Page 10 - TZ_2021_09
P. 10

MĚSTO JE PRO VŠECHNY






                                                          Letos v srpnu vznikaly na silnicích v Třebíči viditel­
                             Kdybyste chtěli vysvětlení
                             nového značení opravdu       né změny, v podobě doplňování značení pro cyklisty,
                             zábavně, mrkněte na video    které byly představeny v březnu zastupitelům města
                             od brněnské radnice.         a nezaznamenaly z jejich řad ani jednu připomínku.
                             Podrobné informace jsou      Přestože se u nás v Česku ani na Vysočině nejedná
                             také na webu                 o novinky, v Třebíči ano, a tak jsme se v posledních
                             trebicnakole.cz
                                                          dnech  setkávali  nejen  se  smíše­
                                                          nými  reakcemi,  ale  zejména
        AUTA JAKO FENOMÉN DOBY                            s jednoduchou otázkou PROČ,
         Dopravní situace v Třebíči (a ve všech městech   k čemu je to dobré.
         na středověkých půdorysech) je téměř na kri-
         tickém bodu. Když město vznikalo, chodili lidé
         pěšky a jezdily tu maximálně koňské povozy,
         postupem času (staletí) je nahradila auta. Pů-
         dorys města se ale nemění (pokud, tak velmi
         málo,  nechceme  ničit  krásnou  historii).  Doba
         však  jde  dopředu  obrovskou  rychlostí,  auto
         už není jedno v rodině, ale ve většině případů
         jedno na člověka. Lidé už nechodí do školy a do
         práce v místě bydliště, ale dojíždí. Pracovní ná-
         roky na člověka se zvyšují, pracovní doba bývá
         velmi nepravidelná a jen málokdo z nás má to
         štěstí, že může za vzděláním nebo prací dojíž-
         dět  hromadnou  dopravou  nebo  chodit  pěšky.
         Důsledkem všech těchto skutečností jsou pře-
         plněné ulice, přeplněná parkoviště, nekonečné
         zácpy a kolony aut, na denním pořádku.
        JAK UDRŽET AUTA NA UZDĚ?
         Možností, jak to udržet na uzdě, je jen velmi
         málo. Buď postavíme více silnic (za cenu zniče-
         ní historických domů, čtvrtí, zeleně), nebo bu-
         deme méně jezdit auty. O rozšiřování silniční
         sítě a tím pohodlnější život lidí se snaží všech-
         na města, kraje i státy. Nesmí to být ale na úkor     PROČ SE NEPOSTAVÍ PRO CYKLISTY
         životního prostředí. Proto je cílem obcí, měst,
         krajů a států snaha o to, co nejvíce lidem zpří-      ODDĚLENÉ CYKLOSTEZKY?
         jemnit a umožnit alternativní možnosti cesto-          Faktem je, že ve městě, v rámci historicky daných ulic,
         vání.                                                  není možné oddělené cyklostezky budovat, není na to
                                                                zkrátka místo. Na bezpečné stezky je nutné se nějak

         CHCEME SPALOVAT VLASTNÍ TUKY NEBO JEN BENZÍN?          dostat a dosud to bylo možné jen ve společném provozu
        Jednou z těchto možností (kromě dalších, které jsou připra-  s auty bez jakýchkoliv upozornění anebo po chodnících.
                                                                 Město připravuje oddělenou cyklostezku od Palečkova
         vované) je zkvalitnění jízdy na kole nebo koloběžce po měs-  Sednout na kolo je tak pro mnohé spíše demotivující.
         tě. Po vzoru dalších měst proto Třebíč připravila opatření,   mlýna na Vladislav a Náměšť nad Oslavou, cyklostezku
         jejichž cílem je zkvalitnění a zejména umožnění bezpečného   na Dukovany, v rámci Třebíče se připravuje propojení
         průjezdu cyklistů ulicemi našeho města, aniž by se ubíral   železničního  mostu  s  Borovinou  a  to  podjezdem  pod
         prostor jiným druhům dopravy. Říkáte si, že tolik cyklistů,   železniční tratí – kousek nad větrníkem. Tím se pro-
         aby se pro ně pomalovalo tolik desítek metrů silnic, tady ne-  dlouží trasa od Ptáčovského žlebu k nádraží, podél are-
         jezdí. Ale to je otázka, nejezdí proto, že nechtějí, nebo proto,   álu Sokola až do Boroviny a dál do Starče, kde je stezka
         že je to nebezpečné? Ať tak či onak, bezpečnost VŠECH účast-
                                                                  Ačkoli je Třebíč kopcovité město, je zde poměrně velký
         níků silničního provozu stojí nad vším. Ať jakékoli opatření   již v provozu.
         zachrání jediný život, zabrání jedinému úrazu, má smysl.  počet lidí, kteří pro cesty po městě kolo využívají již
         Cyklodoprava  je  celosvětovým  trendem,  ekonomickou  (za
         cenu nových pneumatik na auto pořídíte mnohdy kolo) a eko-  nyní. Například na silnici první třídy v Brněn-
         logickou (spaluje pouze tuky uživatele) záležitostí a udržitel-  ské  ulici  denně  projede  až  160  cyklistů.
         ným řešením dopravního provozu pro jakékoli město.        Buďme  tedy  ohleduplní,  my  všichni,
        A když cyklistům umožníme bezpečnou jízdu, užijí si cesty po   účastníci  silničního  provozu,  tedy
        Třebíči kvalitněji, bezpečněji a častěji.                   chodci, cyklisté a řidiči a navzájem se
                                                                    na silnicích respektujme.
                                                                                         | 10 | AKTUÁLNĚ | www.trebic.cz |
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15