Page 8 - Chytrý zpravodaj - Praha 15 06/2022
P. 8
INFORMACE Z MĚSTSKÉ ČÁSTI
Bude dětmi z Ukrajiny
ovlivněno školství?
Váleční uprchlíci z Ukrajiny jsou jedním
z největších témat posledních měsíců. Česká
republika ukazuje ohromnou solidaritu.
Finanční sbírky na humanitární pomoc čítají
rekordní obnosy, vzniklo velké množství
místních aktivit s cílem finanční, materiální,
ale také lidské pomoci. Příliv uprchlíků ale také
budí mnohé otázky. Jednou z nich je otázka,
jak bude dětmi z Ukrajiny ovlivněno školství.
Jaká je situace v naší městské části?
Mateřské školy
„Na obecné rovině, děti – cizinci, ve školské
terminologii děti s odlišným mateřským jazykem
(OMJ) v mateřských školách pro nás nejsou
ničím novým,“ říká Ilona Hulínová, ředitelka MŠ
Škola hrou. Tomu odpovídají statistiky o počtech
cizinců na školách dostupné na webu www.
inkluzivniskola.cz. Ve školním roce 2019/2020 Adaptační skupina pro předškolní děti zřízená
navštěvovalo mateřské školy v České republice pomoct dětem s pozvolnou jazykovou i kulturní MČ Praha 15
11 942 cizinců, což odpovídá 3,3 % z celkového integrací a zároveň by v nich měly překonat
počtu dětí. A to je dvojnásobek počtu ve školním nejhorší trauma po útěku z válečné zóny,
roce 2014/15. Nejčastěji jsou to přitom v MŠ kterým si mnohé z nich prošly. Skupiny mají být Základní školy
dlouhodobě děti z Ukrajiny (28 % žáků s cizí kombinací hlídání a seznamování se s novým Podpora dětí – cizinců nepředstavuje novinku
státní příslušností). kulturním prostředím.“ (Seznam zprávy). ani pro základní školy. Ve školním roce
Zřizovat adaptační skupiny mohou nestátní 2019/2020 navštěvovalo základní školy v České
„Co ovšem nové je, jsou počty těchto dětí a fakt, neziskové organizace, obce, kraje a jejich republice 26 527 cizinců, což odpovídá 2,8 %
že tématem není pouze jejich odlišný jazyk. příspěvkové organizace. z celkového počtu dětí (statistiky
Děti z Ukrajiny nyní přichází z válečné situace, www.inkluzivniskola.cz). Ve školství dnes
která pro rodiny znamená nejen trauma, ale V Praze 15 zřizuje adaptační skupiny pro děti pracujeme s takzvanými podpůrnými opatřeními
také absenci zázemí v České republice,“ dodává od 3 do 6 let městská část, v současné době (zkratka PO). A dlouhodobě existují podpůrná
ředitelka. fungují takové skupiny dvě. „Na první skupinu, opatření i pro žáky cizince. V některých školách
která splňuje podmínky počtem dětí, budeme jejich úspěšné začlenění podporuje i přímo
„Způsoby práce s dětmi s odlišným mateřským žádat o dotaci na Magistrát hl. m. Prahy. určený koordinátor z řad učitelů.
jazykem máme metodicky zpracované. Ať už Druhá skupina je početně menší, ale vnímáme
se jedná o personální zajištění (kvalifikace potřebu pomoci uprchlickým rodičům (zpravidla Po příchodu do České republiky má takové dítě
pedagogů, logoped), pomůcky nebo individuální matkám) se začleněním do pracovního nárok na bezplatnou výuku češtiny
a skupinové činnosti při seznamování s češtinou. procesu, což ve výsledku přinese finanční (100–200 hodin osobně či distančně
Podmínky dětí a žáků s OMJ jsou součástí odlehčení celému systému,“ říká Jitka Kolářová, ve skupinách do 10 žáků), kterou zajišťují krajské
zajišťování rovných příležitostí ve vzdělávání místostarostka pro školství. úřady a probíhá v určených školách, kde mají
a někdy i speciálních vzdělávacích potřeb. s výukou pro cizince dlouhodobé zkušenosti.
Národní a kulturní odlišnosti přijímáme S adaptačními skupinami souvisí otázka V souvislosti s uprchlickou vlnou je ale tato
a využíváme v třídních programech a projektech. kapacity mateřských škol. „Adaptační skupiny výuka rozšířena na všechny školy v Praze 15.
Děti se navzájem přirozeně seznamují s různými mají v současné době ještě volnou kapacitu.
zeměmi, zvyky, jazykem, jmény apod. Za účasti Neměl by tedy nastat přetlak dětí z uprchlických Na konkrétní podobu podpory žáků – cizinců
rodičů jsme aktivity školy společně představili rodin do MŠ zřizovaných městskou částí. jsme se zeptali pana ředitele Základní školy
např. na Dnech Prahy 15 (ochutnávka jídel, Počet míst do jednotlivých MŠ je městskou Nad Přehradou Jana Noska.
výrobky dětí, malování hennou). Klademe ale částí systematicky koordinován. Na rozdíl
důraz na to, že jsme v Čechách, platí zde česká od základních škol se však nevytvářejí místa Jak na vaší škole probíhá podpora žáků s OMJ?
pravidla a mluvíme česky.“ nová, ale určují se počty v rámci těch stávajících. „Před začátkem školního roku 2021/22 se
Počty rodin válečných uprchlíků v Praze 15 se zástupce vedení školy zúčastnil školení o novém
„Váleční uprchlíci určitě potřebují naši pomoc, mění, některé rodiny se vrací zpět na Ukrajinu, pojetí výuky žáků s OMJ a o způsobech jejího
ale ta musí být cílená, smysluplná a podle jiné se stěhují. Situace je tedy velmi dynamická financování pořádaného organizací Meta,
našich možností. Myslím, že tím zajistíme klid a je nutné flexibilně reagovat na aktuální stav,“ která úzce spolupracovala s Ministerstvem
a bezpečí nám všem. Jistě je to starost, ale pro vysvětluje Jitka Kolářová. školství a Českou školní inspekcí. V září 2021/22
mě také dobrý pocit,“ dodává Ilona Hulínová došlo k zahájení výuky předmětu Čeština jako
s tím, že důležitá je pro ni podpora a spolupráce „Co se týče další podpory dětí z Ukrajiny, druhý jazyk (ČDJ), byla vytvořena skupina
se zřizovatelem, kterou považuje za dobře rozšířila městská část ve spolupráci s organizací do počtu deseti žáků. Skupinu tvořili žáci 1., 2.,
organizovanou a funkční. Proxima Sociale terénní program a podporu 3., 7. a 9. ročníku. K zařazení byl nutný souhlas
i na ukrajinské rodiny s dětmi. Sociální zákonného zástupce. Před zařazením do skupiny
Adaptační skupiny pracovnice je uprchlice, dobře tedy chápe jsme provedli diagnostiku úrovně znalostí
„Pro děti ukrajinských uprchlíků vznikají v České složitost situace i emoce klientů,“ doplňuje českého jazyka. Výuka probíhá 3x týdně v době
republice adaptační skupiny, které by měly k aktivitám městské části Jitka Kolářová. vyučování. Ve výuce se v 1. pololetí používaly
8 HLASATEL 6