Page 9 - Chytrý zpravodaj - Praha 3 - 02 2022
P. 9

Fokus
       Anketa: V čem spatřujete hlavní přínos i možné

       riziko zástavby areálu nákladového nádraží?


       Pavel Dobeš (TOP 09 a STAN), místostarosta               vybavenost nebo podíl zelených ploch. Příkladů, jak by
           Rozvoj území umožní jeho průchodnost od Jana Želivského   se na Praze 3 stavět nemělo, je v okolí NNŽ hned několik.
           a Olšanské až na Jarov a do Malešického parku, který je   Podobné chyby se již nesmí opakovat.
           dnes odtržen od Prahy 3. Pomůže řešit dlouhodobý ne-
           dostatek bytů v Praze, který vede ke zvyšujícím se cenám   Matěj Michalk Žaloudek (Zelní a nezávislí), koaliční zastupitel
           nemovitostí. Riziko, které je třeba řešit, je dbát důsledně   Hlavním přínosem je, že tu vznikne nový kus města, nové
           na koordinaci staveb, zajistit potřeby veřejné vybavenos-  kulturní a společenské centrum v památkově chráněné
           ti a dopravní obslužnosti, kterou chceme řešit výstavbou   budově, nové školy a školky, nová linka tramvaje, parky
           nové tramvajové trati a silniční komunikace. Zároveň je ne-  a stromy v ulicích, zelené střechy, obchody, skutečně bez-
           zbytné, aby byty byly doplněny rovněž o obchody a místa   pečné cyklostezky, nové spojnice pro pěší namísto dnes
           pro pracovní příležitosti, kulturu a sport, aby byl naplněn   těžko prostupného areálu. Hlavní rizika zůstávají: čtvrť bez
           cíl „města krátkých vzdáleností“.                    dostupného bydlení, vedení města bez odvahy zkrotit zátěž
                                                                Žižkova auty, promarněná příležitost domluvit větší podíl
       Jiří Svrček (Piráti), koaliční zastupitel                developerů na veřejné vybavenosti. A stovky lidí s oprávně-
           Výstavba na NNŽ je zajisté jedna z největších stavebních   nou pachutí z celého procesu, že se na jejich potřeby měs-
           proměn Žižkova a musíme zajistit, že pro město bude pří-  to pořádně nezeptalo.
           nosem. Jako hlavní plus vidím možnost vytvoření uce-
           leného kusu města s tradiční blokovou zástavbou, která
           bude navazovat na původní budovu NNŽ. Nová zástavba
           s sebou ale nese rizika, která nesmí být podceněna, a to
           už při vzniku změny územního plánu a podkladové studie.
           Jedná se především o dopravu, dostatečnou občanskou











                  K vytvoření předvídatelného prostředí pro doho-  archivem, Českými drahami a společností Sekyra
                  du mezi městem a investory přispějí jednotná   Group. Prostor by měl poskytnout zázemí nejen
                  pravidla, která v lednu schválilo vedení Prahy. „Po   obchodům a kancelářím, ale také vzdělávacím
                  dva roky trvajících tvrdých jednáních jsme vybo-  a kulturním institucím, například unikátnímu mu-
                  jovali naši novou metodiku — pravidla pro develo-  zeu architektury. Pro Prahu 3 je podstatné, aby
                  pery, která na lokalitu Žižkova důsledně aplikuje-  nově vznikající prostranství bylo veřejně přístup-
                  me. Díky tomu tam pro stávající a nové obyvatele   né a aby byl zachován vyvážený poměr komerč-
                  přibude několik nových parků, pět mateřských   ních a nekomerčních podniků. „Jedna z nejčastěji
                  škol, dvě základní školy i další služby a vybave-  se opakujících obav je, aby z toho domu nakonec
                  nost. To vše v celkové hodnotě 1,5 miliardy ko-  nebylo jen nějaké luxusní centrum pro novou lu-
                  run,“ vysvětluje náměstek primátora pro oblast   xusní čtvrť, ale aby tam bylo i něco pro ‚normál-
                  územního rozvoje Petr Hlaváček.             ní‘ Žižkováky. Proto je důležité, aby podstatná
                                                              část budovy patřila městu,“ připomněl na setkání
       V otázce dopravy                                       Matěj Michalk Žaloudek. Veřejné vybavenos-
                                                              ti nové čtvrti se bude věnovat i poslední debata
                                                              v CAMPu, která se uskuteční ve středu 2. února.
       je nejdůležitějším

       předpokladem etapizace




                  Debata o rozvoji lokality pokračuje i v Centru ar-
                  chitektury a městského plánování (CAMP), kde
                  v lednu proběhla veřejná diskuze o rekonstrukci
                  historické budovy, která je srdcem areálu. „V této
                  věci máme zájem, aby do budovy majetkově
                  vstoupila Praha, aby tato funkcionalistická pa-
                  mátka získala znovu nový lesk a byla využita pro
                  veřejnou vybavenost, zejména střední školu, zdra-
                  votnické zařízení, volnočasové a edukační aktivity,
                  ale rovněž jako kulturně-společenské centrum,
                  které může mít celopražský význam,“ zdůraz-
                  nil Dobeš. Na plánech o konverzi drážní budo-
                  vy nyní spolupracuje magistrát s třetí městskou
                  částí, ministerstvem kultury, Národním filmovým
                                                                                                                     — 9
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14