Page 10 - Chytrý zpravodaj - Střekov 8/2024
P. 10
Napsali nám zastupitelé
Z radnice
Parní vodárny se ujali muzejníci
Historickou železniční parní vodárnu na Střekově převzalo v září od Úřadu městského obvodu
Střekov do správy Muzeum města Ústí nad Labem. Jako střekovský zastupitel a muzejník jsem
tento převod inicioval. Obvodní radnice totiž neměla kapacitu pečovat o tuto unikátní technickou
památku tak, jak si svým nadregionálním významem zasluhuje.
Stavba vyrostla roku 1874 v rámci ujala Zubrnická museální železnice, rovolných hasičů. Už před deseti
Severozápadní rakouské dráhy. Slou- pronajala si ji od drah a začala pro- lety vznikl projekt na rekonstrukci
žila k plnění kotlů lokomotiv vodou. střednictvím svého člena Zdeňka památky. S přípravou jeho realizace
Disponovala parním strojem s pum- Dundra s repasováním poškozeného však město dosud ani nezačalo a váz-
pou, nádržemi a studnou. Její provoz a rozkradeného strojního zařízení. la i běžná údržba budovy. To by se
skončil s érou parních lokomotiv Po letech obdivuhodné práce se zno- pod novým správcem mělo změnit.
v 70. letech 20. století. Chátrala vu rozběhl stroj včetně parního po- „Hodláme aktualizovat projekt
bez povšimnutí do roku 2002, kdy honu a vodárna se otevřela veřejnosti. a předpokládáme, že do dvou až tří
se jeden železniční fanda rozhodl Dnes jde o jedinou provozuschopnou let by mohla rekonstrukce začít.
zkrátit si dlouhou chvíli při přestu- parní vodárnu v republice. Chceme jí vrátit původní historickou
pování obhlídkou okolí nádraží. Na- Objekt mezitím získal do majetku podobu a zpřístupnit celou jako mu-
hlédl i do opuštěné vodárny a objevil, kraj a následně město. Vedle mu- zejní objekt s dopravní expozicí,“
že pod harampádím tu přežila větší zejníků ze Zubrnic se nájemníky přiblížil záměr ředitel muzea Václav
část původního strojního zařízení. staly i místní sbor dobrovolných ha- Houfek. Při plánovaném převodu
To nikdo netušil. Obratem se stavby sičů a posléze i jednotka sboru dob- muzea pod kraj se počítá také s ná-
Plechová bouda perlou cyklostezky?
Místo zeleně plechovou boudu – takovou vizi nabídl na zářijovém zastupitelstvu radní Jiří
Železný (ZLS) pro okolí labské cyklostezky v Brné a divil se, proč jeho návrh nenašel většinovou
podporu.
Malý obecní pozemek o ploše cyklostezky, kudy denně projíždějí tektonickou porotu. Přitom přímo
111 metrů, který leží nedaleko kou- návštěvníci Ústecka z různých zemí pod jeho kompetenci spadá Kancelář
paliště mezi Labem a železnicí, na- světa a dělají si obrázek o naší kul- architektury města, kde magistrát
vrhovalo vedení radnice prodat za tuře. Také ignoroval, že ač tam rostou zaměstnává renomované architekty,
65 000 Kč. Radní Železný nám neudržované náletové dřeviny, jedná kteří by jistě mohli takovou věc od-
sdělil, že daný pozemek je ve svaži- se i tak o zeleň. Vlastnictví tohoto borně posoudit.
tém terénu, prakticky na železničním pozemku není přece obci k ničemu. Argumenty předložené v diskusi
náspu, pro Střekov je k ničemu, je Přinejmenším můžeme ovlivňovat nakonec přiměly i část koaličních
neudržovaný a zarostlý náletem. jeho vzhled. A pokud ho chceme zastupitelů pro prodej nehlasovat.
Dále jsme se dozvěděli, že zájemce prodat, měli bychom předem vědět, Domnívám se, že nejlepší řešení pro
má v plánu využít ho na nějakou jakou konkrétní proměnu s ním zá- Střekov představuje varianta nepro-
plechovou boudu jako skladovací jemce zamýšlí. Navrhoval jsem, aby dávat takový typ pozemku vůbec.
prostor pro loďařské náčiní. Železný nejdříve kupující předložil závaznou Určitě pověsti Ústí a Střekova pro-
k tomu doslova poznamenal, ať si vizualizaci oné „plechové boudy“ spějeme více, když budeme lemovat
tam „zájemce postaví, co chce“, že k posouzení. Zastupitel za Střekov cyklostezku zelení, a nikoli plecho-
to bude lepší než současný stav. a primátor Petr Nedvědický (ANO) vými boudami.
Naprosto opominul fakt, že jde ironicky reagoval, že nejlepší bude Martin Krsek, zastupitel (PRO! Ústí),
o pozemek hned vedle mezinárodní svolat k tomu mezinárodní archi- senátor Parlamentu ČR
10
10