Page 15 - Chytrý zpravodaj - Příbor 02 2022
P. 15

Za chvíli rozráží čtyři stroje zbytek mlhy   Bönische, s anglickou
      rozptýlené sluncem. Bude hezký den a mezi   hodností Warrant offi-
      piloty je dobrá nálada. Velitel doletěl se   cer, visí nehybně přes                  Podplukovník in memoriam
      svým rojem na určené místo, navázal spojení   okraj kabiny.                          František BÖNISCH,
      a skupina začíná plnit svůj úkol. Letec Bö-  Dovolím si doslovnou                    Pilot ROYAL AIR FORCE
      nisch pozoruje velký konvoj lodí jako posled-  interpretaci Františka                CZECHOSLOVAKIA
      ní z roje. Ve sluchátkách dostává od velitele   Fajtla: „Za tento krásný
      příkaz k nízkému letu na cíle spodní sekce.   čin, jsme mu přišli                    Vyznamenání: Československý
      Za sklem kabiny se střídavě objevuje obloha   poděkovat. Nezapome-                   válečný kříž, Polský válečný kříž
      a moře. Nízké lety se střídají s vysokými.   nu nikdy ušlechtilého
      Najednou náraz a opět náraz a další…  výrazu ve tváři tohoto                         Epilog
      (Létání nad hladinou moře je i pro dnešní   56letého námořníka                       Palubní deník dne 23. února 1942:
      piloty celkem složité, protože je to v podstatě   a upřímné účasti v pro-            Unit: 313.squadron, Date: Feb 23
                                                                                           1942, Signature: dead
      létání podle přístrojů, chybí přirozený hori-  jevu nad ztrátou našeho
      zont a tím pádem prostorová orientace.)  kamaráda a mého pří-                        Havaroval v ústí Temže na mořskou
      Hello, Yellow two, are you O.K.? Ale žlutý   tele Františka. It is very              mělčinu.
     2 neodpovídá. Haló, červený 1, jeden letoun   nice, gentleman, you
      neodpovídá, spadl do moře, udám polohu,   came. I am very sorry,                     Příčina neznámá.
      záchranná loď už vyráží. Asi po deseti minu-  but he was dead, imme-
      tách nalézá pilot s volacím znakem červený   diately after the crash                 Čest budiž Tvojí památce,
      1 (kpt. František Fajtl) havarovaný letoun na   must have died…… poor                kamaráde rotmistře Františku
      mořské mělčině. Okamžitě to hlásí operační-  boy. (To je milé, pane,                 Bönischi.
      mu štábu. Dole zatím pokračuje záchranná   že jste přišel, je mi moc
      akce. K místu katastrofy se přiblížila loď.   líto, ale on už byl mrtvý,
      Několik desítek metrů od vraku ale loď zasta-  okamžitě po havárii
      vuje, voda je příliš mělká. Do chladných vln   musel zemřít …. nešťastný chlapec.)  československé stíhací perutě, která byla za-
      se vrhá kapitán lodi, částečně plaval, částeč-  Podle slov jeho spolubojovníka a přítele   ložena v květnu 1941. Peruť byla vyzbrojena
      ně šel až po krk v ledové vodě, během dvaceti   Františka Fajtla byl František Bönisch veselý   letouny Spitfire Mk.I. a svou bojovou činnost
      minut je u letounu. Tělo rotmistra Františka   člověk a skvělý pilot, byl příslušníkem 313.   zahájila 10. 6. 1941.
     Vzpomínky na Františka Pochylu mladšího



      (část 17.) Jiří Šajer (pokračování deníku)


      21. května 1920                      lodi. Do dvanácti hodin v noci byla naložena
      Zítra ráno vyjíždíme parníkem z Vladi-  všechna naše zavazadla. Pracovaly dva krany
      vostoku. Budeme se naloďovat.        bez přestání.

      22. května 1920                      23. května 1920
      Loď dosud není zde. Čekáme v boudách   Ráno se nalodil druhý a třetí prapor sedmé-
      u přístavu. Vtom přijíždí do přístavu veliká   ho pluku, sborná část, a tím bylo nalodění
      loď. Jistě naše. Napjatě očekáváme na břehu,   celého 24. transportu skončeno. Odpoledne
      až se loď přiblíží, abychom mohli přečíst   se s námi přišel rozloučit generál Čeček.
      nápis. Bohužel dalekohledem bylo možno   Udělil několik vyznamenání.
      přečíst  Sherman a ne náš Ixion. Čekáme dál.
      K poledni zakotvila loď na Jegršeltu. Je to náš
      Ixion. Časopis „Mořem a souší“ uvádí, že
      parník Ixion má nosnost 16000 tun, dva vel-
      ké kotle šet a půl metru dlouhé a šest metrů
      v průměru, jeden menší čtyři metry dlouhý
      a pět metrů R. Velké po osmi pecích malé
      čtyři pece. Dohromady 100 tun uhlí denně.
      Dva šrouby poháněné dvěma parními stroji










                                            Francouzský generál vyznamenal naši stan-
                                           dartu křížem croix du guerre. Ve dvě hodiny   a Dr. Strakou objížděl naši loď. Pomalu, po-
                                           třicet minut se loď hnula. Hudba úderného   malu jsme opouštěli přístav. Vpluli jsme do
                                           praporu na přídi a sedmého pluku na zádi   moře, do husté mlhy. Vpravo Ruský ostrov,
                                           zahrály „Kde domov můj“ a „Nad Tatrú sa   kdež jsme prožili poslední dny na ruské půdě.
      o 3000 koňských silách. Baržou a parníkem   blýská...“. Bratři na pobřeží se s námi roz-  Vladivostok nám brzy zmizel z očí a za chvíli
      ihned začali vozit naši baterii, sedmý pluk   loučili hřímavým zdar, načež jsme všichni   se nám ztratilo v mlze pobřeží po obou stra-
      a úderný prapor. Do večera byl první prapor   odpovídali. Loď se pomalounku otáčela.   nách. Poslední pohled na ruskou půdu.
      sedmého pluku, úderný prapor a my na   Mezitím parník Strělok s generálem Čečkem

                                                                                                        Historie  15
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20