Page 27 - Chytrý zpravodaj - Praha 15 03 2022
P. 27
ZE ŽIVOTA V HORNÍCH MĚCHOLUPECH A HOSTIVAŘI
Chlapská práce v mateřince Ano, chce to trpělivost a ostražitost. Ne vše se dětem povede, ne na všechno
stačí. Je tedy nutné si na práci nechat dostatek času, aby cílem nebylo mít
práci hotovou, ale aby práce byla cílem.
Jak dobře víme, pandemie covidu-19 zahýbala životy a osudy mnoha Jsem už nějakou dobu dospělý a chápu, jak důležitá je autorita, ta skutečná,
lidí. Ale nemusí to být vždy negativní zkušenost. Životní křižovatky ne ta vyhromovaná dospělákem. Nejen pro to, aby děti poslouchaly, ale
někdy člověka přivedou do míst, kam by to nikdy nečekal. Mě hlavně pro jejich bezpečnost. Když se řekne, že na tento strom se nepoleze,
například zavedly do mateřské školy, v mém životě již podruhé. děti musí poslechnout. Ale autorita není zadarmo. Je nutné si ji nejen získat,
Ta první zkušenost byla ještě ve školce Marty Gottwaldové a moc ale i udržovat. I já musím respektovat společná pravidla a být tak dobrým
si z toho nepamatuji, tato druhá je z mateřské školy Semínko příkladem. Dětem prokázat nejen kamarádství, ale také respekt, který si děti
v Toulcově dvoře, kde jsem dostal nabídku pracovat v lesní třídě. zaslouží. Děti každou přetvářku poznají a pochopil jsem, že ztrátu důvěry si
To je místo, kde mohu uplatnit své zkušenosti z pobytu v přírodě, ve školce nemůžete dovolit.
Pochopitelně nejen prací živ je člověk, proto s dětmi hrajeme spousty her,
hodně běháme, malujeme, ale i muzicírujeme. Také učíme děti milovat přírodu
a správně se v ní chovat. Děti jsou neuvěřitelně vnímavé, a když je ve školce
pan učitel i paní učitelka, kteří se společně respektují a uznávají společné
hodnoty, mohu být pro děti dobrým příkladem.
Mám dvě dospívající děti a obě prošly mateřskou školou. Ale až nyní jsem si
uvědomil, jak je pobyt v mateřské škole důležitý. Děti ve školkovém věku tráví
v mateřské školce převážnou část nejdůležitějšího období svého života. Je to
věk, kdy se tvoří jejich osobnost a kdy se učí poznávat morální a společenské
hodnoty. V tomto procesu by měli mít pochopitelně hlavní slovo rodiče. Je ale
zcela běžné, že děti tráví v pracovní den s rodiči okolo 4,5 hodiny (ráno a večer)
a ve školce celých 8 hodin. Je tedy velkou zodpovědností nás učitelů, aby tento
čas byl maximálně využitý k nasměrování dětí k lásce k přírodě i lidem. Jsem
rád, že se mohu tohoto zázraku účastnit. Kéž se nám to daří.
Jan Pumpr, MŠ Semínko
Pobočka Hostivař, Golfová 910/10, Praha 15
Jan Pumpr je jediný muž v jinak ženském
učitelském kolektivu v MŠ Semínko
z práce s lidmi (mnoho let jsem pracoval jako průvodce), něco
z mé předchozí pedagogické činnosti a v neposlední řadě z mého
kutilství. Lesní třídy provozují s dětmi činnosti, které byste v běžné
mateřské školce nehledali, jako řezání pilou, šroubování, práci
s nožem, vaření na ohni a další. Pochopitelně všechny tyto činnosti
musejí mít svá bezpečnostní pravidla. A já dostal příležitost malé
človíčky ve školce s tím vším seznámit.
Můj nástup v září byl pochopitelně plný očekávání nejen z mé strany,
ale hlavně ze strany rodičů. Ale bezprostřednost dětí vše překryla TRÉNOVÁNÍ PAMĚTI
a řekl bych, že vyřešila. S dětmi i jejich rodiči jsme se brzy naladili Ukázková lekce pro seniory
na společnou notu.
Máte pocit, že poslední roky daly vaší paměti pořádně zabrat? Trápí vás
Snažím se, abych neplnil jen roli jakéhosi hlídače (v MŠ Semínko slovní zásoba nebo se hůře soustředíte? Přijďte na lekci trénování paměti
ani nic takového nechtějí), ale snažím se aktivně dětem rozkrývat pod vedením trenérky Ivety Luxové. Procvičíme si různé druhy paměti
nejen hmotný svět okolo nás, ale také svět mezilidských vztahů. a taky si budeme hrát, protože to má mozek obzvláště rád.
Jak vyjít s kamarádem, který dělá něco, co se mi nelíbí, naučit se
podřídit rozhodnutí většiny nebo autority dospělého, jak pomoci Čtvrtek 17. 3., od 13:00 do 14:30
kamarádovi, který na něco nestačí atd., a to právě i z pohledu Kapacita je omezená, hlaste se prosím osobně anebo na čísle 770 130 221.
mužů. Aby děti pochopily, že být ohleduplný a respektovat druhé
není slabost, že pracovat je běžnou součástí života a jen zbytečná
a nedobře odvedená práce je ostudou. Naopak, společná práce dětí Vstup volný
s dospělákem je často zábavou. Jsem v kolektivu jediný muž, a proto www.mlp.cz
jsem na sebe přijal i roli jakéhosi údržbáře. Co je nutné opravit, to
opravit zkusím. A děti mám často u sebe. Chtějí se dívat i pomáhat.
HLASATEL 3 27