Page 21 - Chytrý zpravodaj - Praha 3 - 02 2022
P. 21

Chytrá péče vás jistí  Seniorka čelila

       doma i na výletě                                                 domácímu násilí                              Senior — Poradna


                                                                           K ombudsmance pro seniory se dostavila
                                                                           73letá obyvatelka Prahy 3. S pláčem uvedla, že
                                                                           sdílí domácnost s bývalým manželem. K roz-
                                                                           vodu došlo loni po téměř 20 letech manžel-
                                                                           ského soužití. V posledních dvou letech muž
                                                                           ve větší míře užívá alkoholické nápoje, ke své
                                                                           bývalé ženě se chová násilnicky a napadá ji.

                                                                           Přestože na ni opakovaně zaútočil, Policii ČR
                                                                           to neohlásila, protože se styděla a zároveň
                                                                           se bála ještě agresivnější reakce z jeho stra-
                                                                           ny. Její jediná dcera z prvního manželství žije
                                                                           v Norsku, matka ji navíc o současné situaci
                                                                           neinformovala. Paní se nám svěřila s tím, že
                                                                           sama trpí zdravotními obtížemi, špatně se
                                                                           pohybuje a potřebuje oporu dvou francouz-
                                                                           ských holí.

                                                                           Situaci jsme na místě prošetřili a nabídli jí
                                                                           možná řešení. Nakonec se rozhodla pro po-
                                                                           dání žádosti o přidělení bytu v domě s pečo-
                                                                           vatelskou službou. Žádost projednala komi-
                                                                           se pro sociální politiku a rada městské části
                                                                           ji posléze doporučila ke schválení. Nyní se
                                                                           s naší pomocí žena připravuje na přestěhová-
       Všem aktivním seniorům, kteří chtějí                                ní do vybraného bytu.
       zůstat soběstační a přitom být
       v bezpečí, je určena nonstop asistence
       poskytovaná v rámci Chytré péče.


        Text   Foto   Díky SOS tlačítku nebo SOS hodinkám mohou senioři v kterou-
          Eliška Stodolová  Chytrá péče  jim pomůže například v případě, že se zranili nebo jen zabloudili
                  koli denní i noční dobu kontaktovat asistenta Chytré péče a ten
                  na procházce. „Chceme podpořit seniory v jejich snaze o aktiv-
                  ní, samostatný a bezpečný život. Rádi bychom, aby mohli zůstat
                  co nejdéle ve svém domácím, přirozeném prostředí a u svých
                  koníčků,“ vysvětluje ředitel Chytré péče Rostislav Haufer.

                  SOS zařízení dokáže dokonce samo rozpoznat některé krizové
                  situace a předejít tak komplikacím nebo zbytečné hospitalizaci.   Zdeňka Hošková
                  Detekuje třeba riziko pádu nebo eviduje, že se osoba po určitou   ⟶   ombudsman pro seniory
                  dobu nehýbe, a upozorní na to asistenta. Ten pak seniora zkon-  ⟶   T: 222 116 451, 725 845 465
                  troluje, a pokud je to nutné, zajistí pomoc. Díky GPS lokalizaci   ⟶   hoskova.zdenka@praha3.cz
                  totiž přesně vidí, kde se klient nachází. Asistent nebo rodinný
                  příslušník může navíc na zařízení v podobě SOS hodinek nebo   ⟶   Ombudsman poskytuje seniorům
                  tlačítka na přívěsku volat stejně jako na mobilní telefon.   z Prahy 3 bezplatné poradenství v oblasti
                                                                               bydlení, důchodů, sociálních a zdravotnic-
                                                                               kých služeb, volnočasových aktivit, zajiš-
       SOS zařízení dokáže samo                                                ťuje právní rady, doprovod při úředních
                                                                               jednáních a pomoc v tíživých životních
       rozpoznat krizové situace                                               situacích. K dispozici je každý čtvrtek
                                                                               od 11.00 do 14.00 v Infocentru Praha 3,
                                                                               Milešovská 1, a v Kulturním centru
                                                                               Vozovna, Za Žižkovskou vozovnou 2687/18.
                  Využívání služby je snadné a držitel zařízení musí plnit jen tři   Dále každé úterý od 11.00 do 14.00 na
                  povinnosti — nosit ho u sebe, v případě potíží zmáčknout tlačít-  ÚMČ Praha 3, Seifertova 51, 2. patro, kan-
                  ko SOS a jednou za den je umístit na dvě hodiny do nabíjecího   celář č. 205. Stále platí možnost návštěvy
                  stojánku. O připojení k systému chytré péče můžete požádat   v domácnosti po předchozí telefonické
                  odbor sociálních věcí na čísle 222 116 451 nebo e-mailové adre-  domluvě na čísle 222 116 451.
                  se hoskova.zdenka@praha3.cz. Žádost schvaluje rada městské
                  části podle doporučení komise pro sociální politiku. Zařízení pak
                  můžete dva roky bezplatně používat na základě smlouvy o za-
                  půjčení. Měsíční paušál za asistenci je 370 korun. Klient hradí
                  ale jen polovinu, tou druhou přispívá Praha 3. Více informací se
                                                                                                                     — 21
                  dozvíte na adrese chytrapece.cz.
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26