Page 13 - Chytrý zpravodaj - Statenice 03/2022
P. 13

12  Zpravodaj Statenic a Černého Vola 3/2022  Představujeme  Představujeme  Zpravodaj Statenic a Černého Vola 3/2022  13




 Občas je to těžká práce,   Pro koho je tedy vhodná návštěva   má nárok na nepřesné vyslovová-  dětem stáhnou aplikaci a tam se to
                                             To rozhodně. Vývojová nezralost
                                                                               všechno naučí. Dítě se stejně musí
       vaší ambulance ve Statenicích?
         Ráda se potkám se všemi, kteří    ní hlásek maximálně do těch pěti    na práci s aplikací dobře připravit,
 kterou ne každý klient   mě osloví. Do klinické logopedie   let. A pokud tam je patologie, tak   aby ji pak používalo správně. Navíc
                                           napravovat čím dříve, tím lépe.
       patří také poruchy řeči a do toho
                                                                               rodič musí pak dítě sledovat a po-
       spadají i poruchy výslovnosti, což   Lepší je přijít i třeba jen jednou,   máhat mu, takže to není o tom, že
 vydrží  se většinou řeší až naposledy.    zbytečně, než něco zanedbat. Čím    si dítě sedne na 20 minut k tabletu
                                                                               a logopedie je hotová.
                                           déle se totiž některé patologie
       A jaký je rozdíl mezi poruchou      fixují, tím je pak horší i delší jejich
       řeči a poruchou výslovnosti?        odstraňování.                       Jak konkrétně vypadá práce s od-
         Do poruch řeči spadají poruchy                                        straněním poruchy výslovnosti?
       jazykových schopností. To jsou      Jak dlouho se například učí děti      Nejprve musíme tu hlásku
       děti, u nichž vývoj řeči neprobíhá   r nebo ř?                          správně vyvodit. Pak se zapojuje
       standardně,  je nějaké odchylka.      Pokud je tam adekvátní vývoj      do kratších úseků, slabik, krát-
       Děti začínají pozdě  mluvit, s gra-  motoriky, dítě je zralé, tak někdy   kých slov, určitých pozic ve slově
       matickými chybami, mají malou       stačí dvě, tři návštěvy a to dítě to   a teprve až poté ji zapojujeme do
       slovní zásobu, nemluví ve větách,   umí, ale pokud je tam nějaký hlub-  běžných slov, vět, básniček a tak
       nevyjadřují se plynule, neumí sklo-  ší problém, když to r prostě nejde   dále. V té pyramidě je spousta kro-
       ňovat, časovat. Tady to je většinou   fyziologicky, tak tam je to práce   ků, co se musí splnit, aby se pak
       i problém nezralosti mozkových      třeba na rok, na dva i na déle.     až dala využít aplikace v tabletu či
       struktur, které mohou vzniknout                                         počítači.
       už při porodu a jsou tu i různé     Dá se špatná výslovnost odstranit
 Jak miminku vysvětlit nebo po-  diagnózy.  i později, ve školním věku či už   Kdybyste srovnala úspěchy a neú-
 moci, aby sálo a jedlo správně?           v dospělosti?                       spěchy těch, kteří k vám přišli, jak
 Musí se vytvořit určitý systém   To už by ale v raném dětství měli   To se dá zachránit v každém   by to vypadalo? Vydrží to každý?
 stimulací a cvičení, které navádí   diagnostikovat lékaři...  věku. Mám i řadu dospělých, kteří   Každý to určitě nevydrží.
 miminko, jak to dělat správně. Ale   Ano, a pokud má dítě tyto pro-  za mnou docházeli a odstraňovali   Spousta klientů odpadne během té
 pochopitelně je tu nejdůležitější   blémy kolem třetího roku, tak by   jsme celou řadu špatných sykavek   terapie a už o nich dál nic nevím.
 spolupráce s maminkou, rodiči. Té   s ním rodiče určitě měli navštívit   nebo r a ř. Ale pochopitelně čím   U menších dětí to je občas tak,
 kdyby nebylo, tak se terapie nemů-  klinického logopeda, což se děje   dříve se začne, tím je náprava   že už jen něco docvičujeme, pak
 že podařit.  většinou na doporučení dětského   snazší. V tom mladším školním   přijdou prázdniny a už se neobjeví,
       lékaře. Toto může naznačovat něja-  věku se mi stává, že děti něco      tak doufám, že to je proto, že už
 Od dubna letošního roku je v bývalé   V jakých případech je nutná prá-  ký vývojový problém v těch jazyko-  nedocvičí, rodiče už na to nemají   se nedostatek napravil a nebylo to
       vých schopnostech a může to být
                                           nervy, tak to prostě nechají být,
                                                                               už zapotřebí. Je to různé. Někdo
 ce logopeda u starších lidí?
 knihovně na Obecním úřadě ve   Tak to je moje práce v nemocni-  vývojová dysfázie, což je porucha,   a pak se mi vracejí třeba děti samy   taky nevydrží, rezignuje, protože
 Statenicích otevřena ambulance klinic-  ci. Pracuji na dospělé neurologii   se kterou se musí cíleně pracovat.  v osmé a deváté třídě, že jim to   ty pokroky nejsou úplně zadarmo,
                                           začíná vadit a že na tom opět chtějí
 s pacienty po cévních mozkových
                                                                               je na tom potřeba pracovat, jako na
 ké logopedky Mgr. Markéty Hruškové,   příhodách, po úrazech, při začí-  A poruchy výslovnosti?  pracovat. Také je to hodně o zvy-  čemkoli jiném.
 nající demenci nebo po různých
                                           ku. Měla jsem i některé dospělé
         Pokud dítě jenom tak jako dět-
 která se zde o ordinační dobu střídá   onkologických onemocněních. Tito    sky patlá, tak to je kolem čtvrtého,   klienty, kteří přišli s tím, že chtějí   Pro koho je vlastně určená vaše
 lidé mívají narušenou řeč buď
                                                                               ambulance ve Statenicích?
       pátého roku adekvátní. Pokud ne-
                                           odstranit svoji špatnou výslovnost
 i s kolegyněmi na fyzioterapii a speciální   vlivem toho, co se jim událo, nebo   umí sykavky, l, r, ř, tak to se může   a když jsme vyvodili tu správnou   nosti ve své praxi mám s dětmi od
                                                                                 Nejdelší praxi a největší zkuše-
 mají potíže s polykáním a je tu
                                           hlásku, tu dobrou výslovnost, tak
       postupně samo napravit, případně
 pedagogiku.  stejně jako u malých dětí nebezpe-  s tím začít pracovat s logopedem,   se jim to zdálo divné a nakonec tu   2,5 let až do školní docházky, které
 čí vdechnutí potravy.  ideálně před nástupem do školy.   správnou výslovnost stejně nepou-  mají různé potíže v té orofaciální
       Začít řešit poruchy výslovnosti až   žívali. Je to tedy i o tom, jak člověk   oblasti. O tom jsme už mluvily.
 Paní Hrušková, co je hlavní náplní práce logopeda?  A ta náprava je stejná jako u ma-  ve škole je pozdě. Když dítě na-  vnímá sám sebe, jak má sám sebe   Pak pomáhám dětem, které mají
 Stále ještě je taková vžitá představa, že logoped napravuje pouze vad-  lých dětí?  stupuje do školy, už by mělo mít   naposlouchaného.  v předškolním i školním věku špat-
 nou výslovnost, ale to v dnešní době už vůbec není pravda. My ošetřuje-  U malých dětí je to často disko-  správnou výslovnost. Ne vždy se   nou výslovnost. Dětem s problémy
 me celou populaci, od miminek až po nejstarší mezi námi.  ordinace svalů, nefungují tak, jak   to povede. Pokud už je tam nějaká   Je také nějaká možnost propojit   zraku a sluchu, to se pak promítá
 Já pracuji také ve FN Motol, chodíme už i na neonatologii k nedono-  mají, a je potřeba ty svaly určitým   patologická výslovnost, tzn., že   dnešní internetový svět dětí s ná-  do nedostatků se čtením a psaním,
 šeným miminkům. U nich stimulujeme zrání, aby dítě mohlo správně   způsobem vycvičit a stimulovat je,   dítě třeba ráčkuje nebo má mezi-  cvikem nápravy výslovnosti?  poruch učení. A velké téma je také
 přijímat potravu. Logoped neřeší pouze řeč, ale i vše ostatní ještě před   aby fungovaly správně. U starých   zubní sykavky, kdy vystrkuje jazyk   Určitě.  Jsou aplikace, které já   plynulé mluvení, problematika
 tím, než se ta řeč může vyvinout. A řeč vlastně nasedá na vyzrávání celé   lidí jsou na to určité strategie a   mezi zuby, tak tato porucha už se   doporučuju na doplnění či odleh-  koktavosti.
 orofaciální soustavy (úst a obličeje), takže když dítě správně nesaje od   kompenzační techniky. U těch   sama od sebe neodstraní, s tím je   čení. Já sama s aplikacemi, tablety
 maminky, nedokáže přijímat a rozmělnit potravu, má problémy se žvý-  dospělých záleží na tom, jestli jsou   potřeba začít pracovat co nejdříve,   apod. v ordinaci nepracuji, proto-  Co je příčinou koktavosti u dětí?
 káním a polykáním, a tak se správně nevybudují ani ty pohybové vzorce,   schopni sami spolupracovat, což se   klidně už v těch třech letech.  že se mi stále zdá cennější, když   To je taková etapa, kolem třetího
 které potom můžou ovlivňovat mluvení a artikulaci. A vývoj řeči také   nestává úplně vždy, ale když je zau-  to dítě pracuje s někým osobně,   roku, kdy se u většiny dětí řeč vy-
 velmi úzce souvisí se zráním mozku.  číme a jsou ve stavu sami procvičo-  Je tedy asi důležité včas rozeznat   z očí do očí. Ale určitě to není to   víjí překotně a dítě rychleji myslí,
 vat, tak se to daří.  o kterou poruchu jde...  první řešení, aby si lidé mysleli, že   než mluví. To je takzvaná vývojová
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18