Page 18 - Chytrý Zpravodaj - Třešť březen 2021
P. 18

18                                                                                                       ŠKOLSTVÍ



        Téma: Distanční výuka pohledem ředitele a učitelek Základní školy Třešť
        Václav Trnka: Určitě bych nehovořil o ztracené generaci



        Vzpomenete si, jak jste před   její zavádění zvládli v rámci možností   komunikačním  kanálem  mezi  školou   na školách, na což již MŠMT zareago-
        rokem začali se zaváděním     velice dobře. Distanční výuka vyžaduje   a  žáky.  Učitelé  v  některých  případech   valo úpravou Rámcově vzdělávacího
        distanční výuky?              kompetence pro práci s výpočetní tech-  využívají pro zadávání úkolů a  předá-  programu pro základní vzdělávání.
         Začátky distanční výuky si samozřej-  nikou a je nutné mít na mysli, že i mezi   vání informací také program Bakaláři
        mě pamatuji, na to se zapomenout nedá.   učiteli jsou lidé, kteří si konkrétně s vý-  a e-mailové adresy dětí a jejich rodičů.   Jak hodnotíte období distanční
        V  první polovině března  2020 jsme   početní technikou úplně blízcí nejsou.   Výuku doplňují a  zpestřují i  vlastními   výuky jako učitel, který přímo
        všichni počítali s tím, že se, stejně jako   S postupem času se ale všichni dokázali   prezentacemi, pracovními listy, odkazy   pracuje s žáky?
        u  chřipkových epidemií, bude jednat   sebevzdělat natolik, že kvalita výuky   na  příslušné  webové  stránky  a  online   Nejsem výjimkou, i  v  mém případě
        o krátkodobou záležitost a že vše vyřeší   má u všech zvyšující se tendenci. Ne-  cvičeními v  elektronických učebnicích.   byl začátek rozpačitý. Zejména jaro
        několik zadaných úkolů, které žáci vy-  zpochybnitelný je posun úrovně vzdá-  V  anglickém jazyce paní učitelky vyu-  roku 2020 bylo obdobím hledání způ-
        pracují. Nikoho ani ve snu nenapadlo, co   leného vzdělávání v porovnání jarních   žívají aplikaci Kahoot,  ve které se žáci   sobu, jak nejlépe distanční výuku rea-
        nás ve skutečnosti potká. Trvalo nějaký   a  podzimních měsíců. Většina učitelů   potkají  ve  virtuální  učebně,  kde  může   lizovat. Postupně se člověk naučí řadu
        čas, než jsme přijali fakt, že opravdu   začínala  spíše  s  činnostmi,  jako  bylo   probíhat výklad nové látky nebo prová-  nových věcí a myslím si, že v současné
        nastala zcela výjimečná situace a nikdo   pravidelné zasílání úkolů na procvičení   dění testování formou soutěží a  kvízů.   době, kdy učím matematiku v  jedné
        na ni není připravený. Škola sice patřila   probrané látky, využívání pořadu České   V  některých předmětech jsou úspěšně   šesté třídě, probíhají vyučovací hodiny
        mezi ty, které měly již s velkým předsti-  televize UčíTelka, zadávání úkolů pro   využívané i grafické tablety, které škola   ke spokojenosti obou stran. Třikrát
        hem vybudovanou dobře fungující po-  samostudium apod. Postupně se ale   zakoupila.        týdně se potkáváme online způso-
        čítačovou síť umožňující komunikovat   propracovali až do současného stavu,                bem, a navíc dostávají žáci pravidelné
        mezi jednotlivými pracovišti i  s  veřej-  který se od toho počátečního diamet-  Koronavirová krize přináší   domácí úkoly, které slouží k procviče-
        ností, avšak pro specifické účely distanč-  rálně liší. Dnes jsou schopni využívat   neustále nové výzvy a hodně   ní probrané látky. Samostatná práce,
        ní výuky tato síť použitelná nebyla. Veli-  celou řadu dostupných technologií   je skloňována v negativním   přestože je někdy zejména rodiči kri-
        kým štěstím bylo, že v létě 2019 ve škole   vhodných pro distanční výuku. Bylo   slova smyslu. Přináší občas ale   tizována, je a zůstane neodmyslitelnou
        proběhla rozsáhlá rekonstrukce odbor-  to hodně náročné, ale odměnou je fakt,   i cenné postřehy. Začíná být   součástí distančního vzdělávání, jinak
        ných učeben, jejíž součástí byla i moder-  že téměř ve všech hlavních předmětech   třeba jasné, že i některé distanční   to zkrátka nejde. Objektivně zhodno-
        nizace počítačové sítě, která zajistila po-  množství probraného učiva nezaostává   prvky mohou být do budoucna   tit výsledky dosažené v době distanční
        sílení konektivity školy. Vyřízení žádosti   nijak výrazně za roky, které probíhaly   přínosné. Je něco, co si třeba ze   výuky bude možné až po návratu dětí
        a její schválení trvalo řadu let. Vzhledem   standardně. Samozřejmě je nutné počí-  současného vývoje odnesete?  k prezenční výuce a po zadání několi-
        k tomu, že dotace pokrývala 95 % nákla-  tat s tím, že se bude nutné v budoucnu   Jako pozitivní určitě vnímám posun   ka testů, které odhalí skutečnou úroveň
        dů, se s realizací trpělivě vyčkávalo. Až   k některým tématům vracet, aby došlo   v  dovednostech ve využívání digitál-  jejich vědomostí. Stejně jako ostatní
        zpětně jsem si uvědomil, jaký problém   k jejich řádnému procvičení.  ních technologií, a  to jak u  žáků, tak   učitelé i  já jsem připravený na to, že
        bychom museli řešit, pokud by se celá                        i  u  pedagogů. V  budoucnu to jistě   dosažené výsledky nebudou u  řady
        investiční akce neuskutečnila. Práce   Na čem jste distanční výuku   umožní plynulejší přechod na distanč-  žáků odpovídat známkám, kterými byli
        byly dokončeny během září. Následně   postavili? Jaké technologie   ní formy výuky, pokud to bude potře-  hodnoceni  na konci prvního pololetí.
        se modernější systémy pro komunikaci   k výuce používáte?    ba. V  rámci „běžných“ hodin se díky   Určitě bych ale nehovořil o ztracené ge-
        se školou začaly postupně zavádět do   Nejdříve jsme se společně s  pedago-  získaným kompetencím zvýší možnost   neraci, problémy jsou řešitelné. V nej-
        zkušebního provozu, takže nás březnové   gy museli domluvit na organizaci dis-  pracovat s  internetem a  různými vý-  složitější situaci se ocitli žáci devátého
        zavedení distanční výuky zastihlo někde   tanční výuky. Dospěli jsme k závěru, že   ukovými programy. U žáků navíc tato   ročníku, ale jsem přesvědčený, že i oni
        na půl cesty. V úplných začátcích bylo   pokud by měla distanční výuka probí-  doba přispěla k  rozvoji samostatnosti   se se vzniklou situací dokáží vypořádat.
        nejtěžší zjistit úroveň technického vyba-  hat ve stejném rozsahu jako prezenční   a odpovědnosti při plnění úkolů. Podle   Je to hlavně o jejich přístupu a zodpo-
        vení v jednotlivých rodinách a navázat   vzdělávání, tak by to bylo nejenom pro   informací, které mám, žáci na online   vědnosti. Osobně považuji distanční
        bezproblémovou komunikaci mezi uči-  učitele, ale zejména pro žáky a  jejich   výuce oceňují zejména možnost si sa-  výuku jako vhodnou a  použitelnou
        teli, žáky a rodiči navzájem.  rodiny velmi náročné. Přitom je zku-  mostatně organizovat čas. Jako veliký   v době platnosti mimořádných opatře-
                                      šenostmi prokázané, že efektivita tako-  přínos pandemie vidím odhalení sku-  ní. Negativa, která přináší, ale z mého
        Jak se podle Vás poprali učitelé se   véto výuky je ve svém důsledku nižší,   tečného stavu digitálních kompetencí   pohledu výrazně převažují nad poziti-
        zaváděním online výuky?       než by se čekalo. Z  tohoto důvodu se   učitelů a  žáků, které úplně neodpoví-  vy. Většině žáků i učitelů chybí přímý
         Výjimečná situace trvá bezmála celý   škola zaměřila zejména na hlavní před-  dají 21. století. Zjištěný stav by měl vy-  kontakt při výuce. Musím říct, že učím
        rok. Po celou dobu se nepravidelně   měty. Část vyučovacích hodin probíhá   volat změny, které by vedly k posílení   téměř 40 let a po celou dobu mě práce
        střídá prezenční s  distanční výukou,   formou online komunikace se žáky,   možností se nadále vzdělávat v oblasti   s  dětmi  bavila.  Jsem  si  téměř  jistý,  že
        s převahou distanční. S čistým svědo-  navíc  jsou  dětem  zadávané  úkoly  pro   digitálních technologií pro pedagogic-  u  vzdělávání distančním způsobem
        mím mohu prohlásit, že i přes nulovou   samostatnou práci. Stěžejní je výuková   ké pracovníky a také k navýšení hodi-  bych ve školství tolik roků nevydržel.
        přípravu na tento způsob výuky učitelé   platforma MS Teams, která je hlavním   nových dotací  pro výuku  informatiky
        Online výuka má negativa i pozitiva, shodují se učitelky



          Většina rodičů se už neskrývaně těší, až jejich ratolesti znovu   Jak moc se Vám daří   peru píšu tak jako na tabuli, takže   Funkce v MS Teams nám umož-
        usednou do školních lavic a distanční výuka bude pouhou vzpo-  postupovat podle plánů  výklad vlastně probíhá hodně po-  ňuje,  aby  děti  nezávisle  pracova-
        mínkou. I vy jste se dozajista setkali se spoustou názorů na novou   a zavádět nové učivo?  dobně. Ve škole požíváme různé   ly buď v náhodných, nebo cíleně
                                                                                 kartičky k manipulaci při vyvozová-
                                                                                                         vybraných skupinkách, takže je
        formu výuky. Jak ji vnímají samotné učitelky? A jak se jim pracuje   Marta Šťastná: Pokud se vyjád-  ní i procvičování učiva. Ani o tuto   možné těm, kteří potřebují, látku
                                                        řím  sama  za  sebe,  tak  s  učivem
        se školáky? Seznamte se s názorem čtyř učitelek z třešťské zá-  jsme v  souladu s  plánem, pouze   činnost nejsou děti ochuzeny,   přímo v  hodině dovysvětlit, aniž
        kladní školy. Na otázky nám odpovídala Marta Šťastná (tř. uč. 4. B),   ve vlastivědě a přírodovědě jsme   akorát dostane každý své kartičky   bychom rušili ty rychlejší, kteří
        Jana Hochmannová (tř. uč. 4. A), Michaela Nechvátalová (uč. AJ)   mírně pozadu. V tom nevidím pro-  na PC, kde s nimi sám manipulu-  více práce zvládají i  ve škole. To
        a Ivona Přechová (tř. uč. 6. B). Jejich názory se v mnohém potká-  blém,  protože  některá  témata  se   je. Různé programy nám umožňují   mi také umožňuje přímo v hodině
                                                                                 využít mnoho materiálů pro výuku,
                                                                                                         pracovat i s žákem, který má uči-
                                                        opakují od 1. třídy. Nové učivo pro-
        vají, přesto má každá z nich vlastní a zajímavý náhled na aktuální   bíráme vcelku bez problémů. Díky   ale hlavně můžeme vytvářet mate-  vo s minimálními výstupy. Toto na
        situaci ve školství.                            grafickému tabletu a dotykovému   riály své.     podzim nebylo možné.
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23