Page 11 - Chytrý zpravodaj-Praha3-leden
P. 11
Nové cyklopruhy Aktuality
budí vášně
Vyznačování
ochranných
cyklopruhů na
komunikacích
Prahy 3 strhlo
v posledních
měsících vlnu
různorodých reakcí.
Víte, jaká pravidla
pro ně vlastně platí?
Text Olšanská ulice se koncem loňského roku stala cyklisté po něm nejezdí. A troufám si tvrdit, že
Anežka Hesová hům, které tu pražský magistrát nechal vyzna-
ani nebudou.“
středem pozornosti kvůli ochranným cyklopru-
čit po celé její délce mezi Olšanským náměstím
a bývalým nákladovým nádražím. Kritikům
vadí zúžení ulice na jeden jízdní pruh v každém Ochranný cyklopruh není
směru, panují i obavy o bezpečnost cyklistů určený výlučně cyklistům
a pochybnosti, zda je vůbec budou využívat.
Poukazují i na možné zhuštění automobilové
dopravy v souvislosti s budoucí výstavbou na
nákladovém nádraží. Obhájci cyklopruhů zase Ochranný cyklopruh je v legislativě teprve od
upozorňují na to, že Olšanská ulice nebyla plno- roku 2016, pro mnohé řidiče je tedy poměrně
hodnotnou dvouproudou komunikací ani před novým fenoménem. Na rozdíl od vyhrazeného
jejich vyznačením a dopravu tu zpomalovalo cyklopruhu není určen výlučně cyklistům, pou-
zipování u křižovatek a přechodů, kde se pruhy ze definuje jejich bezpečný prostor. Když tedy
sbíhaly. Plusem se může stát i to, že ochranné v ochranném cyklopruhu nikdo na kole nejede,
pruhy poskytnou cyklistům přijatelnou alternati- mohou jej využívat i řidiči motorových vozidel.
vu k nelegální jízdě po chodníku.
„Ideální by samozřejmě bylo, aby cyklostezky
byly od jízdního pruhu oddělené a cyklisté jezdili
jinudy než auta. Věřím, že takové řešení bude Co je dobré vědět o ochranném
součástí koncepční studie, která se k Olšanské
připravuje,“ říká místopředseda dopravní komise cyklopruhu
Matěj Michalk Žaloudek. Ochranné cyklopruhy,
které kromě Olšanské ulice přibyly také na nově ⟶ není to piktogramový koridor: na rozdíl od piktogra-
opravené Koněvově, jsou tak podle něj přijatel- mu se směrovou šipkou, který pouze naznačuje prů-
ným kompromisem. Odlišně se ke vznikajícím jezd cyklistů, ochranný cyklopruh přímo definuje jejich
cyklopruhům staví opoziční zastupitel Alexander bezpečný prostor
Bellu: „S ohledem na přijatou nesmyslnou legis- ⟶ není to vyhrazený cyklopruh: je vyznačen slabší čá-
lativu, kdy jste povinen dodržovat 1,5metrový od- rou s přerušováním, není červeně podbarven a nemá
stup od cyklistů, považuji ochranné pruhy vlast- svislé dopravní značení
ně za poměrně zbytnou záležitost ve veřejném ⟶ není jen pro cyklisty: motorová vozidla do něj mohou
prostoru, která pouze škodí plynulosti provozu. vjíždět, pokud cyklistu neohrozí
Dlouhodobě apeluji na mezilidskou ohleduplnost ⟶ žádné objíždění: pokud je na komunikaci cyklopruh,
jak ze strany řidičů, tak cyklistů. Jak ale mů- neplatí pro auta povinnost dodržovat při předjíždění
žeme vidět na šíleném cyklopruhu v Olšanské, od cyklisty odstup 1,5 metru
— 11