Page 29 - Chytrý zpravodaj - Praha 3 - 02 2022
P. 29

Rubrika reprezentuje názory koaličních
                                                                                                                     Fórum zastupitelů
       a opozičních   zastupitelů Prahy 3




































       Vizuální smog                               Zahájení provozu elektrobusů na Praze 3
       Tomáš Sunegha (KDU-ČSL), opoziční zastupitel  Jan Bína (TOP 09 a STAN), koaliční zastupitel

          Jedním z „témat“ současného vedení radnice   V pondělí 17. ledna vyjel na lince 213 ze stani-
          je i tažení proti „vizuálnímu smogu“ — tedy čis-  ce Želivského na svou první jízdu s cestujícími
          tění veřejného prostoru od všeho, co ho podle   elektrobus Škoda Trasportation s označením
          vládnoucích hyzdí. Lákavá teorie, dobré téma.   E’City 36BB. Byl to začátek zkušebního provozu,
          Praxe? Vedení Prahy 3 spolu s vedením magis-  který bude probíhat i na linkách 154 a o víken-
          trátu (je to v zásadě stejná parta zapálených   dech na lince 124. Zahájení provozu elektrobu-
          děvčat a chlapců) halasně odstraňuje mj. re-  sů je zajímavým krokem pro ekologizaci veřejné
          klamní plachty a billboardy z veřejného prosto-  dopravy v Praze. Dalších třináct vozidel bude
          ru, aby vzápětí veřejný prostor zohyzdili jiným   postupně nasazeno do provozu od února letoš-
          vizuálním smogem, který ovšem v jejich pojetí   ního roku.
          není škodlivinou, ale žádoucím (pokrokovým)
          dopravním značením.                        Elektrobus je nízkopodlažní, což určitě ocení
                                                     především maminky s dětmi a lidé se sníže-
          Co mám na mysli? Poukazuji na úpravu do-   nou pohyblivostí, kterým jsou k dispozici místa
          pravního značení na Koněvce a nejen tam.   pro invalidní vozíky a kočárky. Dvanáct metrů
          Z Wikipedie: „Vizuální smog je ‚zamoření‘ veřej-  dlouhé a dva a půl metru široké vozidlo doká-
          ného prostoru agresivní, charakteru svého oko-  že pojmout až osmdesát cestujících, z toho
          lí nepřizpůsobenou reklamou… Jde o cokoli, co   dvacet osm má místo k sezení. Dojezd je ko-
          negativně ovlivňuje výhled člověka ve veřej-  lem sta kilometrů, což je dostatečné vzhledem
          ném prostoru, například rozházené odpadky na   k tomu, že na každé konečné stanici se elek-
          ulici,… dopravní značení, zábradlí atd. Vizuální   trobus napojí na dobíjecí troleje a v noci doplní
          smog podle některých odborníků negativně   kompletní kapacitu v depu. V případě nouze je
          ovlivňuje pozornost řidičů na silnicích… a pod-  možné připojit kompaktní pantograf i na běžné
          mínky k životu a zdraví osob, především ve   tramvajové čí trolejbusové troleje, což činí vozi-
          městech.“ Konec citátu.                    dlo značně flexibilním.

          V létě jsem na dovolené ujel autem po silni-  Projekt je součástí naplňování klimatického zá-
          cích a dálnicích Evropy na západ od nás přes   vazku hlavního města Prahy. Celková hodnota
          3 300 km. Za tu dobu jsem mj. napočítal cel-  této veřejné zakázky je 207 milionů korun, ze
          kem 178 (!) plastových sloupků (baliset). Kolik   kterých 85 % nákladů pokryje dotace Evropské
          jich tu je? A připomínky k této hrůze? Jak hra-  unie. Díky tomuto projektu DPP ročně ušetří
          chem na stěnu… Dříve srpy a kladiva — dnes   asi 252 tisíc litrů nafty a vyprodukuje zhruba
          pokroková loga v podobě čar a plastových   o 714 tun emisí CO2 méně.
          sloupků. Nové symboly moci! U zmíněného
          článku na Wikipedii je fotka zelenobílých plastů   Tato čísla jsou opravdu přesvědčivá. Doufám,
          trčících z tlustých pruhů na asfaltu. Ta fotka   že elektrifikace především hromadné dopravy
          může být i ze Žižkova. Jaká sláva!         bude úspěšně a hlavně rychle pokračovat. Ve
                                                     hře je i nasazení elektrobusů na linku 136, což
                                                                                                                     — 29
                                                     by mělo pozitivní dopad na Prahu 3.
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34