Page 14 - Chytrý zpravodaj - Palkovice 01/2025
P. 14
1/2025
V Palkovicích začne výuka virtuální univerzity třetího věku
Od letního semestru, jak se doma úspěšně zvládnout test k její-
v akademickém prostředí označuje mu obsahu. Předpokládá se proto,
druhé pololetí školního roku, začne že zájemci mají k dispozici počítač
v Palkovicích pro zájemce ze strany nebo notebook, jsou napojení na
seniorů výuka takzvané virtuální univerzity třetí- internet a dovedou s touto výpočetní technikou
ho věku (VU3V), která je celostátním projektem pracovat.
Provozně ekonomické fakulty České zemědělské
univerzity v Praze. Zkusme si ji přiblížit. Kdo se může VU3V účastnit?
Podmínkou je dosažení věku, ve kterém má
Proč se ji říká virtuální? zájemce nárok na starobní důchod nebo je inva-
Je to proto, že přednášky na určité téma pro- lidním důchodcem.
bíhají formou předem natočeného filmu. Za se-
mestr je jich na zvolené téma (vybráno bylo téma Co to stojí?
„České dějiny a souvislosti“) promítnuto celkem Účastnický poplatek za celý semestr je 400,- Kč
šest. Tato forma výuky bude probíhat pravidelně a bude vybírán při první přednášce.
ve čtrnáctidenních intervalech v úterý od 13.30 Přihlášky jsou k dispozici na OÚ Palkovice.
do cca 15.00 až 15.30 v zasedací místnosti obec- S ohledem na zahájení přednášek 4. 2. 2025 je
ního úřadu. První přednáška je naplánována na vhodné se přihlásit do tohoto termínu.
4. 2. 2025, poslední na 15. 4. 2025. O dalších detailech VU3V je možno získat
informace na jejím webu – viz Titulní stránka |
Co se očekává od zájemců? VU3V.cz nebo konzultaci s koordinátorem výuky
Kromě účasti na přednáškách (omluvitelná je VU3V – tel. 602 883 789
jedná neúčast) musí student po každé přednášce
Ing. Miroslav Lysek, koordinátor VU3V
Ohleduplnost a viditelnost v dopravě
Už se vám někdy stalo, že ve chvíli, kdy byla
tma a řídili jste vozidlo se před vámi objevila
tmavá, téměř neviditelná osoba pohybující se po
krajnici vozovky? Tyto situace se bohužel dějí vel-
mi často. V lepším případě se řidič osobě stihne
vyhnout, v tom horším může dojít ke srážce, jeli- a především soustředěný na jízdu. Zimní obdo-
kož na úhybný manévr je již pozdě. A právě pro- bí sebou přináší sníženou viditelnost. Tu zákon
to je nutné si uvědomit, že v dopravě je potřeba definuje jako situaci, kdy účastníci provozu na
být velmi obezřetný, a především také ohledu- pozemních komunikacích dostatečně zřetel-
plný k ostatním účastníkům silničního provozu ně nerozeznají jiná vozidla, osoby, zvířata nebo
a zbytečně neohrozit jak svůj, tak i jejich život předměty například od soumraku do svítání, za
a zdraví. V těchto chladných měsících probíha- mlhy, sněžení nebo hustého deště. Bohužel stále
jí ze strany policistů napříč Moravskoslezským se najde mnoho chodců (ale také cyklistů), kteří
krajem dopravně preventivní akce, které jsou na podceňují fakt, že při vhodně zvoleném oblečení,
zmíněnou viditelnost a ohleduplnost chodců a ři- které je opatřeno reflexními prvky, mohou sní-
dičů zaměřené. žit riziko kolize s vozidlem. Oblečení v červené
Nejen chodci, ale i řidiči motorových vozidel, a modré barvě je pro řidiče viditelné přibližně od
by měli mít při pohybu na komunikacích zodpo- vzdálenosti okolo 20 metrů, přičemž při rych-
vědný přístup. Řidič motorového vozidla by se losti vozidla 50 km/h na suchém povrchu silnice
měl chovat obezřetně, ohleduplně, být pozorný, je potřeba k zastavení vozidla okolo 30 metrů
14