Page 15 - Chytrý zpravodaj - Palkovice 01/2025
P. 15
1/2025
(reakční dráha 15 m a brzdná dráha 15 m). Tyto Mnoho řidičů s tím má problém. Mívají je zapnu-
vzdálenosti jsou samozřejmě ovlivněny například tá v případech, kdy to není potřeba a oslňují tak
počasím, povrchem silnice, stavem vozidla, kva- řidiče ostatních vozidel. Někteří řidiči
litou pneumatik, ABS, kondicí, bdělostí a zkuše- pak naopak mlhová světla nevyužívají za sní-
nostmi řidiče. Vzdálenost, na kterou je chodec žené viditelnosti vůbec. Tím však mohou být
za snížené viditelnosti vidět, lze několikanásobné v dané chvíli pro ostatní účastníky silničního
zvýšit, a to až na 200 m právě pomocí reflexních provozu takřka neviditelní, což je velmi nebez-
prvků. Na použití těchto prvků pamatuje i zákon, pečné. Správné užití mlhových světel definu-
který chodcům přímo určuje povinnost mít na je zákon: „Přední světla do mlhy smí řidič užít
sobě reflexní prvky, pokud se za snížené viditel- jen za mlhy, sněžení nebo hustého deště. Zadní
nosti pohybují mimo obec po krajnici nebo okraji světla do mlhy musí řidič za mlhy, sněžení nebo
vozovky v místě, které není osvětleno veřejným hustého deště užít vždy.“ Mlhová světla za sníže-
osvětlením. Doplňky z reflexních materiálů je nej- né viditelnosti nemusí mít řidič zapnuté, pokud
lépe umístit na pohyblivých částech těla, ideálně jede v proudu souvisle pomalu jedoucích vozidel
nad zápěstím a nad kotníkem. nebo stojí v koloně. V obou případech však ři-
Na zvýšenou ohleduplnost a bezpečnost dič musí před vypnutím zadních mlhových svě-
by měli řidiči a chodci dbát především také na tel zkontrolovat, že právě on není v dané koloně
místech určených k přecházení vozovky, tedy na nebo v pomalu jedoucím proudu posledním vo-
přechodech pro chodce a v jejich blízkosti. V po- zidlem a nehrozí, že by do něj zezadu nabouralo
sledních týdnech bohužel došlo v Moravsko- z důvodu špatné viditelnosti přijíždějící vozidlo.
slezském kraji na přechodech pro chodce hned Všechna výše zmíněná pravidla pro použití ml-
k několika dopravním nehodám, během kterých hových světel platí jak pro jízdu mimo obec, tak
byl sražen chodec. Je potřeba si uvědomit, že i pro jízdu v obci. Řidiči, kteří používají na vozidle
neplatí a nikdy neplatilo pravidlo absolutní automatické přepínání světel, musí mít na pa-
předností chodce. Abychom mohli přejít vozov- měti, že za snížené viditelnosti jako je například
ku bezpečně, je nutné vnímat okolní dění, tedy mlha, hustý déšť či husté sněžení vozidlo nemusí
navázat oční kontakt s řidičem. Je nezbytné se vždy samo automaticky přepnout z denního sví-
pořádně rozhlédnout na obě strany, a pokud se cení na potkávací světla a toto přepnutí je proto
na silnici nachází dva jízdní pruhy pro jeden směr potřeba provést manuálně.
jízdy, vnímat, zda vás řidič v druhém pruhu také por. Bc. Martina Jablońská,
vidí.V rámci viditelnosti a bezpečnosti je potřeba Krajské ředitelství policie Moravskoslezského
si také připomenout, kdy mají řidiči během jízdy kraje oddělení prevence
za snížené viditelnosti používat mlhová světla.
15