Page 21 - Chytrý Zpravodaj - Telč leden-únor 2021
P. 21
Virus koncerty neza- ností z natáčení, které bylo podle organizáto- melodie odchýlí od frekvence podobné lidské
stavil, ani ten benefiční rek skvělé, a všichni si ho užili, přestože by- řeči, například velmi vysoké či naopak hlubo-
lo někdy náročné. „Se Srdíčkem jsme nikdy
ké tóny, program se seká nebo není nic slyšet.
nic podobného nepodnikli. Jediné, co se tomu Stejně tak v případě složitější, vícehlasé, hud-
Koledy, sborový zpěv a setkávání na koncer- trochu podobalo, bylo společné natáčení pís- by. Zcela nemožné je pak opravovat intonaci
tech. Neodmyslitelná součást vánočního ča- ně Tvůj Pán při jarní karanténě v období Ve- u nástrojů, kde je výška ovlivněna pozicí ruky,
su pro řadu obyvatel města i okolí, na konci likonoc,“ dodaly dívky. Podle nich bylo vel- třeba u houslí, ale také u zpěvu. Nadlidským
koronavirovou pandemií poznamenaného ro- mi zvláštní zpívat, hrát či mluvit do prázdné úkolem pak je pro učitele opravit rytmus, řešit
ku bohužel něco nepředstavitelného. I přesto místnosti a přitom se stále usmívat do kame- barvu tónu apod.,“ popisuje Eva Pavlíková.
ale bylo možné trochu kultury nasát alespoň ry. Shodly se na tom, že publikum je pro sbor Dodává, že některé nástroje mají přece jen
skrze obrazovky počítačů či televizí. Na webu prostě nenahraditelné. jednodušší pozici, konkrétně ty, které mohou
města byly dostupné přenosy z loňských let. Diváci si ale vystoupení v trochu jiné podobě hrát samy bez doprovodu, případně ty, u kte-
Diváci si tak atmosféru vánočních koncer- užili stejně tak, jako účinkující. Svědčí o tom rých je pevně daná výška tónu, například kla-
tů v podání Základní umělecké školy Telč nejen počet zhlédnutí na YouTube, který v po- vír a akordeon.
a Triodamu či sboru Santini mohli přenést lovině ledna překročil čtyři stovky, ale i výše A jak vypadá výuka sólového zpěvu po Sky-
do svých domovů, k vidění byl také oblíbený výtěžku, která se vyšplhala až na rekordních pe? Dle Evy Pavlíkové, která se právě só-
živý betlém v podání Podjavořičanu. 23 752 korun. „Je to úžasné, takový zájem lovému zpěvu věnuje, se běžné výuce také
Svou online premiéru si odbyl i dětský pěvec- jsme vůbec nečekaly,“ radovaly se organizá- nemůže vyrovnat: „Vcelku dobře lze řešit ro-
ký sbor Srdíčko, který skrze vystoupení už po- torky. Přesto ale další podobný počin neplá- zezpívání pomocí hlasových cvičení – jsou to
sedmé podpořil dobrou věc. „Rozhodly jsme nují. „Věříme tomu, že příště se budeme moct krátké úseky, které žák může zpívat sám. Dá-
se najít nějakou cestu, jak akci uspořádat. všichni setkat naživo,“ doufají. le je již problematické dělat cokoliv. Dopro-
V současné situaci byl online koncert jediným „Rády bychom poděkovaly všem dětem ze Sr- vázet žáka při zpěvu na nástroj kvůli zpoždě-
řešením,“ popsaly organizátorky Martina Jan- díčka, zpěvákům ze Santini a našim hudební- ní přenosu není možné. Žák ale může zpívat
ková a Ludmila Krejčová zrod myšlenky pře- kům i zvukařům. Za propůjčení prostor vdě- s předem nahraným zvukovým doprovodem,
nosu vystoupení po internetu. číme farnosti Telč a základní umělecké škole. pokud je schopen si ho na témže nebo jiném
Za normálních okolností by sbor měl možnost Velký dík patří také všem dárcům, kteří podpo- zařízení sám spustit.“ Zmiňovaný způsob do-
vystoupení natrénovat týdny dopředu, s neu- řili sirotčinec v africkém Loumbile,“ dodaly provázení lze praktikovat především s popu-
stálými změnami ve vládních nařízeních a při na závěr Martina Janková a Ludmila Krejčová. lární hudbou.
zhoršování epidemiologické situace ale zkou- Marie Majdičová O poznání lépe lze vyřešit výuku hudeb-
šení nepřipadalo v úvahu. „Do poslední chví- ní nauky, jak dále komentuje Eva Pavlíko-
le jsme nevěděly, v jaké formě se koncert bu- vá: „Co se zpočátku jevilo jako neřešitelný
de moct uskutečnit. Nejprve jsme doufaly, že Jak probíhá distan- problém – výuka nauky – se podařilo skvěle
se potkáme se všemi dětmi, pak to vypadalo, zvládnout panu učiteli Lubomíru Zadinovi.
že dětí bude jen deset, ale nakonec se mohlo ční výuka v ZUŠ Telč Pro mě osobně veliké a příjemné překvapení!
zpívat jen v pěti,“ poukázaly na počáteční pe- S dětmi se alespoň přes obrazovku vidí kaž-
ripetie organizátorky. Jedinou možností bylo dý týden a v průběhu online hodiny je zapojí
písně natočit předem. do různých činností – zpěvu, tance, poslechu
„S dětmi a hudebníky jsme se setkali v malých i opakování hudební teorie. Žáci tak mohou
skupinkách, abychom dodrželi setkání pěti li- být při online hodině aktivní stejně jako při
dí, a koledy nahráli takto. Původním záměrem prezenční výuce.“
bylo oslovit Anežku Tichou společně s několi- Podrobnosti o výuce hudební nauky nám sdě-
ka dalšími členy sboru Santini a dětské kole- lil i učitel Lubomír Zadina: „Největším pro-
dy proložit živými vstupy. Jelikož ani tuto vari- blémem pro mě bylo ovládnout spolehlivě
antu nakonec nebylo možné uskutečnit, rovněž Výuka hudební nauky Foto: Archiv ZUŠ Telč techniku a věřit si při jejím používání. Překva-
jsme nahrávali předem. V sále základní umě- pilo mě, jak se žáci chovají doma, když jsou
lecké školy jsme nakonec zbyly samy dvě,“ Na tom, že je distanční výuka obtížná pro sami nebo se na pozadí pohybuje někdo z ro-
doplnily Janková a Krejčová s tím, že celé vy- všechny její účastníky – žáky, učitele a mnoh- diny. Také spolupráce, srdečnost a vděčnost
sílání by se neuskutečnilo bez zvukařů a tech- dy i rodiče, se asi shodne většina alespoň troš- některých rodičů či prarodičů. Komunikace
niků – Františka Švarce a Víti Štancla. ku zaangažovaných osob. Online vyučování dobře funguje s těmi, kdo mají zájem.“ Dodá-
Natáčení pro soubor znamenalo mimo jiné v základní umělecké škole, především v jejím vá, že distanční výuka má i výhody – třeba to,
zjištění, že jsou členové tak sehraní, že téměř hudebním oboru, se navíc musí potýkat i s ne- že v době zákazu zpěvu si mohou s dětmi pro-
nepotřebují předem zkoušet. „Vždy před na- řešitelnými technickými problémy. O těchto zpěvovat, a dokonce zapojit i rodinu. Někte-
točením písničky jsme dětem řekly, kdo bude i jiných starostech a radostech během učení ré části hodiny je navíc možné i zaznamenat
mít jaké sólo, společně jsme píseň dvakrát za- na dálku jsme si promluvili s ředitelkou ZUŠ a znovu přehrát, například test nebo výklad.
zpívali a na další pokus už byla kamera za- Telč Evou Pavlíkovou a vyučujícím Lubomí- Z uvedených informací jednoznačně vyplývá,
pnutá. V tomto směru jsme obdivovaly zejmé- rem Zadinou. že je popisovaný způsob výuky velmi nároč-
na starší dívky, které byly schopné zazpívat Žáci školy se pravidelně spojují se svými vy- ný a vysilující. Přes všechny komplikace se
z listu třeba i druhé hlasy, které předtím nikdy učujícími prostřednictvím komunikačních ale učitelé snaží předat svým žákům to nejlep-
neslyšely,“ přiblížily vedoucí souboru detaily programů, především přes WhatsApp, Skype ší, co je možné. „Tato fáze už trvá nepřimě-
natáčení. Podle nich bylo zajímavé také to, že a Teams. To jsou však platformy určené pro řeně dlouho. Snažíme se fungovat co nejlépe,
děti, které běžně zpívají především ve sboru, přenos mluveného slova, nikoli hudby, záro- ale všichni se těšíme na návrat do běžného re-
rázem musely vystupovat jako sólisté. veň ale neexistují žádné vhodnější možnos- žimu,“ doplňuje Eva Pavlíková.
Dětský sbor se nyní může pochlubit zkuše- ti. „Velmi často se stává, že pokud se hraná Ivana Holcová
TL 1-2/2021 str. 21