Page 8 - Chytrý zpravodaj-Praha3-leden
P. 8
Fokus s ohledem na úkony, které po nás požaduje,“
vysvětluje ředitelka pečovatelské služby Emilie
Kalová.
Pomoci se tak dostalo například panu Jiřímu
z Vinohrad, o nějž se starají dvě dcery rovněž
seniorského věku. Když se jeho zdravotní stav
zhoršil a dcery už nebyly schopny péči zvládnout,
obrátily se na pečovatelskou službu, která nyní
k panu Jiřímu dochází dvakrát denně a pomáhá
mu s hygienou na lůžku. Díky tomu nemusela ro-
dina řešit situaci odchodem do pobytové sociální
služby.
O klienty pečují
pracovníci také večer
a o víkendech
Aby mohla pečovatelská služba účinně pomáhat
právě klientům, jako je pan Jiří, prochází v po-
sledních letech významnou proměnou v rámci
projektu Rozvoj pečovatelské služby jako základní
domácí služby na Praze 3, který má být dokon-
čen v letošním roce. Základním cílem je, aby byla znevýhodněním a neformálním pečujícím. Právě
pomoc určená především nejvíce potřebným — tyto skupiny totiž často čelí finančním i sociál-
tedy lidem s vyšší mírou závislosti na péči ním problémům. Vzhledem k neustále rostoucím
— a aby senioři, zdravotně postižení a chronicky nákladům na bydlení a jejich nízkým příjmům je
nemocní mohli zůstat ve svém přirozeném do- řada z nich ohrožena chudobou a hrozí jim, že
mácím prostředí. Pečovatelská služba prošla dů- přijdou o domov. V rámci projektu Rozvoj terén-
kladnou revizí svých vnitřních dokumentů, řadou ní sociální práce a sociálních služeb jim proto
školení a strukturálních změn včetně rozšíření Praha 3 nabízí bezplatnou asistenci sociálních
cílových skupin, především o zdravotně postiže- pracovníků. Důležitá je v tomto případě informo-
né, mladší 18 let a rodiny s dětmi. „Podařilo se vanost a pozornost lidí žijících v blízkosti potřeb-
výrazně zvýšit počet hodin, které služba věnuje ného člověka. Stává se, že se lidé na sociální pra-
přímé péči o klienty. Došlo také k rozšíření pro- covníky obracejí ve stavu, kdy jsou již vyčerpáni,
vozní doby, takže o klienty služba pečuje i o veče- a přitom se jim mohlo dostat účinné pomoci
rech a víkendech. Dá se tedy říci, že funguje více mnohem dříve a efektivněji.
a pravidelněji. To vše bez navýšení počtu zaměst-
nanců. Snižuje se tím poptávka po pobytových Co Praha 3 v této oblasti stále postrádá, je do-
zařízeních, jako je domov pro seniory, zároveň mov se zvláštním režimem, který by poskyto-
tím umožňujeme i lidem více závislým na péči val zázemí a potřebnou péči klientům s různý-
žít doma,“ hodnotí přínos projektu místostarosta mi formami demence. Právě takové zařízení má
Ondřej Rut. Snaha umožnit potřebným lidem, aby vzniknout v novém Domě sociálních služeb Pod
zůstali ve svém přirozeném prostředí, je i jednou Lipami. V současné době zde ošetřovatelský do-
z priorit strategického plánu Prahy 3 v sociální mov nabízí pobytovou péči pro seniory a odleh-
oblasti. čovací služby, budova však nevyhovuje náro-
kům na poskytování kvalitních sociálních služeb.
Městská část věnuje pozornost také osamě- Nejtíživějšími problémy stávajícího objektu je
le žijícím seniorům, osobám se zdravotním chybějící bezbariérovost, několikalůžkové poko-
je bez vlastního sociálního zařízení, nevyhovují-
cí prostorové uspořádání, nemožnost vstupu na
zahradu, zastaralá elektroinstalace, bortící se
kanalizace a chybějící odvzdušnění. Městská část
Pomoc pro seniory nebo osoby se
zdravotním postižením bydlící na
Praze 3
⟶ sociální pracovníci jsou k dispozici každé pondělí 8—12
a 13—18 h na adrese Seifertova 51, kancelář č. 120
⟶ ostatní dny je můžete kontaktovat na telefonním
čísle 222 116 450 nebo prostřednictvím e-mailu
pece@praha3.cz
— 8