Page 15 - Chytrý zpravodaj - Příbor 02 2022
P. 15
Za chvíli rozráží čtyři stroje zbytek mlhy Bönische, s anglickou
rozptýlené sluncem. Bude hezký den a mezi hodností Warrant offi-
piloty je dobrá nálada. Velitel doletěl se cer, visí nehybně přes Podplukovník in memoriam
svým rojem na určené místo, navázal spojení okraj kabiny. František BÖNISCH,
a skupina začíná plnit svůj úkol. Letec Bö- Dovolím si doslovnou Pilot ROYAL AIR FORCE
nisch pozoruje velký konvoj lodí jako posled- interpretaci Františka CZECHOSLOVAKIA
ní z roje. Ve sluchátkách dostává od velitele Fajtla: „Za tento krásný
příkaz k nízkému letu na cíle spodní sekce. čin, jsme mu přišli Vyznamenání: Československý
Za sklem kabiny se střídavě objevuje obloha poděkovat. Nezapome- válečný kříž, Polský válečný kříž
a moře. Nízké lety se střídají s vysokými. nu nikdy ušlechtilého
Najednou náraz a opět náraz a další… výrazu ve tváři tohoto Epilog
(Létání nad hladinou moře je i pro dnešní 56letého námořníka Palubní deník dne 23. února 1942:
piloty celkem složité, protože je to v podstatě a upřímné účasti v pro- Unit: 313.squadron, Date: Feb 23
1942, Signature: dead
létání podle přístrojů, chybí přirozený hori- jevu nad ztrátou našeho
zont a tím pádem prostorová orientace.) kamaráda a mého pří- Havaroval v ústí Temže na mořskou
Hello, Yellow two, are you O.K.? Ale žlutý tele Františka. It is very mělčinu.
2 neodpovídá. Haló, červený 1, jeden letoun nice, gentleman, you
neodpovídá, spadl do moře, udám polohu, came. I am very sorry, Příčina neznámá.
záchranná loď už vyráží. Asi po deseti minu- but he was dead, imme-
tách nalézá pilot s volacím znakem červený diately after the crash Čest budiž Tvojí památce,
1 (kpt. František Fajtl) havarovaný letoun na must have died…… poor kamaráde rotmistře Františku
mořské mělčině. Okamžitě to hlásí operační- boy. (To je milé, pane, Bönischi.
mu štábu. Dole zatím pokračuje záchranná že jste přišel, je mi moc
akce. K místu katastrofy se přiblížila loď. líto, ale on už byl mrtvý,
Několik desítek metrů od vraku ale loď zasta- okamžitě po havárii
vuje, voda je příliš mělká. Do chladných vln musel zemřít …. nešťastný chlapec.) československé stíhací perutě, která byla za-
se vrhá kapitán lodi, částečně plaval, částeč- Podle slov jeho spolubojovníka a přítele ložena v květnu 1941. Peruť byla vyzbrojena
ně šel až po krk v ledové vodě, během dvaceti Františka Fajtla byl František Bönisch veselý letouny Spitfire Mk.I. a svou bojovou činnost
minut je u letounu. Tělo rotmistra Františka člověk a skvělý pilot, byl příslušníkem 313. zahájila 10. 6. 1941.
Vzpomínky na Františka Pochylu mladšího
(část 17.) Jiří Šajer (pokračování deníku)
21. května 1920 lodi. Do dvanácti hodin v noci byla naložena
Zítra ráno vyjíždíme parníkem z Vladi- všechna naše zavazadla. Pracovaly dva krany
vostoku. Budeme se naloďovat. bez přestání.
22. května 1920 23. května 1920
Loď dosud není zde. Čekáme v boudách Ráno se nalodil druhý a třetí prapor sedmé-
u přístavu. Vtom přijíždí do přístavu veliká ho pluku, sborná část, a tím bylo nalodění
loď. Jistě naše. Napjatě očekáváme na břehu, celého 24. transportu skončeno. Odpoledne
až se loď přiblíží, abychom mohli přečíst se s námi přišel rozloučit generál Čeček.
nápis. Bohužel dalekohledem bylo možno Udělil několik vyznamenání.
přečíst Sherman a ne náš Ixion. Čekáme dál.
K poledni zakotvila loď na Jegršeltu. Je to náš
Ixion. Časopis „Mořem a souší“ uvádí, že
parník Ixion má nosnost 16000 tun, dva vel-
ké kotle šet a půl metru dlouhé a šest metrů
v průměru, jeden menší čtyři metry dlouhý
a pět metrů R. Velké po osmi pecích malé
čtyři pece. Dohromady 100 tun uhlí denně.
Dva šrouby poháněné dvěma parními stroji
Francouzský generál vyznamenal naši stan-
dartu křížem croix du guerre. Ve dvě hodiny a Dr. Strakou objížděl naši loď. Pomalu, po-
třicet minut se loď hnula. Hudba úderného malu jsme opouštěli přístav. Vpluli jsme do
praporu na přídi a sedmého pluku na zádi moře, do husté mlhy. Vpravo Ruský ostrov,
zahrály „Kde domov můj“ a „Nad Tatrú sa kdež jsme prožili poslední dny na ruské půdě.
o 3000 koňských silách. Baržou a parníkem blýská...“. Bratři na pobřeží se s námi roz- Vladivostok nám brzy zmizel z očí a za chvíli
ihned začali vozit naši baterii, sedmý pluk loučili hřímavým zdar, načež jsme všichni se nám ztratilo v mlze pobřeží po obou stra-
a úderný prapor. Do večera byl první prapor odpovídali. Loď se pomalounku otáčela. nách. Poslední pohled na ruskou půdu.
sedmého pluku, úderný prapor a my na Mezitím parník Strělok s generálem Čečkem
Historie 15