Page 12 - Chytrý zpravodaj - Suchdol n. L. 03 2022
P. 12

Historie




        Plukovník Jan Plzák




        „Šána Plzáků“ ze Suchdola




             an Plzák (3. 4. 1914 – 9.                                                    Plzákovy paměti
             2. 1998) byl letec a pří-                                                    Plukovník Jan Plzák vydal
             slušník  českosloven-                                                        vlastním  nákladem  v  roce
         Jského odboje, za druhé                                                          1997 své paměti  Létal jsem
             světové války bojoval                                                        u  Třistajedenáctky (text je
        v  jednotkách britského vo-                                                       v  předmluvě datován v  létě
        jenského královského letectva                                                     1996).  Na  75 stranách textu,
        Royal Air Force (RAF), které                                                      ke kterým patří dalších 20
        sehrálo zásadní roli v boji pro-                                                  stran příloh (s  necelou pade-
        ti nacismu. Uvádí se, že čes-                                                     sátkou unikátních fotografií),
        koslovenskými perutěmi RAF                                                        se vyjadřuje věcným a  nepa-
        celkem prošlo 2  500 mužů a                                                       tetickým způsobem. Jak napo-
        pětina z nich v bojích zemřela.                                                   vídá název, paměti se opravdu
          Proč zrovna Británie? Byla                                                      věnují  především  létání;  za-
        to v létě 1940 jediná evropská                                                    čínají Plzákovým nástupem
        země, kterou Hitler nepokořil                                                     k  armádě a  k  letectvu (1934)
        (se Sovětským svazem ho po-                                                       a  uzavírají se jeho částečnou
        jilo spojenectví). Známý výrok                                                    rehabilitací a návratem k (do-
        britského premiéra Winsto-                                                        pravnímu) letectví několik let
        na Churchilla ze srpna 1940                                                       před  odchodem  do  důchodu
        o pilotech britských stíhacích                                                    (1971). O  osobním životě se
        perutí: „Ještě nikdy v dějinách                                                   v  pamětech  dočteme  právě
        lidských konfliktů nedlužilo to-                                                  jen v  souvislosti s  odbojem
        lik lidí za tak mnoho tak malé                                                    a s letectvím. Shrňme zde těch
        hrstce jedinců.“                                                                  několik vět z pamětí, které se
          Jan Plzák sloužil jako te-                                                      týkají „rodného“ Suchdola.
        legrafista (palubní radioteleg-                                                     Létání označuje v  pamě-
        rafista) u  „třistajedenáctky“                                                    tech za  svůj „klukovský sen“.
        –  311.  československé  bom-                                                     Ve svých dvaceti letech (1934)
        bardovací  perutě  RAF  (№                                                        se přihlásil z  vlastní iniciati-
        311 /Czechoslovak/ Bomber                                                         vy do československé armády
        Squadron RAF), která prová-                                                       a  nastoupil  prezenční  službu:
        děla noční nálety (září 1940                                                      „U odvodu v Jindřichově Hrad-
        – listopad 1941). Po nalétání                                                     ci – pocházím totiž ze Suchdola
        časového limitu přešel pod                                                        nad Lužnicí, kde jsem vychodil
        dopravní velitelství RAF Ferry                                           Jan Plzák  čtyři měšťanky a vyučil se malí-
        Command, které zajišťovalo    Zdroj: Jan a Sabina Kratochvilovi: Rytíři nebes: 311. československá peruť RAF  řem písma – jsem zažádal o za-
        přesun letadel z  Ameriky do                                             Brno 2020.  řazení k letectví (...).“  Na stej-
        Evropy (listopad 1941 – říjen                                                     né straně píše o svém prvním
        1942). Následoval další výcvik a roční škola   a  nesměl téměř dvacet let vykonávat svou   letu: „Byl to nejšťastnější pocit v mém životě,
        pro signální důstojníky, po které se ve funk-  profesi. Po částečné rehabilitaci se vrátil   když po zarolování na místo startu a přidání
        ci signálního důstojníka vrátil k 311. peruti,   k  létání u  ČSA aspoň na několik let před   plynu pro start začala travnatá plocha letiště
        která byla přeložena z bombardovacího le-  důchodem (1967–1971). Plné rehabilitace   ubíhat dozadu, proud vzduchu od vrtule sílil
        tectva na pobřežní letectvo, hlídkovala nad   se dočkal až po revoluci 1989, kdy byl po-  a pak náhle ustalo kodrcání, plocha letiště se
        mořem a  měla napadat nepřátelské lodě   výšen na plukovníka v. v. (1990). Jan Plzák   zmenšovala – a byli jsme ve vzduchu.“ (s. 8)
        a ponorky (duben 1944 – květen 1945).   byl nositelem válečných vyznamenání: tří   V armádě a u letectva zůstal i po splnění své
          Po válce z armády odešel v českosloven-  válečných křížů, dvou medailí za chrabrost   vojenské prezenční služby v  září 1936. Po
        ské hodnosti nadporučíka (v anglické hod-  a medaile za zásluhy I. stupně, War Medal   okupaci zbytku Československa 15. března
        nosti flight lieutenant) a  nastoupil u  Čes-  1939–1945, Star Air Crew 1939–1945, At-  1939 byl z armády propuštěn do civilu: „Ne-
        koslovenských aerolinií (ČSA) v Praze jako   lantic. Tolik stručné shrnutí známých údajů;   vrátil jsem se však do rodného Suchdola, ale
        navigátor. Po komunistickém puči v  roce   podrobnosti nechme vojenským histori-  ubytoval jsem se v Praze u nevlastního brat-
        1948  byl  několikrát  vězněn  a  perzekvován   kům.                    ra a přivydělával si v letní sezoně jako číšník




        12                                                                            Suchdolský zpravodaj  |  březen 2022
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17