Page 21 - rn3_12_prosinec
P. 21
Díky tísňové péči Seniorce hrozilo
budete doma odpojení elektřiny Senior — Poradna
v bezpečí Na ombudsmanku pro seniory se telefonicky
obrátila 83letá seniorka z Prahy 3. Vzhledem
k tomu, že je obtížně mobilní, uvítala naši ná-
vštěvu u sebe doma. Při schůzce nám s plá-
čem řekla, že začátkem letošního roku obdr-
Seniorům, kteří chtějí žít v domácím žela vyúčtování elektřiny za loňský rok ve výši
prostředí, nabízí organizace Život 90 21 650 Kč. Sama se telefonicky obrátila na
dodavatele energie, který jí sdělil, že fakturu
nepřetržitou možnost spojit se v případě musí v termínu uhradit. Domnívala se, že se
jedná o omyl, protože do této chvíle měla při
nouze s dispečery. vyúčtování vždy přeplatek. Fakturu tedy neu-
hradila a věc dále neřešila. Nyní obdržela již
třetí upomínku s výstrahou odpojení elektřiny
a to ji vyděsilo.
Paní je osamělá bezdětná vdova. Bydlí v gar-
sonce u soukromého majitele. Shromáždili
jsme proto poslední vyúčtování, upomínky
a faktury z předchozích období, ze kterých
bylo patrné, že spotřeba elektřiny opravdu
vždy vykazovala přeplatky. Následně jsme
si domluvili schůzku u dodavatele elektřiny
a kontrolu elektroměru. Technik zjistil na zaří-
zení závadu a okamžitě obstaral jeho výměnu.
Dodavatel energie následně přehodnotil situa-
ci a fakturu stornoval.
Seniorce jsme nabídli pomoc pečovatelské
služby, kterou uvítala. Zprostředkovali jsme
jí také podání žádostí o příspěvek na bydle-
ní a na péči, o průkaz osoby se zdravotním
postižením a příspěvek na mobilitu. Dále uva-
žujeme o jejím připojení k systému tísňové
péče. Vzhledem k tomu, že se paní cítí osa-
měle, zařídili jsme jí kontakt s dobrovolnickou
organizací.
Eliška Stodolová Aneta Šebková ní mohou kdykoliv kontaktovat dispečink. „Naši pracovníci jsou
Text Foto Tísňová péče je určená seniorům, kteří chtějí i v pokročilém
věku žít v doma a cítit se tam v bezpečí. Díky signálnímu zaříze-
klientům a klientkám nepřetržitě k dispozici v jakékoliv krizové
situaci, třeba při náhlém zhoršení zdravotního stavu,“ vysvětluje
smysl služby Aneta Šebková z organizace Život 90.
O nouzové situaci se dispečink dozví prostřednictvím tlačítka,
které má klient neustále u sebe, nebo díky čidlu umístěnému
v jeho domácnosti. To reaguje v případě, že dlouho nezazname-
ná pohyb. „Dispečeři se poté s klientem či klientkou spojí, aby
zmapovali situaci. Pokud se nedaří navázat s nimi kontakt nebo Zdeňka Hošková
se klient či klientka nachází v krizové situaci, zprostředkují po- ⟶ ombudsman pro seniory
moc,“ doplňuje Šebková. ⟶ T: 222 116 451, 725 845 465
⟶ hoskova.zdenka@praha3.cz
O připojení k systému tísňové péče může požádat každá seni-
orka nebo senior u odboru sociálních věcí na čísle 222 116 451 ⟶ Ombudsman poskytuje seniorům
nebo e-mailové adrese hoskova.zdenka@praha3.cz. Žádost poté z Prahy 3 bezplatné poradenství v oblasti
projedná komise pro sociální politiku, která posoudí, jestli je ža- bydlení, důchodů, sociálních a zdravotnic-
datel vystaven stálému riziku ohrožení zdraví nebo života v pří- kých služeb, volnočasových aktivit, zajiš-
padě náhlého zhoršení jeho zdravotního stavu nebo schopností. ťuje právní rady, doprovod při úředních
Na závěr vše projedná Rada městské části. jednáních a pomoc v tíživých životních
situacích. K dispozici je každý čtvrtek
Po schválení žádosti zapůjčí pak městská část zájemci speciál- od 11.00 do 14.00 v Informačním cent-
ní přístroj na základě smlouvy na deset let, poté musí zažádat ru Praha 3, Milešovská 1, a v Kulturním
o prodloužení výpůjčky. Součástí péče může být i možnost pra- centru Vozovna, Za Žižkovskou vozov-
videlného kontaktu, kdy pracovníci služby Tísňová péče orga- nou 2687/18. Dále každé úterý od 11.00
nizace Život 90 průběžně zjišťují, jak se klientovi daří. Praha 3 do 14.00 na ÚMČ Praha 3, Seifertova 51,
se chystá od nového roku nabízet jako alternativu také službu 2. patro, kancelář č. 205. Stále platí mož-
společnosti Chytrá péče s využitím SOS hodinek či tísňového nost návštěvy v domácnosti po předchozí
tlačítka. telefonické domluvě na čísle 222 116 451.
— 21