Page 8 - Chytrý zpravodaj - Praha 15 06/2022
P. 8

INFORMACE Z MĚSTSKÉ ČÁSTI


       Bude dětmi z Ukrajiny
       ovlivněno školství?


       Váleční uprchlíci z Ukrajiny jsou jedním
       z největších témat posledních měsíců. Česká
       republika ukazuje ohromnou solidaritu.
       Finanční sbírky na humanitární pomoc čítají
       rekordní obnosy, vzniklo velké množství
       místních aktivit s cílem finanční, materiální,
       ale také lidské pomoci. Příliv uprchlíků ale také
       budí mnohé otázky. Jednou z nich je otázka,
       jak bude dětmi z Ukrajiny ovlivněno školství.
       Jaká je situace v naší městské části?
       Mateřské školy
       „Na obecné rovině, děti – cizinci, ve školské
       terminologii děti s odlišným mateřským jazykem
       (OMJ) v mateřských školách pro nás nejsou
       ničím novým,“ říká Ilona Hulínová, ředitelka MŠ
       Škola hrou. Tomu odpovídají statistiky o počtech
       cizinců na školách dostupné na webu www.
       inkluzivniskola.cz. Ve školním roce 2019/2020                            Adaptační skupina pro předškolní děti zřízená
       navštěvovalo mateřské školy v České republice   pomoct dětem s pozvolnou jazykovou i kulturní   MČ Praha 15
       11 942 cizinců, což odpovídá 3,3 % z celkového   integrací a zároveň by v nich měly překonat
       počtu dětí. A to je dvojnásobek počtu ve školním   nejhorší trauma po útěku z válečné zóny,
       roce 2014/15. Nejčastěji jsou to přitom v MŠ   kterým si mnohé z nich prošly. Skupiny mají být   Základní školy
       dlouhodobě děti z Ukrajiny (28 % žáků s cizí   kombinací hlídání a seznamování se s novým   Podpora dětí – cizinců nepředstavuje novinku
       státní příslušností).               kulturním prostředím.“ (Seznam zprávy).   ani pro základní školy. Ve školním roce
                                           Zřizovat adaptační skupiny mohou nestátní   2019/2020 navštěvovalo základní školy v České
       „Co ovšem nové je, jsou počty těchto dětí a fakt,   neziskové organizace, obce, kraje a jejich   republice 26 527 cizinců, což odpovídá 2,8 %
       že tématem není pouze jejich odlišný jazyk.   příspěvkové organizace.    z celkového počtu dětí (statistiky
       Děti z Ukrajiny nyní přichází z válečné situace,                         www.inkluzivniskola.cz). Ve školství dnes
       která pro rodiny znamená nejen trauma, ale   V Praze 15 zřizuje adaptační skupiny pro děti   pracujeme s takzvanými podpůrnými opatřeními
       také absenci zázemí v České republice,“ dodává   od 3 do 6 let městská část, v současné době   (zkratka PO). A dlouhodobě existují podpůrná
       ředitelka.                          fungují takové skupiny dvě. „Na první skupinu,   opatření i pro žáky cizince. V některých školách
                                           která splňuje podmínky počtem dětí, budeme   jejich úspěšné začlenění podporuje i přímo
       „Způsoby práce s dětmi s odlišným mateřským   žádat o dotaci na Magistrát hl. m. Prahy.   určený koordinátor z řad učitelů.
       jazykem máme metodicky zpracované. Ať už   Druhá skupina je početně menší, ale vnímáme
       se jedná o personální zajištění (kvalifikace   potřebu pomoci uprchlickým rodičům (zpravidla   Po příchodu do České republiky má takové dítě
       pedagogů, logoped), pomůcky nebo individuální   matkám) se začleněním do pracovního   nárok na bezplatnou výuku češtiny
       a skupinové činnosti při seznamování s češtinou.   procesu, což ve výsledku přinese finanční   (100–200 hodin osobně či distančně
       Podmínky dětí a žáků s OMJ jsou součástí   odlehčení celému systému,“ říká Jitka Kolářová,   ve skupinách do 10 žáků), kterou zajišťují krajské
       zajišťování rovných příležitostí ve vzdělávání   místostarostka pro školství.    úřady a probíhá v určených školách, kde mají
       a někdy i speciálních vzdělávacích potřeb.                               s výukou pro cizince dlouhodobé zkušenosti.
       Národní a kulturní odlišnosti přijímáme   S adaptačními skupinami souvisí otázka   V souvislosti s uprchlickou vlnou je ale tato
       a využíváme v třídních programech a projektech.   kapacity mateřských škol. „Adaptační skupiny   výuka rozšířena na všechny školy v Praze 15.
       Děti se navzájem přirozeně seznamují s různými   mají v současné době ještě volnou kapacitu.
       zeměmi, zvyky, jazykem, jmény apod. Za účasti   Neměl by tedy nastat přetlak dětí z uprchlických   Na konkrétní podobu podpory žáků – cizinců
       rodičů jsme aktivity školy společně představili   rodin do MŠ zřizovaných městskou částí.   jsme se zeptali pana ředitele Základní školy
       např. na Dnech Prahy 15 (ochutnávka jídel,   Počet míst do jednotlivých MŠ je městskou   Nad Přehradou Jana Noska.
       výrobky dětí, malování hennou). Klademe ale   částí systematicky koordinován. Na rozdíl
       důraz na to, že jsme v Čechách, platí zde česká   od základních škol se však nevytvářejí místa   Jak na vaší škole probíhá podpora žáků s OMJ?
       pravidla a mluvíme česky.“          nová, ale určují se počty v rámci těch stávajících.   „Před začátkem školního roku 2021/22 se
                                           Počty rodin válečných uprchlíků v Praze 15 se   zástupce vedení školy zúčastnil školení o novém
       „Váleční uprchlíci určitě potřebují naši pomoc,   mění, některé rodiny se vrací zpět na Ukrajinu,   pojetí výuky žáků s OMJ a o způsobech jejího
       ale ta musí být cílená, smysluplná a podle   jiné se stěhují. Situace je tedy velmi dynamická   financování pořádaného organizací Meta,
       našich možností. Myslím, že tím zajistíme klid   a je nutné flexibilně reagovat na aktuální stav,“   která úzce spolupracovala s Ministerstvem
       a bezpečí nám všem. Jistě je to starost, ale pro   vysvětluje Jitka Kolářová.  školství a Českou školní inspekcí. V září 2021/22
       mě také dobrý pocit,“ dodává Ilona Hulínová                              došlo k zahájení výuky předmětu Čeština jako
       s tím, že důležitá je pro ni podpora a spolupráce   „Co se týče další podpory dětí z Ukrajiny,   druhý jazyk (ČDJ), byla vytvořena skupina
       se zřizovatelem, kterou považuje za dobře   rozšířila městská část ve spolupráci s organizací   do počtu deseti žáků. Skupinu tvořili žáci 1., 2.,
       organizovanou a funkční.            Proxima Sociale terénní program a podporu   3., 7. a 9. ročníku. K zařazení byl nutný souhlas
                                           i na ukrajinské rodiny s dětmi. Sociální   zákonného zástupce. Před zařazením do skupiny
       Adaptační skupiny                   pracovnice je uprchlice, dobře tedy chápe   jsme provedli diagnostiku úrovně znalostí
       „Pro děti ukrajinských uprchlíků vznikají v České   složitost situace i emoce klientů,“ doplňuje   českého jazyka. Výuka probíhá 3x týdně v době
       republice adaptační skupiny, které by měly   k aktivitám městské části Jitka Kolářová.   vyučování. Ve výuce se v 1. pololetí používaly

       8  HLASATEL 6
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13