Page 16 - Chytrý zpravodaj - Třešť 03 2022
P. 16

16                                                                                                           Školství


                                   ZÁKLADNÍ ŠKOLA


                                   plná novinek



        Dne 18. ledna proběhly v prv-                                            ní s  místy, kde bydlí  – jejich
        ních  třídách  besedy s  přísluš-                                        městem nebo obcí. Postupně ve
        níkem Policie ČR. Na školu                                               skupinách pracovaly s  textem
        v  Barvířské ulici se dostavil                                           o  jednotlivých obcích. Sezná-
        Martin Hron  z  krajského  ředi-                                         mily se s  historií obcí a  pro-
        telství policie. Povídal si s dětmi                                      střednictvím křížovek, tajenek
        o  bezpečném chování doma                                                a  matematických šifer získaly
        i venku. Upozornil je na nebez-                                          spoustu dalších informací.
        pečné situace, v nichž se mohou
        ocitnout, hlavně však na to, jak                                         Před koncem prvního pololetí   Hodina geometrie
        jim předcházet. Uváděl zajímavé                                          se na škole uskutečnilo školní
        příběhy ze života.       Výtvory dětí z 1. A                             kolo  olympiády z  českého   ochutnat a vzájemně je porov-
                                                                                 jazyka.  Zúčastnili  se  jej  žáci   nat. Než připravené lahůdky
        V  průběhu celého prvního   kolektiv, smysl spolupracovat   Žáci 8. C využili v lednu sně-  8. a  9. ročníků. Se záludnými   vychladly, musely se vypořádat
        pololetí probíhala ve 3. B  Po-  apod. Závěrem též hodnotili   hové nadílky a v rámci hodiny   úkoly si nejlépe poradili žáci:   s úkoly z matematiky a českého
        hádková olympiáda. Každý   práci své třídní učitelky, která   geometrie  – téma válec  – si   1. místo: Marek Novák (8. C),   jazyka.
        týden děti řešily tři úkoly –   dostala od každého žáka vy-  několik válců ze sněhu vyrobi-  2. místo: Jolana Hinková (9. B),
        většinou z  českých pohádek,   svědčení. Tomu všemu před-  li.  Potom  změřili  jejich  výšku   3. místo: Jan Havlík (9. B)   V pátek 11. února se uskuteč-
        které byly zaměřeny na mate-  cházela příprava na hostinu,   a  průměr  podstavy.  Ve  třídě   a Markéta Kodysová (8. C). Do   nilo školní kolo  konverzační
        matiku, český jazyk, výtvarnou   kterou si děti připravily samy.  ve skupinách spočítali, kolik   okresního kola postupují žáci,   soutěže v  anglickém jazyce.
        výchovu a  člověk a  jeho  svět.                 sněhu každý válec obsahoval.  kteří se umístili na 1. a 2. místě.  V kategorii 6.–7. ročníků sou-
        Dobrovolné úkoly zaměřené   Žáci 1. A  se vydali na další                                        těžilo devět žáků. Nejlepší
        na procvičení právě probíra-  cesty  poznávání  okolního   Tučňáčího lyžaře nebo sovu   S nemožností naobědvat se ve   výkon podala a  zaslouženě
        ného učiva se nejlépe podařilo   světa. Tentokrát se vypravili   vyráběli žáci osmých ročníků   školní jídelně z důvodu karan-  zvítězila  Karolína Němcová
        zvládnout Nikitce Ježkové, Pet-  za vodou. Poznali její tři sku-  ve volitelném předmětu  ře-  tény si žáci z 9. tříd v anglic-  (7. A), 2.  místo  obsadil  Vít
        rovi Ježkovi a Nikolce Zuzaňá-  penství a  obdivovali přede-  meslné práce. Tělo postaviček   kém jazyce poradili po svém.   Šnajdr (7. B) a znalostmi ohro-
        kové. Výborně si vedli i Eliška   vším krásu sněhových vloček.   je přitom tvořeno dvěma PET   Šli si uvařit sami. V  praxi si   mil i Filip Růžička z 6. C, který
        Mrhalová a Jan Krejčí.  Ukázali si, jak funguje koloběh   lahvemi, které žáci rozřízli.   procvičili slovní zásobu o jídle   si vysoutěžil 3. místo. V kate-
                                vody v přírodě. Poznávali také   Jejich dna pak přilepili tavnou   a  receptech.  „Easy pancakes“   gorii 8.–9. ročníků soutěžilo
        Ohlédni se a  zhodnoť svoji   zimní krajinu a seznamovali se   pistolí.  se povedly a dobře zasytily.  16 žáků. Na 1. místě se umístila
        práci. Tak se jmenovalo téma   se zimními sporty. Další cesta                                    Nela Šalandová (9. B), 2. příčku
        projektového vyučování v 5. A.   vedla do dávné historie. Ve   V konkurenci ostatních žáků se   V  5. B proběhlo projektové   obsadila Xenie Patricie Olaho-
        Den po vysvědčení si žáci vy-  filmu  viděli  kost  z  dinosaura,   vítězkou školního kola chemic-  vyučování s  názvem  Jablko.   vá (9. A) a 3. místo patří Filipu
        zkoušeli hodnotit svoji práci za   která byla objevena v  naší re-  ké olympiády stala Iveta Pavlů   Část dne děti využily prosto-  Phamovi (9. B). Porota ocenila
        1. pololetí. Hodnotili své úsilí,   publice v roce 2003. Celý týden   z 9. C.  ry cvičné kuchyňky, kde si   i skvělý výkon Markéty Kodyso-
        do jaké míry se jim podařilo   se s dinosaury učili: kreslili je,        upekly  jablečné  záviny  a  uva-  vé (8. C).
        zvládnout učivo v jednotlivých   počítali s  nimi… Následující   Na konci ledna děti z 2. C pra-  řily kompot. Během této práce
        předmětech, s  jakými překáž-  týden byl o koních, které mimo   covaly v centrech aktivit, které   se seznámily s různými druhy   Václav Trnka
        kami se potkali, hodnotili svůj   jiné vyráběli z papíru.  byly zaměřeny na  seznáme-  jablek, které měly možnost   ředitel ZŠ Třešť

        Dva týmy žáků zpracovávají Příběhy našich sousedů


           říběhy našich sousedů jsou
        Pvzdělávacím projektem ne-
        ziskové organizace Post Bellum
        pro žáky osmých a  devátých
        tříd  základních  škol  a  tercií
        a  kvart víceletých gymnázií.
        Mají  za  úkol  vyzpovídat  pa-
        mětníka, natočit vzpomínky,
        digitalizovat fotografie, pro-
        zkoumat archivy, a  nakonec
        vytvořit rozhlasovou, televizní
        nebo psanou reportáž či doku-  Tým pana Nevorala                          Tým pana Šimánka
        ment. Vše probíhá za podpory
        Města Třešť a ZŠ Třešť.  života. V  listopadu jsme vám   Jaroslavem Šimánkem z  Ba-  na období 2. světové války   a 4. dubna proběhne závěrečná
          Dva týmy složené z  žáků   představili pana Miloše Ne-  telova, který strávil 26 let na   a 50. léta. Naší soutěžní kate-  prezentace v  Telči v  Panském
        8. C ZŠ Třešť zpracováva-  vorala, který se narodil roku   SOU v  Třešti, obor truhlář.   gorií je pro letošní rok televiz-  dvoře. Tak nám držte palce.
        jí příběhy dvou pamětníků,   1929 v  Třeštici, a  v  únoru se   Pan Šimánek je o rok starší než   ní reportáž.
        kteří nebydlí přímo v  Třešti,   nám podařilo natočit rozho-  pan Nevoral. V  našich repor-  Zpracované příběhy se   Helena ŠTUMAROVÁ
        ale  v  Třešti  strávili  kus svého   vor s  druhým pamětníkem   tážích se zaměřujeme hlavně   odevzdávají  do  17. března  za projekt Příběhy našich sousedů
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21