Page 16 - Chytrý zpravodaj - Praha 3 05/2022
P. 16
Dialog generace umělců hranice stírá. Jsou schopní
všechny formy spojit a kombinovat.
Je vaším cílem, aby se veřejnost o současné
umění více zajímala?
Ano i ne. Já chápu, že to asi není pro každého, ale
potěší mě, když někdo prochází kolem a všimne
si uměleckého díla, zastaví se a něco ho na tom
osloví. Lidé by měli mít možnost se s uměním
setkat.
Současné umění přináší
něco nového, co se
musíme učit
Někdo by mohl namítnout, že tomu zkrátka
nerozumí.
Ano, spousta lidí říká, že současné umění je těžké
pochopit. Ale tady nejde o to, vidět něco na prv-
ní pohled. To je přece charakteristika současné-
ho umění, že přináší něco nového, co se musíme
učit, o čem musíme přemýšlet! Myslím, že když Katherine „Kacha“
někdo nerozumí výtvarnému dílu, neměl by se
bát zeptat. To není ostuda nechat si věci vysvět- Kastner
lit. A taky bych řekla, že nemusíme hned pocho-
pit všechno. Někdy to chce čas. Vezměte si třeba Narodila se 26. dubna 1960 ve Spojených
Marcela Duchampa a jeho porcelánový pisoár státech, kam její matka emigrovala z ko-
podepsaný R. Mutt. To zpočátku taky nikdo nepo- munistického Československa. Po same-
chopil, ale později se to stalo přelomovým dílem tové revoluci přesídlila do Prahy, kde poz-
20. století. ději společně s Camille Hunt založila
soukromou galerii moderního umění Hunt
Kastner. Ta dnes sídlí v Bořivojově ulici na
Žižkově a zastupuje začínající i renomova-
né umělce na české i mezinárodní úrovni.
Jak se vám daří současné umění lidem
přibližovat?
Snažíme se nějak vyjít vstříc, například děláme ty
první čtvrtky, ale na druhou stranu jsme jen malá
soukromá galerie a tohle není naším hlavním
posláním. Jsme tu spíš pro lidi, kteří už o umě-
ní něco vědí. Objevuje se i názor, že bychom měli
dělat umění pro všechny, ale to není náš úkol. My
se zaměřujeme na nejmodernější umění, podpo-
ru současných umělců a nových postupů. A to je
opravdu určené spíše profesionálům.
Co říkáte lidem, kteří to nepochopí?
Člověk nemusí pochopit všechno. Já se například
nevyznám v matematice. Ale to neznamená, že ji
nepovažuji za důležitou. Nebo že by matematici
nedělali potřebnou práci. Dělají. Ale já tomu zkrát-
ka nemusím rozumět.
Na Žižkově minulý rok vzniklo art re use
centrum, kde si umělci vyměňují použitý
materiál. Využíváte ho?
To je skvělý počin! Nějaké věci jsme tam už věno-
vali. Když děláme výstavy, stále vytváříme nějaké
stojany, podstavce — materiály, které potom vy-
hodíme. A uvědomujeme si, že kupovat věci znovu
je špatný přístup. Proto jsme rádi, když to někdo
— 16 jiný může použít.