Page 19 - Chytrý Zpravodaj - Třešť březen 2021
P. 19
ŠKOLSTVÍ 19
Jinak klasicky využíváme práci s učeb- Jana Hochmannová: První pololetí jsem Jana Hochmannová: Začnu pozitivy – děti případě poslouchají, občas spí, dělají něco
nicí, k procvičení a upevnění učiva mají ukončila bez problémů, tak jako bych byla se rozhodně naučily zacházet s počítačem, jiného. Velmi často nedávají pozor, neví, co
k dispozici různé cílené únikové hry, kvízy, ve škole, protože jsem měla dostatek zná- samostatně řešit úkoly. Zpočátku je připo- se dělá. Svádí to na technické problémy atd.
pracovní listy apod. mek, které rodiče v průběhu viděli, viděli jovali rodiče, ale nyní ve většině případů si Zvyšuje se tím pádem i nervozita učitelů.
též průměry známek, takže z mého pohledu dovedou poradit. S rodiči jsem v kontaktu V neposlední řady je zde i problém soci-
Jana Hochmannová: Učivo zvládáme a po- nebyl problém. a v případě potřeby si chatujeme. Naše ško- ální izolace. Je mnoho dětí, které se se svý-
stupujeme podle plánu. Nejsme pozadu. la používá aplikaci Microsoft Teams. Rodiče mi spolužáky nevídá ani přes sociální plat-
Při zavádění nového učiva využívám formy Michaela Nechvátalová: Pro mě osobně své děti více kontrolují. Jako negativa vidím formy, nevolají si, nepíšou. Žáci se nudí, pak
frontální práce, kdy pracuji s celou třídou to bylo to nejhorší, co mě za celé pololetí to, že se nemůžeme vídat, dětem chybí so- se často uchylují ke kyberšikaně, sextingu
a provádím výklad nového učiva – většinou potkalo. Podle mého názoru je totiž známka ciální kontakty. Známky nejsou až tak podle na sociálních sítích, hraní počítačových her
pracujeme s textem, učebnicí, pracovními na vysvědčení to nejmíň podstatné z celého reálu, protože ve škole svoji práci dělají děti dlouho do noci. Obrací se jim denní rytmus.
listy, při této práci sdílím tabuli, do které procesu učení. Vzhledem k tomu, že nepí- samy. Nyní mohou děti využít nápovědy ro- Některé děti jsou smutné, podrážděné, ně-
vkládám různé odkazy i cvičení, učím tak- šeme žádné online testy, zohlednila jsem dičů. Máme více práce – jak učitelé, tak děti. kdy až apatické, depresivní. Zvyšuje se tlak
to i geometrii. Dále využíváme skupinovou v pololetním hodnocení nejen úroveň zna- Přece jenom je to trochu složitější. v rodině. Dříve přeci jen dítě mohlo případ-
práci. Děti se připojí do svých skupin a pra- lostí, ale také přístup jednotlivých žáků k vý- ně ze stresového prostředí odejít do školy,
cují společně, řeší zadané úkoly, mohou se uce. Na druhém stupni jsem od všech žáků Michaela Nechvátalová: Rozdělila bych na kroužky, dnes je izolováno doma např.
poradit a já jednotlivé skupiny navštěvuji měla vypracované sebehodnocení včetně toto téma na dvě roviny – co přináší mně s nervózním nebo agresivním rodičem. Ztrá-
a pomáhám jim, pokud si neví rady, děti řeší návrhu na známku a musím říct, že v drtivé osobně a co žákům, které učím. Co se mě cí se pohybové návyky. Mnoho dětí kromě
různé únikové hry, živé pracovní listy, kvízy, většině případů jsme se shodli, což mě tro- týká, je to jeden velký kolotoč. Vrátila jsem hodin tělocviku nijak nesportuje, teď nemají
hry atd. V rámci samostatné práce dostanou chu překvapilo a potěšilo zároveň. se na tento školní rok z rodičovské dovole- ani tělesnou výchovu.
děti každý den úkoly, které mi zasílají. Tyto né čili v tu „nejlepší“ možnou dobu (úsměv). Co distanční výuka přinesla dobrého,
úkoly hodnotím většinou ústně. Některé tes- Ivona Přechová: Distanční výuka umožnuje, Ale musím říct, že mě to obrovsky posunulo. je, že jsme více zapojili techniku do výuky,
ty nebo kvízy známkuji. Občas také zadá- že každý může jet svým tempem, není tam Musela jsem se naučit spoustu nových věcí. děti se učí dohledávat si potřebné doplnění
vám týdenní dobrovolné úkoly, které se tý- takový tlak na výkon. Toto oceňují zvláště O využití různé IT techniky jsem se sice sna- látky, učitel není jediným zdrojem informací,
kají výchov, například měly nafotit podzimní úzkostnější děti. Když se píšou například žila už předtím, ale teď to nabralo úplně jiné učí se spolupráci, samostatnosti, disciplíně.
přírodu, potom jsme společně vyhodnoco- písemky, žáci si informace vyhledávají ve obrátky. Nejde jen o MS Teams, přes které Učí se rozvrhnout si činnosti, plnit zadané
vali nejhezčí fotografii a vznikl tak kalendář, svých materiálech, hodně spolupracují s ro- výuka probíhá, ale především o různé weby, úkoly s časovým omezením, nastavit si time
který už máme ve třídě, nebo děti stavěly diči a ostatními spolužáky. Ve škole jede ka- díky nimž můžu učit celkem plnohodnotně managment atd. Ukazuje se, že učivo může
sněhuláka a posílaly mi fotku atd. S účastí ždý sám za sebe. Takže současný styl výuky i teď. Co je na tom velmi pozitivní, je to, že být zredukováno a není nutné probírat ho
dětí na schůzkách nemám problémy a děti může mít na některé děti spíše pozitivní vliv drtivou většinu z nyní využívaných možností v takové šíři. Už se ale nejvíc těším, až bude-
se připojují na hodiny zodpovědně. a mají lepší známky než při klasické výuce. můžeme dále používat i po návratu do ško- me mít možnost vrátit se do školy. A pokud
Bylo to vidět i na známkách o pololetním vy- ly, zkrátka není to nic, co bychom s koncem bychom si mohli s dětmi vidět celý obličej,
Michaela Nechvátalová: Učím angličtinu svědčení. Většina si známky polepšila, ať už distanční výuky zavřeli a už nikdy nepoužili. budu nejšťastnější.
a snažím se postupovat tak, jako bychom to bylo z důvodů jakýchkoliv (mírnější hod- Negativně vnímám samozřejmě přede-
byli ve škole. Čili normálně dál probíráme nocení učitelů, větší klid na práci…). vším absenci přímého kontaktu s žáky. Jsem Dokážete si představit, co se stane, až
a procvičujeme nová témata. Musela jsem zastáncem komunikační metody výuky, a to se vrátí žáci do lavic k běžné výuce?
samozřejmě změnit metody a styl výuky Jaká pozitiva a negativa Vám distanční mi teď moc chybí. Také mnohem více času Marta Šťastná: Určitě jsem o tom také pře-
i přizpůsobit tempo, protože za jednu online výuka přináší? trávím nad přípravami a plánováním výuky, mýšlela. Nechci ale dělat žádné závěry. To
hodinu toho samozřejmě stihneme méně Marta Šťastná: Pozitiva? Děti se naučily nad kontrolou plnění úkolů a nad individuál- se uvidí, až k návratu dětí do školy dojde.
než za běžnou hodinu. Stejně jako při pre- mnoho nového při práci s počítačem. Od ními konzultacemi. Zatím to ale vidím, zjednodušeně řečeno,
zenční výuce se i nyní držím své zásady, že prvotních problémů, kdy musely s techni- Pozitiva a negativa, které v mých očích di- tak, že zodpovědný jedničkář i na online
raději toho probereme méně, ale pokud kou u některých hodně pomáhat rodiče stanční výuka přináší žákům, se v podstatě výuce zůstává jedničkářem a ten, komu prá-
možno důkladně, než abychom novou lát- nebo starší sourozenci, jsou dnes děti úpl- prolínají s těmi mými osobními. Jako velký ce nevoní při online, tak se nepřetrhne ani
ku pouze povrchně nakousli a šli dál jenom ně jinde. Shodli jsme se na tom i s rodiči, problém vnímám absenci mluvení. V mých v reálu, a naopak. Takže opravdu těžko říct,
proto, že musíme plnit nějaký časový plán. že jsou děti podstatně více samostatnější hodinách ve škole žáci často pracují ve jak to bude vypadat. Chci být alespoň tro-
V každém ročníku je tempo různé a vzájem- a zodpovědnější. Ti, za které často úplně dvojicích nebo skupinách, hrají různé hry chu optimista a věřím, že děti to zvládnou co
ně neporovnatelné. banální věci řešili rodiče, se nyní dokáží ze- na právě probíranou látku nebo třeba cho- nejlépe. Je pochopitelné, že velikou úlohu
ptat sami, v případě potřeby se ozvou. Já dí mezi sebou, ptají se atd. A to, bohužel, hrají také rodiče, kterým za spolupráci určitě
Ivona Přechová: Osnovy se většinou daří osobně jsem získala i jiný pohled. Mnozí mě v tuto chvíli úplně nejde. Tím se samozřejmě patří poděkování. Já osobně si na spoluprá-
dodržovat, ale otázkou je, jaké jsou skuteč- velmi příjemně překvapují, jak dokáží být zhoršuje rozvíjení komunikačních doved- ci stěžovat nemohu, ba naopak.
né znalosti. Jak pro děti, tak pro učitele je akční a nápadití. ností a také možnost lepší fixace učiva.
to velmi náročné. Za monitorem nepozná- Spolu s dětmi se snažíme si tento styl vý- Ale přesto, jistým způsobem, i žákům Jana Hochmannová: Ano, dokážu si to
te, jestli látce rozumí. Hodně narážíme na uky neprotivit a bereme to tak, že nám zatím může distanční výuka pomoci, a ne jenom představit, protože jsme se už takto vraceli
to, že na rozdíl od klasické výuky se žáci nic jiného nezbývá. Snažíme se zpříjemnit uškodit. I oni se spolu se mnou museli na- loni v květnu. Bude to podobné jako při běž-
příliš neučí. Plní úkoly, spolupracují během si tuto dobu zasíláním fotografií z jejich pro- učit používat různé IT záležitosti. Učí se být né výuce. Ten, kdo poctivě plní úkoly, nebu-
výuky, ale už tam chybí ta klasická domácí cházek, sportování, dokonce jsme si uspo- zodpovědní za svoji práci. Učí se hledat de mít problém. V opačném případě to bude
příprava, která funguje při normálním reži- řádali online bláznivý výlet na hory. v sobě vnitřní motivaci. Od některých vím, o něco horší. V každé třídě jsou žáci výborní
mu. Znamená to, že si žáci rozhodně látku Co mi vadí, je, když vidím, jak jsou někdy že jim vyhovuje to, že mají na samostatnou i slabší nebo problémoví. Ale tak je to i v re-
tak neosvojí a nemají ji zažitou do hloubky. děti unavené. Aktivita dětí je také výrazněji práci více času. Samozřejmě, u některých álu. Samozřejmě některým dětem pomáhají
Mnoho věcí nechápou, ale třeba už se z růz- omezená, ale většinou se snaží. Určitě, i když to celkově funguje více, u některých méně. rodiče – hlavně slabším žákům, ale to mi vů-
ných důvodů nezeptají, jak by to udělali ve se jako učitelé snažíme, není učivo tak pro- bec nevadí a klidně je lépe ohodnotím.
škole, nebo nečtou důkladně zadané úkoly. cvičené jako ve škole. Přeci jenom nás o čas Ivona Přechová: Co se týče distanční výu-
Samozřejmě někteří žáci výuku šidí, občas připravuje zapínání a vypínání mikrofonů, ky, je situace poměrně složitá jak pro učite- Michaela Nechvátalová: Představit si to
se nepřipojují k online hodinám, neplní opa- mezi každým vyvolaným je vždy časová pro- le, tak hlavně pro žáky. Budu teď hodnotit ze dokážu. S velkou pravděpodobností se
kovaně zadané úkoly, ale těch je minimum. dleva. Ta akce a reakce ve třídě je okamžitá. své pozice učitelky na druhém stupni, jedná nestane nic mimořádného. Samozřejmě se
Dalším negativem je časová náročnost pro se o můj názor. Na žáky je kladen tlak, aby nedá vyloučit, že se mohou projevit rozdí-
Jak se Vám ukončovalo I. poletí, co se vyučující. Jednak je potřeba více času na pří- udrželi koncentraci a pracovní nasazení. Si- ly ve znalostech žáků, ve kterých se bude
týče známek? pravu hodiny, kterou si musíte opravdu dob- tuace oproti jarním měsícům je úplně jinde. mimo jiné odrážet přístup k distanční výuce.
Marta Šťastná: S hodnocením jsem neměla ře promyslet a naplánovat, aby byla efektivní. Na jaře jsme si všichni na novou situaci zvy- Dále může někomu působit potíže návrat
vážnější problém. U každého jsem měla ně- Daleko více času věnuji opravování posíla- kali, bojovali jsme hodně s technickými pro- k běžnému režimu, ale nemyslím si, že by to
kolik známek z doby, kdy děti byly ve škole. ných vypracovaných úkolů, protože někteří blémy, protože jsme nebyli připraveni, ale bylo něco, co bychom společnými silami ne-
Navíc při distančním vzdělávání se online je posílají až později odpoledne. Oprava nechybělo nadšení. Na podzim jsme věděli, zvládli. Pevně věřím, že dokážeme nově ob-
připojují všichni žáci, takže jsem viděla, v papírové podobě je rychlejší. do čeho jdeme, vše jsme už zvládali. Po tom jevené možnosti a nabyté zkušenosti z dis-
jak kdo pracuje, jak se do řešení problému Další čas musíte věnovat tomu, že od- roce se už celkem obě strany orientují, děti tanční výuky přenést i do výuky prezenční.
zapojuje. Děti měly známky na vysvědčení povídáte dětem na různé dotazy nebo vám si zautomatizovaly, jak se připojit, jak odesí-
stejné nebo velmi podobné jako na konci napíší jen tak a vy chcete reagovat. Takže lat úkoly atd. Co vidím jako problém, je na- Ivona Přechová: Po návratu do školy bude
školního roku. Při online hodinách jsme na- pracovní doba je opravdu podstatně delší rážení na to, že nás takové učení a studium asi pro obě strany překvapením, kolik toho
psali pololetní testy, které jsem ale nekla- než při běžné výuce, kdy ještě zvládáte do- moc nebaví. Je jiné mluvit do prázdné obra- skutečně žáci umí a kolik toho budou muset
sifikovala. Výsledky ale zhruba odpovídaly učování a pedagogické intervence. zovky. Proto vidím jako hlavní problém, že dohnat. Zvláštní kapitolou jsou maturitní roč-
dlouhodobému průměru jednotlivých žáků. Netýká se to výuky samotné, ale co mne distanční výuka je odosobněná. Chybí nám níky a děti v 9. třídách. Těch mi je opravdu líto.
Hodnocení a způsob výuky jsem probrala opravdu mrzí, je pohled a názor mnohých, kontakt, čitelné emoce. Zhoršují se sociální
s rodiči na online setkání při „čaji o páté“ že „učitelé se za 100 % platu válí doma na a výukové návyky. Mnoho dětí leží při výu- Rozhovory připravila
ještě před vysvědčením. zadku a mají dovolenou.“ ce v posteli, mají puštěný zvuk, v ideálním Michaela Padrtová
www.trest.cz