Page 29 - Chytrý zpravodaj - Praha 3 - 02 2022
P. 29
Rubrika reprezentuje názory koaličních
Fórum zastupitelů
a opozičních zastupitelů Prahy 3
Vizuální smog Zahájení provozu elektrobusů na Praze 3
Tomáš Sunegha (KDU-ČSL), opoziční zastupitel Jan Bína (TOP 09 a STAN), koaliční zastupitel
Jedním z „témat“ současného vedení radnice V pondělí 17. ledna vyjel na lince 213 ze stani-
je i tažení proti „vizuálnímu smogu“ — tedy čis- ce Želivského na svou první jízdu s cestujícími
tění veřejného prostoru od všeho, co ho podle elektrobus Škoda Trasportation s označením
vládnoucích hyzdí. Lákavá teorie, dobré téma. E’City 36BB. Byl to začátek zkušebního provozu,
Praxe? Vedení Prahy 3 spolu s vedením magis- který bude probíhat i na linkách 154 a o víken-
trátu (je to v zásadě stejná parta zapálených dech na lince 124. Zahájení provozu elektrobu-
děvčat a chlapců) halasně odstraňuje mj. re- sů je zajímavým krokem pro ekologizaci veřejné
klamní plachty a billboardy z veřejného prosto- dopravy v Praze. Dalších třináct vozidel bude
ru, aby vzápětí veřejný prostor zohyzdili jiným postupně nasazeno do provozu od února letoš-
vizuálním smogem, který ovšem v jejich pojetí ního roku.
není škodlivinou, ale žádoucím (pokrokovým)
dopravním značením. Elektrobus je nízkopodlažní, což určitě ocení
především maminky s dětmi a lidé se sníže-
Co mám na mysli? Poukazuji na úpravu do- nou pohyblivostí, kterým jsou k dispozici místa
pravního značení na Koněvce a nejen tam. pro invalidní vozíky a kočárky. Dvanáct metrů
Z Wikipedie: „Vizuální smog je ‚zamoření‘ veřej- dlouhé a dva a půl metru široké vozidlo doká-
ného prostoru agresivní, charakteru svého oko- že pojmout až osmdesát cestujících, z toho
lí nepřizpůsobenou reklamou… Jde o cokoli, co dvacet osm má místo k sezení. Dojezd je ko-
negativně ovlivňuje výhled člověka ve veřej- lem sta kilometrů, což je dostatečné vzhledem
ném prostoru, například rozházené odpadky na k tomu, že na každé konečné stanici se elek-
ulici,… dopravní značení, zábradlí atd. Vizuální trobus napojí na dobíjecí troleje a v noci doplní
smog podle některých odborníků negativně kompletní kapacitu v depu. V případě nouze je
ovlivňuje pozornost řidičů na silnicích… a pod- možné připojit kompaktní pantograf i na běžné
mínky k životu a zdraví osob, především ve tramvajové čí trolejbusové troleje, což činí vozi-
městech.“ Konec citátu. dlo značně flexibilním.
V létě jsem na dovolené ujel autem po silni- Projekt je součástí naplňování klimatického zá-
cích a dálnicích Evropy na západ od nás přes vazku hlavního města Prahy. Celková hodnota
3 300 km. Za tu dobu jsem mj. napočítal cel- této veřejné zakázky je 207 milionů korun, ze
kem 178 (!) plastových sloupků (baliset). Kolik kterých 85 % nákladů pokryje dotace Evropské
jich tu je? A připomínky k této hrůze? Jak hra- unie. Díky tomuto projektu DPP ročně ušetří
chem na stěnu… Dříve srpy a kladiva — dnes asi 252 tisíc litrů nafty a vyprodukuje zhruba
pokroková loga v podobě čar a plastových o 714 tun emisí CO2 méně.
sloupků. Nové symboly moci! U zmíněného
článku na Wikipedii je fotka zelenobílých plastů Tato čísla jsou opravdu přesvědčivá. Doufám,
trčících z tlustých pruhů na asfaltu. Ta fotka že elektrifikace především hromadné dopravy
může být i ze Žižkova. Jaká sláva! bude úspěšně a hlavně rychle pokračovat. Ve
hře je i nasazení elektrobusů na linku 136, což
— 29
by mělo pozitivní dopad na Prahu 3.