Page 19 - Chytrý Zpravodaj - Třešť březen 2021
P. 19

ŠKOLSTVÍ                                                                                                            19



       Jinak klasicky využíváme práci s  učeb-  Jana Hochmannová:  První  pololetí  jsem   Jana Hochmannová: Začnu pozitivy – děti   případě poslouchají, občas spí, dělají něco
     nicí,  k  procvičení  a  upevnění  učiva  mají   ukončila bez problémů, tak jako bych byla   se rozhodně naučily zacházet s počítačem,   jiného. Velmi často nedávají pozor, neví, co
     k dispozici různé cílené únikové hry, kvízy,   ve škole, protože jsem měla dostatek zná-  samostatně řešit úkoly. Zpočátku je připo-  se dělá. Svádí to na technické problémy atd.
     pracovní listy apod.          mek, které rodiče v  průběhu viděli, viděli   jovali rodiče, ale nyní ve většině případů si   Zvyšuje se tím pádem i nervozita učitelů.
                                   též průměry známek, takže z mého pohledu   dovedou poradit. S rodiči jsem v kontaktu   V neposlední řady je zde i problém soci-
     Jana Hochmannová: Učivo zvládáme a po-  nebyl problém.       a v případě potřeby si chatujeme. Naše ško-  ální izolace. Je mnoho dětí, které se se svý-
     stupujeme podle plánu. Nejsme pozadu.                        la používá aplikaci Microsoft Teams. Rodiče   mi spolužáky nevídá ani přes sociální plat-
     Při zavádění nového učiva využívám formy   Michaela Nechvátalová: Pro mě osobně   své děti více kontrolují. Jako negativa vidím   formy, nevolají si, nepíšou. Žáci se nudí, pak
     frontální práce, kdy pracuji s  celou třídou   to bylo to nejhorší, co mě za celé pololetí   to, že se nemůžeme vídat, dětem chybí so-  se často uchylují ke kyberšikaně, sextingu
     a provádím výklad nového učiva – většinou   potkalo. Podle mého názoru je totiž známka   ciální kontakty. Známky nejsou až tak podle   na sociálních sítích, hraní počítačových her
     pracujeme s  textem, učebnicí,  pracovními   na vysvědčení to nejmíň podstatné z celého   reálu, protože ve škole svoji práci dělají děti   dlouho do noci. Obrací se jim denní rytmus.
     listy, při této práci sdílím tabuli, do které   procesu učení. Vzhledem k tomu, že nepí-  samy. Nyní mohou děti využít nápovědy ro-  Některé děti jsou smutné, podrážděné, ně-
     vkládám různé odkazy i  cvičení, učím tak-  šeme žádné online testy, zohlednila jsem   dičů. Máme více práce – jak učitelé, tak děti.   kdy až apatické, depresivní. Zvyšuje se tlak
     to i geometrii. Dále využíváme skupinovou   v pololetním hodnocení nejen úroveň zna-  Přece jenom je to trochu složitější.  v rodině. Dříve přeci jen dítě mohlo případ-
     práci. Děti se připojí do svých skupin a pra-  lostí, ale také přístup jednotlivých žáků k vý-  ně ze stresového prostředí odejít do školy,
     cují společně, řeší zadané úkoly, mohou se   uce. Na druhém stupni jsem od všech žáků   Michaela Nechvátalová:  Rozdělila bych   na kroužky, dnes je izolováno doma např.
     poradit  a  já  jednotlivé  skupiny  navštěvuji   měla vypracované sebehodnocení včetně   toto téma na dvě roviny – co přináší mně   s nervózním nebo agresivním rodičem. Ztrá-
     a pomáhám jim, pokud si neví rady, děti řeší   návrhu na známku a musím říct, že v drtivé   osobně a co žákům, které učím. Co se mě   cí se pohybové návyky. Mnoho dětí kromě
     různé únikové hry, živé pracovní listy, kvízy,   většině případů jsme se shodli, což mě tro-  týká, je to jeden velký kolotoč. Vrátila jsem   hodin tělocviku nijak nesportuje, teď nemají
     hry atd. V rámci samostatné práce dostanou   chu překvapilo a potěšilo zároveň.  se na tento školní rok z rodičovské dovole-  ani tělesnou výchovu.
     děti každý den úkoly, které mi zasílají. Tyto                né čili v tu „nejlepší“ možnou dobu (úsměv).   Co distanční výuka přinesla dobrého,
     úkoly hodnotím většinou ústně. Některé tes-  Ivona Přechová: Distanční výuka umožnuje,   Ale musím říct, že mě to obrovsky posunulo.   je, že jsme více zapojili techniku do výuky,
     ty nebo kvízy známkuji. Občas také zadá-  že každý může jet svým tempem, není tam   Musela jsem se naučit spoustu nových věcí.   děti se učí dohledávat si potřebné doplnění
     vám týdenní dobrovolné úkoly, které se tý-  takový tlak na výkon. Toto oceňují zvláště   O využití různé IT techniky jsem se sice sna-  látky, učitel není jediným zdrojem informací,
     kají výchov, například měly nafotit podzimní   úzkostnější  děti.  Když  se  píšou  například   žila už předtím, ale teď to nabralo úplně jiné   učí se spolupráci, samostatnosti, disciplíně.
     přírodu, potom jsme společně vyhodnoco-  písemky, žáci si informace vyhledávají ve   obrátky. Nejde jen o MS Teams, přes které   Učí se rozvrhnout si činnosti, plnit zadané
     vali nejhezčí fotografii a vznikl tak kalendář,   svých materiálech, hodně spolupracují s ro-  výuka probíhá, ale především o různé weby,   úkoly s časovým omezením, nastavit si time
     který už máme ve třídě, nebo děti stavěly   diči a ostatními spolužáky. Ve škole jede ka-  díky nimž můžu učit celkem plnohodnotně   managment atd. Ukazuje se, že učivo může
     sněhuláka a posílaly mi fotku atd. S účastí   ždý sám za sebe. Takže současný styl výuky   i teď. Co je na tom velmi pozitivní, je to, že   být zredukováno a  není nutné probírat ho
     dětí na schůzkách nemám problémy a děti   může mít na některé děti spíše pozitivní vliv   drtivou většinu z nyní využívaných možností   v takové šíři. Už se ale nejvíc těším, až bude-
     se připojují na hodiny zodpovědně.  a mají lepší známky než při klasické výuce.   můžeme dále používat i po návratu do ško-  me mít možnost vrátit se do školy. A pokud
                                   Bylo to vidět i na známkách o pololetním vy-  ly, zkrátka není to nic, co bychom s koncem   bychom si mohli s dětmi vidět celý obličej,
     Michaela  Nechvátalová: Učím angličtinu   svědčení. Většina si známky polepšila, ať už   distanční výuky zavřeli a už nikdy nepoužili.  budu nejšťastnější.
     a  snažím se postupovat tak, jako bychom   to bylo z důvodů jakýchkoliv (mírnější hod-  Negativně vnímám samozřejmě přede-
     byli  ve  škole. Čili  normálně  dál probíráme   nocení učitelů, větší klid na práci…).  vším absenci přímého kontaktu s žáky. Jsem   Dokážete si představit, co se stane, až
     a procvičujeme nová témata. Musela jsem                      zastáncem komunikační metody výuky, a to   se vrátí žáci do lavic k běžné výuce?
     samozřejmě změnit metody a  styl výuky   Jaká pozitiva a negativa Vám distanční   mi teď moc chybí. Také mnohem více času   Marta Šťastná: Určitě jsem o tom také pře-
     i přizpůsobit tempo, protože za jednu online   výuka přináší?  trávím nad přípravami a plánováním výuky,   mýšlela. Nechci ale dělat žádné závěry. To
     hodinu toho samozřejmě stihneme méně   Marta Šťastná:  Pozitiva? Děti se naučily   nad kontrolou plnění úkolů a nad individuál-  se uvidí, až k návratu dětí do školy dojde.
     než za běžnou hodinu. Stejně jako při pre-  mnoho nového při práci s  počítačem. Od   ními konzultacemi.  Zatím to ale vidím, zjednodušeně řečeno,
     zenční výuce se i nyní držím své zásady, že   prvotních problémů, kdy musely s  techni-  Pozitiva a negativa, které v mých očích di-  tak,  že  zodpovědný  jedničkář i  na  online
     raději toho probereme méně, ale pokud   kou  u  některých  hodně  pomáhat  rodiče   stanční výuka přináší žákům, se v podstatě   výuce zůstává jedničkářem a ten, komu prá-
     možno důkladně, než abychom novou lát-  nebo starší sourozenci, jsou dnes děti úpl-  prolínají s těmi mými osobními. Jako velký   ce nevoní při online, tak se nepřetrhne ani
     ku pouze povrchně nakousli a šli dál jenom   ně jinde. Shodli jsme se na tom i s rodiči,   problém vnímám absenci mluvení. V mých   v reálu, a naopak. Takže opravdu těžko říct,
     proto, že musíme plnit nějaký časový plán.   že jsou děti podstatně více samostatnější   hodinách ve škole žáci často pracují ve   jak to bude vypadat. Chci být alespoň tro-
     V každém ročníku je tempo různé a vzájem-  a  zodpovědnější. Ti, za které často úplně   dvojicích nebo skupinách, hrají různé hry   chu optimista a věřím, že děti to zvládnou co
     ně neporovnatelné.            banální věci řešili rodiče, se nyní dokáží ze-  na právě probíranou látku nebo třeba cho-  nejlépe. Je pochopitelné, že velikou úlohu
                                   ptat sami, v  případě potřeby se ozvou. Já   dí mezi sebou, ptají se atd. A to, bohužel,   hrají také rodiče, kterým za spolupráci určitě
     Ivona Přechová: Osnovy se většinou daří   osobně jsem získala i jiný pohled. Mnozí mě   v tuto chvíli úplně nejde. Tím se samozřejmě   patří poděkování. Já osobně si na spoluprá-
     dodržovat, ale otázkou je, jaké jsou skuteč-  velmi příjemně překvapují, jak dokáží být   zhoršuje rozvíjení komunikačních doved-  ci stěžovat nemohu, ba naopak.
     né znalosti. Jak pro děti, tak pro učitele je   akční a nápadití.  ností a také možnost lepší fixace učiva.
     to velmi náročné. Za monitorem nepozná-  Spolu s dětmi se snažíme si tento styl vý-  Ale přesto, jistým způsobem, i  žákům   Jana Hochmannová:  Ano, dokážu si to
     te,  jestli  látce  rozumí.  Hodně  narážíme  na   uky neprotivit a bereme to tak, že nám zatím   může distanční výuka pomoci, a ne jenom   představit, protože jsme se už takto vraceli
     to, že na rozdíl od klasické výuky se žáci   nic jiného nezbývá. Snažíme se zpříjemnit   uškodit. I oni se spolu se mnou museli na-  loni v květnu. Bude to podobné jako při běž-
     příliš neučí. Plní úkoly, spolupracují během   si tuto dobu zasíláním fotografií z jejich pro-  učit používat různé IT záležitosti. Učí se být   né výuce. Ten, kdo poctivě plní úkoly, nebu-
     výuky, ale už tam chybí ta klasická domácí   cházek, sportování, dokonce jsme si uspo-  zodpovědní za svoji práci. Učí se hledat   de mít problém. V opačném případě to bude
     příprava, která funguje při normálním reži-  řádali online bláznivý výlet na hory.  v sobě vnitřní motivaci. Od některých vím,   o něco horší. V každé třídě jsou žáci výborní
     mu. Znamená to, že si žáci rozhodně látku   Co mi vadí, je, když vidím, jak jsou někdy   že jim vyhovuje to, že mají na samostatnou   i slabší nebo problémoví. Ale tak je to i v re-
     tak neosvojí a nemají ji zažitou do hloubky.   děti unavené. Aktivita dětí je také výrazněji   práci více času. Samozřejmě, u  některých   álu. Samozřejmě některým dětem pomáhají
     Mnoho věcí nechápou, ale třeba už se z růz-  omezená, ale většinou se snaží. Určitě, i když   to celkově funguje více, u některých méně.  rodiče – hlavně slabším žákům, ale to mi vů-
     ných důvodů nezeptají, jak by to udělali ve   se jako učitelé snažíme, není učivo tak pro-  bec nevadí a klidně je lépe ohodnotím.
     škole, nebo nečtou důkladně zadané úkoly.   cvičené jako ve škole. Přeci jenom nás o čas   Ivona Přechová: Co se týče distanční výu-
     Samozřejmě někteří žáci výuku šidí, občas   připravuje zapínání a  vypínání mikrofonů,   ky, je situace poměrně složitá jak pro učite-  Michaela Nechvátalová: Představit si to
     se nepřipojují k online hodinám, neplní opa-  mezi každým vyvolaným je vždy časová pro-  le, tak hlavně pro žáky. Budu teď hodnotit ze   dokážu.  S  velkou pravděpodobností  se
     kovaně zadané úkoly, ale těch je minimum.  dleva. Ta akce a reakce ve třídě je okamžitá.   své pozice učitelky na druhém stupni, jedná   nestane nic mimořádného. Samozřejmě se
                                   Dalším negativem je časová náročnost pro   se o můj názor. Na žáky je kladen tlak, aby   nedá vyloučit, že se mohou projevit rozdí-
     Jak se Vám ukončovalo I. poletí, co se   vyučující. Jednak je potřeba více času na pří-  udrželi koncentraci a pracovní nasazení. Si-  ly ve znalostech žáků, ve kterých se bude
     týče známek?                  pravu hodiny, kterou si musíte opravdu dob-  tuace oproti jarním měsícům je úplně jinde.   mimo jiné odrážet přístup k distanční výuce.
     Marta Šťastná: S hodnocením jsem neměla   ře promyslet a naplánovat, aby byla efektivní.   Na jaře jsme si všichni na novou situaci zvy-  Dále  může  někomu  působit  potíže  návrat
     vážnější problém. U každého jsem měla ně-  Daleko  více  času  věnuji  opravování  posíla-  kali, bojovali jsme hodně s technickými pro-  k běžnému režimu, ale nemyslím si, že by to
     kolik známek z doby, kdy děti byly ve škole.   ných vypracovaných úkolů, protože někteří   blémy,  protože  jsme  nebyli  připraveni,  ale   bylo něco, co bychom společnými silami ne-
     Navíc při distančním vzdělávání se online   je  posílají  až  později  odpoledne.  Oprava   nechybělo nadšení. Na podzim jsme věděli,   zvládli. Pevně věřím, že dokážeme nově ob-
     připojují všichni žáci, takže jsem viděla,   v papírové podobě je rychlejší.  do čeho jdeme, vše jsme už zvládali. Po tom   jevené možnosti a nabyté zkušenosti z dis-
     jak kdo pracuje, jak se do řešení problému   Další  čas musíte  věnovat  tomu,  že od-  roce se už celkem obě strany orientují, děti   tanční výuky přenést i do výuky prezenční.
     zapojuje. Děti měly známky na vysvědčení   povídáte dětem na různé dotazy nebo vám   si zautomatizovaly, jak se připojit, jak odesí-
     stejné nebo velmi podobné jako na konci   napíší jen tak a vy chcete reagovat. Takže   lat úkoly atd. Co vidím jako problém, je na-  Ivona Přechová: Po návratu do školy bude
     školního roku. Při online hodinách jsme na-  pracovní doba je opravdu podstatně delší   rážení na to, že nás takové učení a studium   asi pro obě strany překvapením, kolik toho
     psali pololetní testy, které jsem ale nekla-  než při běžné výuce, kdy ještě zvládáte do-  moc nebaví. Je jiné mluvit do prázdné obra-  skutečně žáci umí a kolik toho budou muset
     sifikovala. Výsledky ale zhruba odpovídaly   učování a pedagogické intervence.  zovky. Proto vidím jako hlavní problém, že   dohnat. Zvláštní kapitolou jsou maturitní roč-
     dlouhodobému průměru jednotlivých žáků.   Netýká se to výuky samotné, ale co mne   distanční výuka je odosobněná. Chybí nám   níky a děti v 9. třídách. Těch mi je opravdu líto.
     Hodnocení a  způsob výuky jsem probrala   opravdu mrzí, je pohled a názor mnohých,   kontakt, čitelné emoce. Zhoršují se sociální
     s  rodiči na online setkání při „čaji o  páté“   že „učitelé se za 100 % platu válí doma na   a výukové návyky. Mnoho dětí leží při výu-  Rozhovory připravila
     ještě před vysvědčením.       zadku a mají dovolenou.“       ce v posteli, mají puštěný zvuk, v ideálním   Michaela Padrtová

     www.trest.cz
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24