Page 13 - Chytrý zpravodaj - Statenice 03/2022
P. 13
12 Zpravodaj Statenic a Černého Vola 3/2022 Představujeme Představujeme Zpravodaj Statenic a Černého Vola 3/2022 13
Občas je to těžká práce, Pro koho je tedy vhodná návštěva má nárok na nepřesné vyslovová- dětem stáhnou aplikaci a tam se to
To rozhodně. Vývojová nezralost
všechno naučí. Dítě se stejně musí
vaší ambulance ve Statenicích?
Ráda se potkám se všemi, kteří ní hlásek maximálně do těch pěti na práci s aplikací dobře připravit,
kterou ne každý klient mě osloví. Do klinické logopedie let. A pokud tam je patologie, tak aby ji pak používalo správně. Navíc
napravovat čím dříve, tím lépe.
patří také poruchy řeči a do toho
rodič musí pak dítě sledovat a po-
spadají i poruchy výslovnosti, což Lepší je přijít i třeba jen jednou, máhat mu, takže to není o tom, že
vydrží se většinou řeší až naposledy. zbytečně, než něco zanedbat. Čím si dítě sedne na 20 minut k tabletu
a logopedie je hotová.
déle se totiž některé patologie
A jaký je rozdíl mezi poruchou fixují, tím je pak horší i delší jejich
řeči a poruchou výslovnosti? odstraňování. Jak konkrétně vypadá práce s od-
Do poruch řeči spadají poruchy straněním poruchy výslovnosti?
jazykových schopností. To jsou Jak dlouho se například učí děti Nejprve musíme tu hlásku
děti, u nichž vývoj řeči neprobíhá r nebo ř? správně vyvodit. Pak se zapojuje
standardně, je nějaké odchylka. Pokud je tam adekvátní vývoj do kratších úseků, slabik, krát-
Děti začínají pozdě mluvit, s gra- motoriky, dítě je zralé, tak někdy kých slov, určitých pozic ve slově
matickými chybami, mají malou stačí dvě, tři návštěvy a to dítě to a teprve až poté ji zapojujeme do
slovní zásobu, nemluví ve větách, umí, ale pokud je tam nějaký hlub- běžných slov, vět, básniček a tak
nevyjadřují se plynule, neumí sklo- ší problém, když to r prostě nejde dále. V té pyramidě je spousta kro-
ňovat, časovat. Tady to je většinou fyziologicky, tak tam je to práce ků, co se musí splnit, aby se pak
i problém nezralosti mozkových třeba na rok, na dva i na déle. až dala využít aplikace v tabletu či
struktur, které mohou vzniknout počítači.
už při porodu a jsou tu i různé Dá se špatná výslovnost odstranit
Jak miminku vysvětlit nebo po- diagnózy. i později, ve školním věku či už Kdybyste srovnala úspěchy a neú-
moci, aby sálo a jedlo správně? v dospělosti? spěchy těch, kteří k vám přišli, jak
Musí se vytvořit určitý systém To už by ale v raném dětství měli To se dá zachránit v každém by to vypadalo? Vydrží to každý?
stimulací a cvičení, které navádí diagnostikovat lékaři... věku. Mám i řadu dospělých, kteří Každý to určitě nevydrží.
miminko, jak to dělat správně. Ale Ano, a pokud má dítě tyto pro- za mnou docházeli a odstraňovali Spousta klientů odpadne během té
pochopitelně je tu nejdůležitější blémy kolem třetího roku, tak by jsme celou řadu špatných sykavek terapie a už o nich dál nic nevím.
spolupráce s maminkou, rodiči. Té s ním rodiče určitě měli navštívit nebo r a ř. Ale pochopitelně čím U menších dětí to je občas tak,
kdyby nebylo, tak se terapie nemů- klinického logopeda, což se děje dříve se začne, tím je náprava že už jen něco docvičujeme, pak
že podařit. většinou na doporučení dětského snazší. V tom mladším školním přijdou prázdniny a už se neobjeví,
lékaře. Toto může naznačovat něja- věku se mi stává, že děti něco tak doufám, že to je proto, že už
Od dubna letošního roku je v bývalé V jakých případech je nutná prá- ký vývojový problém v těch jazyko- nedocvičí, rodiče už na to nemají se nedostatek napravil a nebylo to
vých schopnostech a může to být
nervy, tak to prostě nechají být,
už zapotřebí. Je to různé. Někdo
ce logopeda u starších lidí?
knihovně na Obecním úřadě ve Tak to je moje práce v nemocni- vývojová dysfázie, což je porucha, a pak se mi vracejí třeba děti samy taky nevydrží, rezignuje, protože
Statenicích otevřena ambulance klinic- ci. Pracuji na dospělé neurologii se kterou se musí cíleně pracovat. v osmé a deváté třídě, že jim to ty pokroky nejsou úplně zadarmo,
začíná vadit a že na tom opět chtějí
s pacienty po cévních mozkových
je na tom potřeba pracovat, jako na
ké logopedky Mgr. Markéty Hruškové, příhodách, po úrazech, při začí- A poruchy výslovnosti? pracovat. Také je to hodně o zvy- čemkoli jiném.
nající demenci nebo po různých
ku. Měla jsem i některé dospělé
Pokud dítě jenom tak jako dět-
která se zde o ordinační dobu střídá onkologických onemocněních. Tito sky patlá, tak to je kolem čtvrtého, klienty, kteří přišli s tím, že chtějí Pro koho je vlastně určená vaše
lidé mívají narušenou řeč buď
ambulance ve Statenicích?
pátého roku adekvátní. Pokud ne-
odstranit svoji špatnou výslovnost
i s kolegyněmi na fyzioterapii a speciální vlivem toho, co se jim událo, nebo umí sykavky, l, r, ř, tak to se může a když jsme vyvodili tu správnou nosti ve své praxi mám s dětmi od
Nejdelší praxi a největší zkuše-
mají potíže s polykáním a je tu
hlásku, tu dobrou výslovnost, tak
postupně samo napravit, případně
pedagogiku. stejně jako u malých dětí nebezpe- s tím začít pracovat s logopedem, se jim to zdálo divné a nakonec tu 2,5 let až do školní docházky, které
čí vdechnutí potravy. ideálně před nástupem do školy. správnou výslovnost stejně nepou- mají různé potíže v té orofaciální
Začít řešit poruchy výslovnosti až žívali. Je to tedy i o tom, jak člověk oblasti. O tom jsme už mluvily.
Paní Hrušková, co je hlavní náplní práce logopeda? A ta náprava je stejná jako u ma- ve škole je pozdě. Když dítě na- vnímá sám sebe, jak má sám sebe Pak pomáhám dětem, které mají
Stále ještě je taková vžitá představa, že logoped napravuje pouze vad- lých dětí? stupuje do školy, už by mělo mít naposlouchaného. v předškolním i školním věku špat-
nou výslovnost, ale to v dnešní době už vůbec není pravda. My ošetřuje- U malých dětí je to často disko- správnou výslovnost. Ne vždy se nou výslovnost. Dětem s problémy
me celou populaci, od miminek až po nejstarší mezi námi. ordinace svalů, nefungují tak, jak to povede. Pokud už je tam nějaká Je také nějaká možnost propojit zraku a sluchu, to se pak promítá
Já pracuji také ve FN Motol, chodíme už i na neonatologii k nedono- mají, a je potřeba ty svaly určitým patologická výslovnost, tzn., že dnešní internetový svět dětí s ná- do nedostatků se čtením a psaním,
šeným miminkům. U nich stimulujeme zrání, aby dítě mohlo správně způsobem vycvičit a stimulovat je, dítě třeba ráčkuje nebo má mezi- cvikem nápravy výslovnosti? poruch učení. A velké téma je také
přijímat potravu. Logoped neřeší pouze řeč, ale i vše ostatní ještě před aby fungovaly správně. U starých zubní sykavky, kdy vystrkuje jazyk Určitě. Jsou aplikace, které já plynulé mluvení, problematika
tím, než se ta řeč může vyvinout. A řeč vlastně nasedá na vyzrávání celé lidí jsou na to určité strategie a mezi zuby, tak tato porucha už se doporučuju na doplnění či odleh- koktavosti.
orofaciální soustavy (úst a obličeje), takže když dítě správně nesaje od kompenzační techniky. U těch sama od sebe neodstraní, s tím je čení. Já sama s aplikacemi, tablety
maminky, nedokáže přijímat a rozmělnit potravu, má problémy se žvý- dospělých záleží na tom, jestli jsou potřeba začít pracovat co nejdříve, apod. v ordinaci nepracuji, proto- Co je příčinou koktavosti u dětí?
káním a polykáním, a tak se správně nevybudují ani ty pohybové vzorce, schopni sami spolupracovat, což se klidně už v těch třech letech. že se mi stále zdá cennější, když To je taková etapa, kolem třetího
které potom můžou ovlivňovat mluvení a artikulaci. A vývoj řeči také nestává úplně vždy, ale když je zau- to dítě pracuje s někým osobně, roku, kdy se u většiny dětí řeč vy-
velmi úzce souvisí se zráním mozku. číme a jsou ve stavu sami procvičo- Je tedy asi důležité včas rozeznat z očí do očí. Ale určitě to není to víjí překotně a dítě rychleji myslí,
vat, tak se to daří. o kterou poruchu jde... první řešení, aby si lidé mysleli, že než mluví. To je takzvaná vývojová