Page 21 - Chytrý Zpravodaj - Telč leden-únor 2021
P. 21

Virus koncerty neza-                 ností z natáčení, které bylo podle organizáto-  melodie odchýlí od frekvence podobné lidské

       stavil, ani ten benefiční            rek skvělé, a všichni si ho užili, přestože by-  řeči, například velmi vysoké či naopak hlubo-
                                            lo někdy náročné. „Se Srdíčkem jsme nikdy
                                                                                ké tóny, program se seká nebo není nic slyšet.
                                            nic podobného nepodnikli. Jediné, co se tomu   Stejně tak v případě složitější, vícehlasé, hud-
       Koledy, sborový zpěv a setkávání na koncer-  trochu podobalo, bylo společné natáčení pís-  by. Zcela nemožné je pak opravovat intonaci
       tech. Neodmyslitelná součást vánočního ča-  ně Tvůj Pán při jarní karanténě v období Ve-  u nástrojů, kde je výška ovlivněna pozicí ruky,
       su pro řadu obyvatel města i okolí, na konci   likonoc,“ dodaly dívky. Podle nich bylo vel-  třeba u houslí, ale také u zpěvu. Nadlidským
       koronavirovou pandemií poznamenaného ro-  mi zvláštní zpívat, hrát či mluvit do prázdné   úkolem pak je pro učitele opravit rytmus, řešit
       ku bohužel něco nepředstavitelného. I přesto   místnosti a přitom se stále usmívat do kame-  barvu tónu apod.,“ popisuje Eva Pavlíková.
       ale bylo možné trochu kultury nasát alespoň   ry. Shodly se na tom, že publikum je pro sbor   Dodává,  že  některé  nástroje  mají  přece  jen
       skrze obrazovky počítačů či televizí. Na webu   prostě nenahraditelné.   jednodušší pozici, konkrétně ty, které mohou
       města byly dostupné přenosy z loňských let.   Diváci si ale vystoupení v trochu jiné podobě   hrát samy bez doprovodu, případně ty, u kte-
       Diváci  si  tak  atmosféru  vánočních  koncer-  užili stejně tak, jako účinkující. Svědčí o tom   rých je pevně daná výška tónu, například kla-
       tů  v  podání  Základní  umělecké  školy  Telč   nejen počet zhlédnutí na YouTube, který v po-  vír a akordeon.
       a  Triodamu  či  sboru  Santini  mohli  přenést   lovině ledna překročil čtyři stovky, ale i výše   A jak vypadá výuka sólového zpěvu po Sky-
       do svých domovů, k vidění byl také oblíbený   výtěžku, která se vyšplhala až na rekordních   pe?  Dle  Evy  Pavlíkové,  která  se  právě  só-
       živý betlém v podání Podjavořičanu.   23 752 korun. „Je to úžasné, takový zájem   lovému zpěvu věnuje, se běžné výuce také
       Svou online premiéru si odbyl i dětský pěvec-  jsme vůbec nečekaly,“ radovaly se organizá-  nemůže vyrovnat: „Vcelku dobře lze řešit ro-
       ký sbor Srdíčko, který skrze vystoupení už po-  torky. Přesto ale další podobný počin neplá-  zezpívání pomocí hlasových cvičení – jsou to
       sedmé podpořil dobrou věc. „Rozhodly jsme   nují. „Věříme tomu, že příště se budeme moct   krátké úseky, které žák může zpívat sám. Dá-
       se  najít  nějakou  cestu,  jak  akci  uspořádat.   všichni setkat naživo,“ doufají.   le je již problematické dělat cokoliv. Dopro-
       V současné situaci byl online koncert jediným   „Rády bychom poděkovaly všem dětem ze Sr-  vázet žáka při zpěvu na nástroj kvůli zpoždě-
       řešením,“ popsaly organizátorky Martina Jan-  díčka, zpěvákům ze Santini a našim hudební-  ní přenosu není možné. Žák ale může zpívat
       ková a Ludmila Krejčová zrod myšlenky pře-  kům i zvukařům. Za propůjčení prostor vdě-  s předem nahraným zvukovým doprovodem,
       nosu vystoupení po internetu.        číme farnosti Telč a základní umělecké škole.   pokud je schopen si ho na témže nebo jiném
       Za normálních okolností by sbor měl možnost   Velký dík patří také všem dárcům, kteří podpo-  zařízení sám spustit.“ Zmiňovaný způsob do-
       vystoupení natrénovat týdny dopředu, s neu-  řili  sirotčinec  v  africkém  Loumbile,“  dodaly   provázení lze praktikovat především s popu-
       stálými změnami ve vládních nařízeních a při   na závěr Martina Janková a Ludmila Krejčová.   lární hudbou.
       zhoršování epidemiologické situace ale zkou-             Marie Majdičová  O  poznání  lépe  lze  vyřešit  výuku  hudeb-
       šení nepřipadalo v úvahu. „Do poslední chví-                             ní  nauky,  jak  dále  komentuje  Eva  Pavlíko-
       le jsme nevěděly, v jaké formě se koncert bu-                            vá:  „Co  se  zpočátku  jevilo  jako  neřešitelný
       de moct uskutečnit. Nejprve jsme doufaly, že   Jak probíhá distan-       problém – výuka nauky – se podařilo skvěle
       se potkáme se všemi dětmi, pak to vypadalo,                              zvládnout  panu  učiteli  Lubomíru  Zadinovi.
       že dětí bude jen deset, ale nakonec se mohlo   ční výuka v ZUŠ Telč      Pro mě osobně veliké a příjemné překvapení!
       zpívat jen v pěti,“ poukázaly na počáteční pe-                           S dětmi se alespoň přes obrazovku vidí kaž-
       ripetie organizátorky. Jedinou možností bylo                             dý týden a v průběhu online hodiny je zapojí
       písně natočit předem.                                                    do různých činností – zpěvu, tance, poslechu
       „S dětmi a hudebníky jsme se setkali v malých                            i opakování hudební teorie. Žáci tak mohou
       skupinkách, abychom dodrželi setkání pěti li-                            být při online hodině aktivní stejně jako při
       dí, a koledy nahráli takto. Původním záměrem                             prezenční výuce.“
       bylo oslovit Anežku Tichou společně s několi-                            Podrobnosti o výuce hudební nauky nám sdě-
       ka dalšími členy sboru Santini a dětské kole-                            lil i učitel Lubomír Zadina: „Největším pro-
       dy proložit živými vstupy. Jelikož ani tuto vari-                        blémem  pro  mě  bylo  ovládnout  spolehlivě
       antu nakonec nebylo možné uskutečnit, rovněž   Výuka hudební nauky        Foto: Archiv ZUŠ Telč  techniku a věřit si při jejím používání. Překva-
       jsme nahrávali předem. V sále základní umě-                              pilo mě, jak se žáci chovají doma, když jsou
       lecké  školy  jsme  nakonec  zbyly  samy  dvě,“   Na  tom,  že  je  distanční  výuka  obtížná  pro   sami nebo se na pozadí pohybuje někdo z ro-
       doplnily Janková a Krejčová s tím, že celé vy-  všechny její účastníky – žáky, učitele a mnoh-  diny. Také spolupráce, srdečnost a vděčnost
       sílání by se neuskutečnilo bez zvukařů a tech-  dy i rodiče, se asi shodne většina alespoň troš-  některých  rodičů  či  prarodičů.  Komunikace
       niků – Františka Švarce a Víti Štancla.   ku zaangažovaných osob. Online vyučování   dobře funguje s těmi, kdo mají zájem.“ Dodá-
       Natáčení  pro  soubor  znamenalo  mimo  jiné   v základní umělecké škole, především v jejím   vá, že distanční výuka má i výhody – třeba to,
       zjištění, že jsou členové tak sehraní, že téměř   hudebním oboru, se navíc musí potýkat i s ne-  že v době zákazu zpěvu si mohou s dětmi pro-
       nepotřebují předem zkoušet. „Vždy před na-  řešitelnými technickými problémy. O těchto   zpěvovat, a dokonce zapojit i rodinu. Někte-
       točením písničky jsme dětem řekly, kdo bude   i jiných starostech a radostech během učení   ré části hodiny je navíc možné i zaznamenat
       mít jaké sólo, společně jsme píseň dvakrát za-  na dálku jsme si promluvili s ředitelkou ZUŠ   a znovu přehrát, například test nebo výklad.
       zpívali a na další pokus už byla kamera za-  Telč Evou Pavlíkovou a vyučujícím Lubomí-  Z uvedených informací jednoznačně vyplývá,
       pnutá. V tomto směru jsme obdivovaly zejmé-  rem Zadinou.                že je popisovaný způsob výuky velmi nároč-
       na starší dívky, které byly schopné zazpívat   Žáci školy se pravidelně spojují se svými vy-  ný a vysilující. Přes všechny komplikace se
       z listu třeba i druhé hlasy, které předtím nikdy   učujícími  prostřednictvím  komunikačních   ale učitelé snaží předat svým žákům to nejlep-
       neslyšely,“ přiblížily vedoucí souboru detaily   programů, především přes WhatsApp, Skype   ší, co je možné. „Tato fáze už trvá nepřimě-
       natáčení. Podle nich bylo zajímavé také to, že   a Teams. To jsou však platformy určené pro   řeně dlouho. Snažíme se fungovat co nejlépe,
       děti, které běžně zpívají především ve sboru,   přenos mluveného slova, nikoli hudby, záro-  ale všichni se těšíme na návrat do běžného re-
       rázem musely vystupovat jako sólisté.   veň ale neexistují žádné vhodnější možnos-  žimu,“ doplňuje Eva Pavlíková.
       Dětský sbor se nyní může pochlubit zkuše-  ti. „Velmi často se stává, že pokud se hraná         Ivana Holcová

       TL 1-2/2021                                                                                           str. 21
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26