitou sítě chodníků, přechodů a jejich osvět- podpora elektro mobility při obnově osvětlení.
vyvážený funkční dopravní systém šetrný k život- lení v nočních hodinách. Cíle pěší dopravy jsou Hrozby:
nímu prostředí s významnou rolí pěší a cyklistické ve městě rozptýleny rovnoměrně. Železniční sta- neřešení dopravy v klidu situaci s parkováním
dopravy a usměrněnou automobilovou dopravou. nice je již na samé hranici docházkové vzdále- postupně zhorší,
ZHODNOCENÍ STÁVAJÍCÍ SITUACE nosti. Na hlavních průjezdních tazích městem je nedostatečné vnímání potřeby řešení parkování
Tato část dokumentu se zabývá analýzou jed- nezbytné zvýšit bezpečnost chodců potřebnými obyvateli,
notlivých dopravních systémů, a to jak z pohledu úpravami přechodů pro chodce. nárůst kolapsů dopravy a negativních jevů
intenzit, tak i z pohledu hybnosti. Cyklistická doprava dopravy v případě nerealizace obchvatu města,
Automobilová doprava Cyklistická doprava je důležitým druhem dopravy při opravách stávajících komunikací se nepočí-
Mezi hlavní cíle motorové dopravy patří Masary- ve městě, její rozvoj je ovšem nezbytné podporo- tá s cyklistickou dopravou, s pruhy pro cyklisty
kovo náměstí, Česká pošta a poliklinika. Obchod- vat vhodnými opatřeními. Mezi základní opatření výjimečně.
ní domy i firmy mají až na výjimky dostatečný pro její podporu patří budování cyklistické infra-
počet parkovacích míst. V době začátku vyu- struktury a opatření pro podporu cyklodopravy, REALIZAČNÍ ČÁST (obsahuje návrhy opatření,
čování jsou velkým cílem dopravy školy. Mezi jakými jsou zřizování cyklostezek, cyklopruhů které jsou rozděleny do sedmi oblastí):
největší zaměstnavatele patří Groz-Beckert, a provedení návrhu přejezdů pro kola. 1. Data v oblasti mobility
Eurocorp, FARE a chemické výrobní družstvo Místní komunikace měření hustoty dopravy: vytěžování tzv. Big dat
Důbrava, cesta do práce tak generuje dopravu Vlivem svažitého terénního profilu města jsou 2. Doprava v klidu
v ranních a odpoledních hodinách. komunikace vesměs úzké s nepřehlednými budování parkovacích míst: U Náhonu, u smu-
Autobusová a železniční doprava zatáčkami a kříženími. Šíře komunikací neu- teční síně, za kulturním domem Klobučan,
Hlavním autobusovým uzlem ve městě je Masa- možňuje obousměrný provoz vozidel, popřípadě na Sychrově, u nádraží, v ulici Luční,
rykovo náměstí. Autobusy čekající na odjezd jednosměrný provoz vozidel s podélným parko- úprava místních komunikací a parkovacích míst:
parkují na náměstí. Tento stav je nežádoucí váním vozidel. na náměstí a v Zákostelí,
a dále prohlubuje nefunkčnost plochy náměs- Analýza nehodovosti smart řešení pro parkování: detekce obsazenosti
tí jako přirozeného centra města. Při vhodné Vychází z aplikace JDVM (Jednotná dopravní parkovacích míst, navigace na volná parkovací
koordinaci autobusové a železniční dopravy, vektorová mapa) s údaji od Policie České repub- místa, platební aplikace
vybudování zázemí a parkoviště pro individuální liky a Ředitelství silnic a dálnic České republiky. 3. Pěší doprava
dopravu by v oblasti nádraží vznikl moderní mul- V období od 1. 1. 2007 do 4. 2. 2020 se ve městě zvýšení bezpečnosti chodců: budování přecho-
timodální dopravní uzel, který by zvýšil atraktivitu stalo 212 dopravní nehod, z čehož byly tři smrtel- dů pro chodce, zřízení obytných zón a zón 30,
železniční dopravy. né. V průměru se tak jedná o cca 16 dopravních budování nezpevněných stezek
Doprava v klidu – parkování nehod ročně. Relativní nehodovost na průjezd- 4. Cyklistická doprava
Doprava v klidu v centru města je organizována ních komunikacích ve městě je až třikrát vyšší vyšší využívaní cyklistické dopravy: budování
rozdělením do zón a vyznačením parkovacích než například v Praze v roce 2018. Příčinami vzni- cyklostezek, bezpečného úložiště kol, podpora
míst. Samotné centrum města vypadá spíše jako ku nehody jsou především nepozornost řidičů, elektrokol, zvýšení průjezdnosti města pro kola
záchytné parkoviště, ne jako funkční plocha pro nedodržování rychlosti a nerespektování značek 5. Automobilová doprava
občany a návštěvníky města. Dalším exponova- „dej přednost v jízdě“ nebo „stop, dej přednost zvýšení bezpečnosti automobilové dopravy:
ným místem pro parkování je okolí polikliniky. v jízdě“. Velký počet nehod s účastí chodce byl úprava křižovatek Nádražní x Cyrilometoděj-
Z průzkumu parkování společnosti HBH Pro- především v lokalitách občanské vybavenosti. ská, Brumovská x Dobrovského x Čs. armády,
jekt, s. r. o., plyne, že ve městě se sice nachází Z toho může plynout, že dopravní řešení či úpra- Komenského x Sychrov x Sbořisko,
dostatek legálních míst k odstavení vozidla, ale vy komunikací v těchto místech nejsou dosta- zvýšení plynulosti dopravy: úprava dopravního
nedostatky jsou především v rozprostření parko- tečné a že je nutné přijmout taková opatření, aby značení, propojení dopravního a územního plá-
vacích míst. Ve večerních hodinách je nedosta- se tyto nehody v takových počtech nestávaly. nování, zvýšení prostupnosti města výstavbou
tek míst v ulici Luční. nových komunikací
Na náměstí by byla dostatečná kapacita pro SWOT ANALÝZA 6. Hromadná doprava
vozidla parkující maximálně 1,5 hodiny v počtu Silné stránky: zvýšení využívání a atraktivity veřejné hromadné
50 stání. Pro déle parkující by mohla být v docház- řešení dopravního zatížení a zpracovaná strate- dopravy: průjezdní autobusová zastávka Masary-
kové vzdálenosti do 300 metrů od náměstí gie a dopravní studie, kovo náměstí, Sychrov, zvýšení počtu autobuso-
záchytná parkovací místa. V ostatních lokalitách plán revitalizace náměstí, vých linek obsluhujících multimodální uzel nádraží,
budování cyklostezek a opravy chodníků. vzdělávání, školení, osvěta v oblasti městské
Slabé stránky: mobility a informovanost účastníků dopravního
nedostatečná kontrola dopravy v klidu na větši- provozu
ně území města, 7. nákladní doprava
chybí elektronizace služeb spojených s parko- snížení intenzity nákladní dopravy: obchvat města
váním,
chybí multimodální dopravní uzel a veřejná Mgr. Karel Ptáček, MPA
doprava,
vysoká nehodovost (hustota provozu a tranzitní Koncepce dopravy byla realizována v rámci
doprava), projektu Rozvoj nástrojů strategického řízení
při výstavbě a revitalizaci komunikací nejsou a komunikace s veřejností v podmínkách města
budovány cyklostezky, Valašské Klobouky.
6