Page 28 - dvojčíslo
P. 28
Strana 28 TĚŠÍNSKÉ LISTY | 12/2021
erASmUS+ aneb pracovně/studijní stáže
našich žáků v Itálii / 1. ze čtyř běhů
Albrechtova střední škola, příspěvková organizace, Český Těšín
ba, učit. odb. předmětů a také skvělá cukrářka
paní Mgr. Kamila Foltynová. Nebylo jednoduché
v krátkém čase připravit vše potřebné na cestu
v podmínkách, které nyní máme, ale Itálie byla
„oranžová“, a tak se nakonec vše povedlo a naše
první skupina odjela do Milana Marittima. Holky
sepsaly svoje zážitky formou zajímavého inter-
view, které bylo příliš dlouhé na krátký článek,
a tak přikládáme jenom útržky jejich skvělých
zážitků:
Jak se vám tam v Itálii líbilo?
„Líbilo se mi tam moc, celý projekt byl skvěle
zařízený, jak program, tak praxe i kurzy. Vše bylo
na 1*.“ „Perfektní byly společné úkoly na praxi -
pečení trubiček od pana Renata, babu, tiramisu,
pasticciotti…, prostě vše.“ „Celý pobyt, exkur-
ze, praxe, různé výlety se mi líbily. Hodně jsme
V roce 2020 jsme opět získali grant EU pro naše se naučily.“ na byla regionální a také velmi kvalitní.“
žáky. Není jednoduché takový grant získat, a tak Co vám pobyt v Itálii přinesl? Co byste vzkázaly do školy – učitelům, spo-
jsme měli velkou radost, že se nám to zase po- „Mnoho nových užitečných možností, doved- lužákům?
vedlo. Naši žáci oborů pekař, cukrář, řezník-uze- ností z hlediska praxe, ale také nové zkušenosti. „Chtěla bych vzkázat to, že člověk by měl brát
nář a polygrafie dostali šanci vyjet na pracovně/ Například jsme se učily, jak připravit cappu- to, co mu život právě nabízí. Sama jsem byla
studijní pobyt v zahraničí a ukázat v cizině, co se ccino. Dokonce jsme prováděly obsluhu 2 x při na vážkách, jestli jet. Naštěstí jsem se rozhod-
naučili, co umí a hlavně získat nové zkušenos- večeři.“ „Plno zkušeností, nových výborných la jet a ani trochu toho nelituji.“ „Tuhle zkuše-
ti, dovednosti, navázat nová přátelství, poznat receptur, úžasných zážitků. Těším se, až všech- nost bych přála každému, aby to prožil a zažil.“
jiné kultury a zvyky. Bohužel všechny výjezdy ny recepty vyzkouším doma i na praxi.“ „Začala „STOJÍ TO ZA TO! Je to úžasný způsob, jak získat
a aktivity zmrazil covid, a tak jsme pečlivě sle- jsem tady i více vnímat, jak je důležité být ohle- nové zkušenosti, poznat jinou zemi, její zvyklos-
dovali situaci a vyčkávali na první příležitost duplný k ostatním.“ „Už vím, jak se dělá pravá ti. Chci poděkovat odpovědným učitelkám, že
výjezdu. V září 2021 se konečně naskytla mož- pizza, těstoviny, focacccia, nebo jak se získává jsem se projektu mohla zúčastnit.“
nost prvního ze čtyř plánovaných výjezdů a my kvalitní mouka či vyrábí víno.“ „Naučila jsem se Mgr. Gabriela Tramplerová,
jsme připravili osm žákyň oborů cukrář a pekař různé druhy moučníků, dezertů, různé druhy Ing. Alice Flachbartová,
na třítýdenní pracovní zkušenost v Itálii. Žáky- těst na pizzu, chleby různých tvarů. Také jsme se koordinátorky projektu Erasmus+
ně doprovázela, dohlížela na ně a trávila s nimi podívaly do menšího mlýna, kde melou mouku. Mgr. Kamila Foltynová,
veškerý pracovní i volný čas doprovodná oso- Krásné na tom bylo, jak si zakládají, aby obilovi- doprov. osoba/učit. odborných předmětů
Žákyně 4. ročníku AGeL Střední zdravotnické školy zazářily v IKemu
objevila soutěž na sociální síti. Po velké diskusi Mu byla velmi zajímavá zkušenost. Z počátku
se spolužačkami se rozhodla, že se do soutěže jsme byly trochu nervózní, protože konkuren-
přihlásí. Dle pravidel vytvořily tříčlenný tým ce byla velká. Nakonec jsme to zvládly a do-
a začaly pracovat na zadání. Učitelé z počátku padlo to, jak nejlépe mohlo. Jsme rády, že jsme
o soutěži ani nevěděli. Děvčata učitelům před- mohly poznat pana prof. MUDr. Jana Pirka,
ložila na stůl hotový plán s prosbou o zapojení prezidentku České asociace sester PhDr. Šo-
se do soutěže. Učitelé proaktivní přístup děv- chmanovou a mnoho dalších skvělých lidí,“
čat uvítali a s účasti v soutěži souhlasili, jelikož vysvětlila žákyně Karolína Gonová. Z celkem
projekt hodnotili velmi pozitivně. „Když jsem 11 přihlášených zdravotnických škol v České
se dozvěděla, že se děvčata zapojila to takto republice se žákyně se svým projektem umísti-
rozsáhlého projektu s tak velkou konkurencí ly mezi třemi nejlepšími. Následně byly pozvá-
jiných zdravotnických škol, byla jsem velmi ny k prezentaci svého projektu do pražského
mile překvapená a vůbec jsem netušila, jaký IKEMu, kde děvčata naprosto profesionálně
Karolína, Lenka a Beata, žákyně 4. ročníku je v našich žácích obrovský potenciál.” Řek- a perfektně odprezentovala celý svůj projekt.
oboru Zdravotnický asistent na AGEL střed- la PhDr. Karin Delongová, zástupkyně ředitele V porotě soutěže zasedli například PhDr. Mar-
ní zdravotnické škole a vyšší odborné škole AGEL Střední zdravotnické školy a Vyšší odbor- tina Šochmanová, MBA, náměstek ředitele pro
zdravotnické v českém Těšíně, představily né školy zdravotnické v Českém Těšíně. Téma ošetřovatelskou péči a kvalitu nemocnice IKEM
v pražském IKEMu svůj projekt, ve kterém písemné práce, kterou musely žákyně ode- a prezidentka České asociace sester, kardiochi-
řeší zlepšení kvality ošetřovatelské péče vzdat, bylo „Jak zvýšit kvalitu péče o pacienta“. rurg a emeritní přednosta Kardiocentra, IKEM
o nemocné. Z 11 zdravotnických škol v čes- Děvčata na projektu pracovala hlavně ve svém prof. MUDr. Jan Pirk, DrSc., prof. MUDr. Josef
ké republice obhájily žákyně první místo. osobním volnu. V projektu žákyně rozvíjely my- Kautzner, CSc., FESC přednosta Kardiocentra
Soutěž HARTMANN School Awards má za cíl šlenku, jak může střední zdravotnický personál a přednosta Kliniky kardiologie, IKEM nebo ge-
podporu a motivaci studentů zdravotnických ovlivnit spokojenost pacienta, nebo se zaměřily nerální ředitel společnosti Hartmann Mgr. Jan
škol, aktivně se zapojit do přehodnocování na oblasti, které může zdravotnický personál Civín a ředitel EEZY Events & Education, s. r. o.
procesů zdravotní péče směrem k jejímu zefek- přímo ovlivnit. „V této práci jsme se zaměřily Karel Novotný, MBA.
tivnění nebo podporu vnímání role zdravotnic- hlavně na komunikaci s pacienty a na jejich (red)
kého personálu. Karolína, žákyně 4. ročníku, psychiku. Prezentace našeho projektu v IKE- Foto: Archiv Agel SZŠ Český Těšín