Page 21 - Chytrý zpravodaj - Ostrava-Jih únor 2021
P. 21
NAPŘÍČ JIHEM
S Horní ulicí je to zajímavá historie. Původně se totiž nacházela Na konci roku 2019 pak byla otevřena i tzv. Prodloužená Rudná, díky
v Zábřehu. Své jméno získala v roce 1910 jako jedna z prvních po- níž můžeme z Jihu dojet do Opavy za méně než 30 minut.
jmenovaných ulic v obci. Zčásti kopírovala úsek dnešní Starobělské
ulice vedoucí souběžně s ulicí Plzeňskou. A proč získala jméno Horní? MÍSTECKÁ
Protože z Bělského lesa sršel potok, který protékal napříč Zábřehem
a právě v místech dnešní Starobělské ulice se nacházel jeho horní tok.
Když se v roce 1950 začaly stavět v Hrabůvce tzv. proudovky, bylo
jméno zábřežské ulice použito i pro nový úsek ulice, která vznikala
mezi nynější radnicí Ostravy-Jihu a Provaznickou ulicí. Teprve v letech
1967–1970 byla ulice prodloužena v souvislosti s výstavbou sídliště až
k dnešnímu rondelu. Opětovné prodloužení k Plzeňské ulici na jihu
Dubiny přišlo v letech 1979–1986. To však ulice Horní přišla o své jmé-
no. Dne 6. května 1979 byla za velké účasti lidu Horní ulice spolu s Pl-
zeňskou ulicí (v úseku mezi naší radnicí a novoveskou vodárnou) pře-
jmenována na třídu Stalingradských hrdinů. Jméno komunikace bylo
zvěčněno na nákladně vyvedených poutačích, které měly ohromit
také přicestovalou delegaci z družebního města Volgograd. Poutače,
stejně jako třída Stalingradských hrdinů vzaly za své, protože 20. října Také Místecká ulice patří k nejstarším cestám na Ostravsku, odp-
1992 se obě části vrátily k původním pojmenováním. radávna spojující Ostravu s Místkem. Pro Hrabůvku znamenala stará
Po Horní ulici jezdí od roku 1969 tramvaje, které poprvé projely Místecká centrum obce. Právě kolem staré cesty vznikla nejstarší
úsekem vedoucím od radnice Jihu k novoveské vodárně (v ose Pl- zástavba. Docela malebně vyhlížející obec však v 70. letech začala
zeňské ulice) dne 7. května 1978. ustupovat panelové výstavbě a poté budování tzv. Nové Místecké,
která propojila centrum Ostravy a Místku. Úsek přes Hrabůvku se
RUDNÁ začal stavět v roce 1974 a první auta projela po nové vozovce 8. dub-
na 1977. Naprostá většina původní hrabůvecké zástavby tím zmizela
a dnes z ní nacházíme jen torzo na ulici U Haldy (původně stará
Místecká). Nová Místecká však Ostravanům stále poskytuje rychlé
spojení s Beskydy.
VÝŠKOVICKÁ
Rudná ulice, původně zvaná Zengrova, začala vznikat před sto
lety, kdy v jejím okolí zásluhou stavebního družstva vyrůstala čtvrť
rodinných domů a vil. Zengrova ulice byla honosnou adresou, kde
žily významné osobnosti tehdejší Ostravy. Vládl zde klid, který od
roku 1929 rušil ojediněle lomoz a zvonek elektrické jednokolejné
tramvajové dráhy. Ta byla od Zengrovy ulice v roce 1941 prodloužena
až ke kasárnám v Bělském lese. V 60. letech jste odtud mohli jet pří- Rovněž ulice Výškovická je hlavní komunikací spojující panelová
mou linkou přes Přívoz až do Hlučína, docela praktické, nemyslíte? sídliště ve Výškovicích a v Zábřehu s ostatními částmi Ostravy. Stará
Dobrá adresa k bydlení vzala po roce 1960 za své. Tehdy byla výškovická cesta mezi Výškovicemi a Zábřehem byla na počátku 20.
z malebné ulice odstraněna tramvajová dráha a půvabné předza- století povýšena na okresní silnici, která vedla od starých Výškovic po
hrádky honosných vil byly zabrány, aby místo nich vznikla nová pá- dnešní části Výškovické ulice. Z ní pak odbočovala do ulice U Studia,
teřní komunikace Ostravy – Rudná ulice. Obyvatelé domů se marně kde končila v blízkosti Havránkova hostince. Cesta byla v celém úseku
odvolávali prostřednictvím občanských výborů až u prezidenta re- lemována lípami a jírovci. Bystrý pozorovatel ještě část původní jírov-
publiky. Bagry začaly na stavbě Rudné pracovat v listopadu 1966 cové aleje nalezne na ulici U Studia. Výškovická ulice, respektive úsek
a 6. října 1970 vjely na rozměrnou vozovku první automobily. Dobo- směřující na výškovický kopec Majerovec, byla budována od roku
vý tisk napsal, že stavbou „byl splněn socialistický závazek kolektivu 1968 a dokončena byla v roce 1972. Úsek navazoval na zábřežskou
stavby a závodu Ostrava k 25. výročí osvobození Československa“. část ulice mezi kinem Luna a zábřežskou vodárnou, který byl vystavěn
Nenapsal, že z kdysi žádaných nemovitostí se staly téměř neobý- již v 60. letech. Jeden jízdní pruh (ve směru z Výškovic na Zábřeh) vy-
vatelné prostory plné prachu, hluku a otřesů pod nápory těžkých užil i původní okresní cesty s alejí stromů. Zbylý úsek mezi zábřežskou
nákladních aut. Projděte se Družstvem po Rudné ulici, zasněte se vodárnou a Ruskou ulicí byl dokončen vybudováním tramvajové drá-
třeba v Rottrově sadu s pomníkem esperanta, jaké to tady muselo hy, uvedené do provozu 1. září 1987. Samotná komunikace v posledně
být v meziválečném období malebné. Automobilismus si však žádá jmenovaném úseku vznikala od roku 1980.
oběti, neboť bez Rudné ulice by dnes byla Ostrava těžce průjezdná. Petr Lexa Přendík
21 www.ovajih.cz