Page 14 - Chytrý zpravodaj - Troubsko 10/2021
P. 14

dědině z blízkého JZD a neustálé průjezdy traktorů s vlečkami. Dnes v centru naší obce naprosto nemyslitelná záležitost, dříve běž-
          ná věc, nad kterou se nikdo ani nepozastavil. Začátkem 90. let muselo být asi každému jasné, že osud družstva je zpečetěn. Nastala
          otázka, jak vhodně využít stávající budovy. Ideální stav pohledem té doby bylo zařadit areál v územním plánu do průmyslové výroby.
          (Platný územní plán obce je z roku 1996) Drobní živnostníci, manufaktury a firmy mohou fungovat a udržovat areál v chodu, stejně

          tak, jak se to nějakým způsobem děje v areálu zámeckého statku. Za Farou to však nešlo, stav budov byl tristní a jejich ekologická
          zátěž enormní. Náklady na opravy nebo úpravy obrovské. Původní majitel Zevo Střelice či GenAgro Říčany po pár letech areál prodává
          novým majitelům. Roky pak dochází pouze ke střídání majitelů a živelnému rozkladu objektů v nezabezpečeném areálu. Zároveň se
          však postupně navyšuje cena pozemků pod areálem. Obrovský potenciál a rapidní nárust cen, který se odehrával v posledních letech,
          zachytil předposlední majitel. Nechal si zpracovat projektovou dokumentaci na výstavbu obrovské haly pro výrobu svítidel. Ze záměru
          však naštěstí sešlo a dochází k prodeji dnešnímu majiteli, fi rmě PFM. Ta se specializuje na výstavbu a následný pronájem nemovitostí.
          PFM tedy nakupovala stavební pozemky, které za posledních třicet let vzrostly na ceně z řádu statisíců na desítky miliónů. Firma přišla
          s návrhem výstavby několika menších objektů, které jsou nalepené na sebe a tvoří jakési průmyslové náměstí. Z pohledu k obci pak
          nepřevyšují příliš stávající zástavbu.

































                                                                                                           Vizualizace
          Dostáváme se tedy do bodu, kde si dám několik jednoduchých otázek, na které zároveň i odpovím.
         Jak mohla obec dovolit výstavbu těchto objektů? Jednoduše musela, protože kdyby to neudělala, nakázal by jí to nadřazený úřad. Proč?
          Protože si tyto pozemky a jejich využití v minulosti takto nastavila a dala do územního plánu. Proč tedy obec nezměnila územní plán,
          aby se stavět nedalo? Protože kdyby to obec natruc udělala, znehodnotí tyto pozemky a stávající majitel na ní vysoudí minimálně ná-
          klady za zmařenou investici v podobě ceny pozemků. Pro obec naší velikosti by toto znamenalo fatální fi nanční výdaj, ze kterého by se
          jen těžko v dlouhodobém horizontu vzpamatovávala. Proč tedy obec netlačila investora k vybudování něčeho menšího? Investor buduje
          to, co je pro něho ekonomicky schůdné a výhodné. Jinak pro něj investice ztrácí jakýkoliv význam. Toto platí obzvláště u společnosti,
          která se zabývá pronájmem.
         Z těchto důvodu obec nešla cestou házení klacků pod nohy, zdržování apod., ale snažila se z celé situace vytěžit. Získala do svého
          majetku inženýrské sítě za miliony korun, získala do svého majetku polovinu samotné komunikace Za Farou. Získala pozemky pod
          stávajícím seníkem, které budou vyžity pro tak nutný sběrný dvůr a zázemí obecní techniky. Komunikace s investorem bude nadále
          pokračovat, bude nutné řešit vybudování chodníku v ulici a výsadbu zeleně pro odstínění průmyslového areálu.
          Samotná výstavba objektů má být hotova do poloviny prosince a po tuto dobu bude zcela určitě výrazně omezovat a otravovat nejbližší
          okolí. Navážení stavebních materiálů, parkování kamionů s materiálem a automobilů dělníků je jen část z rušivých vlivů. Po dokončení
          díla započne výrazné navýšení pobízejících aktivit. Toto se týká budoucích nájemníků, kterých je momentálně minimum. Příliš se ne-
          divím, jelikož dopravní napojení místa není opravdu ideální. Samotný investor si toto uvědomuje a zaměřuje se spíše na menší fi rmy.
          Postupné zaplňování nájemci bude mít zcela jistě vliv v podobě zvýšené dopravy, a to minimálně po dobu pracovní. Nastanou starosti,
          jak místu ulehčit a dopravu rozmělnit.

          Celková situace s novým areálem přináší tedy nesporné plusy, ale i jedno mínus. Dojde k revitalizaci největšího brownfieldu v obci


          a k celkovému rozvoji zanedbané oblasti, nové firmy nabídnou pracovní místa a v případě sídla v místě i finance do obecní kasy. Obec
          získala a získá zdarma velké množství majetku, ale hlavní a nesporné mínus bude v navýšení dopravy. Jak moc to bude náročné, nám
          ukáží budoucí dva roky.
                                                                                                Vítězslav Volánek
          14 |
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19