Page 10 - Chytrý zpravodaj - Praha 15 06/2022
P. 10

INFORMACE Z MĚSTSKÉ ČÁSTI


       Příprava na čtení aneb
       jaké jsou možnosti rodičů
       i odborníků


       Po zápisech do první třídy se již většina
       předškolních dětí těší do školy. Některým z nich
       byl doporučen odklad školní docházky o jeden
       rok. Důvodem je získání času pro vyrovnání
       deficitů (nedostatků či oslabení) budoucích žáků
       v celé řadě pro školu potřebných oblastí. Velká
       část rodičů nyní ví, na co se před vstupem svého
       potomka do ZŠ zaměřit. Je to velmi důležité
       proto, aby se dítě cítilo ve škole dobře a aby
       jeho chuť vzdělávat se nevyprchala kvůli tomu,
       že se mu nebude ve škole dařit. Že je úspěšný
       start v první třídě klíčový pro další vzdělávání
       na dalších stupních vzdělávacího systému, je
       ověřeno zkušenostmi, ale i výzkumy.

       Jak děti připravit na školu?
       Má-li být dítě po vstupu do ZŠ úspěšné (obstát
       v předmětech jako matematika, český jazyk,
       cizí jazyk, přírodověda atd., ale i v kolektivu                          Využívané pomůcky pro metodu podle Elkonina
       třídy – ustát nároky na samostatnost a emoční   např. P-S-E, tak z toho slovo pes nevznikne.
       zralost), předpokladem je určitá míra schopností,   A děti, u kterých je fonematické uvědomování
       dovedností a návyků. Těmi by měl být   skutečně na vysoké úrovni, dokáží manipulovat   Rýmování (posoudit, zda se slova rýmují,
       budoucí školák před začátkem září vybaven.   s hláskami ve slově a rozklíčovat, co se stane se   případně tvorba veršů), určování první
       V tomto článku se budeme věnovat čtenářské   slovem PES, když dáme pryč P a bude tam jako   a poslední hlásky ve slovech (např. hra slovní
       pregramotnosti, tedy předpokladům pro   první hláska L. Vznikne nové slovo LES. Výše   kopaná); tvorba krátkých slov z hlásek (např.
       úspěšné čtení a psaní s porozuměním.  zmíněné dovednosti by dítě mělo umět na rovině   řekneme odděleně R-A-K a dítě uhodne
                                           sluchu – bez využití písmen. V této fázi ještě   zakódované slovo RAK).
       Co je potřeba mít natrénované pro   neumí číst, ale v první třídě se to naučí velmi
       správný nácvik čtení                snadno a bude moci své síly upnout i na další   Běžná podpora v mateřské škole řadě
       V českých základních školách se při nácviku   předměty.                  dětí nestačí
       čtení a psaní klade velký důraz především                                V mateřských školách se na rozvoji výše
       na zrakové vnímání. Žáci velmi brzy pracují   Co mohou doma podporovat rodiče  uvedených předpokladů s dětmi samozřejmě
       přímo s písmeny. Pozornost se ve výuce   Řada rodičů nemá představu o tom, které   pracuje. Fonematické uvědomování je však
       soustředí zejména na psanou formu řeči.   schopnosti a dovednosti mohou kvalitu čtení   v případě řady dětí potřeba rozvíjet cíleně
       „Dobré čtenáře však charakterizuje dobrý   přímo ovlivnit. Tabulka nabízí příklady aktivit,   a systematicky, což se v podmínkách běžné
       jazykový cit, porozumění řeči a rozvinuté   kterými lze s dětmi před vstupem do školy   mateřské školy ne vždy může dařit na sto
       fonematické schopnosti (složka sluchového   i v domácím prostředí trénovat.  procent. Jak již bylo uvedeno výše, pro vstup
       vnímání) v mluveném jazyce.“ (Mikulajová a kol,                          do základní školy je fonematické uvědomování
       2016). Proto je třeba, aby dítě před samotnou   Zrakové vnímání          klíčovou schopností. Není-li sluchové vnímání
       výukou čtení pochopilo systém mluvené řeči   Orientace na vlastním těle, orientace na ploše   v předškolním věku dostatečně rozvíjeno,
       a dokázalo se orientovat ve slovech pouze   papíru (co je nahoře – dole, vlevo – vpravo),   narůstá riziko, že se dítě během prvních
       sluchem. U dětí je proto třeba tyto schopnosti   určení pořadí (co je v řadě první a poslední),   let školní docházky nenaučí kvalitně číst
       intenzivně a cíleně rozvíjet. Aby byl prvňák   rozlišování rozdílů na řádce, hledání rozdílů   s porozuměním. Negativní vliv se pak projeví
       ve škole úspěšný, potřebuje mít rozvinuté   na dvou podobných obrázcích, Kimovy hry   i v psaní (děti píší s chybami, napsaný
       jazykové schopnosti se zvláštním zřetelem   (co se změnilo, který předmět ubyl/přibyl), hra   text nejsou schopné po sobě dostatečně
       na oblast sluchového vnímání (fonematické   pexeso.                      překontrolovat). Výzkumy odborníků jasně
       uvědomování). Nezbytné je také dosažení                                  prokázaly souvislost mezi nedostatečně
       patřičné úrovně v oblasti zrakového vnímání,   Rychlé vybavování pojmů   rozvinutým sluchovým vnímáním a vznikem
       paměti, grafomotoriky a rychlého vybavování   Jde o rychlé pojmenovávání předkládaných   specifických poruch učení. (Mikulajová;
       pojmů z paměti.                     obrázků – označuje obrázky/předměty, které vidí   Nováková Schőffelová; Tokárková; Dostálová,
                                           (např. hra Dobble, lze využít obrázky z pexesa).  2016)
       Co je fonematické uvědomování
       Zjednodušeně řečeno se jedná o schopnost   Sluchová paměť                Možnosti pro rodiče, kteří by rádi cíleně,
       dítěte vědomě pracovat s tím, co slyší. Například   Slovní hry jako „Babička jde na nákup“ – řadíme   systematicky a velmi intenzivně podpořili
       u slova PES určí, že se jedná o jedno slovo, které   za sebe další slova, označující předměty, které   rozvoj fonematického uvědomování u svého
       má jednu slabiku a ta je krátká. První hláska   babička nakoupila; případně hra „Myslím si zvíře“   dítěte
       ve slově pes je P a poslední S. Když je tato   (dítě si musí pamatovat informace, které získalo   Rodiče mají možnost zapsat své dítě
       dovednost skutečně dobře rozvinuta, tak děti   z předchozích odpovědí a ve správném pořadí).  do mateřské školy, kde je Trénink jazykových
       dokáží slovo PES rozhláskovat a určit, že se                             schopností dle Elkonina nabízen. V naší městské
       skládá z hlásek P-E-S a že tyto hlásky musí jít   Sluchové vnímání – zejména fonematické   části se nachází hned několik mateřských škol,
       vždy ve stejném pořadí. Pokud by byly v jiném,   uvědomování             které tuto aktivitu potřebným dětem poskytují.

       10  HLASATEL 6
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15