Page 18 - Chytrý Zpravodaj - Třešť březen 2021
P. 18
18 ŠKOLSTVÍ
Téma: Distanční výuka pohledem ředitele a učitelek Základní školy Třešť
Václav Trnka: Určitě bych nehovořil o ztracené generaci
Vzpomenete si, jak jste před její zavádění zvládli v rámci možností komunikačním kanálem mezi školou na školách, na což již MŠMT zareago-
rokem začali se zaváděním velice dobře. Distanční výuka vyžaduje a žáky. Učitelé v některých případech valo úpravou Rámcově vzdělávacího
distanční výuky? kompetence pro práci s výpočetní tech- využívají pro zadávání úkolů a předá- programu pro základní vzdělávání.
Začátky distanční výuky si samozřej- nikou a je nutné mít na mysli, že i mezi vání informací také program Bakaláři
mě pamatuji, na to se zapomenout nedá. učiteli jsou lidé, kteří si konkrétně s vý- a e-mailové adresy dětí a jejich rodičů. Jak hodnotíte období distanční
V první polovině března 2020 jsme početní technikou úplně blízcí nejsou. Výuku doplňují a zpestřují i vlastními výuky jako učitel, který přímo
všichni počítali s tím, že se, stejně jako S postupem času se ale všichni dokázali prezentacemi, pracovními listy, odkazy pracuje s žáky?
u chřipkových epidemií, bude jednat sebevzdělat natolik, že kvalita výuky na příslušné webové stránky a online Nejsem výjimkou, i v mém případě
o krátkodobou záležitost a že vše vyřeší má u všech zvyšující se tendenci. Ne- cvičeními v elektronických učebnicích. byl začátek rozpačitý. Zejména jaro
několik zadaných úkolů, které žáci vy- zpochybnitelný je posun úrovně vzdá- V anglickém jazyce paní učitelky vyu- roku 2020 bylo obdobím hledání způ-
pracují. Nikoho ani ve snu nenapadlo, co leného vzdělávání v porovnání jarních žívají aplikaci Kahoot, ve které se žáci sobu, jak nejlépe distanční výuku rea-
nás ve skutečnosti potká. Trvalo nějaký a podzimních měsíců. Většina učitelů potkají ve virtuální učebně, kde může lizovat. Postupně se člověk naučí řadu
čas, než jsme přijali fakt, že opravdu začínala spíše s činnostmi, jako bylo probíhat výklad nové látky nebo prová- nových věcí a myslím si, že v současné
nastala zcela výjimečná situace a nikdo pravidelné zasílání úkolů na procvičení dění testování formou soutěží a kvízů. době, kdy učím matematiku v jedné
na ni není připravený. Škola sice patřila probrané látky, využívání pořadu České V některých předmětech jsou úspěšně šesté třídě, probíhají vyučovací hodiny
mezi ty, které měly již s velkým předsti- televize UčíTelka, zadávání úkolů pro využívané i grafické tablety, které škola ke spokojenosti obou stran. Třikrát
hem vybudovanou dobře fungující po- samostudium apod. Postupně se ale zakoupila. týdně se potkáváme online způso-
čítačovou síť umožňující komunikovat propracovali až do současného stavu, bem, a navíc dostávají žáci pravidelné
mezi jednotlivými pracovišti i s veřej- který se od toho počátečního diamet- Koronavirová krize přináší domácí úkoly, které slouží k procviče-
ností, avšak pro specifické účely distanč- rálně liší. Dnes jsou schopni využívat neustále nové výzvy a hodně ní probrané látky. Samostatná práce,
ní výuky tato síť použitelná nebyla. Veli- celou řadu dostupných technologií je skloňována v negativním přestože je někdy zejména rodiči kri-
kým štěstím bylo, že v létě 2019 ve škole vhodných pro distanční výuku. Bylo slova smyslu. Přináší občas ale tizována, je a zůstane neodmyslitelnou
proběhla rozsáhlá rekonstrukce odbor- to hodně náročné, ale odměnou je fakt, i cenné postřehy. Začíná být součástí distančního vzdělávání, jinak
ných učeben, jejíž součástí byla i moder- že téměř ve všech hlavních předmětech třeba jasné, že i některé distanční to zkrátka nejde. Objektivně zhodno-
nizace počítačové sítě, která zajistila po- množství probraného učiva nezaostává prvky mohou být do budoucna tit výsledky dosažené v době distanční
sílení konektivity školy. Vyřízení žádosti nijak výrazně za roky, které probíhaly přínosné. Je něco, co si třeba ze výuky bude možné až po návratu dětí
a její schválení trvalo řadu let. Vzhledem standardně. Samozřejmě je nutné počí- současného vývoje odnesete? k prezenční výuce a po zadání několi-
k tomu, že dotace pokrývala 95 % nákla- tat s tím, že se bude nutné v budoucnu Jako pozitivní určitě vnímám posun ka testů, které odhalí skutečnou úroveň
dů, se s realizací trpělivě vyčkávalo. Až k některým tématům vracet, aby došlo v dovednostech ve využívání digitál- jejich vědomostí. Stejně jako ostatní
zpětně jsem si uvědomil, jaký problém k jejich řádnému procvičení. ních technologií, a to jak u žáků, tak učitelé i já jsem připravený na to, že
bychom museli řešit, pokud by se celá i u pedagogů. V budoucnu to jistě dosažené výsledky nebudou u řady
investiční akce neuskutečnila. Práce Na čem jste distanční výuku umožní plynulejší přechod na distanč- žáků odpovídat známkám, kterými byli
byly dokončeny během září. Následně postavili? Jaké technologie ní formy výuky, pokud to bude potře- hodnoceni na konci prvního pololetí.
se modernější systémy pro komunikaci k výuce používáte? ba. V rámci „běžných“ hodin se díky Určitě bych ale nehovořil o ztracené ge-
se školou začaly postupně zavádět do Nejdříve jsme se společně s pedago- získaným kompetencím zvýší možnost neraci, problémy jsou řešitelné. V nej-
zkušebního provozu, takže nás březnové gy museli domluvit na organizaci dis- pracovat s internetem a různými vý- složitější situaci se ocitli žáci devátého
zavedení distanční výuky zastihlo někde tanční výuky. Dospěli jsme k závěru, že ukovými programy. U žáků navíc tato ročníku, ale jsem přesvědčený, že i oni
na půl cesty. V úplných začátcích bylo pokud by měla distanční výuka probí- doba přispěla k rozvoji samostatnosti se se vzniklou situací dokáží vypořádat.
nejtěžší zjistit úroveň technického vyba- hat ve stejném rozsahu jako prezenční a odpovědnosti při plnění úkolů. Podle Je to hlavně o jejich přístupu a zodpo-
vení v jednotlivých rodinách a navázat vzdělávání, tak by to bylo nejenom pro informací, které mám, žáci na online vědnosti. Osobně považuji distanční
bezproblémovou komunikaci mezi uči- učitele, ale zejména pro žáky a jejich výuce oceňují zejména možnost si sa- výuku jako vhodnou a použitelnou
teli, žáky a rodiči navzájem. rodiny velmi náročné. Přitom je zku- mostatně organizovat čas. Jako veliký v době platnosti mimořádných opatře-
šenostmi prokázané, že efektivita tako- přínos pandemie vidím odhalení sku- ní. Negativa, která přináší, ale z mého
Jak se podle Vás poprali učitelé se véto výuky je ve svém důsledku nižší, tečného stavu digitálních kompetencí pohledu výrazně převažují nad poziti-
zaváděním online výuky? než by se čekalo. Z tohoto důvodu se učitelů a žáků, které úplně neodpoví- vy. Většině žáků i učitelů chybí přímý
Výjimečná situace trvá bezmála celý škola zaměřila zejména na hlavní před- dají 21. století. Zjištěný stav by měl vy- kontakt při výuce. Musím říct, že učím
rok. Po celou dobu se nepravidelně měty. Část vyučovacích hodin probíhá volat změny, které by vedly k posílení téměř 40 let a po celou dobu mě práce
střídá prezenční s distanční výukou, formou online komunikace se žáky, možností se nadále vzdělávat v oblasti s dětmi bavila. Jsem si téměř jistý, že
s převahou distanční. S čistým svědo- navíc jsou dětem zadávané úkoly pro digitálních technologií pro pedagogic- u vzdělávání distančním způsobem
mím mohu prohlásit, že i přes nulovou samostatnou práci. Stěžejní je výuková ké pracovníky a také k navýšení hodi- bych ve školství tolik roků nevydržel.
přípravu na tento způsob výuky učitelé platforma MS Teams, která je hlavním nových dotací pro výuku informatiky
Online výuka má negativa i pozitiva, shodují se učitelky
Většina rodičů se už neskrývaně těší, až jejich ratolesti znovu Jak moc se Vám daří peru píšu tak jako na tabuli, takže Funkce v MS Teams nám umož-
usednou do školních lavic a distanční výuka bude pouhou vzpo- postupovat podle plánů výklad vlastně probíhá hodně po- ňuje, aby děti nezávisle pracova-
mínkou. I vy jste se dozajista setkali se spoustou názorů na novou a zavádět nové učivo? dobně. Ve škole požíváme různé ly buď v náhodných, nebo cíleně
kartičky k manipulaci při vyvozová-
vybraných skupinkách, takže je
formu výuky. Jak ji vnímají samotné učitelky? A jak se jim pracuje Marta Šťastná: Pokud se vyjád- ní i procvičování učiva. Ani o tuto možné těm, kteří potřebují, látku
řím sama za sebe, tak s učivem
se školáky? Seznamte se s názorem čtyř učitelek z třešťské zá- jsme v souladu s plánem, pouze činnost nejsou děti ochuzeny, přímo v hodině dovysvětlit, aniž
kladní školy. Na otázky nám odpovídala Marta Šťastná (tř. uč. 4. B), ve vlastivědě a přírodovědě jsme akorát dostane každý své kartičky bychom rušili ty rychlejší, kteří
Jana Hochmannová (tř. uč. 4. A), Michaela Nechvátalová (uč. AJ) mírně pozadu. V tom nevidím pro- na PC, kde s nimi sám manipulu- více práce zvládají i ve škole. To
a Ivona Přechová (tř. uč. 6. B). Jejich názory se v mnohém potká- blém, protože některá témata se je. Různé programy nám umožňují mi také umožňuje přímo v hodině
využít mnoho materiálů pro výuku,
pracovat i s žákem, který má uči-
opakují od 1. třídy. Nové učivo pro-
vají, přesto má každá z nich vlastní a zajímavý náhled na aktuální bíráme vcelku bez problémů. Díky ale hlavně můžeme vytvářet mate- vo s minimálními výstupy. Toto na
situaci ve školství. grafickému tabletu a dotykovému riály své. podzim nebylo možné.