Page 16 - Chytrý zpravodaj - Sviadnov JARO/2025
P. 16

Občasník obce









































          Ohleduplnost a viditelnost v dopravě


          Už se Vám někdy stalo, že ve chvíli, kdy   30 metrů. Vzdálenosti jsou samozřejmě   V rámci viditelnosti a bezpečnosti je po-
          byla tma a řídili jste vozidlo se před Vámi   ovlivněny například počasím, povrchem   třeba si také připomenout, kdy mají řidiči
          objevila tmavá, téměř neviditelná osoba   silnice, stavem vozidla, kvalitou pneuma-  během jízdy za snížené viditelnosti pou-
          pohybující se po krajnici vozovky? Tyto si-  tik, ABS, kondicí, bdělostí a zkušenostmi   žívat mlhová světla. Mnoho řidičů je mívá
          tuace se bohužel dějí velmi často. V lepším   řidiče. Vzdálenost, na kterou je chodec   zapnutá v případech, kdy to není potřeba a
          případě se řidič osobě stihne vyhnout, v   za snížené viditelnosti vidět, lze několi-  oslňují tak řidiče ostatních vozidel. Někteří
          tom horším může dojít ke srážce, jelikož   kanásobné zvýšit, a to až na 200 m právě   řidiči pak naopak mlhová světla nevyu-
          na úhybný manévr je již pozdě. A právě   pomocí reflexních prvků. Zákon chodcům   žívají za snížené viditelnosti vůbec. Tím
          proto je nutné si uvědomit, že v dopravě je   přímo určuje povinnost mít na sobě re-  však mohou být v dané chvíli pro ostatní
          potřeba být velmi obezřetný, a především   flexní prvky, pokud se za snížené vidi-  účastníky silničního provozu takřka nevi-
          také ohleduplný k ostatním účastníkům   telnosti pohybují mimo obec po krajnici   ditelní, což je velmi nebezpečné. Správné
          silničního provozu a zbytečně neohrozit   nebo okraji vozovky v místě, které není   užití mlhových světel definuje zákon:
          jak svůj, tak i jejich život a zdraví.  osvětleno veřejným osvětlením. Doplňky   „Přední světla do mlhy smí řidič užít jen za
                                            z reflexních materiálů je nejlépe umístit   mlhy, sněžení  nebo hustého deště. Zadní
          Nejen chodci, ale i řidiči motorových vo-
          zidel, by měli mít při pohybu na komuni-  na pohyblivých částech těla, ideálně nad   světla do mlhy musí řidič za mlhy, sněžení
                                                                               nebo hustého deště užít vždy.“ Mlhová
                                            zápěstím a nad kotníkem.
          kacích zodpovědný přístup. Řidič motoro-
          vého vozidla by se měl chovat obezřetně,   Na zvýšenou ohleduplnost a bezpečnost   světla za snížené viditelnosti nemusí mít
                                                                               řidič zapnuté, pokud jede v proudu sou-
          ohleduplně, být pozorný, a především   by měli řidiči a chodci dbát především   visle pomalu jedoucích vozidel nebo stojí
          soustředěný na jízdu. Sníženou viditelnost   také na místech určených k přecházení
          zákon definuje jako situaci, kdy účastníci   vozovky, tedy na přechodech pro chodce   v koloně (nesmí být posledním jedoucím
                                                                               vozidlem v daném proudu). Všechny výše
          provozu na pozemních komunikacích do-  a v jejich blízkosti. V posledních týdnech
          statečně zřetelně nerozeznají jiná vozidla,   bohužel došlo v Moravskoslezském kraji na   zmíněná pravidla pro použití mlhových
                                                                               světel platí jak pro jízdu mimo obec, tak
          osoby, zvířata nebo předměty například   přechodech pro chodce hned k několika   i pro jízdu v obci. Řidiči, kteří používají
          od soumraku do svítání, za mlhy, sněžení   dopravním nehodám, během kterých byl
          nebo hustého deště.  Bohužel stále se na-  sražen chodec. Je potřeba si uvědomit,   na vozidle automatické přepínání světel,
                                                                               musí mít na paměti, že za snížené viditel-
          jde mnoho chodců (ale také cyklistů), kteří   že neplatí a nikdy neplatilo pravidlo
          podceňují fakt, že při vhodně zvoleném   absolutní předností chodce. Abychom   nosti jako je například mlha, hustý déšť či
                                                                               husté sněžení vozidlo nemusí vždy samo
          oblečení, které je opatřeno reflexními prv-  mohli přejít vozovku bezpečně, je nut-  automaticky přepnout z denního svícení
          ky, mohou snížit riziko kolize s vozidlem.   né vnímat okolní dění, tedy navázat oční
          Oblečení v červené a modré barvě je pro   kontakt s řidičem. Je nezbytné se pořádně   na potkávací světla a toto přepnutí je proto
                                                                               potřeba provést manuálně.
          řidiče viditelné přibližně od vzdálenos-  rozhlédnout na obě strany, a pokud se na
          ti okolo 20 metrů, přičemž při rychlosti   silnici nachází dva jízdní pruhy pro jeden   por. Bc. Martina Jablońská,
          vozidla 50 km/h na suchém povrchu sil-  směr jízdy, vnímat, zda Vás řidič v druhém   za oddělení prevence Krajského ředitelství policie
          nice je potřeba k zastavení vozidla okolo   pruhu také vidí.                          Moravskoslezského kraje

                                                           16
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20