Page 10 - Chytrý zpravodaj - Praha 15 03 2022
P. 10

ROZHOVOR


       Je vaše dítě připravené jít do školy?




       Mgr. Ilona Hulínová není pouze ředitelkou MŠ
       Škola hrou, Milánská 472. Je také pedagož‑                                    Ředitelka MŠ Škola hrou, Milánská 472,
       kou – logopedkou ve Speciálně pedagogickém                                    Mgr. Ilona Hulínová
       centru pro děti a žáky s vadami řeči, autorkou
       odborných článků, publikací a lektorkou peda‑
       gogických kurzů a seminářů.


       Březen je spojen s tématem školní zralosti čili
       připravenosti dítěte na školu. Co si pod tím
       můžeme představit?
       Nejprve bych upřesnila obecné pojmy. Školní
       zralost je dosažení takového stupně ve vý-
       voji, aby se dítě mohlo bez problému zapojit
       do výchovně-vzdělávacího procesu. Zahrnuje
       například komunikační schopnost, různé formy
       nadání, pohybové vlohy, schopnost soustředění
       a myšlení, zdravotní stav, tělesný růst apod.
       Školní připraveností se rozumí úroveň rozvoje
       získaných dovedností, tedy jak dítě ovlivnilo jeho
       okolí, tj. rodina, mateřská škola, zájmové aktivity
       atd. Například předmatematické představy,
       všeobecné znalosti, pracovní návyky, pravolevá
       orientace, rozlišování písmen, číslic a množstev-
       ní představy, sportovní aktivity a další.

       Co je možné pro rozvoj těchto dovedností
       a schopností udělat?
       Schopnosti dítěte můžeme rozvíjet ve smyslu
       cílené nápravy obtíží, nebo naopak podporou
       jeho nadání. Má-li dítě nesprávnou výslovnost,
       procvičuje ji s rodiči pod vedením logopeda. Má-
       -li hudební nadání, začne se učit hrát na flétnu.
       Významnou roli má mateřská škola. Vzdělá-
       vací a výchovný program mateřských škol je
       sestaven s cílem přirozeně a přiměřeně rozvíjet
       všechny oblasti, které jsou důležité pro přechod
       od spontánní hry k cílenému učení. Do mateřské
       školy přichází dítě schopné se začlenit do ko-
       lektivu a odchází z ní žák připravený se aktivně
       a zodpovědně učit.
                                           Jak se školní zralost a připravenost vyhodno‑  souvislosti ve vývoji. Děti se v domácím a ro-
       Jaké oblasti se sledují při posuzování školní   cuje a kdo se na vyhodnocování podílí?   dinném prostředí cítí jisté, a tak se také chovají
       zralosti a připravenosti?           Vždy je důležité komplexní vyšetření, tj. zjištění   jinak než v kolektivu v prostředí školy. A samo-
       Sleduje se oblast fyzická (tělesný vzrůst,   příčin a návrh dalšího odborného postupu. Vy-  zřejmě většina z nás srovnává své dítě s vrstev-
       zdravotní stav), psychická (např. pozornost,   hodnocení školní zralosti a připravenosti pomocí   níky: „Sofinka od sousedů už čte písmenka a náš
       soustředění, smyslové vnímání a rozlišování,   diagnostických testů mohou zajistit pracovníci   Matěj to ještě neumí.“ To všechno může rodičům
       jemná a hrubá motorika apod.) a sociální (pra-  školských poradenských zařízení (ŠPZ) – větši-  zkreslovat názor na jejich dítě a ovlivňovat roz-
       covní návyky, sebehodnocení, zvládání emocí   nou Pedagogicko-psychologické poradny (PPP)   hodování, zda má nebo nemá nastoupit v šesti
       apod.). To vše je důležité pro klidný a bezpro-  nebo Speciálně pedagogická centra (SPC).   letech do školy.
       blémový přechod z předškolního vzdělávání   Předtím než dítě s rodiči ŠPZ navštíví, sledují
       do základního. Dítě by mělo být připravené   jeho vývoj kromě rodičů i pedagogové v mateř-  Z výše uvedeného vyplývá, že optimálně by
       a zralé nejen na jednotlivé předměty výuky   ské škole.                  se tohoto procesu měli účastnit všichni. Vždy
       (čtení, psaní a počítání), na nový režim dne,                            rodiče a pedagogové mateřských škol a v ur-
       školní povinnosti, způsob hodnocení, domácí   Testy a jejich výstupy při vyšetření ve ŠPZ mo-  čitých případech také odborníci ze ŠPZ. U dětí
       přípravu, samostatnost, ale také na navazování   hou být ovlivněny momentální náladou či situací   s vývojovými či zdravotními obtížemi také další
       nových kamarádství, projevovaní svých názorů,   dítěte, jeho obavami z neznámého prostředí,   odborníci.
       vystupování před kolektivem a zodpovědnost   vysloveným očekáváním rodičů a stresem ze
       za své jednání. V neposlední řadě musí malý   selhání. Proto je důležité opravdu komplexní   Co může rodičům pomoci při sledování oblastí
       školák také unést svůj školní batoh. Zralost   posouzení, nejen vyhodnocení testu.  školní zralosti a připravenosti?
       a připravenost pomůže malým žáčkům se                                    Rodiče si například mohou najít přehled
       do školy těšit a prožívat radost každý den,   Nejlépe své děti znají rodiče. Ne vždy jsou ale   Desatero pro rodiče dětí předškolního věku
       nejen ten první.                    v hodnocení objektivní a také si neuvědomují   na stránkách MŠMT a podle toho si ohodnotit,

       10  HLASATEL 3
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15