Page 27 - Chytrý zpravodaj - Praha 15 03 2022
P. 27

ZE ŽIVOTA V HORNÍCH MĚCHOLUPECH A HOSTIVAŘI


       Chlapská práce v mateřince                         Ano, chce to trpělivost a ostražitost. Ne vše se dětem povede, ne na všechno
                                                          stačí. Je tedy nutné si na práci nechat dostatek času, aby cílem nebylo mít
                                                          práci hotovou, ale aby práce byla cílem.
       Jak dobře víme, pandemie covidu-19 zahýbala životy a osudy mnoha   Jsem už nějakou dobu dospělý a chápu, jak důležitá je autorita, ta skutečná,
       lidí. Ale nemusí to být vždy negativní zkušenost. Životní křižovatky   ne ta vyhromovaná dospělákem. Nejen pro to, aby děti poslouchaly, ale
       někdy člověka přivedou do míst, kam by to nikdy nečekal. Mě   hlavně pro jejich bezpečnost. Když se řekne, že na tento strom se nepoleze,
       například zavedly do mateřské školy, v mém životě již podruhé.   děti musí poslechnout. Ale autorita není zadarmo. Je nutné si ji nejen získat,
       Ta první zkušenost byla ještě ve školce Marty Gottwaldové a moc   ale i udržovat. I já musím respektovat společná pravidla a být tak dobrým
       si z toho nepamatuji, tato druhá je z mateřské školy Semínko   příkladem. Dětem prokázat nejen kamarádství, ale také respekt, který si děti
       v Toulcově dvoře, kde jsem dostal nabídku pracovat v lesní třídě.   zaslouží. Děti každou přetvářku poznají a pochopil jsem, že ztrátu důvěry si
       To je místo, kde mohu uplatnit své zkušenosti z pobytu v přírodě,   ve školce nemůžete dovolit.
                                                          Pochopitelně nejen prací živ je člověk, proto s dětmi hrajeme spousty her,
                                                          hodně běháme, malujeme, ale i muzicírujeme. Také učíme děti milovat přírodu
                                                          a správně se v ní chovat. Děti jsou neuvěřitelně vnímavé, a když je ve školce
                                                          pan učitel i paní učitelka, kteří se společně respektují a uznávají společné
                                                          hodnoty, mohu být pro děti dobrým příkladem.

                                                          Mám dvě dospívající děti a obě prošly mateřskou školou. Ale až nyní jsem si
                                                          uvědomil, jak je pobyt v mateřské škole důležitý. Děti ve školkovém věku tráví
                                                          v mateřské školce převážnou část nejdůležitějšího období svého života. Je to
                                                          věk, kdy se tvoří jejich osobnost a kdy se učí poznávat morální a společenské
                                                          hodnoty. V tomto procesu by měli mít pochopitelně hlavní slovo rodiče. Je ale
                                                          zcela běžné, že děti tráví v pracovní den s rodiči okolo 4,5 hodiny (ráno a večer)
                                                          a ve školce celých 8 hodin. Je tedy velkou zodpovědností nás učitelů, aby tento
                                                          čas byl maximálně využitý k nasměrování dětí k lásce k přírodě i lidem. Jsem
                                                          rád, že se mohu tohoto zázraku účastnit. Kéž se nám to daří.
                                                                                                   Jan Pumpr, MŠ Semínko









                                                              Pobočka Hostivař, Golfová 910/10, Praha 15


       Jan Pumpr je jediný muž v jinak ženském
       učitelském kolektivu v MŠ Semínko


       z práce s lidmi (mnoho let jsem pracoval jako průvodce), něco
       z mé předchozí pedagogické činnosti a v neposlední řadě z mého
       kutilství. Lesní třídy provozují s dětmi činnosti, které byste v běžné
       mateřské školce nehledali, jako řezání pilou, šroubování, práci
       s nožem, vaření na ohni a další. Pochopitelně všechny tyto činnosti
       musejí mít svá bezpečnostní pravidla. A já dostal příležitost malé
       človíčky ve školce s tím vším seznámit.

       Můj nástup v září byl pochopitelně plný očekávání nejen z mé strany,
       ale hlavně ze strany rodičů. Ale bezprostřednost dětí vše překryla   TRÉNOVÁNÍ PAMĚTI
       a řekl bych, že vyřešila. S dětmi i jejich rodiči jsme se brzy naladili   Ukázková lekce pro seniory
       na společnou notu.
                                                              Máte pocit, že poslední roky daly vaší paměti pořádně zabrat? Trápí vás
       Snažím se, abych neplnil jen roli jakéhosi hlídače (v MŠ Semínko   slovní zásoba nebo se hůře soustředíte? Přijďte na lekci trénování paměti
       ani nic takového nechtějí), ale snažím se aktivně dětem rozkrývat   pod vedením trenérky Ivety Luxové. Procvičíme si různé druhy paměti
       nejen hmotný svět okolo nás, ale také svět mezilidských vztahů.   a taky si budeme hrát, protože to má mozek obzvláště rád.
       Jak vyjít s kamarádem, který dělá něco, co se mi nelíbí, naučit se
       podřídit rozhodnutí většiny nebo autority dospělého, jak pomoci   Čtvrtek 17. 3., od 13:00 do 14:30
       kamarádovi, který na něco nestačí atd., a to právě i z pohledu   Kapacita je omezená, hlaste se prosím osobně anebo na čísle 770 130 221.
       mužů. Aby děti pochopily, že být ohleduplný a respektovat druhé
       není slabost, že pracovat je běžnou součástí života a jen zbytečná
       a nedobře odvedená práce je ostudou. Naopak, společná práce dětí   Vstup volný
       s dospělákem je často zábavou. Jsem v kolektivu jediný muž, a proto   www.mlp.cz
       jsem na sebe přijal i roli jakéhosi údržbáře. Co je nutné opravit, to
       opravit zkusím. A děti mám často u sebe. Chtějí se dívat i pomáhat.

                                                                                                        HLASATEL 3  27
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32