Page 16 - Praha3_09_zari
P. 16

Dialog        dolů z kopce nebo sledují vrstevnice nebo protínají   Z čeho máte jako architekt největší radost?
                                                               Ze služby určitých prostorů, u kterých jsem ne-
                   strukturu, ty už nikdo nepředělá. To je jako pevná
                   síť, ve které se mrskají ryby.
                                                               očekával, že budou tak fungovat. Měl jsem třeba
                                                               radost, když v knihovně v Hradci Králové někdo
                   Když jste v roce 2010 natočil dokument Popatři,   řekl, že na terase chce mít svatbu. To mě okouzlilo.
                   co skrývá Praha 3, někteří diváci s překvapením   A od té doby se tam svatby konají dál, i když pů-
                   objevili krásu budov, které se jim dříve nelíbily.   vodně vůbec nebyla ambice, aby se tam odehráva-
                   Není vám někdy líto, že laická veřejnost    lo něco tak důležitého. Taková věc mě potěší. Ale
                   nedokáže architekturu docenit?              ne že bych přitom skákal radostí jako na fotbale.
                   S tím architekti počítají, že se to nebude líbit. Já   Architektura není zas tak emocionální.
                   osobně počítám i s agresivitou. Ale na druhou
                   stranu vnímám také vděk. Je řada lidí, kteří archi-  Jaké je být architektem, jehož díla tu zůstanou
                   tekturu prožívají, dokáží rozeznat a ocenit vřelé   mnoho let, a zároveň hercem, který vytváří
                   prostředí, protože se tam cítí dobře. Tak je tomu   okamžiky tady a teď?
                   například právě v budově bývalého Všeobecného   To je právě zajímavé. Na jevišti si člověk vyříká
                   penzijního ústavu, kde je dnes dům Radost. Tam   svoje problémy. Zvlášť my, kdo nehrajeme hry, kde
                   se člověk prostě cítí dobře. Je tam silný odkaz pro-  bychom interpretovali myšlenky někoho jiného, ale
                   vedený ve vynikajících materiálech, které přežily   každý v našem představení říká myšlenky svoje. To,
                   bolševickou devastaci a nic se jim nestalo. Máte   co mě trápí, můžu večer říct na pódiu a tím ta tíha
                   tam nádhernou kavárnu, kde jsou členěné kóje.   pomine. Je to rozkoš, lidé zatleskají nebo se urazí
                   Nahoře je teď posed, což je taková schválnost, kte-  a problém se do druhého dne rozplyne. Naproti
                   rá tam asi nejmíň patří a někomu se může nelíbit,   tomu architektura i se svými chybami trvá. A člo-
                   ale to je jen dočasná stavba. Fanoušek funkciona-  věka dál těší to její stárnutí.
                   lismu nemusí láteřit, že je tam něco mysliveckého,
                   protože tohle se jednou odstraní. Teď posed jen   Divadlo Sklep letos slaví 50 let své existence.
                   oživuje celou stavbu, přitahuje lidi a dává kavár-  Jak na ty roky vzpomínáte?
                   ně nový impuls. Já doufám, že tato stavba tehdy   Bylo to úchvatné. Poskytlo nám to skvělé přátel-
                   třicetiletých architektů Havlíčka a Honzíka bude žít   ské vazby. Bolševik nám dával sevřené mantinely
                   ve své velkorysé formě dalších sto let.     a my jsme v rámci těch mantinelů všechno otáčeli
                                                               naruby. Nebylo to disidentské divadlo, ale diváci za-
                                                               žívali pocit svobody, že kašleme na omezení, která
        Každý v našem                                          jsou nám vnucována. Tohle jsem si ale uvědomil
                                                               až zpětně, možná po třiceti letech. Původně to pro
        představení říká svoje                                 nás byla jen spontánní akce, na prvním místě jsme
                                                               chtěli pobavit sami sebe.
        myšlenky                                               Co dalo divadlu Sklep jeho tvář?

                                                               Je mnoho lidí, kteří nám ukazovali jakousi cestu
                                                               svobody. Do určité míry jsme přenášeli to, co řekli
                                                               písničkáři, Cimrmani, Vodňanský se Skoumalem.
                   Jak se pozná dobrá architektura?            Sklep je těsto uhnětené z více podnětů té odpor-
                   To určí čas. Některá architektura žije krátce. Je po-  né normalizace, kde jsme paradoxně zažívali naše
                   pulární, vyhrává ceny… ale může být třeba špatně   nejšťastnější roky. My jsme tu dobu nasávali jak
                   provedená a za deset let oprýská nebo přestane   houby, převařili jsme ji ve vzájemném přátelství
                   fungovat. Architektura musí sloužit potřebám lidí.   a někdy i rozporu a vytryskla z nás v nezařaditelné
                   Čas někdy ukáže, že to byla blbost. Že to byla for-  formě. Ale bez každodenního přátelství, bez vyva-
                   ma, které jsme propadli, ale která nefunguje.  ření v kotlíku reálné stupy a bez určitého pocitu
                                                               vzdoru by to nešlo.
































     — 16  — 16
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21