Page 8 - Chytrý zpravodaj-Praha3-leden
P. 8

Fokus         s ohledem na úkony, které po nás požaduje,“
                   vysvětluje ředitelka pečovatelské služby Emilie
                   Kalová.
                   Pomoci se tak dostalo například panu Jiřímu
                   z Vinohrad, o nějž se starají dvě dcery rovněž
                   seniorského věku. Když se jeho zdravotní stav
                   zhoršil a dcery už nebyly schopny péči zvládnout,
                   obrátily se na pečovatelskou službu, která nyní
                   k panu Jiřímu dochází dvakrát denně a pomáhá
                   mu s hygienou na lůžku. Díky tomu nemusela ro-
                   dina řešit situaci odchodem do pobytové sociální
                   služby.


        O klienty pečují

        pracovníci také večer

        a o víkendech



                   Aby mohla pečovatelská služba účinně pomáhat
                   právě klientům, jako je pan Jiří, prochází v po-
                   sledních letech významnou proměnou v rámci
                   projektu Rozvoj pečovatelské služby jako základní
                   domácí služby na Praze 3, který má být dokon-
                   čen v letošním roce. Základním cílem je, aby byla   znevýhodněním a neformálním pečujícím. Právě
                   pomoc určená především nejvíce potřebným —   tyto skupiny totiž často čelí finančním i sociál-
                   tedy lidem s vyšší mírou závislosti na péči    ním problémům. Vzhledem k neustále rostoucím
                   — a aby senioři, zdravotně postižení a chronicky   nákladům na bydlení a jejich nízkým příjmům je
                   nemocní mohli zůstat ve svém přirozeném do-  řada z nich ohrožena chudobou a hrozí jim, že
                   mácím prostředí. Pečovatelská služba prošla dů-  přijdou o domov. V rámci projektu Rozvoj terén-
                   kladnou revizí svých vnitřních dokumentů, řadou   ní sociální práce a sociálních služeb jim proto
                   školení a strukturálních změn včetně rozšíření   Praha 3 nabízí bezplatnou asistenci sociálních
                   cílových skupin, především o zdravotně postiže-  pracovníků. Důležitá je v tomto případě informo-
                   né, mladší 18 let a rodiny s dětmi. „Podařilo se   vanost a pozornost lidí žijících v blízkosti potřeb-
                   výrazně zvýšit počet hodin, které služba věnuje   ného člověka. Stává se, že se lidé na sociální pra-
                   přímé péči o klienty. Došlo také k rozšíření pro-  covníky obracejí ve stavu, kdy jsou již vyčerpáni,
                   vozní doby, takže o klienty služba pečuje i o veče-  a přitom se jim mohlo dostat účinné pomoci
                   rech a víkendech. Dá se tedy říci, že funguje více   mnohem dříve a efektivněji.
                   a pravidelněji. To vše bez navýšení počtu zaměst-
                   nanců. Snižuje se tím poptávka po pobytových   Co Praha 3 v této oblasti stále postrádá, je do-
                   zařízeních, jako je domov pro seniory, zároveň   mov se zvláštním režimem, který by poskyto-
                   tím umožňujeme i lidem více závislým na péči   val zázemí a potřebnou péči klientům s různý-
                   žít doma,“ hodnotí přínos projektu místostarosta   mi formami demence. Právě takové zařízení má
                   Ondřej Rut. Snaha umožnit potřebným lidem, aby   vzniknout v novém Domě sociálních služeb Pod
                   zůstali ve svém přirozeném prostředí, je i jednou   Lipami. V současné době zde ošetřovatelský do-
                   z priorit strategického plánu Prahy 3 v sociální   mov nabízí pobytovou péči pro seniory a odleh-
                   oblasti.                                    čovací služby, budova však nevyhovuje náro-
                                                               kům na poskytování kvalitních sociálních služeb.
                   Městská část věnuje pozornost také osamě-   Nejtíživějšími problémy stávajícího objektu je
                   le žijícím seniorům, osobám se zdravotním   chybějící bezbariérovost, několikalůžkové poko-
                                                               je bez vlastního sociálního zařízení, nevyhovují-
                                                               cí prostorové uspořádání, nemožnost vstupu na
                                                               zahradu, zastaralá elektroinstalace, bortící se
                                                               kanalizace a chybějící odvzdušnění. Městská část



                                                               Pomoc pro seniory nebo osoby se
                                                               zdravotním postižením bydlící na
                                                               Praze 3

                                                                  ⟶   sociální pracovníci jsou k dispozici každé pondělí 8—12
                                                                     a 13—18 h na adrese Seifertova 51, kancelář č. 120
                                                                  ⟶   ostatní dny je můžete kontaktovat na telefonním
                                                                     čísle 222 116 450 nebo prostřednictvím e-mailu
                                                                     pece@praha3.cz

     — 8
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13