Page 7 - Chytrý zpravodaj - Příbor 02/2025
P. 7
2/25 MĚSÍČNÍK MĚSTA PŘÍBORA
Blahopřejeme jubilantům narozeným v únoru
Bc. Ivana Bolomová (matrikářka Městského úřadu Příbor)
Jubilanti z Příbora Jaroslav Vyvial Bohumil Bača
Jaroslava Tománková Jan Fiala Božena Pavelková
Jiří Sehnal Josef Šustek Agnesa Černá
Soňa Boháčová Václav Lys Věra Pešková
Lenka Lundová Marta Pustějovská Stanislav Ulman
Jarmila Czopniková Hana Kotenová Antonín Hejtmánek
František Daněk Jiří Novotný
Miroslav Březovják František Jalůvka
Květoslava Blinková Ludmila Havranová Jubilanti v Domově Příbor
Luděk Smékal Marie Richterová Drahomíra Balátová
Jiří Teichman Dagmar Friedrichová Ludmila Tabašková
Ivana Frydecká Anežka Kazíková Vladislav Velhuda
Jaroslav Duraj Ludmila Sviderková
Změny v jízdních řádech od prosince 2024
Pavel Netušil, radní s kompetencí v oblasti dopravy
Tuto zprávu nelze začít Linka je vedena po celý den s výjimkou okrajových spojů
Bateriové vlaky Panter projížděly zkušebně
jednou denně Příborem už před novým jinak než změnou nejvi- do/z Ostravy bez nutnosti přestupu. Vlaky jsou vedeny přes sta-
řádem. Foto autor ditelnější – bateriovými nice Ostrava-Svinov, Ostrava hl. n. a Ostrava-Stodolní do konečné
vlaky na lince S8. stanice Ostrava střed (výjimečně končí v Bohumíně či na Stodolní).
Již v roce 2019 jsme Ve směru z Ostravy již skončí provoz osobních vlaků do Suchdolu,
na Radě města Příbora případně Hranic – všechny vlaky budou jezdit do Mošnova, Štram-
diskutovali plánovanou berku či Veřovic, vlaky do Suchdolu či Hranic budou nadále jezdit
elektrifikaci trati Stu- pouze ze Studénky.
dénka – Veřovice s tím, Jízdní doba novým přímým spojem bude z Veřovic do stanice Os-
že elektrifikace úzkého trava hl. n. v rozmezí 55–60 minut (pro cestující z Valašského Me-
profilu v Příboře podél ziříčí bude tedy výhodnější jet do Ostravy přes Příbor než dříve ob-
Smetanovy ulice bude vyklou cestou přes Frenštát a Frýdek-Místek); z Příbora v rozmezí
velmi náročná a lepší 32-40 minut (oproti dřívějším 43 minutám). Některé spoje ovšem
by byly bateriové vla- budou vedeny přes Mošnov, což jejich cestu vždy o 10 minut protáh-
ky. V tom smyslu jsem jednal jak s tehdejším náměstkem hejtmana ne. V zimní sezóně pojedou do Ostravy přes Mošnov pouze dva spo-
Unuckou, tak po volbách v roce 2020 s novým a doposud stávají- je (v 10.27 a ve 22.22), v letní sezóně od 15. června to ale bude hned
cím náměstkem Podstawkou. Takových podnětů tam zažívají stov- 6 spojů. Zkrátí se i cesta do centra Ostravy: zatímco nyní je to au-
ky, ale tentokrát jsme se trefili do právě otevíraných dveří, kraj už tobusem 41-63 minut (podle linky, nejčastěji jezdí linka 641 s časem
v té době totiž o nákupu takových vlaků vážně uvažoval a měl už okolo 50-55 minut), vlakem to bude na zastávku Ostrava střed od
i zpracovanou koncepci, podle které trať S8 nebyla vůbec bez na- 39 do 55 minut, medián je kolem 45 minut. S novým jízdním řádem
děje na tuto novinku. Ve výsledku trať S8 z Veřovic přes Příbor do tedy máte jistotu, že mezi sedmou ranní a sedmou večerní vám
Ostravy má tu výsadu, že zde bateriové vlaky začaly 15. prosince každou hodinu jede počínaje 7:35 vždy kolem půl přímý moderní
jezdit jako první v republice. vlak až do stanice Ostrava střed. (Jedou i mimo tento čas, ale už ne
Aktuálně Moravskoslezský kraj pořizuje 19 elektrických jedno- s jistotou každé hodiny.) Stejně často vám samozřejmě jedou i vlaky
tek RegioPanter v provedení BEMU, v červnu byla jedna souprava zpět. Dostupnost Ostravy se za posledních 10 let změnila k nepo-
představena na akci v Ostravě, v prosinci dorazily první čtyři určené znání. Zkuste si např. tipnout, kolik různých autobusů jede přímo
k plnému provozu. Jde o dvouvozovou jednotku o přepravní kapaci- do Ostravy na ÚAN v čase mezi pátou a sedmou hodinou ranní?!
tě 323 cestujících a maximální rychlosti 160 km/h (při jízdě na bate- Chvilka napětí… Je to celkem 9 spojů linek 373, 621, 641, 664 a 971.
rie 120 km/h – tuto rychlost samozřejmě na trati mezi Veřovicemi Nyní k tomu ještě připočtěme tři vlakové spoje a máme tu v průmě-
a Sedlnicemi očekávat nemůžeme). Baterie umožňují dojezd mimo ru jeden spoj každých deset minut (pro srovnání: v roce 2010 to bylo
trolej na vzdálenost až 80 km. První čtyři jednotky od prosince 2024 pět spojů, tedy méně než polovina). A to bychom opravdu měli brát
umožnily vést přímé vlaky bez přestupu na lince S8 Ostrava– Stu- jako velice dobrý a žádoucí stav!
dénka – Příbor – Kopřivnice – Štramberk – Veřovice. Další jednotky Dochází rovněž k navýšení počtů spojů celé linky z 43 spojů na
pak budou nasazeny o rok později na některé z dalších favorizova- 48 v pracovních dnech a z 36 na 39 o víkendech. To však hodně
ných tratí do Nového Jičína, Budišova, Krnova či Havířova. dělají zmiňované spoje do Mošnova, pro Příboráka mířícího směr
Pojďme se ale blíže podívat, jaké konkrétní změny nastaly na lin- Studénka přibyl vlastně jen spoj v 21.18. Právě tento spoj a ještě
ce S8 v této souvislosti. pár dalších ranních či pozdě večerních spojů nebudou obsluhovat
INFORMACE Z ÚŘADU 7