Page 11 - Chytrý zpravodaj-Praha3-leden
P. 11

Nové cyklopruhy                                                                                               Aktuality




       budí vášně









       Vyznačování

       ochranných

       cyklopruhů na

       komunikacích

       Prahy 3 strhlo

       v posledních

       měsících vlnu

       různorodých reakcí.

       Víte, jaká pravidla

       pro ně vlastně platí?




        Text      Olšanská ulice se koncem loňského roku stala   cyklisté po něm nejezdí. A troufám si tvrdit, že
          Anežka Hesová  hům, které tu pražský magistrát nechal vyzna-
                                                              ani nebudou.“
                  středem pozornosti kvůli ochranným cyklopru-
                  čit po celé její délce mezi Olšanským náměstím
                  a bývalým nákladovým nádražím. Kritikům
                  vadí zúžení ulice na jeden jízdní pruh v každém   Ochranný cyklopruh není
                  směru, panují i obavy o bezpečnost cyklistů   určený výlučně cyklistům
                  a pochybnosti, zda je vůbec budou využívat.
                  Poukazují i na možné zhuštění automobilové
                  dopravy v souvislosti s budoucí výstavbou na
                  nákladovém nádraží. Obhájci cyklopruhů zase   Ochranný cyklopruh je v legislativě teprve od
                  upozorňují na to, že Olšanská ulice nebyla plno-  roku 2016, pro mnohé řidiče je tedy poměrně
                  hodnotnou dvouproudou komunikací ani před   novým fenoménem. Na rozdíl od vyhrazeného
                  jejich vyznačením a dopravu tu zpomalovalo   cyklopruhu není určen výlučně cyklistům, pou-
                  zipování u křižovatek a přechodů, kde se pruhy   ze definuje jejich bezpečný prostor. Když tedy
                  sbíhaly. Plusem se může stát i to, že ochranné   v ochranném cyklopruhu nikdo na kole nejede,
                  pruhy poskytnou cyklistům přijatelnou alternati-  mohou jej využívat i řidiči motorových vozidel.
                  vu k nelegální jízdě po chodníku.

                  „Ideální by samozřejmě bylo, aby cyklostezky
                  byly od jízdního pruhu oddělené a cyklisté jezdili
                  jinudy než auta. Věřím, že takové řešení bude   Co je dobré vědět o ochranném
                  součástí koncepční studie, která se k Olšanské
                  připravuje,“ říká místopředseda dopravní komise   cyklopruhu
                  Matěj Michalk Žaloudek. Ochranné cyklopruhy,
                  které kromě Olšanské ulice přibyly také na nově   ⟶   není to piktogramový koridor: na rozdíl od piktogra-
                  opravené Koněvově, jsou tak podle něj přijatel-  mu se směrovou šipkou, který pouze naznačuje prů-
                  ným kompromisem. Odlišně se ke vznikajícím     jezd cyklistů, ochranný cyklopruh přímo definuje jejich
                  cyklopruhům staví opoziční zastupitel Alexander   bezpečný prostor
                  Bellu: „S ohledem na přijatou nesmyslnou legis-  ⟶   není to vyhrazený cyklopruh: je vyznačen slabší čá-
                  lativu, kdy jste povinen dodržovat 1,5metrový od-  rou s přerušováním, není červeně podbarven a nemá
                  stup od cyklistů, považuji ochranné pruhy vlast-  svislé dopravní značení
                  ně za poměrně zbytnou záležitost ve veřejném   ⟶   není jen pro cyklisty: motorová vozidla do něj mohou
                  prostoru, která pouze škodí plynulosti provozu.   vjíždět, pokud cyklistu neohrozí
                  Dlouhodobě apeluji na mezilidskou ohleduplnost   ⟶   žádné objíždění: pokud je na komunikaci cyklopruh,
                  jak ze strany řidičů, tak cyklistů. Jak ale mů-  neplatí pro auta povinnost dodržovat při předjíždění
                  žeme vidět na šíleném cyklopruhu v Olšanské,   od cyklisty odstup 1,5 metru
                                                                                                                     — 11
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16