Page 7 - Chytrý zpravodaj - Příbor 02/2025
P. 7

2/25                                                                                   MĚSÍČNÍK MĚSTA PŘÍBORA


       Blahopřejeme jubilantům narozeným v únoru


       Bc. Ivana Bolomová (matrikářka Městského úřadu Příbor)

       Jubilanti z Příbora                 Jaroslav Vyvial                      Bohumil Bača
       Jaroslava Tománková                 Jan Fiala                            Božena Pavelková
       Jiří Sehnal                         Josef Šustek                         Agnesa Černá
       Soňa Boháčová                       Václav Lys                           Věra Pešková
       Lenka Lundová                       Marta Pustějovská                    Stanislav Ulman
       Jarmila Czopniková                  Hana Kotenová                        Antonín Hejtmánek
       František Daněk                     Jiří Novotný
       Miroslav Březovják                  František Jalůvka
       Květoslava Blinková                 Ludmila Havranová                    Jubilanti v Domově Příbor
       Luděk Smékal                        Marie Richterová                     Drahomíra Balátová
       Jiří Teichman                       Dagmar Friedrichová                  Ludmila Tabašková
       Ivana Frydecká                      Anežka Kazíková                      Vladislav Velhuda
       Jaroslav Duraj                      Ludmila Sviderková




       Změny v jízdních řádech od prosince 2024


       Pavel Netušil, radní s kompetencí v oblasti dopravy

                                         Tuto zprávu nelze začít   Linka  je  vedena  po  celý  den  s  výjimkou  okrajových  spojů
        Bateriové vlaky Panter projížděly zkušebně
        jednou denně Příborem už před novým   jinak než změnou nejvi-  do/z Ostravy bez nutnosti přestupu. Vlaky jsou vedeny přes sta-
        řádem. Foto autor                ditelnější – bateriovými   nice Ostrava-Svinov, Ostrava hl. n. a Ostrava-Stodolní do konečné
                                         vlaky na lince S8.   stanice Ostrava střed (výjimečně končí v Bohumíně či na Stodolní).
                                          Již  v  roce  2019  jsme   Ve směru z Ostravy již skončí provoz osobních vlaků do Suchdolu,
                                         na Radě města Příbora   případně Hranic – všechny vlaky budou jezdit do Mošnova, Štram-
                                         diskutovali plánovanou   berku či Veřovic, vlaky do Suchdolu či Hranic budou nadále jezdit
                                         elektrifikaci  trati  Stu-  pouze ze Studénky.
                                         dénka – Veřovice s tím,   Jízdní doba novým přímým spojem bude z Veřovic do stanice Os-
                                         že elektrifikace úzkého   trava hl. n. v rozmezí 55–60 minut (pro cestující z Valašského Me-
                                         profilu v Příboře podél   ziříčí bude tedy výhodnější jet do Ostravy přes Příbor než dříve ob-
                                         Smetanovy  ulice  bude   vyklou cestou přes Frenštát a Frýdek-Místek); z Příbora v rozmezí
                                         velmi  náročná  a  lepší   32-40 minut (oproti dřívějším 43 minutám). Některé spoje ovšem
                                         by  byly  bateriové  vla-  budou vedeny přes Mošnov, což jejich cestu vždy o 10 minut protáh-
       ky. V tom smyslu jsem jednal jak s tehdejším náměstkem hejtmana   ne. V zimní sezóně pojedou do Ostravy přes Mošnov pouze dva spo-
       Unuckou, tak po volbách v roce 2020 s novým a doposud stávají-  je (v 10.27 a ve 22.22), v letní sezóně od 15. června to ale bude hned
       cím náměstkem Podstawkou. Takových podnětů tam zažívají stov-  6 spojů. Zkrátí se i cesta do centra Ostravy: zatímco nyní je to au-
       ky, ale tentokrát jsme se trefili do právě otevíraných dveří, kraj už   tobusem 41-63 minut (podle linky, nejčastěji jezdí linka 641 s časem
       v té době totiž o nákupu takových vlaků vážně uvažoval a měl už   okolo 50-55 minut), vlakem to bude na zastávku Ostrava střed od
       i zpracovanou koncepci, podle které trať S8 nebyla vůbec bez na-  39 do 55 minut, medián je kolem 45 minut. S novým jízdním řádem
       děje na tuto novinku. Ve výsledku trať S8 z Veřovic přes Příbor do   tedy máte jistotu, že mezi sedmou ranní a sedmou večerní vám
       Ostravy má tu výsadu, že zde bateriové vlaky začaly 15. prosince   každou hodinu jede počínaje 7:35 vždy kolem půl přímý moderní
       jezdit jako první v republice.                         vlak až do stanice Ostrava střed. (Jedou i mimo tento čas, ale už ne
        Aktuálně  Moravskoslezský  kraj  pořizuje  19  elektrických  jedno-  s jistotou každé hodiny.) Stejně často vám samozřejmě jedou i vlaky
       tek RegioPanter v provedení BEMU, v červnu byla jedna souprava   zpět. Dostupnost Ostravy se za posledních 10 let změnila k nepo-
       představena na akci v Ostravě, v prosinci dorazily první čtyři určené   znání. Zkuste si např. tipnout, kolik různých autobusů jede přímo
       k plnému provozu. Jde o dvouvozovou jednotku o přepravní kapaci-  do Ostravy na ÚAN v čase mezi pátou a sedmou hodinou ranní?!
       tě 323 cestujících a maximální rychlosti 160 km/h (při jízdě na bate-  Chvilka napětí… Je to celkem 9 spojů linek 373, 621, 641, 664 a 971.
       rie 120 km/h – tuto rychlost samozřejmě na trati mezi Veřovicemi   Nyní k tomu ještě připočtěme tři vlakové spoje a máme tu v průmě-
       a Sedlnicemi očekávat nemůžeme). Baterie umožňují dojezd mimo   ru jeden spoj každých deset minut (pro srovnání: v roce 2010 to bylo
       trolej na vzdálenost až 80 km. První čtyři jednotky od prosince 2024   pět spojů, tedy méně než polovina). A to bychom opravdu měli brát
       umožnily vést přímé vlaky bez přestupu na lince S8 Ostrava– Stu-  jako velice dobrý a žádoucí stav!
       dénka – Příbor – Kopřivnice – Štramberk – Veřovice. Další jednotky   Dochází rovněž k navýšení počtů spojů celé linky z 43 spojů na
       pak budou nasazeny o rok později na některé z dalších favorizova-  48 v pracovních dnech a z 36 na 39 o víkendech. To však hodně
       ných tratí do Nového Jičína, Budišova, Krnova či Havířova.   dělají zmiňované spoje do Mošnova, pro Příboráka mířícího směr
        Pojďme se ale blíže podívat, jaké konkrétní změny nastaly na lin-  Studénka přibyl vlastně jen spoj v 21.18. Právě tento spoj a ještě
       ce S8 v této souvislosti.                              pár dalších ranních či pozdě večerních spojů nebudou obsluhovat



       INFORMACE Z ÚŘADU                                                                                         7
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12