Page 12 - Chytrý zpravodaj - Statenice 03/2022
P. 12

12                                       Zpravodaj Statenic a Černého Vola 3/2022        Představujeme                Představujeme                            Zpravodaj Statenic a Černého Vola 3/2022                       13




        Občas je to těžká práce,                                                                                              Pro koho je tedy vhodná návštěva    má nárok na nepřesné vyslovová-     dětem stáhnou aplikaci a tam se to
                                                                                                                                                                    To rozhodně. Vývojová nezralost
                                                                                                                                                                                                      všechno naučí. Dítě se stejně musí
                                                                                                                              vaší ambulance ve Statenicích?
                                                                                                                                Ráda se potkám se všemi, kteří    ní hlásek maximálně do těch pěti    na práci s aplikací dobře připravit,
        kterou ne každý klient                                                                                                mě osloví. Do klinické logopedie    let. A pokud tam je patologie, tak   aby ji pak používalo správně. Navíc
                                                                                                                                                                  napravovat čím dříve, tím lépe.
                                                                                                                              patří také poruchy řeči a do toho
                                                                                                                                                                                                      rodič musí pak dítě sledovat a po-
                                                                                                                              spadají i poruchy výslovnosti, což   Lepší je přijít i třeba jen jednou,   máhat mu, takže to není o tom, že
        vydrží                                                                                                                se většinou řeší až naposledy.      zbytečně, než něco zanedbat. Čím    si dítě sedne na 20 minut k tabletu
                                                                                                                                                                                                      a logopedie je hotová.
                                                                                                                                                                  déle se totiž některé patologie
                                                                                                                              A jaký je rozdíl mezi poruchou      fixují, tím je pak horší i delší jejich
                                                                                                                              řeči a poruchou výslovnosti?        odstraňování.                       Jak konkrétně vypadá práce s od-
                                                                                                                                Do poruch řeči spadají poruchy                                        straněním poruchy výslovnosti?
                                                                                                                              jazykových schopností. To jsou      Jak dlouho se například učí děti      Nejprve musíme tu hlásku
                                                                                                                              děti, u nichž vývoj řeči neprobíhá   r nebo ř?                          správně vyvodit. Pak se zapojuje
                                                                                                                              standardně,  je nějaké odchylka.      Pokud je tam adekvátní vývoj      do kratších úseků, slabik, krát-
                                                                                                                              Děti začínají pozdě  mluvit, s gra-  motoriky, dítě je zralé, tak někdy   kých slov, určitých pozic ve slově
                                                                                                                              matickými chybami, mají malou       stačí dvě, tři návštěvy a to dítě to   a teprve až poté ji zapojujeme do
                                                                                                                              slovní zásobu, nemluví ve větách,   umí, ale pokud je tam nějaký hlub-  běžných slov, vět, básniček a tak
                                                                                                                              nevyjadřují se plynule, neumí sklo-  ší problém, když to r prostě nejde   dále. V té pyramidě je spousta kro-
                                                                                                                              ňovat, časovat. Tady to je většinou   fyziologicky, tak tam je to práce   ků, co se musí splnit, aby se pak
                                                                                                                              i problém nezralosti mozkových      třeba na rok, na dva i na déle.     až dala využít aplikace v tabletu či
                                                                                                                              struktur, které mohou vzniknout                                         počítači.
                                                                                                                              už při porodu a jsou tu i různé     Dá se špatná výslovnost odstranit
                                                                                 Jak miminku vysvětlit nebo po-               diagnózy.                           i později, ve školním věku či už    Kdybyste srovnala úspěchy a neú-
                                                                                 moci, aby sálo a jedlo správně?                                                  v dospělosti?                       spěchy těch, kteří k vám přišli, jak
                                                                                   Musí se vytvořit určitý systém             To už by ale v raném dětství měli     To se dá zachránit v každém       by to vypadalo? Vydrží to každý?
                                                                                 stimulací a cvičení, které navádí            diagnostikovat lékaři...            věku. Mám i řadu dospělých, kteří     Každý to určitě nevydrží.
                                                                                 miminko, jak to dělat správně. Ale             Ano, a pokud má dítě tyto pro-    za mnou docházeli a odstraňovali    Spousta klientů odpadne během té
                                                                                 pochopitelně je tu nejdůležitější            blémy kolem třetího roku, tak by    jsme celou řadu špatných sykavek    terapie a už o nich dál nic nevím.
                                                                                 spolupráce s maminkou, rodiči. Té            s ním rodiče určitě měli navštívit   nebo r a ř. Ale pochopitelně čím   U menších dětí to je občas tak,
                                                                                 kdyby nebylo, tak se terapie nemů-           klinického logopeda, což se děje    dříve se začne, tím je náprava      že už jen něco docvičujeme, pak
                                                                                 že podařit.                                  většinou na doporučení dětského     snazší. V tom mladším školním       přijdou prázdniny a už se neobjeví,
                                                                                                                              lékaře. Toto může naznačovat něja-  věku se mi stává, že děti něco      tak doufám, že to je proto, že už
        Od dubna letošního roku je v bývalé                                      V jakých případech je nutná prá-             ký vývojový problém v těch jazyko-  nedocvičí, rodiče už na to nemají   se nedostatek napravil a nebylo to
                                                                                                                              vých schopnostech a může to být
                                                                                                                                                                  nervy, tak to prostě nechají být,
                                                                                                                                                                                                      už zapotřebí. Je to různé. Někdo
                                                                                 ce logopeda u starších lidí?
        knihovně na Obecním úřadě ve                                               Tak to je moje práce v nemocni-            vývojová dysfázie, což je porucha,   a pak se mi vracejí třeba děti samy   taky nevydrží, rezignuje, protože
        Statenicích otevřena ambulance klinic-                                   ci. Pracuji na dospělé neurologii            se kterou se musí cíleně pracovat.  v osmé a deváté třídě, že jim to    ty pokroky nejsou úplně zadarmo,
                                                                                                                                                                  začíná vadit a že na tom opět chtějí
                                                                                 s pacienty po cévních mozkových
                                                                                                                                                                                                      je na tom potřeba pracovat, jako na
        ké logopedky Mgr. Markéty Hruškové,                                      příhodách, po úrazech, při začí-             A poruchy výslovnosti?              pracovat. Také je to hodně o zvy-   čemkoli jiném.
                                                                                 nající demenci nebo po různých
                                                                                                                                                                  ku. Měla jsem i některé dospělé
                                                                                                                                Pokud dítě jenom tak jako dět-
        která se zde o ordinační dobu střídá                                     onkologických onemocněních. Tito             sky patlá, tak to je kolem čtvrtého,   klienty, kteří přišli s tím, že chtějí   Pro koho je vlastně určená vaše
                                                                                 lidé mívají narušenou řeč buď
                                                                                                                                                                                                      ambulance ve Statenicích?
                                                                                                                              pátého roku adekvátní. Pokud ne-
                                                                                                                                                                  odstranit svoji špatnou výslovnost
        i s kolegyněmi na fyzioterapii a speciální                               vlivem toho, co se jim událo, nebo           umí sykavky, l, r, ř, tak to se může   a když jsme vyvodili tu správnou   nosti ve své praxi mám s dětmi od
                                                                                                                                                                                                        Nejdelší praxi a největší zkuše-
                                                                                 mají potíže s polykáním a je tu
                                                                                                                                                                  hlásku, tu dobrou výslovnost, tak
                                                                                                                              postupně samo napravit, případně
        pedagogiku.                                                              stejně jako u malých dětí nebezpe-           s tím začít pracovat s logopedem,   se jim to zdálo divné a nakonec tu   2,5 let až do školní docházky, které
                                                                                 čí vdechnutí potravy.                        ideálně před nástupem do školy.     správnou výslovnost stejně nepou-   mají různé potíže v té orofaciální
                                                                                                                              Začít řešit poruchy výslovnosti až   žívali. Je to tedy i o tom, jak člověk   oblasti. O tom jsme už mluvily.
        Paní Hrušková, co je hlavní náplní práce logopeda?                       A ta náprava je stejná jako u ma-            ve škole je pozdě. Když dítě na-    vnímá sám sebe, jak má sám sebe     Pak pomáhám dětem, které mají
           Stále ještě je taková vžitá představa, že logoped napravuje pouze vad-  lých dětí?                                 stupuje do školy, už by mělo mít    naposlouchaného.                    v předškolním i školním věku špat-
        nou výslovnost, ale to v dnešní době už vůbec není pravda. My ošetřuje-    U malých dětí je to často disko-           správnou výslovnost. Ne vždy se                                         nou výslovnost. Dětem s problémy
        me celou populaci, od miminek až po nejstarší mezi námi.                 ordinace svalů, nefungují tak, jak           to povede. Pokud už je tam nějaká   Je také nějaká možnost propojit     zraku a sluchu, to se pak promítá
           Já pracuji také ve FN Motol, chodíme už i na neonatologii k nedono-   mají, a je potřeba ty svaly určitým          patologická výslovnost, tzn., že    dnešní internetový svět dětí s ná-  do nedostatků se čtením a psaním,
        šeným miminkům. U nich stimulujeme zrání, aby dítě mohlo správně         způsobem vycvičit a stimulovat je,           dítě třeba ráčkuje nebo má mezi-    cvikem nápravy výslovnosti?         poruch učení. A velké téma je také
        přijímat potravu. Logoped neřeší pouze řeč, ale i vše ostatní ještě před   aby fungovaly správně. U starých           zubní sykavky, kdy vystrkuje jazyk    Určitě.  Jsou aplikace, které já   plynulé mluvení, problematika
        tím, než se ta řeč může vyvinout. A řeč vlastně nasedá na vyzrávání celé   lidí jsou na to určité strategie a         mezi zuby, tak tato porucha už se   doporučuju na doplnění či odleh-    koktavosti.
        orofaciální soustavy (úst a obličeje), takže když dítě správně nesaje od   kompenzační techniky. U těch               sama od sebe neodstraní, s tím je   čení. Já sama s aplikacemi, tablety
        maminky, nedokáže přijímat a rozmělnit potravu, má problémy se žvý-      dospělých záleží na tom, jestli jsou         potřeba začít pracovat co nejdříve,   apod. v ordinaci nepracuji, proto-  Co je příčinou koktavosti u dětí?
        káním a polykáním, a tak se správně nevybudují ani ty pohybové vzorce,   schopni sami spolupracovat, což se           klidně už v těch třech letech.      že se mi stále zdá cennější, když     To je taková etapa, kolem třetího
        které potom můžou ovlivňovat mluvení a artikulaci. A vývoj řeči také     nestává úplně vždy, ale když je zau-                                             to dítě pracuje s někým osobně,     roku, kdy se u většiny dětí řeč vy-
        velmi úzce souvisí se zráním mozku.                                      číme a jsou ve stavu sami procvičo-          Je tedy asi důležité včas rozeznat   z očí do očí. Ale určitě to není to   víjí překotně a dítě rychleji myslí,
                                                                                 vat, tak se to daří.                         o kterou poruchu jde...             první řešení, aby si lidé mysleli, že   než mluví. To je takzvaná vývojová
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17