Page 16 - Chytrý zpravodaj - Praha 3 05/2022
P. 16

Dialog                   generace umělců hranice stírá. Jsou schopní
                              všechny formy spojit a kombinovat.

                              Je vaším cílem, aby se veřejnost o současné
                              umění více zajímala?
                              Ano i ne. Já chápu, že to asi není pro každého, ale
                              potěší mě, když někdo prochází kolem a všimne
                              si uměleckého díla, zastaví se a něco ho na tom
                              osloví. Lidé by měli mít možnost se s uměním
                              setkat.

                   Současné umění přináší


                   něco nového, co se
                   musíme učit




                              Někdo by mohl namítnout, že tomu zkrátka
                              nerozumí.
                              Ano, spousta lidí říká, že současné umění je těžké
                              pochopit. Ale tady nejde o to, vidět něco na prv-
                              ní pohled. To je přece charakteristika současné-
                              ho umění, že přináší něco nového, co se musíme
                              učit, o čem musíme přemýšlet! Myslím, že když   Katherine „Kacha“
                              někdo nerozumí výtvarnému dílu, neměl by se
                              bát zeptat. To není ostuda nechat si věci vysvět-  Kastner
                              lit. A taky bych řekla, že nemusíme hned pocho-
                              pit všechno. Někdy to chce čas. Vezměte si třeba   Narodila se 26. dubna 1960 ve Spojených
                              Marcela Duchampa a jeho porcelánový pisoár    státech, kam její matka emigrovala z ko-
                              podepsaný R. Mutt. To zpočátku taky nikdo nepo-  munistického Československa. Po same-
                              chopil, ale později se to stalo přelomovým dílem   tové revoluci přesídlila do Prahy, kde poz-
                              20. století.                                  ději společně s Camille Hunt založila
                                                                            soukromou galerii moderního umění Hunt
                                                                            Kastner. Ta dnes sídlí v Bořivojově ulici na
                                                                            Žižkově a zastupuje začínající i renomova-
                                                                            né umělce na české i mezinárodní úrovni.








                                                                         Jak se vám daří současné umění lidem
                                                                         přibližovat?
                                                                         Snažíme se nějak vyjít vstříc, například děláme ty
                                                                         první čtvrtky, ale na druhou stranu jsme jen malá
                                                                         soukromá galerie a tohle není naším hlavním
                                                                         posláním. Jsme tu spíš pro lidi, kteří už o umě-
                                                                         ní něco vědí. Objevuje se i názor, že bychom měli
                                                                         dělat umění pro všechny, ale to není náš úkol. My
                                                                         se zaměřujeme na nejmodernější umění, podpo-
                                                                         ru současných umělců a nových postupů. A to je
                                                                         opravdu určené spíše profesionálům.

                                                                         Co říkáte lidem, kteří to nepochopí?
                                                                         Člověk nemusí pochopit všechno. Já se například
                                                                         nevyznám v matematice. Ale to neznamená, že ji
                                                                         nepovažuji za důležitou. Nebo že by matematici
                                                                         nedělali potřebnou práci. Dělají. Ale já tomu zkrát-
                                                                         ka nemusím rozumět.
                                                                         Na Žižkově minulý rok vzniklo art re use
                                                                         centrum, kde si umělci vyměňují použitý
                                                                         materiál. Využíváte ho?
                                                                         To je skvělý počin! Nějaké věci jsme tam už věno-
                                                                         vali. Když děláme výstavy, stále vytváříme nějaké
                                                                         stojany, podstavce — materiály, které potom vy-
                                                                         hodíme. A uvědomujeme si, že kupovat věci znovu
                                                                         je špatný přístup. Proto jsme rádi, když to někdo
     — 16                                                                jiný může použít.
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21