Page 28 - dvojčíslo
P. 28

Strana 28                                                                           TĚŠÍNSKÉ LISTY | 12/2021


       erASmUS+ aneb pracovně/studijní stáže


       našich žáků v Itálii / 1. ze čtyř běhů


       Albrechtova střední škola, příspěvková organizace, Český Těšín

                                           ba, učit. odb. předmětů a také skvělá cukrářka
                                           paní Mgr. Kamila Foltynová. Nebylo jednoduché
                                           v krátkém čase připravit vše potřebné na cestu
                                           v podmínkách, které nyní máme, ale Itálie byla
                                           „oranžová“, a tak se nakonec vše povedlo a naše
                                           první skupina odjela do Milana Marittima. Holky
                                           sepsaly svoje zážitky formou zajímavého inter-
                                           view, které bylo příliš dlouhé na krátký článek,
                                           a tak přikládáme jenom útržky jejich skvělých
                                           zážitků:
                                           Jak se vám tam v Itálii líbilo?
                                           „Líbilo se mi tam moc, celý projekt byl skvěle
                                           zařízený, jak program, tak praxe i kurzy. Vše bylo
                                           na 1*.“ „Perfektní byly společné úkoly na praxi -
                                           pečení trubiček od pana Renata, babu, tiramisu,
                                           pasticciotti…, prostě vše.“ „Celý pobyt, exkur-
                                           ze, praxe, různé výlety se mi líbily. Hodně jsme
       V roce 2020 jsme opět získali grant EU pro naše   se naučily.“           na byla regionální a také velmi kvalitní.“
       žáky. Není jednoduché takový grant získat, a tak   Co vám pobyt v Itálii přinesl?  Co byste vzkázaly do školy – učitelům, spo-
       jsme měli velkou radost, že se nám to zase po-  „Mnoho  nových  užitečných  možností,  doved-  lužákům?
       vedlo. Naši žáci oborů pekař, cukrář, řezník-uze-  ností z hlediska praxe, ale také nové zkušenosti.   „Chtěla bych vzkázat to, že člověk by měl brát
       nář a polygrafie dostali šanci vyjet na pracovně/  Například  jsme  se  učily,  jak  připravit  cappu-  to,  co  mu  život  právě  nabízí.  Sama  jsem  byla
       studijní pobyt v zahraničí a ukázat v cizině, co se   ccino. Dokonce jsme prováděly obsluhu 2 x při   na vážkách, jestli jet. Naštěstí jsem se rozhod-
       naučili, co umí a hlavně získat nové zkušenos-  večeři.“  „Plno  zkušeností,  nových  výborných   la jet a ani trochu toho nelituji.“ „Tuhle zkuše-
       ti, dovednosti, navázat nová přátelství, poznat   receptur, úžasných zážitků. Těším se, až všech-  nost bych přála každému, aby to prožil a zažil.“
       jiné  kultury  a  zvyky.  Bohužel  všechny  výjezdy   ny recepty vyzkouším doma i na praxi.“ „Začala   „STOJÍ TO ZA TO! Je to úžasný způsob, jak získat
       a aktivity zmrazil covid, a tak jsme pečlivě sle-  jsem tady i více vnímat, jak je důležité být ohle-  nové zkušenosti, poznat jinou zemi, její zvyklos-
       dovali  situaci  a  vyčkávali  na  první  příležitost   duplný k ostatním.“ „Už vím, jak se dělá pravá   ti.  Chci  poděkovat  odpovědným  učitelkám,  že
       výjezdu. V září 2021 se konečně naskytla mož-  pizza, těstoviny, focacccia, nebo jak se získává   jsem se projektu mohla zúčastnit.“
       nost prvního ze čtyř plánovaných výjezdů a my   kvalitní mouka či vyrábí víno.“ „Naučila jsem se   Mgr. Gabriela Tramplerová,
       jsme připravili osm žákyň oborů cukrář a pekař   různé  druhy  moučníků,  dezertů,  různé  druhy   Ing. Alice Flachbartová,
       na třítýdenní pracovní zkušenost v Itálii. Žáky-  těst na pizzu, chleby různých tvarů. Také jsme se   koordinátorky projektu Erasmus+
       ně doprovázela, dohlížela na ně a trávila s nimi   podívaly do menšího mlýna, kde melou mouku.   Mgr. Kamila Foltynová,
       veškerý pracovní i volný čas doprovodná oso-  Krásné na tom bylo, jak si zakládají, aby obilovi-  doprov. osoba/učit. odborných předmětů
       Žákyně 4. ročníku AGeL Střední zdravotnické školy zazářily v IKemu

                                           objevila soutěž na sociální síti. Po velké diskusi   Mu byla velmi zajímavá zkušenost. Z počátku
                                           se spolužačkami se rozhodla, že se do soutěže   jsme byly trochu nervózní, protože konkuren-
                                           přihlásí.  Dle  pravidel  vytvořily  tříčlenný  tým   ce byla velká. Nakonec jsme to zvládly a do-
                                           a začaly pracovat na zadání. Učitelé z počátku   padlo to, jak nejlépe mohlo. Jsme rády, že jsme
                                           o soutěži ani nevěděli. Děvčata učitelům před-  mohly  poznat  pana  prof.  MUDr.  Jana  Pirka,
                                           ložila na stůl hotový plán s prosbou o zapojení   prezidentku  České  asociace  sester  PhDr.  Šo-
                                           se  do  soutěže.  Učitelé  proaktivní  přístup  děv-  chmanovou  a  mnoho  dalších  skvělých  lidí,“
                                           čat uvítali a s účasti v soutěži souhlasili, jelikož   vysvětlila  žákyně  Karolína  Gonová.  Z  celkem
                                           projekt  hodnotili  velmi  pozitivně.  „Když  jsem   11  přihlášených  zdravotnických  škol  v  České
                                           se dozvěděla, že se děvčata zapojila to takto   republice se žákyně se svým projektem umísti-
                                           rozsáhlého  projektu  s  tak  velkou  konkurencí   ly mezi třemi nejlepšími. Následně byly pozvá-
                                           jiných  zdravotnických  škol,  byla  jsem  velmi   ny  k  prezentaci  svého  projektu  do  pražského
                                           mile překvapená a vůbec jsem netušila, jaký   IKEMu,  kde  děvčata  naprosto  profesionálně
       Karolína, Lenka a Beata, žákyně 4. ročníku   je  v  našich  žácích  obrovský  potenciál.”  Řek-  a  perfektně  odprezentovala  celý  svůj  projekt.
       oboru Zdravotnický asistent na AGEL střed-  la PhDr. Karin Delongová, zástupkyně ředitele   V  porotě  soutěže  zasedli  například  PhDr.  Mar-
       ní zdravotnické škole a vyšší odborné škole   AGEL Střední zdravotnické školy a Vyšší odbor-  tina Šochmanová, MBA, náměstek ředitele pro
       zdravotnické v českém Těšíně, představily   né  školy  zdravotnické  v  Českém  Těšíně.  Téma   ošetřovatelskou péči a kvalitu nemocnice IKEM
       v pražském IKEMu svůj projekt, ve kterém   písemné  práce,  kterou  musely  žákyně  ode-  a prezidentka České asociace sester, kardiochi-
       řeší  zlepšení  kvality  ošetřovatelské  péče   vzdat, bylo „Jak zvýšit kvalitu péče o pacienta“.   rurg  a  emeritní  přednosta  Kardiocentra,  IKEM
       o nemocné. Z 11 zdravotnických škol v čes-  Děvčata na projektu pracovala hlavně ve svém   prof.  MUDr.  Jan  Pirk,  DrSc.,  prof.  MUDr.  Josef
       ké republice obhájily žákyně první místo.   osobním volnu. V projektu žákyně rozvíjely my-  Kautzner,  CSc.,  FESC  přednosta  Kardiocentra
       Soutěž  HARTMANN  School  Awards  má  za  cíl   šlenku, jak může střední zdravotnický personál   a přednosta Kliniky kardiologie, IKEM nebo ge-
       podporu  a  motivaci  studentů  zdravotnických   ovlivnit spokojenost pacienta, nebo se zaměřily   nerální ředitel společnosti Hartmann Mgr. Jan
       škol,  aktivně  se  zapojit  do  přehodnocování   na  oblasti,  které  může  zdravotnický  personál   Civín a ředitel EEZY Events & Education, s. r. o.
       procesů zdravotní péče směrem k jejímu zefek-  přímo ovlivnit. „V této práci jsme se zaměřily   Karel Novotný, MBA.
       tivnění nebo podporu vnímání role zdravotnic-  hlavně  na  komunikaci  s  pacienty  a  na  jejich       (red)
       kého  personálu.  Karolína,  žákyně  4.  ročníku,   psychiku.  Prezentace  našeho  projektu  v  IKE-  Foto: Archiv Agel SZŠ Český Těšín
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33