Page 10 - Chytrý zpravodaj - Praha 15 06/2022
P. 10
INFORMACE Z MĚSTSKÉ ČÁSTI
Příprava na čtení aneb
jaké jsou možnosti rodičů
i odborníků
Po zápisech do první třídy se již většina
předškolních dětí těší do školy. Některým z nich
byl doporučen odklad školní docházky o jeden
rok. Důvodem je získání času pro vyrovnání
deficitů (nedostatků či oslabení) budoucích žáků
v celé řadě pro školu potřebných oblastí. Velká
část rodičů nyní ví, na co se před vstupem svého
potomka do ZŠ zaměřit. Je to velmi důležité
proto, aby se dítě cítilo ve škole dobře a aby
jeho chuť vzdělávat se nevyprchala kvůli tomu,
že se mu nebude ve škole dařit. Že je úspěšný
start v první třídě klíčový pro další vzdělávání
na dalších stupních vzdělávacího systému, je
ověřeno zkušenostmi, ale i výzkumy.
Jak děti připravit na školu?
Má-li být dítě po vstupu do ZŠ úspěšné (obstát
v předmětech jako matematika, český jazyk,
cizí jazyk, přírodověda atd., ale i v kolektivu Využívané pomůcky pro metodu podle Elkonina
třídy – ustát nároky na samostatnost a emoční např. P-S-E, tak z toho slovo pes nevznikne.
zralost), předpokladem je určitá míra schopností, A děti, u kterých je fonematické uvědomování
dovedností a návyků. Těmi by měl být skutečně na vysoké úrovni, dokáží manipulovat Rýmování (posoudit, zda se slova rýmují,
budoucí školák před začátkem září vybaven. s hláskami ve slově a rozklíčovat, co se stane se případně tvorba veršů), určování první
V tomto článku se budeme věnovat čtenářské slovem PES, když dáme pryč P a bude tam jako a poslední hlásky ve slovech (např. hra slovní
pregramotnosti, tedy předpokladům pro první hláska L. Vznikne nové slovo LES. Výše kopaná); tvorba krátkých slov z hlásek (např.
úspěšné čtení a psaní s porozuměním. zmíněné dovednosti by dítě mělo umět na rovině řekneme odděleně R-A-K a dítě uhodne
sluchu – bez využití písmen. V této fázi ještě zakódované slovo RAK).
Co je potřeba mít natrénované pro neumí číst, ale v první třídě se to naučí velmi
správný nácvik čtení snadno a bude moci své síly upnout i na další Běžná podpora v mateřské škole řadě
V českých základních školách se při nácviku předměty. dětí nestačí
čtení a psaní klade velký důraz především V mateřských školách se na rozvoji výše
na zrakové vnímání. Žáci velmi brzy pracují Co mohou doma podporovat rodiče uvedených předpokladů s dětmi samozřejmě
přímo s písmeny. Pozornost se ve výuce Řada rodičů nemá představu o tom, které pracuje. Fonematické uvědomování je však
soustředí zejména na psanou formu řeči. schopnosti a dovednosti mohou kvalitu čtení v případě řady dětí potřeba rozvíjet cíleně
„Dobré čtenáře však charakterizuje dobrý přímo ovlivnit. Tabulka nabízí příklady aktivit, a systematicky, což se v podmínkách běžné
jazykový cit, porozumění řeči a rozvinuté kterými lze s dětmi před vstupem do školy mateřské školy ne vždy může dařit na sto
fonematické schopnosti (složka sluchového i v domácím prostředí trénovat. procent. Jak již bylo uvedeno výše, pro vstup
vnímání) v mluveném jazyce.“ (Mikulajová a kol, do základní školy je fonematické uvědomování
2016). Proto je třeba, aby dítě před samotnou Zrakové vnímání klíčovou schopností. Není-li sluchové vnímání
výukou čtení pochopilo systém mluvené řeči Orientace na vlastním těle, orientace na ploše v předškolním věku dostatečně rozvíjeno,
a dokázalo se orientovat ve slovech pouze papíru (co je nahoře – dole, vlevo – vpravo), narůstá riziko, že se dítě během prvních
sluchem. U dětí je proto třeba tyto schopnosti určení pořadí (co je v řadě první a poslední), let školní docházky nenaučí kvalitně číst
intenzivně a cíleně rozvíjet. Aby byl prvňák rozlišování rozdílů na řádce, hledání rozdílů s porozuměním. Negativní vliv se pak projeví
ve škole úspěšný, potřebuje mít rozvinuté na dvou podobných obrázcích, Kimovy hry i v psaní (děti píší s chybami, napsaný
jazykové schopnosti se zvláštním zřetelem (co se změnilo, který předmět ubyl/přibyl), hra text nejsou schopné po sobě dostatečně
na oblast sluchového vnímání (fonematické pexeso. překontrolovat). Výzkumy odborníků jasně
uvědomování). Nezbytné je také dosažení prokázaly souvislost mezi nedostatečně
patřičné úrovně v oblasti zrakového vnímání, Rychlé vybavování pojmů rozvinutým sluchovým vnímáním a vznikem
paměti, grafomotoriky a rychlého vybavování Jde o rychlé pojmenovávání předkládaných specifických poruch učení. (Mikulajová;
pojmů z paměti. obrázků – označuje obrázky/předměty, které vidí Nováková Schőffelová; Tokárková; Dostálová,
(např. hra Dobble, lze využít obrázky z pexesa). 2016)
Co je fonematické uvědomování
Zjednodušeně řečeno se jedná o schopnost Sluchová paměť Možnosti pro rodiče, kteří by rádi cíleně,
dítěte vědomě pracovat s tím, co slyší. Například Slovní hry jako „Babička jde na nákup“ – řadíme systematicky a velmi intenzivně podpořili
u slova PES určí, že se jedná o jedno slovo, které za sebe další slova, označující předměty, které rozvoj fonematického uvědomování u svého
má jednu slabiku a ta je krátká. První hláska babička nakoupila; případně hra „Myslím si zvíře“ dítěte
ve slově pes je P a poslední S. Když je tato (dítě si musí pamatovat informace, které získalo Rodiče mají možnost zapsat své dítě
dovednost skutečně dobře rozvinuta, tak děti z předchozích odpovědí a ve správném pořadí). do mateřské školy, kde je Trénink jazykových
dokáží slovo PES rozhláskovat a určit, že se schopností dle Elkonina nabízen. V naší městské
skládá z hlásek P-E-S a že tyto hlásky musí jít Sluchové vnímání – zejména fonematické části se nachází hned několik mateřských škol,
vždy ve stejném pořadí. Pokud by byly v jiném, uvědomování které tuto aktivitu potřebným dětem poskytují.
10 HLASATEL 6