Page 23 - Chytrý zpravodaj - Třešť 03/2025
P. 23

Ze školních lavic                                                                                                    23




       Mateřská škola Třešť




        Jaké to je u Kytiček         Proč musely stromy pryč?  „Byly  ne-
       Termín, do kterého máme odevzdat   mocný, byly blízko oken, nakláněly se.
       článek do Našeho města se přiblížil.   Je nám jich líto, ale taky trochu ne. Pře-
       S  dětmi jsme si prohlédli fotografie   kážely nám v oknech, abychom se mohli
       a  jednotlivé rubriky: slovo starosty,   dívat na modrý nebíčko nebo na mraky
       zprávy, podívali jsme se, co se hraje   a na letadla. Budeme hledat naklíčené
       v  našem kině, kolik lidí se narodi-  kaštany a žaludy a zasadíme jiné.“
       lo, kdo měl narozeniny, co se bude
       ve městě stavět. Rozhodli jsme se, že   Zasedání třídní rady
       si takový časopis vyrobíme. A nyní   Pro naši třídu i přírodu je dobré, když
       vám nabízíme malou ochutnávku. Re-  neplýtváme, šetříme. Chceme věci vy-
       portérky, paní učitelky, se dětí ptaly:  užívat co nejdéle, pokud to jde, a také
                                     k  účelu, ke kterému byly vyrobeny.
       Co byste nám řekli o naší třídě?  Když už nejdou opravit, chceme je vy-
       „Z okna se díváme do korun stromů.   užít jinak…
       Mně se tady líbí všechny hračky, jme-  Co se povedlo ve třídě opravit? „Když
       nujeme se Kytičky. Ve třídě máme   se nám rozbily dveře u kuchyňky, tak
       Milušku, Danu a Janu. Dana dělá sva-  nám to pan školník opravil a měli jsme
       činky, dává nám jídlo. Jana je na čtení   to jako nové. Opravil nám také košík
       pohádek, na legraci, na hraní, čte nám   na nákup. Když něco nejde opravit, tře-
       knížky, povídá si s námi na elipse. Mi-  ba televize nebo rozbité umyvadlo, tak
       luška je na povídání, na skupinky, na   to vyhodíme do sběrného dvora a pak
       klavír a na zpívání.“         se z toho vyrobí nové věci.“
                                     Jak ve třídě šetříme s vodou? „Pouští-
       Slovo dětí – nečekaná událost  me vodu jenom trochu a nenecháváme
       Bylo ráno, děti se scházely a paní uči-  ji puštěnou. My už to umíme, ale malé
       telka měla připravený program zamě-  děti to neumí.“
       řený na smysly, ale pak bylo vše jinak.  Jak šetříme s  jídlem?  „Nedáváme si
       Děti vyprávějí: „Najednou byla slyšet   plno jídla na talířek, dáváme si jenom
       motorová pila. Strom byl přivázaný la-  tolik, abychom to snědli. Namažeme si   minka. Když povyrostou, vysvléknou si   dům a chceme si hrát na piráty z Ka-
       nem a něco ho naklánělo dolů. Běželi   tolik pomazánky, aby nám to chutnalo   kabátek a udělá se jim nový. Je jich celá   ribiku.  Já  vím,  že  je  tam  Holanďan
       jsme k oknu. Smrk se začal kývat a pak   a zbylo na ostatní.“  rodina. Některé odcházejí do nebe. Me-  a žijí tam mořské panny, které dokáží
       spadl na zem. My jsme na zem nevidě-  Jak šetříme elektřinou?  „Nerozsvě-  zitím se rodí nová miminka, ale jejich   námořníka utopit a  sníst. Ty se jme-
       li, ale slyšeli jsme pily a traktory. Paní   cujeme všechna světla, ale jenom tolik,   prababička je už neuvidí.“  nují sirény. Chceme hledat poklad!
       učitelka říkala, že řežou a odvážejí po-  abychom dobře viděli na obrázky. Když          Bude schovaný strašně daleko, třeba
       ražený strom. U druhého stromu jsme   je venku dost světla, tak nesvítíme.“  Sportovní aktuality  až v koupelně. V pokladu v podmořské
       vidělí i plošinu, která vyjela nahoru ke   Jak šetříme oblečením? „Nezahazuje-  „Chodíme do tělocvičny, abychom měli   jeskyni bude zlato a diamanty, samu-
       smrku. Viděli jsme, jak se strom kýve,   me jej, ale pereme. Když už nám není,   procvičené tělo. Abychom měli silné   rajský meč, peníze. Bude to v  truhle
       a  pak padal. Udělal tu největší mega   tak ho dáme někomu jinému. Když se   nohy, tak cvičíme na kruzích, leze-  a v jeskyni pod vodou a bude tam straš-
       ránu! Škola celá zaduněla, až jsme   v něm udělá díra, tak ho zašijeme. Ne-  me po žebřinách, skáčeme do měkké   ná tma. Tam poklady vždycky bývají.
       nadskočili.“ A tak se celý náš den točil   musíme ho zašívat stejnou barvou, ale   matrace. Lezeme přes kozu. Malé děti   Nejhlubší voda je u mýho strejdy Pavla
       kolem kácení stromů.          třeba i jinou, a vyrobíme hezčí tričko   ji podlezou a velké děti na ni vylezou   v bazénu…“
          Na smysly ale nakonec došlo, jen   nebo šaty.“          a pak seskočí. Paní učitelka na nás pís-
       jiným způsobem.               Jak se šetří papírem? „Snažíme se ka-  ká z různých míst a my ji pak musíme   Tak toto je ochutnávka z  „časopisu“
       Co dnes viděly naše oči? „Jak padal   ždý papír pěkně pokreslit. Aby nemuse-  najít. Učíme se hrát si s míčem, driblu-  z naší třídy. Děti ukázaly, jak pozor-
       strom, lano, plošinu. Na záchodech   li pokácet další stromy. Příroda použí-  jeme, vyhazujeme míč do vzduchu, ko-  ně vnímají svět kolem sebe, jak umí
       a v kuchyňce je více světla. Venku pak   vá vše pořád dokola. Třeba strom nebo   peme, cvičíme s ním. Když si můžeme   přemýšlet.  Společně  jsme  si  vyzkou-
       pány, jak uklízí dřevo, traktor s nalože-  kytky přemění na hlínu, na domečky   dělat, co chceme, tak na něm cvičíme.“  šeli, jaké to je stát se malými noviná-
       nými velkými kládami a třískami. Ra-  pro brouky.“                                       ři, a zjistili jsme, že zajímavé příběhy
       ději to odvezli, abychom se o ně nepích-                   Kulturní akce                 nejsou jen v knihách, ale i kolem nás.
       li. Viděli jsme čerstvé pařezy a počítali   Společenská kronika,   Holky: „My holky si chystáme pastič-  Děti se během této práce učily ne-
       letokruhy. Na zemi ležela polena, tak   smuteční oznámení  ky, protože Míša říkal, že existuje duch   jen vyjadřovat své myšlenky, ale také
       jsme si hned s nimi začali hrát.“  „Toho dne, když jsme jeli na bruslení,   Charlie. Když si na to hrajeme, trochu   klást otázky, hledat odpovědi a  ob-
       Co slyšely naše uši? „Řezání motoro-  jsme zjistili, že nám umřel šnek. Za-  se bojíme, protože Anežka říkala, že   jevovat nové souvislosti. Přirozenou
       vou pilou, lámající se větve, obří mega   cpávali jsme si nosy a paní uklízečka   duch může proletět úplně všude.  Do   cestou si rozvíjely dovednosti důležité
       rány od pádu stromu, praskání dřeva,   akvárium vyklidila a všichni jsme byli   úkrytu jsem si vzala švihadlo  – to je   pro další vzdělávání – kritické myšle-
       traktor.“                     smutní. Těšíme se na nového. Ve školce   naše kamera s mikrofonem a sluchát-  ní, spolupráci, kreativitu a samostat-
       Co jsme cítili? „Krásnovůni a stromo-  máme ještě další zvířátka. Ty jsou ještě   ko. Poslouchala jsem, jestli něco neu-  nost.
       vůni, pod nohama chvění podlahy od   dobrý. Máme strašilky a rybičky. Rybič-  slyším. Máme dům se střechou, ale bo-  Miluše DOLEŽALOVÁ
       pádu stromu, rukama jsme sahali na   ky jsou asi dvojčata, protože jsou úpl-  jíme se, takže na záchod chodíme radši   Jana BOJČUKOVÁ
       dříví a jeho kůru, hráli jsme si s větve-  ně stejný. Strašilky jsou některá malá   společně.“          Dana KLEČKOVÁ
       mi a pilinami.“               a některá velká. Některé jsou úplná mi-  Kluci:  „My jsme si postavili pirátský      MŠ Třešť, třída Kytičky
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28