Page 17 - Praha3_09_zari
P. 17
Nesete si ten pocit vzdoru i do dnešní doby?
Dneska je to samozřejmě jinak, protože máme Dialog
svobodu. Člověk je už svobodný, může si říkat, co
chce, může jít, kam chce. Dnes není až tak potřeba
proti něčemu bojovat. Ale ta stupidita je pořád, ta
je nekonečná.
Myslíte, že umění má vyjadřovat nějakou rebelii?
Já myslím, že umění má vyjadřovat krásu. To je to,
co člověk potřebuje. Mě vždycky výstava dělá lep-
ším. Když odcházím z výstavy, cítím se líp a chci
řešit jen pozitivní věci. A to platí i o výstavách za-
měřených na určitou negaci něčeho. Vždycky to ve
mně vzbudí nadšení a vizi světa v lepších kontu-
rách. Umění vlastně doplňuje to, čeho praktický
nucen dělat i věci, které přesahují základní formu David Vávra
život není schopen. Člověk je kromě jídla a spánku
bytí. Když jdu na výstavu Toyen, tak si tuhle potře-
bu vlastně naplním na té výstavě. Toyen mi ukáže Narodil se 9. března 1957, pochází z Prahy-
nějaké proudy, odkryje skryté věci a já pak můžu jít -Braníku. Absolvoval Stavební fakultu ČVUT
dál a nemusím to řešit. Už to za mě vyřešila Toyen. a Akademii výtvarných umění v Praze. Jako
architekt působí především v Praze a oko-
Kvůli pandemii prošla vloni kultura určitou lí — je autorem rekonstrukce divadla Dobeška,
zkouškou. Projeví se rozdíl mezi předcovidovým Švandova divadla, ve spolupráci s Františkem
a pocovidovým uměním? Skálou navrhl interiér paláce Akropolis.
Já myslím, že se to projeví míň než třeba kultura Společně s Milanem Šteindlerem založil alter-
předválečná a poválečná. Není to zase pro lidstvo nativní divadlo Sklep, které letos slaví 50 let
taková změna. Větší změnu dnes cítím z neúměr- své existence. Jako herec se proslavil satiric-
ného zveličování některých témat, která byla zcela kým pořadem Česká soda, svůj básnický ta-
po právu zanedbávaná. Ale možná, že každá doba lent, herectví a architekturu propojil v televiz-
je trochu přehnaná právě proto, aby se pak zase ních seriálech Šumná města a Šumné stopy.
vrátila do normálu.
Na čem teď pracujete?
Mám před sebou pár hezkých historických výzev.
V Jaroměři projektujeme rekonstrukci Gočárova náměstí byly palmy. Je tam teď skvěle uděla-
obchodního domu Wenke, je to jedna z prvních ná úroveň nejspodnějšího parteru, kde jsou keře
staveb s funkcionalistickým chápáním fasády. a květiny, a nad tím horní úroveň tvořená koruna-
A zároveň pracuji na takovém úkolu, který jsem mi stromů. A právě mezi tím chybí něco, co láká
nikdy v životě nedělal, a to je revitalizace náměstí k doplnění. Tak jsem tam přidal takové optické
v Podolí. spočinutí, čtyři nebo pět palem. A padesát ba-
revných židlí, u kterých jsem si myslel, že je do
Co na tom náměstí chystáte? druhého dne někdo ukradne. Ale zůstaly tam ještě
Právě že nic moc. Obojí chci udělat tím způsobem, dlouho, dokud je nesmyl déšť nebo se nerozpad-
že vezmu to, co tam historie udělala dobře — což ly. Jednou jsem přišel na to náměstí a židle byly
je většina — a pak jen jemně, spíš jakoby štěteč- složené do nekonečné osmičky. To je bezvadné.
kem, nikoliv krumpáčem a motykou, doplním to, Hodíte jakoby lidem kostku a oni to už dotvoří.
o čem mám pocit, že chybí nebo na co se zapo- Na Kostnickém náměstí mě fascinuje, že je tam
mnělo. Třeba když je tam škola, mělo by tam být možnost tohle rozehrát. Jindy jdu večer kolem
i místo, kde se děti mohou potkávat. To tady chybí, a tančí se tam tango! Tanečníci si prostě našli svůj
protože před jednou školou parkují auta a druhá je prostor.
zarostlá křovím a navíc je tam zábradlí. Chtěl bych
tam udělat nějaký volnější prostor, vytvořit třeba Zatančil jste si s nimi?
dřevěné schodiště. Aby na tom náměstí lidé na- Ne, já jsem spíš takový spontánní náhodný taneč-
cházeli klid. ník, já bohužel tančit moc neumím. Ale to náměs-
tí jsem si letos přejel na běžkách. To byl skvělý
To mi připomíná Kostnické náměstí. Co na zážitek. Jak byl v Praze sníh, tak jsem přeběhl na
něj říkáte? lyžích nejen Karlův most, ale i Kostničák kolem
Kostnické náměstí mě nadchlo! Ta revitalizace je bufetu.
úžasná, protože je tam volný vnitřní prostor, což je
princip moderních krajinářských návrhů. Dřív se Kromě toho jste také cyklista. Jak se vám
architekti snažili dodefinovat prostor do poslední- v Praze jezdí na kole?
ho detailu. Tím vznikaly zajímavé formální zahrady, Musím říct, že čím dál tím líp. Klaním se součas-
kde na volnost a kreativitu moc nezbývalo. Jsou to nému vedení Prahy za zavádění cyklostezek. Jsme
třeba parky u zámků: člověk tam vnímá krásu fran- sice hodně pozadu třeba oproti Berlínu nebo Paříži,
couzské zahrady se záhony, ale ten návrh nepama- ale za poslední dva roky se situace hodně zlepšila.
tuje na to, že život je pestrý a nemůže být svázaný. Téměř všechno značení nových ulic už je s pásem
Na Kostnickém náměstí je příležitost, aby aktivita pro cyklisty. A tak to má být, aby se motoristé nau-
přišla sama. čili, že mají cyklisty respektovat.
V rámci loňského Landscape festivalu jste tam Je něco, na co se teď obzvlášť těšíte?
instaloval barevné židle a palmy… Já se těším na každý den. Každý den, kdy žijete, je
— 17
Našel jsem totiž fotku z roku 1914, kdy na tom skvělý.