Page 15 - Chytrý Zpravodaj - Praha 7 říjen 2021
P. 15

14  Téma  Hobulet říjen 2021  Hobulet říjen 2021                                    Téma                             15




 AUTA A EMISE  Praze 7 se letos podařilo vyjednat s Českým   Zájem o kvalitu prostředí, v němž žijeme, je
 Emise z motorových vozidel patří   hydrometeorologickým ústavem (ČHMÚ)   prvním krokem na cestě ke zlepšení. V přípa-
 k hlavním znečišťovatelům ovzduší ve   umístění stanice měřící kvalitu ovzduší na Sed-  dě ovzduší to znamená mít dostatečně hustou
 městech. Nejde přitom jen o výfukové
 plyny (oxidy dusíku a oxid uhelnatý),   mičce. Instalována byla v ulici Argentinská ne-  síť měřících stanic a otevřená, všem přístupná
 ale především o pevné částice vzniklé   daleko budovy Obvodního ředitelství městské   data z nich, spolu s navázanými aplikacemi,
 otěrem pneumatik a brzdových destiček   policie Praha 7. Naměřená data jsou dostupná   které nás budou upozorňovat na špatný stav.
 (podle některých údajů tvoří až 70 %   na portále ČHMÚ. Je to další krok vedoucí ke   Pak můžeme sami hledat cesty, které vedou
 znečištění). Jeho zdrojem je také prach,   zmapování stavu kvality ovzduší. „Vzhledem   k čistšímu vzduchu - pro nás Pražany to zna-
 který doprava znovu rozvíří.  k tomu, že u nás v posledních letech oficiální   mená především zamyslet se, jak se pohybuje-
 Na emise škodlivin z výfuku má   měřicí stanice nebyla, chceme vědět, jak na   me po městě, a požadovat po svých volených
 zásadní vliv stáří motoru. Staré diesely
 bez katalyzátoru představují jeden   tom naše městská část je. Data přitom nebu-  zástupcích lepší podmínky pro ty způsoby,
 z nejhorších zdrojů znečištění vůbec,   deme čerpat pouze z jednoho místa. Instalace   které nepotřebují spalovací motor. Prospějeme
 zatímco některé současné modely   dalších čidel proběhla také v blízkosti škol   tak nejen svému zdraví, ale v důsledku i celé
 nevypouštějí škodliviny téměř žádné,   a dětských hřišť díky spolupráci s Českým   planetě. ○
 i když mají spalovací motor. Motorová   vysokým učením technickým. Vzduch v těchto
 doprava je však také zdrojem emisí CO .   místech často trpí zvýšeným ranním doprav-
 2
 Zde mají elektroauta a auta na stlačený   ním provozem, když rodiče vozí děti do školy
 zemní plyn (CNG) rozhodně lepší bilanci   autem. Až 70 % imisí se přitom dostane i do-
 než spalovací motory. Ani elektroauta,
 napájená v současnosti elektřinou   vnitř budov, kde je pak žáci a žákyně dýchají.
 z uhelných elektráren, však nelze   Praha 7 chce těmito kroky získat cenná data,
 považovat za bezemisní.  která umožní chránit zdraví dětí a výhledo-                  →
        vě lépe řešit dopravu v okolí škol. K tomu
 SROVNÁNÍ EMISÍ PM    potřebujeme data za delší časový horizont,
 10
 U KONKRÉTNÍCH ZDROJŮ  protože ta současná jsou zkreslená uzavřením                  JAK SE CHOVAT V DOBĚ SMOGOVÉ SITUACE
 chůze za kuřákem – 70 až 150 μg/m 3                                                 Na své zdraví je třeba myslet i předtím, než se objeví
 mají ta skandinávská. Vyplývá to z letošní-  průjezd cisterny s asfaltem – až 95 μg/m 3  škol v době pandemie,“ dodává radní Prahy 7   smogová situace. Posilovat obranyschopnost organismu
 ho žebříčku Evropské agentury pro životní   stavba – až 220 μg/m 3  pro oblast životního prostředí a péče o veřejný   správnou životosprávou (dostatečný přísun vitaminů,
 prostředí, sestaveného na základě průměrných   průjezd staršího auta s dieselovým   prostor Jiří Knitl.  minimum stresu, pravidelná přiměřená fyzická zátěž,
 koncentrací jemných prachových částic ve 323   motorem – 300 μg/m 3  Jednou z věcí, které máme všichni na Zemi   otužování, vyhýbání se kouření, alkoholu a drogám…).
 evropských městech v minulých dvou kalen-  společné, je právo na čistý vzduch. Ne každé-  Pokud nastane smogová situace, následujícími radami
 dářních letech. Obecně se dá říci, že nejčistší   mu se bohužel dostává, přitom všichni víme,   by se měly řídit především citlivé skupiny obyvatel –
 vzduch dýchají obyvatelé severských měst, ale   že zhoršená kvalita ovzduší má významné   děti, těhotné ženy, starší lidé, osoby s chronickým
                                                                                     onemocněním dýchacího a oběhového ústrojí a lidé
 také některých jihoevropských či západoev-  dopady na lidské zdraví, životní prostředí a kli-  jinak oslabení (např. kombinace stres, kouření, špatná
 ropských. Východní část Evropské unie je na   ma. Tisíce lidí umírají v důsledku znečištěného   životospráva, oslabená imunita, rekonvalescence apod.).
 tom hůře, na konci žebříčku je mnoho měst   Pro velká města je pak hlavním zdrojem emisí   ovzduší a náklady na zdravotní péči šplhají do
 polských, ale také severoitalských. Všechna   doprava. V Praze je to zcela převažující zdroj   astronomických hodnot. Už jako děti se nau-  V době smogové situace se doporučuje:
 sledovaná česká města se umístila ve druhé   polétavého prachu (88 % pro rok 2018) a oxidů   číme, že kyslík je základní životní potřebou.   – omezit dobu pobytu venku
 polovině žebříčku, například Praha je na 203.   dusíku (72 %). Emise z dopravy v Praze je   Můžeme přežít týdny bez jídla, několik dní bez   – venku nesportovat a vyhnout se větší fyzické zátěži
 příčce. Nejlépe z hodnocení vyšly Plzeň (162.   možné si zobrazit v Atlasu životního prostředí   vody, ale bez vzduchu jen několik minut. Jsme   – zvážit, ve kterou denní dobu jít ven (nejhorší rozptylové
                                                                                     podmínky jsou ráno a večer)
 příčka), Ústí nad Labem (167.) a Kladno (184.),   v mapových podkladech Institutu plánování   tvorové aerobní. To znamená, že k životu po-  – větrat krátce a intenzivně (3–4 minuty)
 nejhůře pak Ostrava (279.) a Karviná (296.).  a rozvoje hl. města Prahy. Na území Sedmičky   třebujeme vzduch, a k dobrému zdraví dokon-  – odložit práce ve vnitřních prostorech, které zvyšují
 Pro Českou republiku obecně platí, že   dosahovaly nejvyšších naměřených hodnot   ce čistý, čerstvý vzduch. V mnoha regionech,   potřebu větrání (jako např. práce s barvami, laky,
 největším znečišťovatelem ovzduší jsou lokální   znečištění (2019) dopravně nejfrekventovanější   a Praha není výjimkou, se díky omezení dopra-  rozpouštědly, ale i kouření)
 topeniště – kamna a krby, kde se topí uhlím   PŘENASTAVENÍ ENERGETIKY  místa – Hlávkův most, Bubenské nábřeží, Ar-  vy a zbrzdění průmyslové výroby v důsledku   – v případě dlouhodobě špatných rozptylových
 nebo dřevem. Spalování uhlí ve starých kotlích   Špatná kvalita ovzduší je stále jedním z hlavních   gentinská a most Barikádníků. Jedním z nejvíce   pandemie ukázalo, že cesta k čistšímu vzduchu   ZMĚNA KLIMATU  podmínek sledovat aktuální informace o stavu
 produkuje nejen velké množství prachu a sazí   zdravotních rizik a má i zásadní ekonomické dopady, jež   znečištěných míst v Praze je dlouhodobě také   existuje, ale je vykoupena nabalujícím se dlu-  Skleníkový efekt, také zvaný skleníkový jev, je proces,   znečištění ovzduší
                                              kterým záření atmosféry planety ohřívá povrch planety
                                                                                     – pokud se objeví obtíže či zhoršení příznaků
 (asi 57 % polétavého prachu PM – údaje pro   můžeme vyčíslit jako náklady na zdravotní péči. Většina   navazující úsek V Holešovičkách. Pro zajíma-  hem v už tak dost prázdné státní kase. Mnohé   na teplotu vyšší, než by měla bez atmosféry.  chronického onemocnění, včas zahájit léčbu
 10
 rok 2018), ale také karcinogenních látek. Velký-  řešení, která situaci skutečně mohou zlepšit, leží na   vost, podle materiálů The European Respirato-  studie nyní dokazují, že znečištění nejcitelněji   Pokud atmosféra planety obsahuje zářivě aktivní plyny
 mi znečišťovateli jsou také uhelné elektrárny   úrovni státní správy a týká se celkového přenastavení   ry Society se dá život v blízkosti frekventované   pokleslo ve velkých městech a průmyslových   (tj. skleníkové plyny), budou vyzařovat energii ve všech   Co dělat, abychom nepřispívali ke zhoršování situace:
 a teplárny – od letošního roku pro ně platí   energetiky, jež nás koneckonců kvůli omezenosti   ulice přirovnat k bydlení s kuřákem, který   oblastech a že na poklesu se nejvíce podílelo   směrech. Část tohoto záření míří směrem k povrchu   – dát přednost veřejné nebo pěší dopravě před autem
 mnohem přísnější emisní limity, které však   přírodních zdrojů stejně jednou čeká. Konec spalování   zvládne 10 cigaret denně.  snížení emisí ze silniční a letecké dopravy. Teď   a zvyšuje jeho teplotu. Intenzita záření – tedy síla   – nepřetápět obytné místnosti (pokusit se snížit teplotu
 uhlí v domácnostech i elektrárnách bude mít zásadní
 elektrárny obcházejí žádáním o výjimky, jež   dopad nejen na emise CO2, ale také na čistotu vzduchu.   se ale svět zase postupně vrací do vyjetých   skleníkového efektu – závisí na teplotě atmosféry a na   vytápění alespoň o 1–2 °C)
                                              množství skleníkových plynů, které atmosféra obsahuje.
                                                                                     – nepoužívat krbová topeniště, nespalovat nic venku
 povolené množství vypouštěných škodlivin   Stát by tak měl lépe dohlížet na důsledné dodržování   Měření na Sedmičce  asfaltových kolejí.  Přirozený skleníkový efekt Země je rozhodující pro   na otevřeném ohni
 (například rtuti) překračují i několikanásobně.   emisních limitů u elektráren a tepláren a neudělovat   Praha 7 podnikla minulý rok ve spolupráci   zachování života. Lidská činnost, především spalování   – nikdy nespalovat v kamnech nebo kotlích odpady
 Mírnější limity už platí u 11 z celkem 18 elektrá-  výjimky ohledně povoleného množství vypouštěných   s Přírodovědnou fakultou Univerzity Karlovy   fosilních paliv a kácení lesů, však skleníkový efekt   (zvl. plasty, gumy, umělé tkaniny, lakované dřevo nebo
 ren, někde dosud běží odvolací řízení.  škodlivin.  měření, které mělo za cíl identifikovat místa,   zesilují a způsobují změnu klimatu – globální oteplování.  mazací oleje)
 kde dochází k největšímu znečisťování vzdu-
 EMISE, NEBO IMISE?
 Emise jsou látky, které uniknou do vzduchu z nějakého   chu. Hodnoty PM  byly měřeny během 10 dnů
 10
 zdroje – jako kouř z komína nebo zplodiny z výfuku.   na celkem 174 obchůzkách. Potvrdila se obecná
 O emisích mluvíme i při spalování, které uvolňuje CO2.   tvrzení – v zimě byly naměřené koncentrace
 Emise v ovzduší reagují s dalšími prvky a chovají se   v průměru čtyřikrát vyšší než na jaře, o víken-
 různě vlivem počasí a rozptylových podmínek. Imise   du pak nižší než ve všední dny.
 jsou pak výsledné látky, které dýcháme. Čidla měří,   Dvacetičtyřhodinovým limitem pro
 jestli nebyly překročeny imisní limity – koncentrace   koncentraci PM  je 50 mikrogramů na metr
 určitých látek v ovzduší.  10 3
 V Praze v roce 2018 byly imisní limity překročeny   krychlový (μg/m ). Pozitivní je, že v našich
 na 97 % území města. Mohla za to především   ulicích výzkumníci nenašli jediné místo, kde
 koncentrace přízemního ozonu, který na rozdíl od   by dlouhodobě docházelo k překračování této
 toho stratosférického lidem škodí. V roce 2020 se   koncentrace. Všechny nadlimitní hodnoty byly
 kvalita pražského ovzduší podstatně zlepšila. Za tyto   naměřeny v souvislosti s konkrétním jevem – ať
 mimořádné výsledky může nejen nouzový stav a celkové   už to byla kamna u občerstvení u skateparku
 zklidnění, ale také příznivé meteorologické podmínky:   na Štvanici, průjezd staré cisterny nebo třeba
 mírná zima, kdy se méně topilo, zároveň chladnější léto
 s dostatkem srážek. Roční období a aktuální počasí má   probíhající výstavba. Ke snižování množství
 totiž na koncentrace škodlivin zásadní vliv, například   prachu v ovzduší přispívají parky, kterých zde
 horka koncentraci přízemního ozonu zvyšují.  máme naštěstí dostatek.
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20