Page 21 - Chytrý zpravodaj - Praha 3 - 02 2022
P. 21
Chytrá péče vás jistí Seniorka čelila
doma i na výletě domácímu násilí Senior — Poradna
K ombudsmance pro seniory se dostavila
73letá obyvatelka Prahy 3. S pláčem uvedla, že
sdílí domácnost s bývalým manželem. K roz-
vodu došlo loni po téměř 20 letech manžel-
ského soužití. V posledních dvou letech muž
ve větší míře užívá alkoholické nápoje, ke své
bývalé ženě se chová násilnicky a napadá ji.
Přestože na ni opakovaně zaútočil, Policii ČR
to neohlásila, protože se styděla a zároveň
se bála ještě agresivnější reakce z jeho stra-
ny. Její jediná dcera z prvního manželství žije
v Norsku, matka ji navíc o současné situaci
neinformovala. Paní se nám svěřila s tím, že
sama trpí zdravotními obtížemi, špatně se
pohybuje a potřebuje oporu dvou francouz-
ských holí.
Situaci jsme na místě prošetřili a nabídli jí
možná řešení. Nakonec se rozhodla pro po-
dání žádosti o přidělení bytu v domě s pečo-
vatelskou službou. Žádost projednala komi-
se pro sociální politiku a rada městské části
ji posléze doporučila ke schválení. Nyní se
s naší pomocí žena připravuje na přestěhová-
Všem aktivním seniorům, kteří chtějí ní do vybraného bytu.
zůstat soběstační a přitom být
v bezpečí, je určena nonstop asistence
poskytovaná v rámci Chytré péče.
Text Foto Díky SOS tlačítku nebo SOS hodinkám mohou senioři v kterou-
Eliška Stodolová Chytrá péče jim pomůže například v případě, že se zranili nebo jen zabloudili
koli denní i noční dobu kontaktovat asistenta Chytré péče a ten
na procházce. „Chceme podpořit seniory v jejich snaze o aktiv-
ní, samostatný a bezpečný život. Rádi bychom, aby mohli zůstat
co nejdéle ve svém domácím, přirozeném prostředí a u svých
koníčků,“ vysvětluje ředitel Chytré péče Rostislav Haufer.
SOS zařízení dokáže dokonce samo rozpoznat některé krizové
situace a předejít tak komplikacím nebo zbytečné hospitalizaci. Zdeňka Hošková
Detekuje třeba riziko pádu nebo eviduje, že se osoba po určitou ⟶ ombudsman pro seniory
dobu nehýbe, a upozorní na to asistenta. Ten pak seniora zkon- ⟶ T: 222 116 451, 725 845 465
troluje, a pokud je to nutné, zajistí pomoc. Díky GPS lokalizaci ⟶ hoskova.zdenka@praha3.cz
totiž přesně vidí, kde se klient nachází. Asistent nebo rodinný
příslušník může navíc na zařízení v podobě SOS hodinek nebo ⟶ Ombudsman poskytuje seniorům
tlačítka na přívěsku volat stejně jako na mobilní telefon. z Prahy 3 bezplatné poradenství v oblasti
bydlení, důchodů, sociálních a zdravotnic-
kých služeb, volnočasových aktivit, zajiš-
SOS zařízení dokáže samo ťuje právní rady, doprovod při úředních
jednáních a pomoc v tíživých životních
rozpoznat krizové situace situacích. K dispozici je každý čtvrtek
od 11.00 do 14.00 v Infocentru Praha 3,
Milešovská 1, a v Kulturním centru
Vozovna, Za Žižkovskou vozovnou 2687/18.
Využívání služby je snadné a držitel zařízení musí plnit jen tři Dále každé úterý od 11.00 do 14.00 na
povinnosti — nosit ho u sebe, v případě potíží zmáčknout tlačít- ÚMČ Praha 3, Seifertova 51, 2. patro, kan-
ko SOS a jednou za den je umístit na dvě hodiny do nabíjecího celář č. 205. Stále platí možnost návštěvy
stojánku. O připojení k systému chytré péče můžete požádat v domácnosti po předchozí telefonické
odbor sociálních věcí na čísle 222 116 451 nebo e-mailové adre- domluvě na čísle 222 116 451.
se hoskova.zdenka@praha3.cz. Žádost schvaluje rada městské
části podle doporučení komise pro sociální politiku. Zařízení pak
můžete dva roky bezplatně používat na základě smlouvy o za-
půjčení. Měsíční paušál za asistenci je 370 korun. Klient hradí
ale jen polovinu, tou druhou přispívá Praha 3. Více informací se
— 21
dozvíte na adrese chytrapece.cz.