Page 10 - Chytrý zpravodaj - Střekov 8/2024
P. 10

Napsali nám zastupitelé
        Z radnice





        Parní vodárny se ujali muzejníci





        Historickou železniční parní vodárnu na Střekově převzalo v září od Úřadu městského obvodu

        Střekov do správy Muzeum města Ústí nad Labem. Jako střekovský zastupitel a muzejník jsem
        tento převod inicioval. Obvodní radnice totiž neměla kapacitu pečovat o tuto unikátní technickou
        památku tak, jak si svým nadregionálním významem zasluhuje.




           Stavba vyrostla roku 1874 v rámci  ujala Zubrnická museální železnice,  rovolných hasičů. Už před deseti
        Severozápadní rakouské dráhy. Slou-  pronajala si ji od drah a začala pro-  lety vznikl projekt na rekonstrukci
        žila k plnění kotlů lokomotiv vodou.  střednictvím svého člena Zdeňka     památky. S přípravou jeho realizace
        Disponovala parním strojem s pum-    Dundra s repasováním poškozeného     však město dosud ani nezačalo a váz-
        pou, nádržemi a studnou. Její provoz  a rozkradeného strojního zařízení.  la i běžná údržba budovy. To by se
        skončil s érou parních lokomotiv     Po letech obdivuhodné práce se zno-  pod novým správcem mělo změnit.
        v 70. letech 20. století. Chátrala   vu rozběhl stroj včetně parního po-  „Hodláme aktualizovat projekt
        bez povšimnutí do roku 2002, kdy     honu a vodárna se otevřela veřejnosti.  a předpokládáme, že do dvou až tří
        se jeden železniční fanda rozhodl    Dnes jde o jedinou provozuschopnou   let by mohla rekonstrukce začít.
        zkrátit si dlouhou chvíli při přestu-  parní vodárnu v republice.         Chceme jí vrátit původní historickou
        pování obhlídkou okolí nádraží. Na-     Objekt mezitím získal do majetku  podobu a zpřístupnit celou jako mu-
        hlédl i do opuštěné vodárny a objevil,  kraj a následně město. Vedle mu-  zejní objekt s dopravní expozicí,“
        že pod harampádím tu přežila větší   zejníků ze Zubrnic se nájemníky      přiblížil záměr ředitel muzea Václav
        část původního strojního zařízení.   staly i místní sbor dobrovolných ha-  Houfek. Při plánovaném převodu
        To nikdo netušil. Obratem se stavby  sičů a posléze i jednotka sboru dob-  muzea pod kraj se počítá také s ná-






        Plechová bouda perlou cyklostezky?




        Místo zeleně plechovou boudu – takovou vizi nabídl na zářijovém zastupitelstvu radní Jiří

        Železný (ZLS) pro okolí labské cyklostezky v Brné a divil se, proč jeho návrh nenašel většinovou
        podporu.



           Malý obecní pozemek o ploše       cyklostezky, kudy denně projíždějí   tektonickou porotu. Přitom přímo
        111 metrů, který leží nedaleko kou-  návštěvníci Ústecka z různých zemí   pod jeho kompetenci spadá Kancelář
        paliště mezi Labem a železnicí, na-  světa a dělají si obrázek o naší kul-  architektury města, kde magistrát
        vrhovalo vedení radnice prodat za    tuře. Také ignoroval, že ač tam rostou  zaměstnává renomované architekty,
        65 000 Kč. Radní Železný nám         neudržované náletové dřeviny, jedná  kteří by jistě mohli takovou věc od-
        sdělil, že daný pozemek je ve svaži-  se i tak o zeleň. Vlastnictví tohoto  borně posoudit.
        tém terénu, prakticky na železničním  pozemku není přece obci k ničemu.     Argumenty předložené v diskusi
        náspu, pro Střekov je k ničemu, je   Přinejmenším můžeme ovlivňovat       nakonec přiměly i část koaličních
        neudržovaný a zarostlý náletem.      jeho vzhled.  A pokud ho chceme      zastupitelů pro prodej nehlasovat.
        Dále jsme se dozvěděli, že zájemce   prodat, měli bychom předem vědět,    Domnívám se, že nejlepší řešení pro
        má v plánu využít ho na nějakou      jakou konkrétní proměnu s ním zá-    Střekov představuje varianta nepro-
        plechovou boudu jako skladovací      jemce zamýšlí. Navrhoval jsem, aby   dávat takový typ pozemku vůbec.
        prostor pro loďařské náčiní. Železný  nejdříve kupující předložil závaznou  Určitě pověsti Ústí a Střekova pro-
        k tomu doslova poznamenal, ať si     vizualizaci oné „plechové boudy“     spějeme více, když budeme lemovat
        tam „zájemce postaví, co chce“, že   k posouzení. Zastupitel za Střekov   cyklostezku zelení, a nikoli plecho-
        to bude lepší než současný stav.     a primátor Petr Nedvědický (ANO)     vými boudami.
           Naprosto opominul fakt, že jde    ironicky reagoval, že nejlepší bude      Martin Krsek, zastupitel (PRO! Ústí),
        o pozemek hned vedle mezinárodní     svolat k tomu mezinárodní archi-                    senátor Parlamentu ČR

    10
    10
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15