Page 14 - Chytrý zpravodaj - Palkovice 01/2025
P. 14

1/2025


              V Palkovicích začne výuka virtuální univerzity třetího věku



          Od  letního  semestru,  jak  se                  doma úspěšně zvládnout test k její-
        v  akademickém  prostředí  označuje                mu  obsahu.  Předpokládá  se  proto,
        druhé pololetí školního roku, začne                že  zájemci  mají  k  dispozici  počítač
        v Palkovicích pro zájemce ze strany                nebo  notebook,  jsou  napojení  na
        seniorů výuka takzvané virtuální univerzity třetí-  internet a dovedou s touto výpočetní technikou
        ho věku (VU3V), která je celostátním projektem   pracovat.
        Provozně ekonomické fakulty České zemědělské
        univerzity v Praze. Zkusme si ji přiblížit.   Kdo se může VU3V účastnit?
                                                    Podmínkou  je  dosažení  věku,  ve  kterém  má
        Proč se ji říká virtuální?               zájemce nárok na starobní důchod nebo je inva-
          Je to proto, že přednášky na určité téma pro-  lidním důchodcem.
        bíhají formou předem natočeného filmu. Za se-
        mestr je jich na zvolené téma (vybráno bylo téma   Co to stojí?
        „České dějiny a souvislosti“) promítnuto celkem   Účastnický poplatek za celý semestr je 400,- Kč
        šest. Tato forma výuky bude probíhat pravidelně   a bude vybírán při první přednášce.
        ve  čtrnáctidenních  intervalech  v  úterý  od  13.30   Přihlášky  jsou  k  dispozici  na  OÚ  Palkovice.
        do cca 15.00 až 15.30 v zasedací místnosti obec-  S ohledem na zahájení přednášek 4. 2. 2025 je
        ního úřadu. První přednáška je naplánována na   vhodné se přihlásit do tohoto termínu.
        4. 2. 2025, poslední na 15. 4. 2025.        O  dalších  detailech  VU3V  je  možno  získat
                                                 informace  na  jejím  webu  –  viz  Titulní  stránka  |
        Co se očekává od zájemců?                VU3V.cz nebo konzultaci s koordinátorem výuky
          Kromě účasti na přednáškách (omluvitelná je   VU3V – tel. 602 883 789
        jedná neúčast) musí student po každé přednášce
                                                           Ing. Miroslav Lysek, koordinátor VU3V


                          Ohleduplnost a viditelnost v dopravě



          Už se vám někdy stalo, že ve chvíli, kdy byla
        tma  a  řídili  jste  vozidlo  se  před  vámi  objevila
        tmavá, téměř neviditelná osoba pohybující se po
        krajnici vozovky? Tyto situace se bohužel dějí vel-
        mi často. V lepším případě se řidič osobě stihne
        vyhnout, v tom horším může dojít ke srážce, jeli-  a především soustředěný na jízdu. Zimní obdo-
        kož na úhybný manévr je již pozdě. A právě pro-  bí  sebou  přináší  sníženou  viditelnost.  Tu  zákon
        to je nutné si uvědomit, že v dopravě je potřeba   definuje  jako  situaci,  kdy  účastníci  provozu  na
        být  velmi  obezřetný,  a  především  také  ohledu-  pozemních  komunikacích  dostatečně  zřetel-
        plný  k  ostatním  účastníkům  silničního  provozu   ně nerozeznají jiná vozidla, osoby, zvířata nebo
        a  zbytečně  neohrozit  jak  svůj,  tak  i  jejich  život   předměty například od soumraku do svítání, za
        a  zdraví.  V  těchto  chladných  měsících  probíha-  mlhy, sněžení nebo hustého deště.  Bohužel stále
        jí  ze  strany  policistů  napříč  Moravskoslezským   se najde mnoho chodců (ale také cyklistů), kteří
        krajem dopravně preventivní akce, které jsou na   podceňují fakt, že při vhodně zvoleném oblečení,
        zmíněnou viditelnost a ohleduplnost chodců a ři-  které  je  opatřeno  reflexními  prvky,  mohou  sní-
        dičů zaměřené.                           žit  riziko  kolize  s  vozidlem.  Oblečení  v  červené
          Nejen chodci, ale i řidiči motorových vozidel,   a modré barvě je pro řidiče viditelné přibližně od
        by měli mít při pohybu na komunikacích zodpo-  vzdálenosti  okolo  20  metrů,  přičemž  při  rych-
        vědný  přístup.  Řidič  motorového  vozidla  by  se   losti vozidla 50 km/h na suchém povrchu silnice
        měl chovat obezřetně, ohleduplně, být pozorný,   je  potřeba  k zastavení  vozidla  okolo  30  metrů

                                               14
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19