Page 20 - Chytrý zpravodaj - Pilníkov březen 2022
P. 20

Pilníkovský zpravodaj




          škola

         den s paní učitelkou


         Zvoní, rychle všichni do třídy! Každý to
         znáte. Ale málokdo z té druhé strany.
         Tentokrát jsem vyzpovídala paní učitel-
         ku, ale ne ledajakou. Čas si na mě na-
         šla paní Světluše Pospíšilová, která ve
         Zpravodaji pomáhá téměř 20 let (dříve
         to byl Pilníkovský občasník) s korektu-
         rami. Paní Pospíšilová učí na Základní
         škole v Pilníkově 38 let český jazyk, ně-
         mecký jazyk a hudební výchovu.



         Profese  pedagoga  vyžaduje  velkou  dáv-
         ku trpělivosti, empatie a také optimismu                                           deváťáci. Foto s. Pospíšilová
         jak v každodenní komunikaci s žáky, tak
         i s rodiči. Upřímně, všichni ti, kteří si toto   též  dělám  i  po  vyučování  a  velmi  často   vychází z nějaké situace, takže je těžké si
         povolání  dobrovolně  vybrali,  mají  můj   si  beru  práci  domů  a  pracuji  někdy  až   vzpomenout. Já mám ráda legraci, ačkoli
         obdiv.                             do večera. Práce učitele není jen o učení   v poslední době není moc důvodů být ve-

         Prosím popište nám, jak začíná váš klasický   a opravování, máme mnoho dalších po-  selý ať už z hlediska společenského, nebo
         den.  v  kolik  hodin  vstáváte?  máte  nějaký   vinností,  které  nejsou  vidět.  Je  to  třeba   osobního. Ale možná bych mohla dát od-
         ranní rituál?                      to  neustálé  „papírování“  –  vyplňování,   pověď  jednoho  z  těch  dříve  narozených
                                            vybírání peněz, záležitosti spojené s co-  žáků na otázku v písemné práci z litera-
         Vstávám chvilku po šesté hodině, i když   videm, třídnictví, kontakt s rodiči, orga-  tury: Kdo to byl Jan Neruda a co o něm
         to mám do školy, co by kamenem dohodil.   nizování  různých  akcí  nebo  výletů,  pří-  víš? Reagoval takto: Jan Neruda byl spi-
         Snídám u zpráv v televizi, a pokud se to   prava dětí na soutěže, na další studium,   sovatel a napsal některé knihy. Odpověď
         dá nazvat rituálem, asi 10 minut se věnu-  na akademii a tak dále...  to byla pravdivá, leč nedostatečná.
         ji procvičování angličtiny, se kterou jsem
         před pár lety začala.              když jsem byla mladší, říkala jsem si, že být   Každopádně  i  když  už  učím  tak  dlouho,
                                            učitelem musí být skvělé, protože má vlast-  stále mě to baví a řekla bych, že čím dál
         Co jako první uděláte, když přijdete do prá-  ně pořád prázdniny jako žáci. Je tomu tak?   tím víc, snad proto, že za ty roky už má
         ce/do školy?                       nebo naopak i o prázdninách se připravu-  člověk nějaký nadhled. A úsměv na tvá-
                                            jete na další školní dny?          ři mi určitě vykouzlí a hlavně mě potěší
         Nejprve se pozdravím s kolegy, zapnu si                               poděkování většinou už bývalých žáků za
         počítač, zkontroluji e-maily nebo vyřídím   Být učitelem je skutečně skvělé, ale není   to, co jsem je naučila, a vzpomínky na to,
         telefonáty od rodičů, kteří omlouvají své   to kvůli volnu. Napadl mě jeden vtip: Pta-  co v souvislosti se mnou a mými hodina-
         děti, a uvařím si čaj. Potom se podívám   jí se nastávajícího učitele, zda má důvod   mi zažili.
         na tabuli, jestli nemám nějaké suplování,   stát se učitelem. On odpověděl, že má dva
         popřípadě, co mě dnes čeká. Pak se při-  důvody – červenec a srpen. Takže tak to u   děkuji za rozhovor, lk
         pravím na vyučování, přichystám si věci   většiny učitelů není. Ráda bych uvedla na
         na 1. hodinu a jdu dohlížet na děti před   pravou míru i to, že pro nás to prázdniny
         začátkem  vyučování  na  chodbu.  Tuto   nejsou.  Máme  dovolenou,  nebo  studijní
         dobu mám asi z celého dne ve škole nej-  volno.  A  jak  vyplývá  z  názvu,  buď  pro-
         radši. Vítám se s dětmi, povídám si s nimi.  cházíme  školením,  samostudiem,  nebo
                                            se  nějakým  způsobem  připravujeme  do
         Je  možné,  aby  měl  někdy  učitel  takzvaně   školy.  Toto  se  samozřejmě  netýká  doby,
         „padla”  nebo  váš  pracovní  den  nekončí   kdy mají žáci velké prázdniny v létě. To
         s posledním zvoněním, ale pokračuje doma   odpočíváme taky.
         opravováním písemných prací a přípravou
         na další den?                      Do školy jdeme až poslední týden prázd-
                                            nin, kdy se chystáme na příchod dětí do
         Učitel přijde do školy na půl osmou a od-  nového školního roku.
         chází po obědě. Pak už nic nedělá, a ješ-
         tě  má  spoustu  volna.  Ano,  toto  je  myl-  Určitě existuje nějaký zážitek, událost, mo-
         ná  představa  těch,  kteří  školu  znají  jen   ment ve spojitosti s vaší profesí, který vám
         „zvenčí“. A jak je to ve skutečnosti? Např.   vykouzlí úsměv na tváři a ráda na něj vzpo-
         já  přijdu  do  školy  v  7  hodin,  odučím  si   mínáte. který by to byl?
         svých 5 nebo 6 hodin. Pokud mám mezi
         hodinami  volno,  využívám  čas  opravo-  Událostí je mnoho, každý den se s dětmi
         váním nebo přípravou na další den. To-  něčemu zasmějeme. Ten zážitek většinou        mgr. světluše Pospíšilová


                                                          = 20 =
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24