Page 15 - TZ_2021_09
P. 15
PRAVIDELNÁ ZÁJMOVÁ ČINNOST JE PRO mě umět počítat. Základem je dobře učená matematika ve
DĚTI ZÁSADNÍ škole a já měl na výborné učitele matematiky velké štěstí.
Vše to začalo paní učitelkou Katovskou, pak paní učitelkou
Prázdniny jsou za námi a děti – ně- Venhodovou, paní učitelkou Blechovou, panem učitelem
které po hodně dlouhé době – zased- Veignerem a mnohými dalšími. Moc jim za to děkuji!
ly opět do školních lavic. Zároveň se Pavel Pacal, Pro Třebíč
také rozbíhají zájmové kroužky a další Základní školu jsem navštěvoval pouze prvních pět let, než
volnočasové aktivity. Někteří rodiče jsem přešel na víceleté gymnázium v Třebíči. Proto si více
mohou mít stále určité obavy poslat než základní školu pamatuji studium na gymnáziu. K mým
děti do kolektivu mimo školu. Chápu oblíbeným předmětům patřil například dějepis. Ovšem ni-
to. Nicméně právě v této době po- Jan Burda koliv v podobě nekonečného učení letopočtů, ale jako příle-
važuji pravidelnou zájmovou čin- Třebíč můj domov žitost chápat současné dění v souvislostech a nevidět svět
nost dětí za možná ještě zásadnější. černobíle. Historie totiž může inspirovat. Na druhé straně
Děti velmi dlouho nebyly v žádném kolektivu a většina z bychom si z ní také měli vzít ponaučení, abychom některé
nich se pohybovala jen v on-line prostředí. Byl jsem v létě chyby již neopakovali.
jako vedoucí na letním táboře a chybějící sociální kontakty Aleš Novák, Třebíč občanům!
byly na dětech vidět. Projevovaly se především na snížené
schopnosti komunikovat a spolupracovat s ostatními. Bylo Můj dědeček říkával „Kdo nemá rád kytičky, nemá rád ani
také patrné, že dětem chybí nějaký pevný řád a rytmus. S lidičky“ a já kytky měla ráda od mala. A předmět to byl pří-
tím vším může výrazně pomoci právě pravidelná zájmová rodopis. A když nás učil pan učitel Bedřich Uhlíř a chodil
činnost. Činnost v kroužku nebo oddíle učí děti nejrůzněj- s námi na přírodovědné vycházky po okolí Třebíče, tak
ším znalostem a dovednostem neformálními metodami. jsem viděla, co chci v budoucnu dělat. Nejhorší předmět
Děti si hrají a tím se učí, děti si spolu povídají, nebo tvoří a pro mě byl tělocvik. Stačí se na mě podívat a víte proč.
tím se učí… Je to nekončící proces, ve kterém se nenápadně Hana Houzarová, Břehy
vzdělávají děti i vedoucí. I proto je důležité, aby děti chodily Rozhodně matematika. Proč, to už si úplně nevzpomínám.
do nějakého kroužku pravidelně a dlouhodobě. Věřím, že Zřejmě pro její užitečnost a srozumitelnost. Mínění o sro-
tento školní rok už bude normální a bez větších omezení. zumitelnosti jsem pak na Matematicko -fyzikální fakultě
Děti si to zaslouží. poněkud přehodnotil, ale to bylo až o mnoho let později.
Rostislav Štork, Třebíč občanům!
Měla jsem na základní škole skvělou učitelku na zeměpis
ANKETA ZASTUPITELŮ škole vyžadovala orientaci ve slepé mapě darů naší země
a tedy za mě jednička, předmět „zeměpis“. I když po nás ve
a všeho dalšího, co předepisovaly osnovy, prostě byla ná-
Začal nový školní rok. Na konci toho loňského, tedy posled ročná, ve volném čase nám puberťákům věnovala spoustu
ního června, jsme se dětí ptali, jaký předmět mají ve škole volného času. Byla velká pohodářka a milovnice turistiky.
nejraději. Který předmět na základní škole bavil vás? Vzpo Třeba pro nás v 76 zorganizovala výlet do Krakowa, odkud
menete si proč? jsem si dovezla singl Bohemian Rhapsody. A to byla ten-
krát velká paráda!
Tělocvik. Protože se tam mohlo běhat, skákat a dávat góly. Martina Bártová, ODS a TnT
Milan Zeibert, Břehy
Na druhém stupni základní školy jsem měla nejraději češ-
Ve škole mě vždy více bavily humanitní předměty a nej- tinu a dějepis, oba předměty mě bavily a zajímaly (matema-
více pak asi dějepis. Proč tomu tak bylo, to už ale nevím. tika a fyzika nikdy nebyly mou silnou stránkou), ale také
V oblibě jsem měl i hodiny tělocviku. Hrál jsem v té době proto, že jsme měli z obou předmětů vynikající učitele. Na
hokej a tak jsme trávili s kamarády spoustu času buď ně- PÁNY učitele Kršku z dějepisu a Forala z češtiny vzpomí-
kde venku, nebo na místním zimáku. Do školy jsem chodil náme i po desetiletích se spolužáky ze základky ve Zbra-
opravdu rád, ale asi jako každý, těšil jsem se vždy na velké slavi u Brna na každém srazu. Byli oba přísní, ale spraved-
letní prázdniny. Prosluněné dva měsíce her a zábavy. Ved- liví a hlavně nás vedli k lásce k rodnému jazyku i historii.
le pravidelných třítýdenních pobytů na táboře Březová, to Já jsem z toho čerpala ještě celé studium na humanitním
byly i nezapomenutelné prázdniny u babičky v Budíkovi- gymnáziu až do maturity.
cích. Prostě krásná a bezstarostná školní léta. Marie Černá, Třebíč můj domov
Miloš Hrůza, ANO 2011
Vyrůstala jsem na vesnici, kde byla i základní škola. Tak
Ve škole jsem milovala český jazyk. Určitě na tom měla vel- jak to na vesnici bývá, znají žáci své učitelé a obráceně,
ký podíl skvělá paní učitelka, na jejíž hodiny jsem se vždy ale vždy je to o jejich přístupu. Mě nejvíce bavil přírodo-
moc těšila. Probudila ve mně zájem nejen o rodný jazyk, ale pis a zeměpis. V přírodopisu jsme často chodili do přírody.
i o literaturu, dokonce inspirovala moje první literální po- Naučila jsem se různé druhy bylin a dodnes je v praxi vy-
kusy. Absenci takovýchto pedagogů v současnosti jsem si užívám k domácí léčbě. Ráda jsem pozorovala pana učitele,
plně uvědomila, když jsem sama stála za katedrou – písem- jak popisuje i ty nejmenší broučky a sděluje nám jejich dů-
né projevy středoškoláků byly opravdu hodně bolestivé. ležitost v přírodě. Také jsem měla ráda zeměpis, i přesto, že
Marie Dudíková, KDU ČSL v té době jsme byli více orientováni na východ. Pan učitel
Mne bavila nejvíce matematika a to mi zůstalo celý škol- se nebál vykládat i o západním světě. Dnes si uvědomuji, že
ní život. A proč? Rád jsem počítal a řešil úlohy. Vždy mě na tu dobu to bylo z jeho strany dost odvážné. Chtěla bych
fascinovalo, jak jednoduše se dají vyřešit i ta nejsložitější popřát všem žákům a studentům poklidný školní rok, ty
zadání. Jen je potřeba pochopit ten princip, uvažovat logic- nejlepší učitele a mnoho nových zážitků a vědomostí.
ky a nebát se použít vlastní intuitivní nápady. A samozřej- Zuzana Kratochvílová, ANO 2011
| 15 | NÁZORY ZASTUPITELŮ | www.trebic.cz |