Page 15 - Chytrý zpravodaj - Palkovice 01/2025
P. 15

1/2025


        (reakční dráha 15 m a brzdná dráha 15 m). Tyto   Mnoho řidičů s tím má problém. Mívají je zapnu-
        vzdálenosti jsou samozřejmě ovlivněny například   tá v případech, kdy to není potřeba a oslňují tak
        počasím, povrchem silnice, stavem vozidla, kva-  řidiče ostatních vozidel. Někteří řidiči
        litou pneumatik, ABS, kondicí, bdělostí a zkuše-  pak naopak mlhová světla nevyužívají za sní-
        nostmi  řidiče.  Vzdálenost,  na  kterou  je  chodec   žené  viditelnosti  vůbec.  Tím  však  mohou  být
        za snížené viditelnosti vidět, lze několikanásobné   v  dané  chvíli  pro  ostatní  účastníky  silničního
        zvýšit, a to až na 200 m právě pomocí reflexních   provozu  takřka  neviditelní,  což  je  velmi  nebez-
        prvků. Na použití těchto prvků pamatuje i zákon,   pečné. Správné užití mlhových světel definu-
        který  chodcům  přímo  určuje  povinnost  mít  na   je zákon: „Přední světla do mlhy smí řidič užít
        sobě reflexní prvky, pokud se za snížené viditel-  jen za mlhy, sněžení nebo hustého deště. Zadní
        nosti pohybují mimo obec po krajnici nebo okraji   světla do mlhy musí řidič za mlhy, sněžení nebo
        vozovky v místě, které není osvětleno veřejným   hustého deště užít vždy.“ Mlhová světla za sníže-
        osvětlením. Doplňky z reflexních materiálů je nej-  né viditelnosti nemusí mít řidič zapnuté, pokud
        lépe umístit na pohyblivých částech těla, ideálně   jede v proudu souvisle pomalu jedoucích vozidel
        nad zápěstím a nad kotníkem.             nebo  stojí  v koloně.  V  obou  případech  však  ři-
          Na  zvýšenou  ohleduplnost  a  bezpečnost   dič musí před vypnutím zadních mlhových svě-
        by  měli  řidiči  a  chodci  dbát  především  také  na   tel zkontrolovat, že právě on není v dané koloně
        místech určených k přecházení vozovky, tedy na   nebo v pomalu jedoucím proudu posledním vo-
        přechodech pro chodce a v jejich blízkosti. V po-  zidlem a nehrozí, že by do něj zezadu nabouralo
        sledních  týdnech  bohužel  došlo  v  Moravsko-  z důvodu špatné viditelnosti přijíždějící vozidlo.
        slezském kraji na přechodech pro chodce hned   Všechna  výše  zmíněná  pravidla  pro  použití  ml-
        k několika dopravním nehodám, během kterých   hových světel platí jak pro jízdu mimo obec, tak
        byl  sražen  chodec.  Je  potřeba  si  uvědomit,  že   i pro jízdu v obci. Řidiči, kteří používají na vozidle
        neplatí a nikdy neplatilo pravidlo absolutní   automatické  přepínání  světel,  musí  mít  na  pa-
        předností chodce. Abychom mohli přejít vozov-  měti, že za snížené viditelnosti jako je například
        ku bezpečně, je nutné vnímat okolní dění, tedy   mlha, hustý déšť či husté sněžení vozidlo nemusí
        navázat  oční  kontakt  s  řidičem.  Je  nezbytné  se   vždy samo automaticky přepnout z denního sví-
        pořádně rozhlédnout na obě strany, a pokud se   cení na potkávací světla a toto přepnutí je proto
        na silnici nachází dva jízdní pruhy pro jeden směr   potřeba provést manuálně.
        jízdy, vnímat, zda vás řidič v druhém pruhu také           por. Bc. Martina Jablońská,
        vidí.V rámci viditelnosti a bezpečnosti je potřeba   Krajské ředitelství policie Moravskoslezského
        si také připomenout, kdy mají řidiči během jízdy              kraje oddělení prevence
        za  snížené  viditelnosti  používat  mlhová  světla.



























                                               15
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20