Page 21 - rn3_12_prosinec
P. 21

Díky tísňové péči                                                Seniorce hrozilo


       budete doma                                                      odpojení elektřiny                           Senior — Poradna


       v bezpečí                                                           Na ombudsmanku pro seniory se telefonicky
                                                                           obrátila 83letá seniorka z Prahy 3. Vzhledem
                                                                           k tomu, že je obtížně mobilní, uvítala naši ná-
                                                                           vštěvu u sebe doma. Při schůzce nám s plá-
                                                                           čem řekla, že začátkem letošního roku obdr-
       Seniorům, kteří chtějí žít v domácím                                žela vyúčtování elektřiny za loňský rok ve výši
       prostředí, nabízí organizace Život 90                               21 650 Kč. Sama se telefonicky obrátila na
                                                                           dodavatele energie, který jí sdělil, že fakturu
       nepřetržitou možnost spojit se v případě                            musí v termínu uhradit. Domnívala se, že se
                                                                           jedná o omyl, protože do této chvíle měla při
       nouze s dispečery.                                                  vyúčtování vždy přeplatek. Fakturu tedy neu-
                                                                           hradila a věc dále neřešila. Nyní obdržela již
                                                                           třetí upomínku s výstrahou odpojení elektřiny
                                                                           a to ji vyděsilo.

                                                                           Paní je osamělá bezdětná vdova. Bydlí v gar-
                                                                           sonce u soukromého majitele. Shromáždili
                                                                           jsme proto poslední vyúčtování, upomínky
                                                                           a faktury z předchozích období, ze kterých
                                                                           bylo patrné, že spotřeba elektřiny opravdu
                                                                           vždy vykazovala přeplatky. Následně jsme
                                                                           si domluvili schůzku u dodavatele elektřiny
                                                                           a kontrolu elektroměru. Technik zjistil na zaří-
                                                                           zení závadu a okamžitě obstaral jeho výměnu.
                                                                           Dodavatel energie následně přehodnotil situa-
                                                                           ci a fakturu stornoval.
                                                                           Seniorce jsme nabídli pomoc pečovatelské
                                                                           služby, kterou uvítala. Zprostředkovali jsme
                                                                           jí také podání žádostí o příspěvek na bydle-
                                                                           ní a na péči, o průkaz osoby se zdravotním
                                                                           postižením a příspěvek na mobilitu. Dále uva-
                                                                           žujeme o jejím připojení k systému tísňové
                                                                           péče. Vzhledem k tomu, že se paní cítí osa-
                                                                           měle, zařídili jsme jí kontakt s dobrovolnickou
                                                                           organizací.
          Eliška Stodolová   Aneta Šebková  ní mohou kdykoliv kontaktovat dispečink. „Naši pracovníci jsou
        Text   Foto   Tísňová péče je určená seniorům, kteří chtějí i v pokročilém
                  věku žít v doma a cítit se tam v bezpečí. Díky signálnímu zaříze-
                  klientům a klientkám nepřetržitě k dispozici v jakékoliv krizové
                  situaci, třeba při náhlém zhoršení zdravotního stavu,“ vysvětluje
                  smysl služby Aneta Šebková z organizace Život 90.

                  O nouzové situaci se dispečink dozví prostřednictvím tlačítka,
                  které má klient neustále u sebe, nebo díky čidlu umístěnému
                  v jeho domácnosti. To reaguje v případě, že dlouho nezazname-
                  ná pohyb. „Dispečeři se poté s klientem či klientkou spojí, aby
                  zmapovali situaci. Pokud se nedaří navázat s nimi kontakt nebo   Zdeňka Hošková
                  se klient či klientka nachází v krizové situaci, zprostředkují po-  ⟶   ombudsman pro seniory
                  moc,“ doplňuje Šebková.                                  ⟶   T: 222 116 451, 725 845 465
                                                                           ⟶   hoskova.zdenka@praha3.cz
                  O připojení k systému tísňové péče může požádat každá seni-
                  orka nebo senior u odboru sociálních věcí na čísle 222 116 451   ⟶   Ombudsman poskytuje seniorům
                  nebo e-mailové adrese hoskova.zdenka@praha3.cz. Žádost poté   z Prahy 3 bezplatné poradenství v oblasti
                  projedná komise pro sociální politiku, která posoudí, jestli je ža-  bydlení, důchodů, sociálních a zdravotnic-
                  datel vystaven stálému riziku ohrožení zdraví nebo života v pří-  kých služeb, volnočasových aktivit, zajiš-
                  padě náhlého zhoršení jeho zdravotního stavu nebo schopností.   ťuje právní rady, doprovod při úředních
                  Na závěr vše projedná Rada městské části.                    jednáních a pomoc v tíživých životních
                                                                               situacích. K dispozici je každý čtvrtek
                  Po schválení žádosti zapůjčí pak městská část zájemci speciál-  od 11.00 do 14.00 v Informačním cent-
                  ní přístroj na základě smlouvy na deset let, poté musí zažádat   ru Praha 3, Milešovská 1, a v Kulturním
                  o prodloužení výpůjčky. Součástí péče může být i možnost pra-  centru Vozovna, Za Žižkovskou vozov-
                  videlného kontaktu, kdy pracovníci služby Tísňová péče orga-  nou 2687/18. Dále každé úterý od 11.00
                  nizace Život 90 průběžně zjišťují, jak se klientovi daří. Praha 3   do 14.00 na ÚMČ Praha 3, Seifertova 51,
                  se chystá od nového roku nabízet jako alternativu také službu   2. patro, kancelář č. 205. Stále platí mož-
                  společnosti Chytrá péče s využitím SOS hodinek či tísňového   nost návštěvy v domácnosti po předchozí
                  tlačítka.                                                    telefonické domluvě na čísle 222 116 451.
                                                                                                                     — 21
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26