Page 21 - Chytrý zpravodaj - Praha 15 07-08/2022
P. 21

ZE ŽIVOTA V HORNÍCH MĚCHOLUPECH A HOSTIVAŘI


                                                        výrobce košťat. Oproti tomu
                                                        sborník Praha, hlava králov‑
                                                        ství Českého (1901) od vyda‑
                                                        vatele Eduarda Grégra uvádí
                                                        na Malé Straně, Novém i Sta‑
                                                        rém Městě a Holešovicích
                                                        pouze dva solidní kartáčníky:
                                                        Václava Schmidta a Rudolfa
                                                        Severu z Jungmannovy ulice.

       Po skromné dílně v centru Prahy vyrostlo zázemí   Jubilejní výstava 1891  Účastí na prestižních mezinárodních výstavách
       firmy v sousedství železnice v Hostivaři         Václav Schmidt každopádně   se Václav Schmidt pochlubil i na svých účtech
                                                        provozoval své řemeslo podle   (1899)
                                           všech regulí a původně malá firma skutečně
       hřebeny, štětky nebo štětce. Vše pochopitelně   nabízela kvalitní zboží, protože i ve zmíněné ne‑  na speciální látky (např. na samet), vlásenkář‑
       v nejlepší jakosti. Již v lednu 1889 „kvůli pohodlí   kalé konkurenci utěšeně rostla a na Staré Město   ské válečky, dětské smetáčky, ale též kartáče
       svých ctěných pánů zákazníků“ rozšířil zázemí   už se stěhovala coby velkoobchod. Schmidt   na koně, lampy, kamna a obecně průmyslovější
       obchodu do Týnské ulice čp. 629 na dohled   kupříkladu nabízel stovku rýžových kartáčů   výrobky pro pivovary, cukrovary nebo kominíky.
       Staroměstského náměstí. Do tohoto domu,   za speciální cenu šesti zlatých (za stejnou   Rozvíjel se i doplňující sortiment firmy, uspěli
       kde dnes najdeme luxusní hotel Černý slon, se   sumu šlo pořídit nový svrchník na míru nebo si   jste s koupí klasického rákosového klepadla,
       s podnikatelem přestěhovala i celá rodina. Ob‑  na měsíc najmout v Praze pokojík). Bez jeho vý‑  mycích hub a rukavic, zrcátek, kostic do vlasů,
       chodu se dařilo, a tak prodejnu v Mostecké ulici   robků se neměla obejít nejen žádná domácnost,   rohožek i párátek na zuby. Pro běžného zákaz‑
       držel Schmidt dál a pokrýval hned dvě starobylé   ale také dělníci, zprvu cílil zejména na malíře   níka ze dřeva, pro lepší pány prosím párátka
       městské části.                      a zedníky.                           z prvotřídní želvoviny. Nejeden z těchto výrobků
                                                                                byl objektem právních sporů mezi živnostníky.
       Schmidt vystihl „díru na trhu“. Kartáče a košťata   Roku 1891 se podnikatel dokázal prosadit   Smí kartáčník vůbec vyrábět hřebeny? A proč
       byly věcí denní potřeby, ale zdá se, že kvalitních   mezi vybrané výrobce, kteří svůj um prokázali   by měl vyrábět klepadla, kterážto spadají
       výrobků v Praze nebylo tolik, jak si od starých   na slavné Jubilejní výstavě. Dobová reportáž   do oboru košíkářů. Mají štětce prodávat obcho‑
       řemeslníků představujeme. Kartáčníci a štětkáři   přímo z místa dění nás nechá nahlédnout   dy s barvami, nebo právě výrobci kartáčů? Dnes
       objížděli města, jednou za čtrnáct dní přijeli,   do nabídky firmy: „Je zde elegantně sestavená   mohou takové otázky působit malicherně, ale
       postavili na dvoře nebo v průjezdu své stánky   sbírka zboží kartáčnického p. Václava Schmi‑  v té době se mnohdy jednalo o nemalou část
       a mistr se svými pomocníky opravoval staré   dta z Týnské ul. Flankována je po pravé straně   výdělku drobných řemeslníků.
       výrobky nebo prodával nové. Jenomže strojová   dvěma kartáči pro dělostřelectvo. Pan Schmidt
       výroba, kterou Schmidt a několik dalších začali   jako starý dělostřelec jediný dovedl vyhovět   Nutno říct, že firma byla skutečně stále
       v Praze zavádět, začala tradiční kočovné řeme‑  přísným požadavkům vojenského eráru. Jako   úspěšnější. Je to vidět nejen na rozvíjející se
       slníky vytlačovat. Pokrok se projevil v každém   vojín si také patrně na svých dělových kartáčích   nabídce, ale i na její bohatší, propracovanější
       odvětví průmyslu, Schmidt zachytil správný vítr   zakládá…,“ dočteme se v Národních listech.   a umělecky hodnotnější dobové inzerci. Schmidt
       a rychle směřoval ke své vlastní továrně.   O Schmidtově vojenské službě bohužel nic   nemohl chybět na dalších velkých expozicích
                                           nevíme, teoreticky by se jako rakousko‑uherský   včetně známé Národopisné výstavy česko‑
       Národní politika v roce 1900 popisuje těžkosti   voják mohl účastnit okupace Bosny a Herce‑  slovanské (1895), na kterou dorazilo přes dva
       pražských kartáčníků, kterých je ve městě   goviny v roce 1878, ale je pravděpodobnější,   miliony návštěvníků, nebo Výstavy architektury
       prý už tolik, že je problém se řemeslem uživit.   že ke svým zkušenostem mohl stejně tak přijít   a inženýrství (1898), již vidělo asi půl milionu
       Přitom jej často provozují lidé nevyškolení, kteří   během služby v záloze.   lidí. Obě se konaly na pražském Výstavišti
       navíc zboží nabízejí pod cenou a ničí tak ob‑                            v Bubenči. Sám továrník se rovněž neopomněl
       chodní podmínky. Hauzírnictví neboli podomní   Pro náš příběh to však není tak důležité, po‑  chlubit, že se od roku 1893 stal přísežným
       prodej je třeba vymýtit. Dokonce společenstvo   kračujeme spolu s redaktorem a jeho recenzí   znalcem c. k. obchodního soudu a z mnoha
       přímo vyzývalo své vlastní mistry, aby odmítali   z Jubilejní výstavy: „A od vznešeného k malému   funkcí stojí za zmínku, že v této době zastával
       nabírat další učně, protože jich bude nadbytek.   nebo naopak jen jeden skok. Vedle hromotluko‑  pozici starosty společenstva kartáčníků, jedna‑
       Stejně tak zástupci požadovali, aby stát zakázal   vých kartáčů ze železa a dřeva sbírka nejjemněj‑  tele společenstva štětkařů nebo člena výboru
       provozovat kartáčnictví ve věznicích, protože   ších kartáčů kosmetických, na zuby, na ruce atd.   Vývozního spolku. Ostatně sám čile obchodoval
       i odsouzenci brali práci poctivým řemeslníkům.   Malá výroba ustoupila, co se výroby drobného,   i se zahraničím, nabízel např. francouzské nebo
       Čtenář ctěného listu by došel k závěru, že není   jemného zboží kartáčového týče, továrnám.   anglické kartáčky na zuby.
       horšího nápadu než se vydat cestou poctivého   V těch věcech konkurence se nevyplácela. Pan
                                           Schmidt i zde pronikl českou přičinlivostí a pílí.   A protože šel s dobou, nechal do své firmy za‑
                                           Nanejvýš elegantními jsou příležitostné kartáče   vést moderní novinku, která se krůček po krůč‑
                                           na dámské šaty, na vousy, vykládané v želvové   ku stávala pro většího obchodníka nezbytností
                                           krytbě…“ Doplňme, že přímo pro výstavu Schmi‑  – telefon. Bylo otázkou času, kdy bude velkoob‑
                                           dt vyrobil sérii kartáčů s podobiznou Průmy‑  chodník Schmidt potřebovat pro svou výrobu
                                           slového paláce a letopočtem 1791–1891. Lepší   mnohem větší prostory, nejlépe samostatnou
                                           kousky byly dokonce ve stříbře.      budovu na nějakém příhodném pozemku někde
                                                                                za Prahou, ale přesto v její blízkosti, ideálně
                                           Od kartáčů po párátka                přímo u železnice. Například v Hostivaři, kde by
                                           Jak můžeme mezi řádky číst, Schmidt se svým   se dala postavit nějaká útulná továrnička, třeba
                                           zbožím snažil pokrýt skutečně veškeré potřeby   s názvem Královka.
       Firma nabízela široký sortiment výrobků   – od domácích hospodyňských prací přes
       od domácích potřeb po velké armádní zakázky   módní doplňky až k většímu obchodu, průmyslu   Ale o tom zase příště.
       (1909)                              a armádním zakázkám. Dostali jste u něj kartáče                 Lukáš Berný

                                                                                                      HLASATEL 7–8  21
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26