Page 21 - Chytrý zpravodaj - Ostrava-Jih únor 2021
P. 21

NAPŘÍČ JIHEM




          S Horní ulicí je to zajímavá historie. Původně se totiž nacházela   Na konci roku 2019 pak byla otevřena i tzv. Prodloužená Rudná, díky
        v Zábřehu. Své jméno získala v roce 1910 jako jedna z prvních po-  níž můžeme z Jihu dojet do Opavy za méně než 30 minut.
        jmenovaných ulic v obci. Zčásti kopírovala úsek dnešní Starobělské
        ulice vedoucí souběžně s ulicí Plzeňskou. A proč získala jméno Horní?  MÍSTECKÁ
        Protože z Bělského lesa sršel potok, který protékal napříč Zábřehem
        a právě v místech dnešní Starobělské ulice se nacházel jeho horní tok.
          Když se v roce 1950 začaly stavět v Hrabůvce tzv. proudovky, bylo
        jméno zábřežské ulice použito i pro nový úsek ulice, která vznikala
        mezi nynější radnicí Ostravy-Jihu a Provaznickou ulicí. Teprve v letech
        1967–1970 byla ulice prodloužena v souvislosti s výstavbou sídliště až
        k dnešnímu rondelu. Opětovné prodloužení k Plzeňské ulici na jihu
        Dubiny přišlo v letech 1979–1986. To však ulice Horní přišla o své jmé-
        no. Dne 6. května 1979 byla za velké účasti lidu Horní ulice spolu s Pl-
        zeňskou ulicí (v úseku mezi naší radnicí a novoveskou vodárnou) pře-
        jmenována na třídu Stalingradských hrdinů. Jméno komunikace bylo
        zvěčněno na nákladně vyvedených poutačích, které měly ohromit
        také přicestovalou delegaci z družebního města Volgograd. Poutače,
        stejně jako třída Stalingradských hrdinů vzaly za své, protože 20. října   Také Místecká ulice patří k nejstarším cestám na Ostravsku, odp-
        1992 se obě části vrátily k původním pojmenováním.    radávna spojující Ostravu s Místkem. Pro Hrabůvku znamenala stará
          Po Horní ulici jezdí od roku 1969 tramvaje, které poprvé projely   Místecká centrum obce. Právě kolem staré cesty vznikla nejstarší
        úsekem vedoucím od radnice Jihu k novoveské vodárně (v ose Pl-  zástavba. Docela malebně vyhlížející obec však v 70. letech začala
        zeňské ulice) dne 7. května 1978.                     ustupovat panelové výstavbě a poté budování tzv. Nové Místecké,
                                                              která propojila centrum Ostravy a Místku. Úsek přes Hrabůvku se
        RUDNÁ                                                 začal stavět v roce 1974 a první auta projela po nové vozovce 8. dub-
                                                              na 1977. Naprostá většina původní hrabůvecké zástavby tím zmizela
                                                              a dnes z ní nacházíme jen torzo na ulici U Haldy (původně stará
                                                              Místecká). Nová Místecká však Ostravanům stále poskytuje rychlé
                                                              spojení s Beskydy.

                                                              VÝŠKOVICKÁ












          Rudná ulice, původně zvaná Zengrova, začala vznikat před sto
        lety, kdy v jejím okolí zásluhou stavebního družstva vyrůstala čtvrť
        rodinných domů a vil. Zengrova ulice byla honosnou adresou, kde
        žily významné osobnosti tehdejší Ostravy. Vládl zde klid, který od
        roku 1929 rušil ojediněle lomoz a  zvonek elektrické jednokolejné
        tramvajové dráhy. Ta byla od Zengrovy ulice v roce 1941 prodloužena
        až ke kasárnám v Bělském lese. V 60. letech jste odtud mohli jet pří-  Rovněž ulice Výškovická je hlavní komunikací spojující panelová
        mou linkou přes Přívoz až do Hlučína, docela praktické, nemyslíte?   sídliště ve Výškovicích a v Zábřehu s ostatními částmi Ostravy. Stará
          Dobrá adresa k bydlení vzala po roce 1960 za své. Tehdy byla   výškovická cesta mezi Výškovicemi a Zábřehem byla na počátku 20.
        z malebné ulice odstraněna tramvajová dráha a půvabné předza-  století povýšena na okresní silnici, která vedla od starých Výškovic po
        hrádky honosných vil byly zabrány, aby místo nich vznikla nová pá-  dnešní části Výškovické ulice. Z ní pak odbočovala do ulice U Studia,
        teřní komunikace Ostravy – Rudná ulice. Obyvatelé domů se marně   kde končila v blízkosti Havránkova hostince. Cesta byla v celém úseku
        odvolávali prostřednictvím občanských výborů až u prezidenta re-  lemována lípami a jírovci. Bystrý pozorovatel ještě část původní jírov-
        publiky. Bagry začaly na stavbě Rudné pracovat v listopadu 1966   cové aleje nalezne na ulici U Studia. Výškovická ulice, respektive úsek
        a 6. října 1970 vjely na rozměrnou vozovku první automobily. Dobo-  směřující na výškovický kopec Majerovec, byla budována od roku
        vý tisk napsal, že stavbou „byl splněn socialistický závazek kolektivu   1968 a dokončena byla v roce 1972. Úsek navazoval na zábřežskou
        stavby a závodu Ostrava k 25. výročí osvobození Československa“.   část ulice mezi kinem Luna a zábřežskou vodárnou, který byl vystavěn
        Nenapsal, že z kdysi žádaných nemovitostí se staly téměř neobý-  již v 60. letech. Jeden jízdní pruh (ve směru z Výškovic na Zábřeh) vy-
        vatelné prostory plné prachu, hluku a otřesů pod nápory těžkých   užil i původní okresní cesty s alejí stromů. Zbylý úsek mezi zábřežskou
        nákladních aut. Projděte se Družstvem po Rudné ulici, zasněte se   vodárnou a Ruskou ulicí byl dokončen vybudováním tramvajové drá-
        třeba v Rottrově sadu s pomníkem esperanta, jaké to tady muselo   hy, uvedené do provozu 1. září 1987. Samotná komunikace v posledně
        být v meziválečném období malebné. Automobilismus si však žádá   jmenovaném úseku vznikala od roku 1980.
        oběti, neboť bez Rudné ulice by dnes byla Ostrava těžce průjezdná.                          Petr Lexa Přendík


                                                           21                                       www.ovajih.cz
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26