Page 29 - Chytrý zpravodaj - Praha 7 05/2022
P. 29

28  V druhé polovině, a zejména na konci 19. století se Štvanice stala    Hobulet květen 2022  Archiv                29
 pro Pražany centrem lidové zábavy. Fungovaly zde tři restaurace
 s prostornými zahradami, lákajícími k návštěvám především
 v letních měsících. Na straně ke Karlínu byla provozována oblíbená
                                                                                       Na počátku nového století se v souvislosti
 plovárna. Ani poněkud izolovanému ostrovu se ale nevyhnul    navrhl městský inženýr Rudolf Kaplan, většinu   se Štvanicí mluvilo ještě o jednom význam-
                                              tesařských prací provedla holešovická firma
 prudký rozvoj města odehrávající se na obou březích Vltavy.  Antonína Kubeše. Nový most byl slavnostně   ném projektu či spíše instituci, která zde
                                              předán do užívání Pražanům v sobotu 15. pro-  měla nalézt svůj domov. Už v únoru roku
                                              since 1900. Celkové náklady činily půl milionu   1899 vzniklo Družstvo zoologické velezahra-
 Text – Stanislav J. Václavovic pracuje v Odboru kultury a sportu. Zajímá se o sběratelství a českou historii  tehdejších korun, na mostném se v prvních   dy v Praze, které si kladlo za cíl po vzoru
 Foto – archiv autora                         letech vybralo až 130 000 korun ročně. Život-  evropských metropolí zřízení zoologické
                                              nost mostu se odhadovala až na padesát let.  zahrady v Praze. Kromě potřebných financí
                                                                                     se nejprve řešilo místo, kde by zoopark mohl
                                              Politika i sport                       být umístěn. V první fázi se uvažovalo o třech
                                              Na počátku 20. století popularita Štvanice   lokalitách – zahradě Kinských, centrální části
         2
                                              jako místa pro trávení volných chvil narůstala.   Stromovky a Klamovce nebo od města tehdy
                                              Ostrov lákal k pořádání akcí i nejrůznější orga-  vzdálenější oboře Hvězda. Žádné z těchto míst
                                              nizace, spolky nebo politické strany. Například   ale nepatřilo městu, takže by bylo poměrně
                                              poslední březnový den roku 1901 pořádali   komplikované a hlavně drahé je pro účely
                                                                                     zahrady získat. Pražský primátor dr. Groš po
                                              v jedné z ostrovních restaurací schůzi sociální
 Kapitoly z dějin                             demokraté, kteří zde diskutovali o otázkách   nástupu do funkce v roce 1906 podporoval
                                              spojených s jejich požadavkem na zavedení
                                                                                     myšlenku umístit zoo na ostrov Štvanice.
                                                                                     Už v červnu téhož roku inicioval schůzku
                                              všeobecného volebního práva. Po skončení
 ostrova Štvanice IV.                         schůze se její účastníci vydali v průvodu praž-  odborníků na toto téma. Jak už to ale (nejen)
                                                                                     v Čechách bývá, rozproudila se kolem budou-
                                              skými ulicemi. V duchu tehdejších zákonů bylo
                                              pak několik účastníků průvodu odsouzeno
                                              k několikadenním trestům vězení za „přečin   cího místa zahrady prudká polemika. Do čela
                                                                                     odpůrců se postavil cestovatel Vilém Němec,
                                              shluknutí“.                            který se obával například vlivu vlhkosti na bu-
                                                 V prvních letech 20. století se (nejen) na os-  doucí obyvatele zahrady nebo poukazoval na
        1 Na ostrově sídlila celá řada firem. Bylo možné
 svědčí i zpráva z týdeníku Zlatá Praha: „Když   „přizve“ i další subjekty – zejména Karlín nebo   trově objevil nový fenomén – sport. V roce 1901   nepříliš vhodný, nadmíru fádní terénní profil
 1  dne 3. září úřední zřízenci ráno i opět odpo-  majitele Štvanice.  si zde pořídit například i motocykl (1904)   si zde od pražské obce pronajal pozemky I. čes-  ostrova. Jeho argumenty se snažila vyvrátit
        2 I na počátku 20. století se na ostrově pořádala
 ledne obyvatele k vyklizení ostrova vyzývali,   V souvislosti s novým mostem, ale i budou-  bizarní „představení“ ze života afrických kmenů.   ký lawn-tennis club, aby sem přenesl své kurty,   redakce časopisu Zoologická zahrada, podle
 potkávali se jen s posměchem mužů i žen. Dne   cím rozvojem města se začalo otevřeně mluvit   Reklama z května 1901    které měl do té doby na cyklistickém závodišti   níž bylo třeba využít podpory hlavního města
 4. září stoupala voda tak rychle, že obyvatelé   o získání Štvanice opět do majetku Prahy. I tisk   3 Ze slavnostního otevření provizorního mostu    v Bubnech (zhruba v místech dnešního kostela   a jím věnovaného pozemku. Nakonec se
 přízemních domků už nemohli se dostati do   se vyjadřoval pro vykoupení ostrova ze soukro-  v prosinci 1900  sv. Antonína). Na přelomu let 1901 a 1902 zde   myšlenka na zřízení zahrady dočkala realizace
 prvních pater domů, pro takový případ jim   mých rukou. V září 1895 k tomu Národní listy   4 Tenisový turnaj na štvanických kurtech v červnu 1912   vznikl oplocený areál se čtyřmi kurty a klubový   až o dvě dekády později a zcela jinde – na roz-
        5 Časopis Zoologická zahrada zveřejnil v roce
 v roce 1886 vykázaných. Již dopoledne téhož   poznamenaly: „Za Štvanicí na druhém břehu   1909 poněkud silné prohlášení. I přesto zahrada   domek s oddělenými pánskými a dámskými   sáhlých pozemcích v Troji, které k tomu účelu
 dne o 9. hodině ozývaly se z ostrova z půd   vltavském rozkládá se především jako z vody    na Štvanici nikdy nevznikla   šatnami.  daroval tamější velkostatkář Alois Svoboda. ○
 přízemkových domků křiky o pomoc a výstře-  rostoucí sedmý okres s důležitými obecními
 ly, načež byl z viaduktu státní dráhy spuštěn   podniky, jakými jsou plynárna a jatky, a spojiti
 záchranný žebřík a hasičský sbor Karlínský   tuto část města s ostatní Prahou jest dnes již
 zachránil z ohrožených domků pomocí lodí 93   nezbytností, vždyť je to pravá ostuda, že komu-
 osob dospělých a dítek.“  nikace děje se primitivním převozem, pokud
 Katastrofa samozřejmě ostrov velice po-  jde o pěší, kdežto povozy nuceny jsou činiti
 škodila, úřední inspekce zjistila, že zde trvale   obrovskou zajížďku přes most Františka
 bydlelo 32 rodin, celkem 198 osob. V říjnu   Josefa I. (na místě dnešního Štefánikova
 téhož roku schválila městská rada v Karlíně   mostu – pozn. aut.).“
 zákaz užívání přízemních budov k bydlení,   Sbor obecních starších neboli městské
 nejen domků, ale i řemeslnických dílen. Také   zastupitelstvo měl 12. září 1895 projednat na-
 restaurace měly nařízeno mít v přízemních   bídku na odkoupení ostrova za částku přesa-
 prostorách jen nejnutnější vybavení. Dohled   hující 1 milion zlatých. Bod byl nakonec stažen
 S rozvojem veřejné správy se začalo více dbát   nad dodržováním těchto opatření byl uložen   z programu a pražská obec koupila ostrov od
 na bezpečnost Pražanů. Vzhledem k historic-  majiteli ostrova.  rodiny Židlických až o tři roky později. Celková
 kým zkušenostem s velkou vodou se na přetřes   částka byla dohodnuta na 800 tisíc zlatých.
 dostaly i životní podmínky a ochrana obyva-  Dřevěný, nebo železný?  I když se tedy magistrátu podařilo dosáhnout   3
 tel Štvanice před velkou vodou. V roce 1886   Zvýšený zájem obou sousedních obcí, tedy   určité slevy oproti původnímu návrhu, napjatý
 provedli zástupci karlínské obce komisionální   tehdy ještě samostatného Karlína i královské-  rozpočet hlavního města neumožnil vyplatit
 řízení, které se týkalo právě těchto záležitostí.   ho hlavního města Prahy, o ostrov začal být   kupní cenu naráz, a částka tak byla umořena
 Komise zjistila, že ostrov je jen čtyři metry nad   patrný na počátku devadesátých let 19. století.   pomocí každoročních splátek.  5
 běžnou hladinou Vltavy a velká voda podob-  V souvislosti s budováním Ústředních jatek   V téže době se opět do popředí dostala
 ná té v roce 1845 by jej zalila na více než dva   (dokončeny v roce 1895) vyvstala otázka mostu   otázka vystavění mostu přes ostrov. Ve vedení
 metry. Bylo proto nařízeno, že při hrozbě příští   přes Vltavu, který měl zajišťovat dopravu do-  Prahy se střetly dva návrhy. Stáli proti sobě
 povodně měla být promptně vyklizena přízemí   bytka a především zpracovaného masa z obří   zastánci relativně levného, provizorního dřevě-
 všech budov a zdejší mobiliář (kuželník a střel-  jateční porážky. Už v červenci 1892 projedná-  ného mostu a příznivci standardního železné-
 nice) pevně přivázán ke stromům. Zároveň   vala pražská městská rada záměr vybudovat   ho mostu jako definitivního řešení. Nakonec
 žádné štvanické ohrady nebo ploty nesměly   nový most. V plánu bylo postavit 568 metrů   byla vybrána méně nákladná cesta prozatímní-
 být „plné“, ale pouze otevřené, aby skrz ně   dlouhé železné přemostění na dvanácti zdě-  ho mostu, nespornou výhodou tohoto řešení
 mohla protékat voda. Na ostrově měl být také   ných pilířích. Tehdy zamýšlené umístění mostu   byla i rychlost. Se stavbou se začalo na jaře
 k dispozici dostatečný počet lodí a pramic pro   prakticky kopírovalo dnešní Hlávkův most   1900, most měl tři samostatné části propojené
 případ nutné evakuace. U Negrelliho viaduktu   a počítalo i se „sjezdem“ na Štvanici. V první   náspy. Celková délka dřevěných konstrukcí
 měl být postaven žebřík, aby v případě ohrože-  řadě bylo třeba vyřešit financování stavby.   činila 421 metrů, šířka potom 8 metrů (jízdní
 ní mohl být most využit k opuštění ostrova. Že   Stavební náklady bez nutných přípravných   dráha 5,5 metru a po obou stranách chodníky
 všechna tato opatření zůstala pouze na papíře,   prací byly vyčísleny na astronomických jeden   o šířce 1,25 metru). Niveleta mostu byla polože-
 se ukázalo na počátku září 1890, kdy Prahu po-  a půl milionu zlatých. Otázka zněla, zda Praha   na nad úrovní velké vody z roku 1890, most byl
 stihla další z četných povodní. O tom, že zdejší   postaví most ve své režii a následujících deva-  konstruován na zatížení odpovídající i tramva-
 obyvatelé brali celou situaci na lehkou váhu,   desát let bude vybírat mostné, či zda k investici   jovému provozu, s nímž se zde počítalo. Stavbu   4
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34