Page 10 - Chytrý zpravodaj - Praha 15 03 2022
P. 10
ROZHOVOR
Je vaše dítě připravené jít do školy?
Mgr. Ilona Hulínová není pouze ředitelkou MŠ
Škola hrou, Milánská 472. Je také pedagož‑ Ředitelka MŠ Škola hrou, Milánská 472,
kou – logopedkou ve Speciálně pedagogickém Mgr. Ilona Hulínová
centru pro děti a žáky s vadami řeči, autorkou
odborných článků, publikací a lektorkou peda‑
gogických kurzů a seminářů.
Březen je spojen s tématem školní zralosti čili
připravenosti dítěte na školu. Co si pod tím
můžeme představit?
Nejprve bych upřesnila obecné pojmy. Školní
zralost je dosažení takového stupně ve vý-
voji, aby se dítě mohlo bez problému zapojit
do výchovně-vzdělávacího procesu. Zahrnuje
například komunikační schopnost, různé formy
nadání, pohybové vlohy, schopnost soustředění
a myšlení, zdravotní stav, tělesný růst apod.
Školní připraveností se rozumí úroveň rozvoje
získaných dovedností, tedy jak dítě ovlivnilo jeho
okolí, tj. rodina, mateřská škola, zájmové aktivity
atd. Například předmatematické představy,
všeobecné znalosti, pracovní návyky, pravolevá
orientace, rozlišování písmen, číslic a množstev-
ní představy, sportovní aktivity a další.
Co je možné pro rozvoj těchto dovedností
a schopností udělat?
Schopnosti dítěte můžeme rozvíjet ve smyslu
cílené nápravy obtíží, nebo naopak podporou
jeho nadání. Má-li dítě nesprávnou výslovnost,
procvičuje ji s rodiči pod vedením logopeda. Má-
-li hudební nadání, začne se učit hrát na flétnu.
Významnou roli má mateřská škola. Vzdělá-
vací a výchovný program mateřských škol je
sestaven s cílem přirozeně a přiměřeně rozvíjet
všechny oblasti, které jsou důležité pro přechod
od spontánní hry k cílenému učení. Do mateřské
školy přichází dítě schopné se začlenit do ko-
lektivu a odchází z ní žák připravený se aktivně
a zodpovědně učit.
Jak se školní zralost a připravenost vyhodno‑ souvislosti ve vývoji. Děti se v domácím a ro-
Jaké oblasti se sledují při posuzování školní cuje a kdo se na vyhodnocování podílí? dinném prostředí cítí jisté, a tak se také chovají
zralosti a připravenosti? Vždy je důležité komplexní vyšetření, tj. zjištění jinak než v kolektivu v prostředí školy. A samo-
Sleduje se oblast fyzická (tělesný vzrůst, příčin a návrh dalšího odborného postupu. Vy- zřejmě většina z nás srovnává své dítě s vrstev-
zdravotní stav), psychická (např. pozornost, hodnocení školní zralosti a připravenosti pomocí níky: „Sofinka od sousedů už čte písmenka a náš
soustředění, smyslové vnímání a rozlišování, diagnostických testů mohou zajistit pracovníci Matěj to ještě neumí.“ To všechno může rodičům
jemná a hrubá motorika apod.) a sociální (pra- školských poradenských zařízení (ŠPZ) – větši- zkreslovat názor na jejich dítě a ovlivňovat roz-
covní návyky, sebehodnocení, zvládání emocí nou Pedagogicko-psychologické poradny (PPP) hodování, zda má nebo nemá nastoupit v šesti
apod.). To vše je důležité pro klidný a bezpro- nebo Speciálně pedagogická centra (SPC). letech do školy.
blémový přechod z předškolního vzdělávání Předtím než dítě s rodiči ŠPZ navštíví, sledují
do základního. Dítě by mělo být připravené jeho vývoj kromě rodičů i pedagogové v mateř- Z výše uvedeného vyplývá, že optimálně by
a zralé nejen na jednotlivé předměty výuky ské škole. se tohoto procesu měli účastnit všichni. Vždy
(čtení, psaní a počítání), na nový režim dne, rodiče a pedagogové mateřských škol a v ur-
školní povinnosti, způsob hodnocení, domácí Testy a jejich výstupy při vyšetření ve ŠPZ mo- čitých případech také odborníci ze ŠPZ. U dětí
přípravu, samostatnost, ale také na navazování hou být ovlivněny momentální náladou či situací s vývojovými či zdravotními obtížemi také další
nových kamarádství, projevovaní svých názorů, dítěte, jeho obavami z neznámého prostředí, odborníci.
vystupování před kolektivem a zodpovědnost vysloveným očekáváním rodičů a stresem ze
za své jednání. V neposlední řadě musí malý selhání. Proto je důležité opravdu komplexní Co může rodičům pomoci při sledování oblastí
školák také unést svůj školní batoh. Zralost posouzení, nejen vyhodnocení testu. školní zralosti a připravenosti?
a připravenost pomůže malým žáčkům se Rodiče si například mohou najít přehled
do školy těšit a prožívat radost každý den, Nejlépe své děti znají rodiče. Ne vždy jsou ale Desatero pro rodiče dětí předškolního věku
nejen ten první. v hodnocení objektivní a také si neuvědomují na stránkách MŠMT a podle toho si ohodnotit,
10 HLASATEL 3