Page 10 - TZ_2021_09
P. 10
MĚSTO JE PRO VŠECHNY
Letos v srpnu vznikaly na silnicích v Třebíči viditel
Kdybyste chtěli vysvětlení
nového značení opravdu né změny, v podobě doplňování značení pro cyklisty,
zábavně, mrkněte na video které byly představeny v březnu zastupitelům města
od brněnské radnice. a nezaznamenaly z jejich řad ani jednu připomínku.
Podrobné informace jsou Přestože se u nás v Česku ani na Vysočině nejedná
také na webu o novinky, v Třebíči ano, a tak jsme se v posledních
trebicnakole.cz
dnech setkávali nejen se smíše
nými reakcemi, ale zejména
AUTA JAKO FENOMÉN DOBY s jednoduchou otázkou PROČ,
Dopravní situace v Třebíči (a ve všech městech k čemu je to dobré.
na středověkých půdorysech) je téměř na kri-
tickém bodu. Když město vznikalo, chodili lidé
pěšky a jezdily tu maximálně koňské povozy,
postupem času (staletí) je nahradila auta. Pů-
dorys města se ale nemění (pokud, tak velmi
málo, nechceme ničit krásnou historii). Doba
však jde dopředu obrovskou rychlostí, auto
už není jedno v rodině, ale ve většině případů
jedno na člověka. Lidé už nechodí do školy a do
práce v místě bydliště, ale dojíždí. Pracovní ná-
roky na člověka se zvyšují, pracovní doba bývá
velmi nepravidelná a jen málokdo z nás má to
štěstí, že může za vzděláním nebo prací dojíž-
dět hromadnou dopravou nebo chodit pěšky.
Důsledkem všech těchto skutečností jsou pře-
plněné ulice, přeplněná parkoviště, nekonečné
zácpy a kolony aut, na denním pořádku.
JAK UDRŽET AUTA NA UZDĚ?
Možností, jak to udržet na uzdě, je jen velmi
málo. Buď postavíme více silnic (za cenu zniče-
ní historických domů, čtvrtí, zeleně), nebo bu-
deme méně jezdit auty. O rozšiřování silniční
sítě a tím pohodlnější život lidí se snaží všech-
na města, kraje i státy. Nesmí to být ale na úkor PROČ SE NEPOSTAVÍ PRO CYKLISTY
životního prostředí. Proto je cílem obcí, měst,
krajů a států snaha o to, co nejvíce lidem zpří- ODDĚLENÉ CYKLOSTEZKY?
jemnit a umožnit alternativní možnosti cesto- Faktem je, že ve městě, v rámci historicky daných ulic,
vání. není možné oddělené cyklostezky budovat, není na to
zkrátka místo. Na bezpečné stezky je nutné se nějak
CHCEME SPALOVAT VLASTNÍ TUKY NEBO JEN BENZÍN? dostat a dosud to bylo možné jen ve společném provozu
Jednou z těchto možností (kromě dalších, které jsou připra- s auty bez jakýchkoliv upozornění anebo po chodnících.
Město připravuje oddělenou cyklostezku od Palečkova
vované) je zkvalitnění jízdy na kole nebo koloběžce po měs- Sednout na kolo je tak pro mnohé spíše demotivující.
tě. Po vzoru dalších měst proto Třebíč připravila opatření, mlýna na Vladislav a Náměšť nad Oslavou, cyklostezku
jejichž cílem je zkvalitnění a zejména umožnění bezpečného na Dukovany, v rámci Třebíče se připravuje propojení
průjezdu cyklistů ulicemi našeho města, aniž by se ubíral železničního mostu s Borovinou a to podjezdem pod
prostor jiným druhům dopravy. Říkáte si, že tolik cyklistů, železniční tratí – kousek nad větrníkem. Tím se pro-
aby se pro ně pomalovalo tolik desítek metrů silnic, tady ne- dlouží trasa od Ptáčovského žlebu k nádraží, podél are-
jezdí. Ale to je otázka, nejezdí proto, že nechtějí, nebo proto, álu Sokola až do Boroviny a dál do Starče, kde je stezka
že je to nebezpečné? Ať tak či onak, bezpečnost VŠECH účast-
Ačkoli je Třebíč kopcovité město, je zde poměrně velký
níků silničního provozu stojí nad vším. Ať jakékoli opatření již v provozu.
zachrání jediný život, zabrání jedinému úrazu, má smysl. počet lidí, kteří pro cesty po městě kolo využívají již
Cyklodoprava je celosvětovým trendem, ekonomickou (za
cenu nových pneumatik na auto pořídíte mnohdy kolo) a eko- nyní. Například na silnici první třídy v Brněn-
logickou (spaluje pouze tuky uživatele) záležitostí a udržitel- ské ulici denně projede až 160 cyklistů.
ným řešením dopravního provozu pro jakékoli město. Buďme tedy ohleduplní, my všichni,
A když cyklistům umožníme bezpečnou jízdu, užijí si cesty po účastníci silničního provozu, tedy
Třebíči kvalitněji, bezpečněji a častěji. chodci, cyklisté a řidiči a navzájem se
na silnicích respektujme.
| 10 | AKTUÁLNĚ | www.trebic.cz |